Jaarstukken 2024

Openbaarheidsparagraaf

Paginanummer in website: 189

Openbaarheidsparagraaf

 

Informatiehuishouding en de Wet open overheid

Transparantie van overheidsinformatie staat na de invoering van de Wet open overheid (Woo, 1 mei 2022) volop in de maatschappelijke belangstelling. De transparantie van het overheidshandelen vraagt om snel te kunnen laten zien wat, wanneer en met wie gecommuniceerd is. En welke acties ambtelijk en bestuurlijk zijn uitgevoerd.

Dit inzicht draagt bij aan de legitimiteit van en daarmee het draagvlak voor het openbaar bestuur. De gemeente werkt samen met de G4 (het verband van de vier grote steden) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De 11 categorieën informatiestromen waarvan de overheid verplicht is documenten actief te publiceren staan centraal. De gemeente heeft tot eind 2026 tijd voor invoering van de wet. Het gemeentelijke invoeringsprogramma richt zich op organisatiebrede ondersteuning bij het publicatieproces. Met aandacht voor bewustwording van medewerkers over het belang van transparantie en het aanreiken van middelen als e-learning, een Woo-spel en openbaar-proof schrijven.

Iedere overheid moet, volgens de Woo, aansluiten op de landelijke verwijsindex, de Woo-index. Op 1 oktober 2024 is de eerste Ministeriële regeling actieve openbaarmaking Woo gepubliceerd. Hierin is opgenomen dat de documenten, die horen bij de eerste informatiecategorieën (voor de gemeenten: Wet- en regelgeving en Organisatiegegevens) gepubliceerd moeten worden. De gemeente Rotterdam maakt deze informatie al openbaar.

Voor het openbaar maken van de overige categorieën volgt Rotterdam de planning van het Rijk, die is aangekondigd in de Voortgangsbrief Open Overheid. Vanaf medio 2025 moeten de documenten van nog eens 4 informatiecategorieën openbaar gemaakt worden. Op de gemeentelijke website staat per informatiecategorie een opsomming van welke openbare documenten van de gemeente Rotterdam reeds beschikbaar zijn.

 

Afhandeling van Woo verzoeken

Realisatie 2023: 269 Woo-verzoeken, afhandeling binnen de wettelijke termijn: 54 %

Realisatie 2024: 339 Woo-verzoeken, afhandeling binnen de wettelijke termijn: 37 %

 De daling in de tijdigheid van afgehandelde Woo-verzoeken, van 54% naar 37% binnen één jaar, wordt verklaard door de verandering in de berekeningsmethode. De tijdigheid van 2023 en 2024 zijn niet met elkaar te vergelijken.

Nieuwe berekeningsmethode sinds september 2024

Onder de nieuwe methode worden bepaalde soorten verzoeken niet langer meegerekend, zoals:

  • verzoeken die formeel geen Woo-verzoeken zijn, zoals informatie- en AVG-verzoeken
  • verzoeken die zijn ingetrokken
  • verzoeken die dubbel zijn ingediend
  • testverzoeken door de ontwikkelaars van het systeem
  • verzoeken die toebehoren aan andere bestuursorganen

Deze verzoeken beschouwden we in de oude methode als ‘tijdig afgehandeld’, hoewel er geen besluiten werden genomen op deze verzoeken. Hierdoor gaven de cijfers een onrealistisch beeld van de tijdigheid. De nieuwe berekeningsmethode laat duidelijker zien hoe tijdig daadwerkelijke Woo-verzoeken worden afgehandeld.

Acties ter verbetering tijdigheid

Het centrale Woo-team werkt aan verbeteringen van de Woo-processen en communicatie, zowel binnen de organisatie als met externe betrokkenen. Dit moet de tijdigheid van afhandeling en samenwerking efficiënter maken.

Landelijk onderzoek

In 2025 wordt onderzoek gedaan naar de concrete uitvoeringslasten, kosten en (benodigde) capaciteit voor de afhandeling van Woo-verzoeken. Dit onderzoek maakt de uitvoeringsproblemen van de Woo inzichtelijk. De definitieve resultaten van dit onderzoek moeten uiterlijk eind 2025 opgeleverd worden. Daarnaast start de wetsevaluatie van de Woo eind 2025.

 

Informatiehuishouding als randvoorwaarde

De organisatie werkt continu aan een betere informatiehuishouding. Het gaat om de vindbaarheid en volledigheid van een enorme hoeveelheid gegevens. De stroom aan digitale en deels nog papieren informatie is heel groot. Er is ook een rijke variatie aan verschijningsvormen: documenten, gegevensbestanden, e-mail, data, sms, audio- en videobeelden, en zo meer.

Een goede informatiehuishouding vraagt om professioneel beheer van alle relevante informatie, in alle verschijningsvormen. Voor een goed beheer is bovendien samenhang nodig met openbaarheid, privacybescherming en informatiebeveiliging. Daarnaast zet de organisatie in op bewustwording bij alle medewerkers, zodat zij zorgvuldig met gegevens en informatie omgaan en zorgen voor juiste dossiervorming. Dit alles leidt tot het beschikbaar en vindbaar maken van informatie, die de gemeente bovendien volledig en veilig bewaart.