Jaarstukken 2024

Doel: Minder armoede en schulden

Paginanummer in website: 21

Doel: Minder armoede en schulden

 

Wat willen we bereiken?

·        We helpen meer Rotterdammers uit de problematische schulden.

 

·        We beperken de gevolgen van het leven met financiële problemen door het bieden van inkomensondersteunende regelingen. Indien nodig wordt ondersteund met aanvullende begeleiding. Aandachtpunt is het meer centraal toegankelijk maken van het gemeentelijk hulpaanbod. Hiermee vereenvoudigen wij processen en verlagen wij de drempel voor hulpvragen.

 

·        We zorgen ervoor dat minder Rotterdammers – en dus ook minder kinderen – leven in armoede. Met effectief en preventief beleid doorbreken we de intergenerationele ‘armoedecirkel’, zodat kinderen en jongeren een beter perspectief krijgen om zich gezond, veilig en kansrijk te ontwikkelen.

 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

In het beleidskader armoede en schulden 2023-2026 staan 10 doelen met bijbehorende acties en beoogde resultaten. Deels valt de basisdienstverlening van Grip op Geldzaken en de Kredietbank (KBR) ook hieronder, maar de ondersteuning die zij bieden aan Rotterdammers is breder. Zo verstrekt de KBR bijvoorbeeld ook sociale leningen voor eventuele kleine schulden en geeft zij geldlessen in het basisonderwijs. Grip op Geldzaken geeft ook adviezen aan de rechtbank bij aanvragen voor beschermingsbewind, werkt samen met bewindvoerders en geeft financiële adviezen aan Rotterdammers die zich melden bij de gemeente met kleine financiële problemen, waardoor schuldbemiddeling niet noodzakelijk is.

De gemeente zet in op vroegsignalering van Rotterdammers met schulden en op een groter bereik van inkomensondersteunende voorzieningen. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste beoogde effecten en het resultaat tot nu toe van de 10 doelen uit het beleidskader armoede en schulden 2023-2026 .


Vroegsignalering

De gemeente zet in op vroegsignalering van Rotterdammers met schulden en op een groter bereik van inkomensondersteunende voorzieningen. Dat gebeurt door contact te zoeken met Rotterdammers met een (eventueel dreigende) betalingsachterstand. Basis hiervoor zijn signalen over betalingsachterstanden van huur, energie, zorgverzekering en water. De gemeente stuurt een brief, belt en/of gaat op huisbezoek, afhankelijk van de hoogte van de betalingsachterstand. Daarnaast werkt de gemeente samen met welzijnsorganisaties, scholen en informele wijkorganisaties op plekken waar veel Rotterdammers komen. Zo wil de gemeente met deze Rotterdammers in contact komen. Ook werkt de gemeente samen met bewindvoerderskantoren. Zij kunnen Rotterdammers met schulden snel aanmelden voor schuldbemiddeling. Momenteel hebben 127 bewindvoerderskantoren het samenwerkingsconvenant met de gemeente ondertekend.

Bereik van inkomensondersteunende regelingen 

Om het bereik van de inkomensregelingen te vergroten, werkt de gemeente aan een advies-en aanvraagmodule, proactieve informatie van partnerorganisaties en zet de gemeente promoteams in in wijken waar het bereik achterblijft. Deze module is in het tweede kwartaal 2025 beschikbaar. Het actief informeren van Rotterdammers en samenwerkingspartners intensiveert de komende periode om het bereik te verhogen, zowel om inkomensvoorzieningen bekender te maken als de instroom bij de schulddienstverlening te vergroten.  

Het bereik van het AOW-tegoed laat de laatste jaren een stijgende lijn zien en is in 2024 74%. Dit is een stijging van 2% ten opzichte van 2023. Door de extra inzet van onder andere promoteams, toegankelijke informatie en de toekomstige aanvraag- en adviesmodule trachten we in 2026 het beoogde effect van 80% te bereiken. De doelgroep van de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) bestaat uit huishoudens waarvan de kostwinner tussen de 21 en 65 jaar oud is, een inkomen tot 130% van het Wettelijk Minimumloon (WML) heeft, en er geen uitzicht is op inkomensverbetering en sprake is van langdurige armoede Het aantal huishoudens in de doelgroep is een ruwe schatting. Het is niet mogelijk rekening te houden met het ‘inkomensverbeteringscriterium’. Het gaat dus om alle particuliere huishoudens met een inkomen tot de inkomensgrens, waarvan de hoofdkostwinner tussen de 21 en 65 jaar oud is.

Naast deze concrete acties zet de gemeente ook andere acties in. Bijvoorbeeld:   

  • Het betrekken van grote werkgevers in Rotterdam bij de aanpak van armoede en schulden. In de volgende voortgangsrapportage (voorjaar 2025) informeren wij de raad over de uitkomsten van deze gesprekken en eventuele verdere samenwerking met het MKB en het bedrijfsleven. 

  • Een aanbod van energiebesparende maatregelen, zoals energieklussers en collectieve energie coaching, om de energierekening van Rotterdammers te verlagen. Er is specifieke aandacht voor werkende armen. 

De stand van zaken van alle acties staat ook in de jaarlijkse voortgangsrapportage van het beleidskader Armoede en Schulden. De eerste voortgangsrapportage is in het tweede kwartaal van 2024 met de gemeenteraad gedeeld.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren

Realisatie

2022

Realisatie

2023

Begroting

2024

Realisatie

2024

Raming

2025

Raming

2026

Raming

2027

Raming

2028

Collegetarget - In deze collegeperiode vergroten we de instroom in de schuldhulpverlening door in totaal 15.750 intakes af te nemen en pakken we schulden aan door in totaal 8.200 schuldregelingen te starten Nulmeting Eindwaarde cumulatief vanaf 2023    
Intakes 4.459 5.339  5.250

4.804

5.550 15.750    
Gestarte schuldregelingen 2.031  1.929 2.800

2.264 

2.700 8.200    
Aantal partijen dat is aangesloten bij het convenant vroegsignalering  

312

   375        
Aantal aanmeldingen vanuit vroegsignalering bij het Expertise Team Financiën (ETF) 227 406  

402

       
Mediane schuld  € 19.763 € 19.237  

€ 19.487

       

Toelichting indicatoren

Collegetarget: Het aantal intakes van Rotterdammers die hulp zoeken voor hun geldproblemen neemt toe 

Het aantal aanmeldingen bij Grip op Geldzaken (Geldplein) is in 2024 ten opzichte van 2023 circa gelijk gebleven. In 2023 6.096 unieke aanmeldingen en in 2024 6.083 unieke aanmeldingen.  

Niet iedere aanmelding bij Grip op Geldzaken (Geldplein) leidt tot een intake. Soms is een advies of een informatiegesprek voldoende. Daarom is het aantal aanmeldingen hoger dan het aantal intakes. 

 
Collegetarget: Aantal gestarte schuldregelingen 

Het aantal gestarte schuldregelingen over 2024 ten opzichte van 2023 is gestegen. Naast een stabiel aantal doorgeleidingen naar het Geldplein(KBR) vanuit convenantpartners(voornamelijk bewindvoerders) over 2024, is er ook over 2024 een stijging zichtbaar in het aantal doorgeleidingen richting een schuldregeling. Dit maakt dat het aantal aanvragen voor een schuldregeling is gestegen en van daaruit ook het aantal gestarte schuldregelingen.

Vroegsignalering 

  • Doel is een stijging van het aantal partijen dat zich aansluit bij het gemeentelijk convenant vroegsignalering. Het aantal convenantpartners is gestegen van 312 in 2023 naar 375 in 2024. Deze stijging komt doordat steeds meer particuliere verhuurders zich bij het convenant aansluiten.

  • Aantal aanmeldingen vanuit Vroegsignalering (Hulpteam Geldzaken) bij het Expertise Team Financiën (ETF):  Doel is een stijging van het aantal aanmeldingen van het Hulpteam Geldzaken bij het ETF. Het aantal aanmeldingen in 2024 is ten opzichte van 2023 circa gelijk gebleven.

  • Mediane schuld: De gemeente streeft naar een daling van de mediane schuld van Rotterdammers die ondersteuning van de gemeente krijgen. De mediane schuld daalt al een aantal jaren op rij. In 2022 was dit € 19.763 en in 2023 was dit € 19.237. In 2024 is er geen verdere daling te zien, maar een kleine stijging De mediane schuld is in 2024 € 19.487. De mediaan is de waarde in het midden van een reeks gegevens als je de waarden in volgorde hebt gezet van laag naar hoog. 

Over al deze bovenstaande resultaten rapporteert het college elk voorjaar in de voortgangsrapportage van het beleidskader armoede en schulden. 

 

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

  • Daarnaast is de Individuele Bijzondere Bijstand (IBB) geïndexeerd. Ook is de IBB voor duurzame gebruiksgoederen en babyartikelen omgezet van leenbijstand naar gift.

  • Het Jeugdtegoed voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is opgehoogd met € 350 tot € 850.

  • Ook is er een nieuwe aanpak gekomen, Jongeren En Schulden, voor het aanpakken van schulden bij jongeren met geen of zeer weinig aflossingscapaciteit, zodat zij weer schuldenvrij aan hun toekomst kunnen werken. 
  • In 2024 is een nieuw dienstverleningsconcept voor Rotterdammers met financiële problemen ontwikkeld. De afdelingen Grip op Geld en Kredietbank Rotterdam zijn per 1 januari 2025 verder gegaan als Geldplein. 

  • Met het project Samen sterk tegen armoede en schulden worden inwoners, die in de wijk initiatieven organiseren om Rotterdammers in armoede een handje te helpen, in het zonnetje gezet. 

Bereik van inkomensondersteunende regelingen 

Om het bereik van de inkomensregelingen te vergroten, werkt de gemeente aan een advies- en aanvraagmodule en informeert de gemeente pro-actief de partnerorganisaties die contact hebben met Rotterdammers met financiële problemen. De gemeente zet promoteams in in wijken waar het bereik achterblijft. Het actief informeren van Rotterdammers en samenwerkingspartners intensiveert de komende periode om het bereik te verhogen. Zowel om inkomensvoorzieningen bekender te maken als de instroom bij de schulddienstverlening te vergroten. 

Voor de regelingen die al een bereik van 100% of bijna 100% hebben, is het doel dit maximaal te behouden.

•  Kindtegoed, het bereik in 2024 is 114%   
•  Jeugdtegoed, het bereik in 2024 is 119%  
•  Kwijtschelding afvalstoffenheffng, het bereik in 2024 is 89%.    

Voor de regelingen die een lager bereik hebben, is het doel een minimaal bereik van 80% te realiseren. Dit geldt voor:  

•    AOW-tegoed, het bereik in 2024 is 74%. Dit is een kleine stijging van 2% ten opzichte van 2023. 
•    Individuele Inkomenstoeslag, het bereik in 2024 is 36%. Dit is gelijk gebleven ten opzichte van 2023.

De gemeente heeft in de tweede helft van 2024 extra gecommuniceerd over de regeling om het bereik verder te verhogen.