Jaarstukken 2024

Doel: Bestendig beheer Algemene middelen

Paginanummer in website: 13

Doel: Bestendig beheer Algemene middelen

 

Wat willen we bereiken?

Het programma Algemene Middelen draagt bij aan de manier waarop het college werkt aan structureel houdbare gemeentefinanciën. De basis voor houdbare gemeentefinanciën is de meerjarenbegroting. Die is structureel en reëel in evenwicht. Houdbare gemeentefinanciën vergen echter meer dan dat. Zo wil de gemeente in geval van financiële tegenslag voldoende middelen hebben om de eerste klappen op te vangen.   

De houdbaarheid van gemeentefinanciën kent 2 aspecten:

  • Voldoende weerbaarheid. Het betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële tegenvallers op te vangen zonder direct in de begroting en in de beleidsambities te hoeven ingrijpen.  
  • Voldoende flexibiliteit in de begroting. Het betreft de snelheid waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd. De flexibiliteit van de begroting wordt ook wel de  wendbaarheid van de begroting genoemd. De flexibiliteit van de begroting beperkt door verplichtingen die voor meerdere jaren zijn of worden aangegaan. Het gaat om verplichtingen als gevolg van schulden (rente en aflossing van opgenomen geldleningen), kapitaallasten van investeringen en om beheer- en onderhoudslasten.  

Voor de houdbaarheid van gemeentefinanciën zijn weerbaarheid en flexibiliteit dus belangrijk. Daarom is het streven: 

  • Sluitende begroting en meerjarenraming. De gemeente zorgt de structurele lasten niet groter zijn dan de structurele baten. 
  • Gedegen beheer van deelnemingen en verbonden partijen. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd bij de P&C-producten en het beheerslag deelnemingen.
  • Weerstandvermogen van minimaal 1,0 in alle jaren. 
  • Gedegen treasury- en financieringsfunctie. 
  • Zorgen voor voldoende en gedegen financiële ruimte om investeringen mogelijk te maken, om samen met andere partijen te kunnen werken aan de toekomst van de stad. De uitdaging is om het beschikbare investerend vermogen zo in te zetten dat de gemeente een hefboom creëert om daarmee andere partijen mee te krijgen om samen te investeren. 

Wenselijk is dat de gemeenteraad een integraal beeld krijgt van de consequenties van beslissingen voor de houdbaarheid van de begroting. Kengetallen en indicatoren kunnen de gemeenteraad ondersteunen bij het nemen van beslissingen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Zorgdragen dat de hiervoor geldende indicatoren en kengetallen blijven binnen de geldende wettelijke normen en bestuurlijke kaders en de actuele streefwaarden zoals bepaald door de toezichthouder, de Provincie Zuid-Holland.
  • Hierover verantwoording afleggen in de achtereenvolgende P&C-producten.

 

Hoe meten we dat?

De gemeente maakt gebruik van financiële kengetallen voor de sturing op en de verantwoording over de financiële positie. De volgende kengetallen en indicatoren behoren tot het programma:

  • Weerstandsvermogen
  • Structurele exploitatieruimte
  • Solvabiliteitsrisico
  • EMU-saldo (vorderingssaldo)
  • Kasgeldlimiet
  • Renterisiconorm
  • Schatkistbankieren
  • Netto schuldquote

Toelichting indicatoren

Voor nadere toelichting op en de ontwikkeling van een aantal van de verschillende indicatoren en kengetallen zie de paragrafen Weerstandsvermogen en risicobeheersing en Financiële kengetallen.

 

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

In hoeverre bovenstaande indicatoren en kengetallen binnen de geldende wettelijke normen, bestuurlijke kaders en streefwaarden van onze toezichthouder zijn gebleven in 2024, staat beschreven in de paragrafen Weerstandsvermogen, Financiële Kengetallen en Financiering. In laatstgenoemde paragraaf wordt de in 2024 gevoerde treasury- en financieringsfunctie verantwoord: in de paragraaf Verbonden Partijen het gevoerde deelnemingenbeheer in 2024.