Jaarstukken 2024

Projecten

Paginanummer in website: 35

Projecten

 

Lichtmastvervanging project

Het vervangingsprogramma van de lichtmasten verloopt volgens planning. In april 2023 is gestart met het vervangen van lichtmasten per gebied. Het gaat om de lichtmasten uit de jaren 70 en 80. In 2024 zijn eerst de lichtmasten vervangen met een verhoogd risico, daarna is gestart met de lichtmasten per gebied.

In 2024 zijn er ongeveer 1.700 lichtmasten vervangen. Samen met de voorgaande jaren zijn er eind 2024 ongeveer 5.000 lichtmasten vervangen. In 2025 gaat de gemeente verder met het vervangen van de lichtmasten in de gebieden. De verwachting is jaarlijks vervanging van minimaal 2.000 en maximaal 4.000 lichtmasten. Aandachtspunt zijn de stijgende kosten voor materialen en aannemers vanwege inflatie.

Assetgroep openbare verlichting
x € 1.000
Gevoteerd

Realisatie

t/m 2023

Realisatie

2024

Raming

2024

Afwijking Realisatie - Raming 2024

Restant

krediet

 14.930  3.979  4.478  5.130 -  652   6.473

 

Vervoer en Materieel 2023-2026

De gemeente is verantwoordelijk voor een duurzame mobiliteitskeuze en faciliteert andere duurzame modaliteiten in samenhang met de energietransitie. De keuze voor een (werk)voertuig maakt de gemeente op basis van de grootste bedrijfszekerheid en de schoonste techniek met de meest schone componenten. Daarmee draagt Vervoer & Materieel bij aan de doelstelling van ‘het gemeentelijk wagenpark in 2030 emissieloos’ uit het Klimaat Aktieplan Rotterdam en voldoet aan de toegangseisen van de Zero Emissiezone vanaf 1 januari 2025. De versnelde ontwikkeling van netcongestie in de regio Rotterdam, met betrekking tot realisatie van de eigen laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, is daarbij een aandachtspunt.

De jaarlijkse investering van het wagenpark bedraagt ca. € 25 mln voor de aanschaf van (duurzame) bedrijfsvoertuigen. De meerkosten door de overgang naar emissieloze (werk)voertuigen maken geen onderdeel uit van de ca. € 25 mln, maar worden ten dele gedekt vanuit het Duurzaamheidstransitiebudget. Vervanging vindt plaats op natuurlijke (geplande) momenten. Als het Duurzaamheidstransitiebudget niet meer voorhanden is, zullen de duurdere emissieloze voertuigen uit de reguliere middelen gedekt moeten worden. Op dit moment wordt het meerjarig verloop in beeld gebracht en wordt de impact hiervan op de toekomstige begrotingen van de afdelingen met veel (werk)voertuigen vanaf 2026 en verder in beeld gebracht. Uiteraard wordt scherp gekeken of en in welke mate de meerkosten zo laag mogelijk gehouden kunnen worden.

 Voertuigen/Werktuigen 2023 t/m 2026                                                                                                  
  x € 1.000
Gevoteerd

Realisatie

t/m 2023

Realisatie

2024

Raming

2024

Afwijking Realisatie - Raming

Restant

krediet

109.300 22.702 21.439 26.000 -4.561 65.159

 

Gemeentelijk rioleringsplan 2021-2025

Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) biedt een overzicht van de ontwikkelingen in het stedelijk watersysteem van Rotterdam. Dit systeem bestaat uit een samenhangend geheel van het rioolstelsel, de buitenruimte en het oppervlaktewatersysteem. Het onderhoud en beheer van dit systeem betaalt de gemeente uit de exploitatiemiddelen. Vervanging en renovatie van dit systeem betaalt de gemeente uit investeringskredieten: het investeringskrediet Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025 en het krediet Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025. Het streven is om in 5 jaar tijd ongeveer 200 km riool te vervangen. De laatste jaren is het erg lastig gebleken om dit streven waar te maken. Verantwoording volgt jaarlijks in de Voortgangsrapportage GRP. Het oppakken van rioolwerkzaamheden samen met andere onderhoudsprojecten van de gemeente en andere stakeholders vraagt meer voorbereidingstijd dan gedacht. Hierbij speelt ook de energietransitie een rol.

Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025 en Vervanging vrijverval riolen 2021-2025 

  x € 1.000
Gevoteerd

Realisatie

t/m 2023

Realisatie

2024

Raming

2024

Afwijking Realisatie - Raming 2024

Restant krediet

133.352 41.460 26.845 37.272 -10.427 65.047
265.900 110.161 40.461 48.000 -7.539 115.278

 

CO²-reductie door versnelde ombouw straatverlichting naar LED

De gemeente streeft naar zuinige en duurzame openbare verlichting. Daarom gaat de straatverlichting volledig over op LED. Er komt een nieuw telemanagementsysteem. Dit systeem stelt de gemeente in staat om storingen zo snel te signaleren, dat hierbij geen melding van Rotterdammers meer nodig is. Met de overgang naar LED wordt ongeveer 30% energie bespaard ten opzichte van het huidige verbruik. Hiermee levert de gemeente een bijdrage aan de energietransitie. De vervanging gebeurt in stappen, wijk voor wijk.

Voortgang

Het LED-transitieproject loopt van 2020 tot en met 2025. In totaal zijn er ongeveer 96.000 armaturen vervangen, waarvan 4.500 armaturen in 2024. In 2025 moeten nog ongeveer 9000 armaturen worden vervangen. In 2025 gaat de gemeente verder met het vervangen van de “Oud Rotterdam” armaturen en het vervangen van specials. Door vertraging bij bestekvorming, vanwege de grote hoeveelheid aan types van armaturen, van de specials loopt het project naar verwachting door in 2026.

CO2 reductie door versnelde ombouw straatverlichting naar led 
  x € 1.000
Gevoteerd

Realisatie

t/m 2023

Realisatie

2024

Raming

2024

Afwijking Realistie - Raming 2024

Restant krediet

51.000 36.212 2.740 6.171 -3.430 12.048