Jaarstukken 2024

Frauderisicomanagement

Paginanummer in website: 194

Frauderisicomanagement

De gemeente Rotterdam heeft gedragscodes en integriteitscodes ontwikkeld om fraude tegen te gaan. Voor de materieel financieel kritieke processen is per proces een frauderisico-analyse opgesteld. In deze analyse staan risico’s vanuit het perspectief druk, gelegenheid en rationalisatie uitgelegd en zijn beheersmaatregelen in kaart gebracht.

Om fraude te voorkomen en op tijd te ontdekken, zet de gemeente in op bewustwording en preventie. Dit zijn vaste onderdelen in de 5 pijlers van integriteitsbeleid. Daarbij laten aangetoonde schendingen na onderzoek weer de kwetsbaarheden zien. Dat geldt ook voor actief zoeken, steekproeven en gegevensanalyse.Om bewustwording te vergroten zijn er binnen de gemeente projecten en activiteiten, zoals: trainingen, leiderschapsprogramma’s met onderdeel Ethisch Leiderschap, intervisiebijeenkomsten, rondetafelgesprekken, het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers, het afleggen van de ambtseed, vragen bij het Medewerkers Tevredenheid Onderzoek en een e-learning integriteit. Naast de hierboven genoemde hard & soft controls, vormt coördinatie & toetsing een pijler van het integriteitsbeleid: toezien op de juiste toepassing van de regelgeving.  De gemeente heeft hiervoor onder meer een meldregeling en een onderzoeksprotocol.

In 2020 heeft de afdeling Concern Auditing met de audit Hard Controls Fraude onderzoek gedaan naar de mate waarin het management stuurt op de ‘harde controle’ om fraude te voorkomen en op tijd te signaleren. De hoofdconclusie uit het rapport luidde:

‘(…) dat het frauderisicomanagement versterkt moet worden, te beginnen bij het inventariseren van risico’s, gevolgd door bewuste afweging van inzet van hard en soft controls en monitoren en bijsturen op basis van informatie (worden de controls uitgevoerd en worden de risico’s voldoende afgedekt).’

Sindsdien is projectmatig veel bereikt in het vergroten van het bewustzijn van frauderisico’s, het per cluster beschrijven en monitoren van een top 3 aan fraude-risicovolle processen, en het op basis daarvan invoeren van passende maatregelen. Clusters hebben de significante risico’s beoordeeld: een top 3. En concernbreed: de top 15 kritische processen.

Het is een uitdaging het onderwerp ‘levend’ te houden in een context van hoge werkdruk en toenemende kwaliteitseisen. In 2024 zijn onder meer deze stappen gezet om het onderwerp op de agenda te houden en om de aanpak verder te verstevigen:

  • Actualisatie van risico-analyses (inclusief beheersmaatregelen) in diverse clusters, o.a. op het beheer van ICT-producten, materiaalvoorziening en tankpassen.
  • Aanscherping van de aanpak zorgfraude en introductie van Streetwise ter voorkoming van zorgfraude
  • Invoering van de Verklaring Informatiegebruik voor alle medewerkers

De Rekenkamer Rotterdam heeft in november 2023 een rapport uitgebracht over Ambtelijke integriteit, een onderzoek naar detecteren, oppakken en onderzoeken, afhandelen en leren. Vanuit dit onderzoek zijn een zestal aanbevelingen uitgebracht. Deze aanbevelingen zijn:

  1. Richt 1 procedure in voor alle vermoedelijke integriteitsmeldingen (ongewenst gedrag, misstanden, schendingen).
  2. Heroverweeg de rol en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersonen.
  3. Bereid leidinggevenden beter voor op hun rol in het integriteitsproces.
  4. Zorg voor effectievere communicatie naar alle betrokkenen.
  5. Vergroot uniformiteit, voorspelbaarheid en transparantie en kwaliteit en uitvoering van integriteitsonderzoeken.
  6. Bevorder het lerend vermogen van de gemeente en maak ruimte voor reflectie.

Het rapport is in februari 2024 in de raad behandeld en alle aanbevelingen zijn omarmd. De organisatie is hard aan de slag om deze te realiseren, met het besef dat sommige aanbevelingen langdurige en consistente aandacht vereisen. De stand van zaken op dit moment is als volgt:

Ad 1: Start van het centrale meldpunt is voorzien op 31 maart 2025. Hiervoor is een nieuwe functie opgesteld en een medewerker geworven. Het meldpunt wordt op dit moment in RIO gebouwd. Medewerkers kunnen telefonisch, per email en anoniem melden.

Ad 2. Uitkomst van de heroverweging is: de vertrouwenspersonen zijn er alleen als gesprekspartner en adviseur van de medewerkers. Niet om te handelen of opvolging te geven aan signalen. Daarvoor zijn andere mechanismen (zoals melden bij je leidinggevende of het meldpunt)

Ad 3. Dit is een grote opgave met 1.000 leidinggevenden. Er is een Inclusief & Ethisch leiderschapsprogramma in ontwikkeling, daarnaast zijn er trainingen en e-learnings beschikbaar die in toenemende mate worden gevolgd door leidinggevenden.

Ad 4. Er is een informatieflyer voor leidinggevenden ontwikkeld om hen ondersteuning te bieden in nazorg, maar ook tijdens het gehele proces van melden en eventueel onderzoek.

Ad 5. Deze is gerealiseerd door de meldingstoets in een 8-tal transparante stappen vast te leggen in het registratiesysteem, evenals het verbod voor leidinggevenden om zelf onderzoek te doen.

Ad 6. Dit is een grote en complexe opgave, die onze aandacht heeft en veel tijd vraagt, waar we actief mee bezig zijn.

Het aantal ontvangen meldingen en de aard van de vermoedens van integriteitsschendingen en misstanden staan in onderstaande tabel.

Indien de uitkomsten van de onderzoeken daar aanleiding toe geven zijn aanpassingen in de bedrijfsvoering doorgevoerd. Voor de nog in behandeling zijnde meldingen is op basis van de huidige informatie beoordeeld of er een risico op een materiële afwijking voor de jaarrekening bestaat. Op dit moment is daarvoor geen indicatie.

Categorie

Meldingen

Fraude en corruptie

23

Diefstal en verduistering

18

Geweld en intimidatie

17

Belangenverstrengeling

19

Verspilling en misbruik van gemeentelijke eigendommen

12

Misdragingen binnen en buitenwerktijd

57

Misbruik en manipulatie van informatie

37

Ongeoorloofde afwezigheid

3

Geen integriteit (na meldingstoets)

49

Geen integriteit maar ongewenste omgangsvormen

5

Totaal

240

Uitkomsten onderzoek naar mogelijke fraude en corruptie

In de jaarrekening onderdeel Grondslagen is een toelichting opgenomen op het onderzoek naar mogelijke fraude.