Jaarstukken 2024

Overzicht van baten en lasten

Paginanummer in website: 231

Overzicht van baten en lasten

 

Baten en lasten op concernniveau

In de tabel hieronder worden meerjarig de baten en lasten gepresenteerd naar verantwoordingscategorieën.

Overzicht van baten en lasten ConcernOorspr.Begroting2024BijgesteldeBegroting2024Realisatie2024Afwijking
Baten exclusief reserves4.407.8484.696.3374.710.83714.501
Bijdragen rijk en medeoverheden
3.067.531
3.330.935
3.285.010
-45.924
Belastingen
463.477
470.492
476.939
6.447
Dividenden
97.801
111.334
112.426
1.092
Financieringsbaten
1.934
4.043
5.675
1.633
Overige opbrengsten derden
743.044
772.538
737.895
-34.643
Overige baten
34.061
6.996
92.892
85.897
Lasten exclusief reserves4.414.4064.877.4094.742.240-135.169
Apparaatslasten
1.358.223
1.484.598
1.467.644
-16.954
Inhuur
53.189
99.840
130.083
30.243
Overige apparaatslasten
35.347
32.585
35.194
2.609
Personeel
1.269.687
1.352.173
1.302.367
-49.806
Overige verrekeningen
-119.271
-141.592
-99.845
41.746
Overige verrekeningen
-119.271
-141.592
-99.845
41.746
Programmalasten
3.175.454
3.534.403
3.374.441
-159.962
Financieringslasten
41.337
27.680
23.066
-4.614
Inkopen en uitbestede werkzaamheden
906.855
1.141.511
1.010.595
-130.916
Kapitaallasten
176.073
140.267
150.124
9.857
Overige programmalasten
76.094
87.441
88.234
793
Salariskosten WSW en WIW
57.005
63.760
58.013
-5.747
Sociale uitkeringen
1.030.297
1.077.318
1.101.117
23.799
Subsidies en inkomensoverdrachten
887.792
996.426
943.292
-53.134
Vennootschapsbelasting8683.5212.624-897
Reserves7.426184.59498.272-86.322
Onttrekking reserves
152.367
449.620
437.942
-11.678
Toevoeging reserves
146.459
296.304
375.118
78.814
Vrijval reserves
1.519
31.278
35.447
4.170

Incidentele baten en lasten

In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven waaruit het structurele begrotingssaldo wordt afgeleid. Dit geeft inzicht in de mate waarin de structurele lasten inclusief de structurele toevoegingen aan reserves gedekt zijn door structurele baten inclusief structurele onttrekkingen aan reserves. Volgens de Gemeentewet en Provinciewet dient in het belang van de horizontale verantwoording en het verticale toezicht er sprake te zijn van een structureel en reëel evenwicht. Met het begrip “structureel evenwicht” wordt nadrukkelijker bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt worden door structurele baten. De term “reëel” heeft betrekking op de mate van realiteit van de (meerjaren)ramingen.

De paragraaf financiële kengetallen bevat een inhoudelijke toelichting op het meerjarig exploitatiesaldo.

Incidentele baten en lastenBegroting 2024Realisatie 2024
Incidentele baten225.969313.533
Algemene middelen
81.284
97.125
Decentralisatie-uitkeringen
81.284
97.125
Armoede, schuldhulpverlening, integratie en samenleving
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Beheer van de stad
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Belastingen
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Bestaande stad
25.739
13.788
Verkoopopbrengsten vastgoedobjecten
25.739
13.788
Bestuur
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Cultuur
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Dienstverlening
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Economische ontwikkeling
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Energietransitie
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Onderwijs
3.125
0
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
3.125
0
Overhead
0
5.064
Dividend / Stakingswinst SSC Flex BV
0
5.064
Sport en recreatie
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Stedelijke ontwikkeling
88.735
148.280
Baten grondexploitaties
57.300
44.822
Stornering grondexploitaties
31.435
75.679
Resultaatnemingen grondexploitaties
0
27.779
Veilig
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Volksgezondheid
3.753
0
Regeling specifieke uitkering versterking GGDen
2.218
0
COVID-19 vaccinaties
1.535
Werk en inkomen
0
0
Geen incidentele baten voor dit programma
0
0
Zorg, welzijn en wijkteams
21.500
46.508
Toeslagen 010
16.603
46.508
Opzetten expertisecentrum Jeugdhulp
4.897
0
Diverse programma's
1.833
2.768
Vrijval voorzieningen
1.833
2.768
Incidentele lasten274.147266.490
Algemene middelen
81.284
90.827
Decentralisatie-uitkeringen
81.284
90.827
Armoede, schuldhulpverlening, integratie en samenleving
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Beheer van de stad
9.500
0
Onderhoud Erasmusbrug
9.500
0
Belastingen
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Bestaande stad
9.655
6.900
Verkoopkosten vastgoedobjecten
3.814
3.625
Boekwaarde verkoop vastgoedobjecten
5.841
798
Afwaardering Vastgoed
0
2.477
Bestuur
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Cultuur
1.500
0
Noodsteun cultuursector en Bibliotheek
1.500
0
Dienstverlening
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Economische ontwikkeling
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Energietransitie
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Onderwijs
3.125
0
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
3.125
0
Overhead
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Sport en recreatie
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Stedelijke ontwikkeling
88.735
92.722
Lasten grondexploitaties
88.735
92.722
Veilig
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Volksgezondheid
3.753
0
Regeling specifieke uitkering versterking GGDen
2.218
0
COVID-19 vaccinaties
1.535
Werk en inkomen
0
0
Geen incidentele lasten voor dit programma
0
0
Zorg, welzijn en wijkteams
21.500
46.508
Toeslagen 010
16.603
46.508
Opzetten expertisecentrum Jeugdhulp
4.897
Diverse programma's
55.095
29.533
Toevoeging Voorziening dubieuze debiteuren
12.898
7.311
Out of pocket uitgaven voor investeringen
42.197
22.222
Onttrekking en vrijval reserves
413.797
Toevoeging aan reserves
229.733
Onttrekking en vrijval reserves413.797473.389
Structureel
18.868
23.801
Incidenteel
394.929
449.588
Toevoeging aan reserves229.733375.118
Structureel
0
0
Incidenteel
229.733
375.118

Toelichting incidentele baten en lasten

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de gemeentelijke beleidsregels wordt een post als incidenteel aangemerkt op basis van de aard van de post. Dit betekent dat niet de looptijd, maar het soort/karakter van de bate of last doorslaggevend is. Tijdelijkheid kan een indicatie geven, maar alleen bij een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is de tijdelijkheid voldoende om een bate of last als incidenteel te beschouwen. Onder deze uitgangspunten worden structurele posten dus als regel beschouwd, en incidentele baten en lasten vormen de uitzondering. In de jaarrekening presenteren we een volledig overzicht van de gerealiseerde incidentele baten en lasten, in lijn met de wettelijke vereisten.

Toelichting grootste incidentele posten 2024

De grootste incidentele posten in de realisatie van 2024 worden hieronder toegelicht. Per post wordt aangegeven waarom deze van incidentele aard is en wat de omvang in 2024 was:

  • Decentralisatie-uitkeringen: Dit betreft specifieke bijdragen van het Rijk die samenhangen met de overdracht van taken aan de gemeente. Dergelijke decentralisatie-uitkeringen zijn incidenteel van aard, omdat zij gekoppeld zijn aan afgebakende programma’s met een vastgelegde einddatum en niet tot de reguliere, structurele inkomsten van de gemeente behoren. In 2024 bedroeg de gerealiseerde incidentele bate uit decentralisatie-uitkeringen circa €97,1 miljoen (eenmalige inkomsten vanuit het Rijk ten behoeve van deze tijdelijke taken).
  • Grondexploitaties: De financiële resultaten uit gemeentelijke grondexploitaties zijn per definitie incidenteel. Elke grondexploitatie is een project met een eindig karakter; de bijbehorende baten en lasten lopen slechts gedurende de projectduur. De verkopen van gronden en de bijbehorende kosten (zoals investerings- en voorbereidingskosten) vallen daarom buiten de structurele exploitatie. In 2024 zijn in totaal circa €44,8 miljoen aan baten en €92,7 miljoen aan lasten uit grondexploitaties gerealiseerd. Deze grondopbrengsten, winstnemingen, waardeveranderingen en projectkosten hangen samen met de afsluiting van grondprojecten en zijn als incidentele posten verantwoord.
  • Toeslagen 010: Dit betreft een tijdelijk programma dat in het leven is geroepen naar aanleiding van de landelijke kinderopvangtoeslagen-affaire (hersteloperatie Toeslagen). De hiermee gemoeide activiteiten zijn van incidentele aard, omdat het een specifieke hersteloperatie betreft die buiten de reguliere dienstverlening van de gemeente valt en beperkt is in duur (met een duidelijk eindpunt zodra de hersteloperatie is afgerond). In 2024 is voor Toeslagen 010 een incidentele last opgenomen van circa €46,5 miljoen. Dit bedrag betreft de kosten die in dat jaar zijn gemaakt voor ondersteuning van gedupeerde inwoners, minus een beperkte Rijksbijdrage, en is geheel als incidenteel aangemerkt gezien het unieke en eenmalige karakter van dit programma.

De kapitaallasten ter hoogte van circa € 23 miljoen wordt gedekt uit de RIM. Deze onttrekking van de reserve wordt als structureel aangemerkt en is daarom niet als incidenteel gepresenteerd. De overige onderdelen van de reserve zijn als incidenteel geclassificeerd.

Baten en lasten conform BBV

De programma’s zijn zo opgesteld dat de sturing door de raad, het college en de organisatie op elkaar aansluiten. Dit houdt mede in dat de lasten in verband met clusteroverhead (leidinggevenden en hun ondersteuning in het primaire proces) onderdeel zijn van de lasten van de programma’s. Dit wijkt af van de landelijke voorschriften in het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten (BBV). Volgens het BBV moet clusteroverhead, als onderdeel van het totaal aan overhead, apart van de programma’s worden gepresenteerd.

Voor een analyse van verschillen tussen de gerealiseerde en begrote baten en lasten en mutaties in reserves wordt verwezen naar de programma's.

In de jaarrekening is het door het BBV voorgeschreven overzicht van baten en lasten opgenomen. Dit overzicht bevat de totalen van baten, lasten, vennootschapsbelasting en mutaties in reserves, op basis van zowel de begroting als realisatie.

De lasten van overhead zijn te vinden bij het programma Overhead van onderstaande programmaverantwoording. De financiële cijfers van dit programma Overhead (excl. reserves) zijn in overeenstemming met het BBV en komen overeen met het BBV-taakveld 0.4 Overhead. Het totaal van de over 2024 gerealiseerde overheadlasten (incl. reserves) is € 557 mln. (2023: € 547) en bestaat uit twee delen:

  1. De over 2024 gerealiseerde lasten van clusteroverhead. Deze staat per begrotingsprogramma apart in onderstaand overzicht Clusteroverhead en telt op tot € 111 mln. (2023: € 107 mln.) Deze overheadkosten vallen onder de apparaatslasten van de programma’s.
  2. De over 2024 gerealiseerde lasten van het programma overhead van € 446 mln. (2023: € 440 mln.).
Overzicht van baten en lasten programma conform BBVBegroting 2024Realisatie 2024Afwijking
Algemene middelen
Baten exclusief reserves2.437.6452.451.47613.831
Lasten exclusief reserves-26.804-38.908-12.104
Toevoeging reserves205.871274.49368.621
Onttrekking reserves170.630229.30258.672
Vrijval reserves04.0694.069
Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving
Baten exclusief reserves105.803106.457654
Lasten exclusief reserves234.401217.220-17.182
Toevoeging reserves4.3494.3490
Onttrekking reserves14.65911.918-2.740
Vrijval reserves3.3303.3300
Beheer van de stad
Baten exclusief reserves305.233302.163-3.070
Lasten exclusief reserves506.817505.844-973
Vennootschapsbelasting868742-126
Toevoeging reserves000
Onttrekking reserves9.7508.029-1.721
Vrijval reserves1001000
Belastingen
Baten exclusief reserves391.198399.6728.474
Lasten exclusief reserves16.07817.7301.652
Toevoeging reserves000
Onttrekking reserves2.6201.021-1.598
Vrijval reserves000
Bestaande stad
Baten exclusief reserves151.067133.091-17.977
Lasten exclusief reserves180.908160.981-19.927
Vennootschapsbelasting2.6531.882-771
Toevoeging reserves3.7003.7000
Onttrekking reserves32.26722.169-10.098
Vrijval reserves7077070
Bestuur
Baten exclusief reserves2.1342.18147
Lasten exclusief reserves26.31227.8111.499
Toevoeging reserves13016030
Onttrekking reserves295163-132
Vrijval reserves500600100
Cultuur
Baten exclusief reserves4.3053.641-664
Lasten exclusief reserves185.831185.210-621
Onttrekking reserves16.91816.489-429
Vrijval reserves2.7112.7110
Dienstverlening
Baten exclusief reserves18.80420.2241.420
Lasten exclusief reserves93.31891.416-1.902
Toevoeging reserves1.4771.4770
Onttrekking reserves2.392898-1.493
Vrijval reserves6896890
Economische ontwikkeling
Baten exclusief reserves6.9666.041-925
Lasten exclusief reserves36.42535.381-1.043
Toevoeging reserves000
Onttrekking reserves3.0862.354-733
Vrijval reserves4874870
Energietransitie
Baten exclusief reserves35.76027.760-7.999
Lasten exclusief reserves63.56445.757-17.807
Toevoeging reserves18.38918.3890
Onttrekking reserves24.53313.313-11.220
Vrijval reserves5.4405.4400
Onderwijs
Baten exclusief reserves92.36479.946-12.418
Lasten exclusief reserves243.958230.423-13.535
Onttrekking reserves2.2662.2660
Vrijval reserves2812810
Overhead
Baten exclusief reserves13.46816.4532.985
Lasten exclusief reserves568.533573.4944.960
Toevoeging reserves4.9514.9510
Onttrekking reserves7.6924.626-3.066
Vrijval reserves000
Sport en recreatie
Baten exclusief reserves7.4284.848-2.580
Lasten exclusief reserves111.419106.792-4.626
Toevoeging reserves000
Onttrekking reserves2.6662.514-152
Vrijval reserves71710
Stedelijke ontwikkeling
Baten exclusief reserves351.743394.76043.017
Lasten exclusief reserves393.690383.468-10.222
Toevoeging reserves10.56520.72710.163
Onttrekking reserves72.80650.900-21.907
Vrijval reserves16.26316.2630
Veilig
Baten exclusief reserves28.95730.4391.483
Lasten exclusief reserves206.011201.830-4.181
Onttrekking reserves470419-50
Vrijval reserves000
Volksgezondheid
Baten exclusief reserves34.77834.168-610
Lasten exclusief reserves68.91365.297-3.615
Onttrekking reserves000
Werk en inkomen
Baten exclusief reserves607.214606.354-861
Lasten exclusief reserves867.331848.648-18.684
Toevoeging reserves33.57133.5710
Onttrekking reserves49.54738.922-10.625
Vrijval reserves7007000
Zorg, welzijn en wijkteams
Baten exclusief reserves101.47091.165-10.306
Lasten exclusief reserves1.100.7051.083.847-16.858
Toevoeging reserves13.30013.3000
Onttrekking reserves37.02432.638-4.386
Vrijval reserves000

Clusteroverhead

De clusteroverhead zijn de lasten voor leidinggevenden en hun ondersteuning in het primaire proces. Zoals toegelicht onder Baten en lasten cf. BBV zijn deze lasten opgenomen onder de programma’s. Clusteroverhead vormt het verschil tussen de lasten, die in de begroting onder de programma's staan en de lasten, die in bovenstaand overzicht van baten en lasten overeenkomstig het BBV onder de programma's  staan. Onderstaande tabel geeft per programma de over 2024 gerealiseerde overheadlasten. Overheadlasten die aan investeringsprojecten en grondexploitaties worden toegerekend verlagen de overheadlasten van een programma. Dit veroorzaakt een negatief saldo aan clusteroverhead bij het programma Stedelijke ontwikkeling vanwege de vele uren die op projecten worden geschreven.

Clusteroverhead per programmaRealisatie 2024
Algemene middelen0
Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving7.024
Beheer van de stad22.476
Belastingen2.600
Bestaande stad5.707
Bestuur983
Cultuur891
Dienstverlening6.742
Economische ontwikkeling3.081
Energietransitie5.443
Onderwijs4.010
Sport en recreatie1.380
Stedelijke ontwikkeling-18.132
Veilig12.079
Volksgezondheid3.958
Werk en inkomen32.004
Zorg, welzijn en wijkteams20.994

Baten en lasten per programma

In de tabel hieronder worden de baten, lasten en reservemutaties per programma gepresenteerd.

Programma (lasten incl. overhead)BatenLastenToevoeging reservesOnttrekking reservesVrijval reservesSaldo
Algemene middelen2.451.476- 38.908274.493229.3024.0692.449.263
Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving106.457224.2444.34911.9183.330- 106.888
Beheer van de stad302.163529.06208.029100- 218.769
Belastingen399.67220.33001.0210380.364
Bestaande stad133.091168.5703.70022.169707- 16.304
Bestuur2.18128.794160163600- 26.010
Cultuur3.641186.100016.4892.711- 163.260
Dienstverlening20.22498.1581.477898689- 77.824
Economische ontwikkeling6.04138.46202.354487- 29.580
Energietransitie27.76051.20018.38913.3135.440- 23.075
Onderwijs79.946234.43402.266281- 151.941
Overhead16.453462.2544.9514.6260- 446.127
Sport en recreatie4.848108.17202.51471- 100.740
Stedelijke ontwikkeling394.760365.33620.72750.90016.26375.859
Veilig30.439213.90804190- 183.050
Volksgezondheid34.16869.256000- 35.088
Werk en inkomen606.354880.65133.57138.922700- 268.247
Zorg, welzijn en wijkteams91.1651.104.84113.30032.6380- 994.338
Afwijking baten, lasten en reserves pr programmaAfwijkingbatenafwijkinglastenAfwijkingreservesafwijkingsaldo
Algemene middelen13.831- 12.104- 5.88020.055
Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving654- 15.179- 2.74013.092
Beheer van de stad- 3.0702.406- 1.721- 7.197
Belastingen8.4741.684- 1.5985.191
Bestaande stad- 17.977- 19.368- 10.098- 8.706
Bestuur471.794- 62- 1.809
Cultuur- 664- 639- 429- 454
Dienstverlening1.420- 1.862- 1.4931.789
Economische ontwikkeling- 925- 1.002- 733- 656
Energietransitie- 7.999- 18.111- 11.220- 1.108
Onderwijs- 12.418- 12.7950377
Overhead2.985- 3.699- 3.0663.618
Sport en recreatie- 2.580- 4.463- 1521.732
Stedelijke ontwikkeling43.017- 12.375- 32.06923.322
Veilig1.483- 3.471- 504.903
Volksgezondheid- 610- 3.04302.433
Werk en inkomen- 861- 19.175- 10.6257.690
Zorg, welzijn en wijkteams- 10.306- 14.665- 4.386- 27

Algemene dekkingsmiddelen

Het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) schrijft voor dat het programmaplan in de begroting een overzicht van algemene dekkingsmiddelen bevat.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

De algemene dekkingsmiddelen van de gemeente zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegenover staan. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven op de diverse programma’s.

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

  • opbrengsten van de lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is
  • algemene uitkeringen uit het Gemeentefonds,
  • opbrengst uit deelnemingen: de dividenden,
  • het saldo van de financieringsfunctie: de rente inkomsten van de reserves en het renteresultaat.
Algemene dekkingsmiddelenBijgest. Begroting2024Realisatie2024Afwijking
Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is535.651539.4013.750
Algemene uitkeringen gemeentefonds2.330.4342.343.38512.952
Dividend111.334112.4261.092
Saldo financieringsfunctie-23.637-17.3166.322

Lokale heffingen

Er zijn twee soorten lokale heffingen. Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is en die vrij kunnen worden ingezet. Deze soort van lokale heffingen vallen onder de Algemene dekkingsmiddelen en betreft de volgende heffingen:

  • de onroerendzaakbelasting (OZB),
  • de algemene parkeerbelasting,
  • de logiesbelasting
  • en de reclame- en precariobelasting.

Er zijn ook lokale heffingen die niet vrij kunnen worden ingezet omdat deze binnen de heffing dienen te worden ingezet en daarmee voor het uitvoeren van werkzaamheden of beleid. Het gaat om onder meer de volgende heffingen: afval- en rioolheffing, bedrijfsreinigingsrecht en de leges omgevingsvergunningen. Deze heffingen vallen niet onder de Algemene dekkingsmiddelen.

Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden isBijgest. Begroting2024Realisatie2024Afwijking
Onroerende zaakbelasting347.556354.1356.579
Roerende zaakbelasting342330-12
Logiesbelasting15.51515.5227
Reclame- en precariobelasting15.33815.786448
Algemene parkeerbelasting156.901153.628-3.273