Jaarstukken 2024
Financiën
Paginanummer in website: 16Financiën
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Algemene middelen | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
Baten exclusief reserves | 2.366.967 | 2.437.645 | 2.451.476 | 13.831 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 2.269.551 | 2.330.434 | 2.343.385 | 12.952 | |
Dividenden | 96.801 | 104.934 | 104.968 | 34 | |
Financieringsbaten | 1.662 | 3.535 | 4.372 | 836 | |
Overige opbrengsten derden | 2 | 2 | 11 | 9 | |
Overige baten | -1.048 | -1.260 | -1.260 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | -18.629 | -26.804 | -38.908 | -12.104 | |
Apparaatslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inhuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige verrekeningen | 0 | 0 | 23 | 23 | |
Overige verrekeningen | 0 | 0 | 23 | 23 | |
Programmalasten | -18.629 | -26.804 | -38.932 | -12.127 | |
Financieringslasten | 41.337 | 27.680 | 22.966 | -4.714 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 8.849 | 12.490 | 2.327 | -10.163 | |
Kapitaallasten | -69.155 | -67.314 | -64.641 | 2.673 | |
Overige programmalasten | 340 | 340 | 417 | 77 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | 2.385.596 | 2.464.449 | 2.490.384 | 25.935 | |
Saldo voor reserveringen | 2.385.596 | 2.464.449 | 2.490.384 | 25.935 | |
Reserves | -55.693 | -35.241 | -41.121 | -5.880 | |
Onttrekking reserves | 53.818 | 170.630 | 229.302 | 58.672 | |
Algemene Reserve | 5.507 | 0 | 62.737 | 62.737 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 54 | 54 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 4.069 | 0 | -4.069 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 48.311 | 166.507 | 166.511 | 4 | |
Toevoeging reserves | 109.511 | 205.871 | 274.493 | 68.621 | |
Algemene Reserve | 0 | 74.395 | 137.132 | 62.737 | |
Bestemmingsreserve NPRZ | 15.500 | 15.500 | 15.500 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 0 | 5.884 | 5.884 | |
Kredietrisicoreserve | 0 | 277 | 277 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 94.011 | 115.699 | 115.699 | 0 | |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 4.069 | 4.069 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 0 | 4.069 | 4.069 | |
Saldo | 2.329.903 | 2.429.208 | 2.449.263 | 20.055 |
Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting
Overzicht afwijkingen programma | Afwijking baten | Afwijking lasten | Afwijking reserves | Afwijking saldo |
1. Gemeentefonds | 12.952 | -5.632 | 0 | 18.584 |
2. Toevoeging Bestemmingsreserve taakmutaties gemeentefonds | 0 | 0 | -5.880 | -5.880 |
3. Stelpost kapitaallasten | 0 | -4.460 | 0 | 4.460 |
4. Stelpost onderuitputting | 0 | 3.475 | 0 | -3.475 |
5. Concernbrede stelposten | 0 | -2.386 | 0 | 2.386 |
6. Externe rente financiering | 0 | -1.669 | 0 | 1.669 |
7. Meevallende kosten deelnemingen | 0 | -965 | 0 | 965 |
8. Financieringsbaten | 836 | 0 | 0 | 836 |
9. Interne rente financiering | 0 | 796 | 0 | -796 |
10. Stelpost onvoorziene kosten | 0 | -600 | 0 | 600 |
11. Overige kleinere afwijkingen | 43 | -663 | 0 | 706 |
Totaal afwijkingen | 13.831 | -12.104 | -5.880 | 20.055 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Het saldo van het programma bedraagt € 20,1 mln positief, dit is een afwijking van 0,8% ten opzichte van de laatste begrotingsstand 2024. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
1. Het gemeentefonds
Het saldo van het gemeentefonds bedraagt € 18,6 mln positief.
In de begroting is er rekening mee gehouden dat de maatstaf huishoudens laag inkomen (HHLI) voor 2024 geactualiseerd zou worden in de decembercirculaire 2024, net als in 2023. In tegenstelling tot vorig jaar vindt de actualisatie van deze maatstaf pas plaats bij de meicirculaire 2025. Het effect hiervan op het saldo is + € 7 mln.
Uit de septembercirculaire Gemeentefonds 2024 is een positief saldo ontstaan van € 2,8 mln door taakmutaties, en wijzigingen in decentralisatie- en integratie-uitkeringen. Door het vervallen van de 10-maandsrapportage en het grensbedrag van begrotingsbijstellingen bij de Eindejaarsbrief is dit niet verwerkt in de begroting en leidt dit tot een resultaat. Over de aanpassingen die voortkomen uit de septembercirculaire 2024 is de raad geïnformeerd in de Eindejaarsbrief.
Verder is uit de decembercirculaire Gemeentefonds 2024 een positief saldo ontstaan van € 5,9 mln door taakmutaties, en wijzigingen in decentralisatie- en integratie-uitkeringen. Deze middelen zijn zo laat in het jaar toegekend dat deze niet meer verwerkt konden worden in de begroting.
Tot slot resteert er een resultaat van € 2,9 mln door niet-voorziene actualisatie van waarden maatstaven. Het grootste effect wordt veroorzaakt door de maatstaf ‘regionale centrumfunctie’ die ten opzichte van de begroting met € 3,5 mln is gestegen. Andere (kleinere) aanpassingen van maatstaven zorgen ervoor dat het totale verschil uiteindelijk uitkomt op € 2,9 mln. De maatstaf ‘regionale centrumfunctie’ wordt voor het gemeentefonds gebruikt als een indicator van het aantal potentiële klanten dat een woonkern aantrekt tot maximaal 60 kilometer rondom de eigen woonkern (met inbegrip van die woonkern zelf). Dat deze maatstaf harder groeit dan voorzien houdt in dat in Rotterdam en in het omliggende gebied (tot 60 kilometer) het aantal inwoners in 2023 harder is gegroeid dan waar Binnenlandse Zaken eerder vanuit ging. In de Begroting 2025/Tweede Herziening 2024 zijn deze risico's toegelicht.
2. Toevoeging Bestemmingsreserve taakmutaties gemeentefonds
Op 21 december 2023 is het raadsvoorstel (23bb007699) over de omgang met de in de decembercirculaire opgenomen taakmutaties en wijzigingen integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangenomen. Daardoor worden de middelen uit de decembercirculaire (€ 5,9 mln) rechtstreeks toegevoegd aan de Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds. Uitsluitend voor zover dit het lopende jaar betreft en de middelen geen betrekking hebben op de algemene uitkering.
3. Stelpost Kapitaallasten
Bij de Begroting 2021 is besloten om vanaf 2024 1/3 deel van de reële groei van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en van de inkomsten uit belastingen in te zetten voor het borgen van de investeringsruimte voor nieuwe, financieel onrendabele investeringen in de jaren 2020 en verder. Dit besluit bood de gemeente in 2020 al de financiële ruimte om voor een bedrag van € 100 mln aan nieuwe investeringen te doen. Voor 2024 is een stelpost opgenomen ter dekking van de verwachte kapitaallasten die het gevolg zijn van deze nieuwe investeringen. Deze stelpost van € 4,5 mln is in 2024 niet ingezet wat resulteert in een positief effect op het resultaat.
4. Stelpost onderuitputting
In de Voorjaarsnota 2024/Eerste herziening 2024 is de Stelpost Onderuitputting ter hoogte van € 14 mln opgenomen. Van dit bedrag is voor € 10,5 mln invulling gegeven vanuit andere programma’s, waardoor het resterende saldo op - € 3,5 mln uitkomt.
5. Concernbrede stelposten
De concernbrede stelposten voor de indexering waren in 2024 niet volledig nodig. Dit leidt tot een positief resultaat van € 2,4 mln.
6. Externe rente financiering
Het achterblijven van de realisatie van de investeringen in 2024 heeft geleid tot een lagere financieringsbehoefte en daarmee lagere externe rentelasten van € 4,7 mln. Om de financiële effecten van planningsoptimisme te beperken, is bij de begroting een stelpost planningsoptimisme opgenomen. Deze stelpost verlaagt het effect van de lagere externe rentelasten op het resultaat met € 3 mln. Daarmee komt het uiteindelijke verschil uit op € 1,7 mln.
7. Meevallende kosten Deelnemingen
Er is een onderschrijding van € 965.000 op de kosten bij Deelnemingen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere lasten dan begroot voor rente op het aandelenbezit, uitbestede werkzaamheden en voor benodigd extern juridisch advies.
8. Financieringsbaten
De rentebaten van het schatkistbankieren in het vierde kwartaal veroorzaken de hogere baten. De gemeente mag tot een bepaald drempelbedrag aan geld aanhouden op eigen bankrekeningen. Daarboven moet de gemeente dat geld aanhouden bij het ministerie van Financiën in de schatkist van het Rijk. Dit wordt ‘verplicht schatkistbankieren’ genoemd. Hierover ontvangt de gemeente een rentevergoeding. Vanwege achterblijvende investeringen stond er meer geld bij de schatkist waardoor hierover meer rente is ontvangen dan geraamd (€ 0,8 mln).
9. Interne rente financiering
Door het achterblijven van de investeringen is er minder rente intern doorgerekend. De lager toegerekende rente van € 2,7 mln en de stelpost planningsoptimisme van € 1,9 mln zorgen samen voor een lager toegerekende rente van € 0,8 mln. In de Begroting 2025/Tweede Herziening 2024 is al gewezen op het risico van genoemde financiële effecten van planningsoptimisme.
10. Stelpost onvoorziene kosten
De wettelijke voorgeschreven stelpost voor onvoorziene kosten van € 0,6 mln is in 2024 niet ingezet. Dit resulteert in een positief effect op het resultaat.
11. Overige kleinere afwijkingen
In 2024 hebben zich op verschillende kosten en baten binnen het programma Algemene middelen ook een aantal kleinere afwijkingen voortgedaan. Deze bedragen in totaal € 706.000. De 2 voornaamste zijn de meevallende kosten op financiering en terugontvangst van het btw-compensatiefonds. Door een lagere financieringsbehoefte zijn de provisie- en bankkosten € 304.000 lager uitgevallen dan geraamd. Daarnaast is er vanuit het BTW-compensatiefonds een suppletie ontvangen voor de verkoop van aandelen Eneco, wat resulteerde in een terugontvangst van € 264.000
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Algemene middelen/Rotterdams taakveld | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking |
Algemene middelen | ||||
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 2.269.568 | 2.324.794 | 2.343.377 | 18.584 |
Overige baten en lasten - Beheer algemene middelen | -16.323 | 11.616 | 9.770 | -1.847 |
Treasury | 76.658 | 92.798 | 96.116 | 3.318 |
Totaal | 2.329.903 | 2.429.208 | 2.449.263 | 20.055 |
Realisatie bestemmingsreserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Realisatie bestemmingsreserves Algemene middelen | Beginstand 1-1-2024 | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 31-12-2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene middelen | 2.086.580 | 269.618 | 276.152 | 4.569 | 2.075.477 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene Reserve | 20.819 | 137.132 | 62.737 | 0 | 95.213 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | 2.021.421 | 121.575 | 208.638 | 0 | 1.934.359 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 24.776 | 10.634 | 4.777 | 4.569 | 26.064 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredietrisicoreserve | 19.563 | 277 | 0 | 0 | 19.841 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|