Jaarstukken 2024

Onderhoud kapitaalgoederen

Paginanummer in website: 203

Onderhoud kapitaalgoederen

De gemeente is eigenaar en beheerder van de openbare ruimte. Een goed onderhouden openbare ruimte draagt in hoge mate bij aan een veilige en fijne woon- en leefomgeving. Rotterdam investeert jaarlijks veel geld in het onderhoud van haar openbare ruimte, om te zorgen dat die schoon, heel en veilig is. Het in stand en op orde houden van de openbare ruimte vraagt voortdurende aandacht, verantwoorde keuzes en investeringen. Het beleid hiervoor staat in de Nota Onderhoud Kapitaalgoederen 2023-2027, Nota Vervangingsinvesteringen Openbare Ruimte 2021-2071 en de Kadernota Vastgoed 2023.

 

Beleid

Nota Onderhoud Kapitaalgoederen 2023-2027

De assets in de openbare ruimte zijn kapitaalgoederen die van grote maatschappelijke waarde zijn en onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen met zich meebrengen. Het onderhoud van deze kapitaalgoederen vormt een aanzienlijke post op de gemeentelijke begroting. Achterstallig onderhoud zorgt voor mogelijk onveilige situaties en meer kosten en inspanning dan bij tijdig onderhoud. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is daarom bepaald dat in de gemeentelijke begroting en jaarrekening een verplichte paragraaf ‘Onderhoud Kapitaalgoederen’ wordt opgenomen. Basis daarvoor is een integrale Nota Onderhoud Kapitaalgoederen, die eens in de vier jaar door de gemeenteraad wordt vastgesteld. De Nota Onderhoud Kapitaalgoederen 2023 - 2027 beschrijft hoe de gemeente Rotterdam haar beschikbare middelen in wil zetten om de bestaande kapitaalgoederen in de openbare ruimte verantwoord te beheren en te onderhouden. Het doel is om verwaarlozing van de openbare ruimte te voorkomen, en daarmee verlies van waarde van  investeringen die in het verleden in de stad zijn gedaan en de komende jaren nog gaan plaatsvinden. De financiële consequenties van de Nota Onderhoud Kapitaalgoederen 2023-2027 zijn per assetgroep structureel in de begroting verwerkt.

Nota Vervangingsinvesteringen Openbare Ruimte 2021-2071

De Nota Vervangingsinvesteringen Openbare Ruimte wordt om de vier jaar opgesteld. De eerste Nota Vervangingsinvesteringen dateert van 2021. Op basis van kengetallen is de investeringsbehoefte, en daarmee de kapitaallasten voor de vervangingsinvesteringen, voor vijftig jaar vooruit doorgerekend. Het is een theoretische, beleidsarme doorrekening, als onderdeel van de doorrekening van de vervangingsbehoefte van het gehele Rotterdamse bezit.

Kadernota Vastgoed 2023

De Kadernota Vastgoed bevat richtlijnen hoe om te gaan met gemeentelijk vastgoed en het vastgoed zowel financieel als functioneel optimaal te benutten voor de stad.

 

Financiële consequenties exploitatie

Assetgroep (x € 1 mln) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Wegen 43,7 44,2 -0,5
Groen en bomen 38,4 40,7 -2,3
Speelvoorzieningen 5,2 4,6 0,6
Civiele kunstwerken 31,1 29,5 1,6
Beeldende kunst en monumenten 2,2 2,4 -0,2
Begraafplaatsen 1,8 1,8 0
Oppervlaktewater 7,3 8,6 -1,3
Openbare verlichting 4,5 4,9 -0,4
Verkeersinstallaties 4,3 3,7 0,6
Parkeervoorzieningen 9,1 8,9 0,2
Afvalvoorzieningen 2,1 2,7 -0,6
Vastgoed 44,1 40,8 3,3
Totaal 193,8 192,8 1,0

De totale onderbesteding van € 1,0 mln is het resultante van diverse geringe afwijkingen. Oorzaken hiervan zijn onder andere prijsstijgingen, het doorschuiven van werk vanwege beperkte capaciteit van aannemers, leveringsproblematiek van materialen en aangepaste onderhoudsplanningen. 

Financiële consequenties investeringen

Assetgroep (x € 1 mln) Begroting 2024 Realisatie 2024 Verschil
Wegen 29,0 36,5 -7,5
Groen en bomen 13,0 12,6 0,4
Speelvoorzieningen 6,6 6,4 0,2
Civiele kunstwerken 11,4 12,3 -0,9
Beeldende kunst en monumenten 0,5 0,4 0,1
Begraafplaatsen 0,8 0,8 0
Oppervlaktewater 3,3 3,0 0,3
Openbare verlichting 11,3 7,2 4,1
Verkeersinstallaties 4,1 5,2 -1,1
Parkeervoorzieningen 7,2 7,2 0
Afvalvoorzieningen 14,5 14,3 0,2
Vastgoed 206,4 137,3 69,1
Totaal 308,1 243,2 64,9

De afwijking wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderbesteding van Vastgoed. In 2023 is een start gemaakt met het terugdringen van planningsoptimisme in de ramingen van kredieten. In 2024 is hiermee verder gegaan. Voor het tweede jaar op rij bleek de raming voor uitvoering van projecten onderwijshuisvesting niet te hoog, maar te laag te zijn ingeschat (€ 5 mln). Ook de realisatie van de top 6 parkeergarages was hoger dan begroot (€ 2 mln).

Aan de andere kant was het planningsoptimisme nog wel duidelijk zichtbaar op de Integrale Huisvestingsplannen (IHP’s); de realisatie was € 36 mln lager dan de raming. Ook gebiedsontwikkeling Nieuw Kralingen had een € 10 mln lagere realisatie ten opzichte van de begroting. Daarnaast nog een aantal lagere realisaties ten opzichte van de prognose die optellen tot € 14 mln.

Tenslotte nog de vermelding dat een deel van de in het verleden gemaakte projectuitgaven op de renovatie Museum Boymans van Beuningen ten laste van de exploitatie is afgeboekt. Hiermee was geen rekening gehouden en leverde een lagere realisatie van € 15 mln op. Een Raadsbesluit scenariokeuze renovatie MBVB van juni 2024 lag hieraan ten grondslag.