Jaarstukken 2024
Doel: Vitale wijken
Paginanummer in website: 50Doel: Vitale wijken
Wat willen we bereiken?
Gezond wonen en een klimaatneutraal gebouwde omgeving zijn uitgangspunten voor een toekomstbestendige stad. De gemeente levert, als toezichthouder op de basiskwaliteit van de bestaande woningvoorraad, in toenemende mate een bijdrage aan de toekomstbestendige stad. Dat begint bij een goede fundering. Het Funderingsloket levert hier een belangrijke bijdrage.
Door de druk op de woningmarkt en de stijgende energielasten staat de betaalbaarheid van wonen onder druk. In de rol als marktmeester op de particuliere verhuurmarkt stuurt de gemeente op goed verhuurderschap.
Om een brede groep Rotterdammers een aantrekkelijke wooncarrière te kunnen bieden, is in sommige wijken een grotere differentiatie in de woningvoorraad noodzakelijk.
Om een basisniveau van fysieke veiligheid en leefbaarheid te behalen of vast te houden is toezicht op het naleven van omgevingsrecht noodzakelijk. Als veel mensen het omgevingsrecht naleven, draagt dat bij aan het realiseren van een aantrekkelijke woonstad. De wettelijke bevoegdheden van de gemeente en expertise op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving worden ingezet om dat gedrag vast te houden, te verhogen en desnoods af te dwingen. Waar mogelijk werken we hiervoor samen met veiligheidspartners.
Concreet willen we het volgende bereiken:
- Een woningvoorraad waarvan de basiskwaliteit op orde is.
- Een toekomstbestendige woningvoorraad doordat investeringen in onderhoud en verbeteringen worden gecombineerd met slim, stapsgewijs verduurzamen.
- Wijken met een gedifferentieerde woningvoorraad die aantrekkelijk is voor diverse doelgroepen.
- Wijken met een eerlijke en gezonde particuliere verhuurmarkt.
- Een goed gefundeerde woningvoorraad.
- Inzicht in de stapeling van opgaven en de eigendomssituatie in de bestaande particuliere woningvoorraad.
- Een veilige en leefbare stad door het naleven van wet- en regelgeving door bewoners, ondernemers en gebruikers van de stad op het gebied van omgevingsrecht.
Wat gaan we daarvoor doen?
Basiskwaliteit op orde
- Door middel van de Aanpak Basiskwaliteit worden eigenaren en VvE’s in de meest kwetsbare wijken in de stad gestimuleerd, (financieel) ondersteund en begeleid in het wegwerken van onderhoudsachterstanden. Daarbij worden de eerste verbeter- en verduurzamingsstappen van de woning gezet.
- Eigenaren worden ondersteund in het opstellen van een onderhoudsplan. Daarbij streven we naar een duurzaam meerjarenonderhoudsplan.
- Per collegeperiode worden 3.000 woningen aangepakt.
- Ieder jaar wordt een deel van het totale aantal woningen projectmatig opgenomen in de Aanpak Basiskwaliteit. Zodat uiteindelijk alle 3.000 woningen worden aangepakt. Gemiddeld zijn dit 750 woningen per jaar.
Toekomstbestendige woningvoorraad
- Door middel van het programma Bestaande Voorraad worden eigenaren – ook in VVE-verband – door middel van financiële ondersteuning en advies bijgestaan om de woning op een toekomstbestendig niveau te brengen. Dat wil zeggen: beter geïsoleerd, aardgasvrij, bouwkundig en constructief op orde, gezond en veilig.
- Het programma wordt uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma Particuliere Woningvoorraad. Zodat in de periode 2023-2027 1.000 tot 2.000 eenheden in het spoor grondige aanpak worden vergroot en/of verbeterd.
Woningen samenvoegen, vergroten en verbeteren
- Om een breder woningaanbod te creëren en een kwaliteitsslag te maken in de particuliere woningvoorraad in de focuswijken van Rotterdam-Zuid, ondersteunen we eigenaren (financieel) en begeleiden we hen in het samenvoegen en vergroten van de woning.
- De inzet om te komen tot een gedifferentieerd woningaanbod wordt geleverd in zeven focuswijken in Rotterdam-Zuid en de Landbouwbuurt in Vreewijk.
- Woningeigenaren kunnen 35.000 euro subsidie krijgen voor het samenvoegen van woningen en 20.000 euro subsidie voor het vergroten van hun woning.
Goed huren en verhuren
- Huurders worden op verschillende manieren ondersteund: door middel van bewustwordingscampagnes, advies en begeleiding. Per kwartaal worden 250 woningopnames uitgevoerd door het huurteam in de zes focuswijken. Stadsbreed ondersteunt en begeleidt het huurteam huurders bij het aanpakken van misstanden.
- Huurders kunnen misstanden bij verhuringen op basis van de algemene regels uit de Wet goed verhuurderschap sinds juli 2023 melden bij het gemeentelijke meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. De meldingen worden vanuit de aanpak opgepakt door onder andere bouwinspecteurs. Ons doel is om 90 procent van de meldingen binnen onze servicenormen af te handelen.
- Met de komst van de Wet goed verhuurderschap geldt sinds juli 2023 een vergunning voor het verhuren van zelfstandige woonruimte in Carnisse. Binnen de pilot is het doel om 20 procent van de excessen ten aanzien van te hoge huren eind 2024, door middel van handhaving door de gemeente, aan te pakken. De overige misstanden worden via het huurteam opgepakt. Met de komst van de Wet betaalbare huur, vervalt per 1 juli 2025 de verhuurvergunningplicht in Carnisse.
Aanpak funderingsproblematiek
- Het funderingsloket voert een actief meersporenbeleid uit dat bestaat uit het informeren, faciliteren, stimuleren en handhaven van particuliere woningeigenaren met woningbezit in funderingsrisicogebieden.
Kennisontwikkeling van de bestaande voorraad
Er wordt blijvend expertise opgebouwd om de uitdagingen binnen de bestaande woningvoorraad het hoofd te bieden. Zo wordt gewerkt aan de Motie ‘Wie gaat de 18 miljard betalen’.
Deze motie vraagt om een plan van aanpak voor een maatschappelijk debat over de herstelopgave en het toekomstbestendig maken van de Rotterdamse woningvoorraad, waarin alle mogelijkheden en scenario’s uiteen worden gezet en hierin ook verschillende financieringsmogelijkheden mee te nemen, en breed aantal experts te betrekken.
In het kader van de opgaven uit het vitaliteitsonderzoek wordt met marktpartijen en onderzoeksinstituten gewerkt aan kennisdeling, (financiële) instrumentontwikkeling en oplossingen om de particuliere woningvoorraad toekomstbestendig te maken. Voor april 2025 wordt een afdoeningsvoorstel verwacht.
Toezicht en handhaving
Om het naleefgedrag te bevorderen hebben bewoners en ondernemers de mogelijkheid om contact op te nemen met de gemeente voor advies. En we gaan samen met netwerkpartners actief gebieden en wijken in voor controles.
- De dienstverlening naar bewoners en ondernemers is optimaal. Na het contact door bouwinspecteur met een melder wordt een mogelijke behandeling gestart. Het doel is om 90 procent van de inkomende meldingen binnen de gestelde termijnen af te handelen.
- Wanneer er een melding binnenkomt gaan we eerst in overleg met de overtreder om te komen tot een oplossing. Dat noemen we ‘minnelijk overleg’. In dit gesprek stuurt een bouwinspecteur aan op het naleven van wet- en regelgeving door de overtreder. Het inzetten van handhaving – bijvoorbeeld door het opleggen van een dwangsom – geldt als sluitstuk van een traject wanneer een overtreder niet meewerkt. Ons doel is dat 85 procent van de inkomende meldingen op minnelijke wijze wordt afgehandeld.
- De controles binnen het Integraal Handhavingsplan (IHP) voeren we uit met veiligheidspartners in de stad. Deze programmatische inzet geldt als proactieve inzet bij specifieke doelgroepen (branches). De branches variëren van bedrijven in het havengebied, ziekenhuizen tot kinderdagverblijven en ouderenhuisvesting. Tijdens controles wordt gekeken of er bijvoorbeeld wordt voldaan aan de brandveiligheidseisen, milieuwetgeving maar ook of een pand bouwkundig in orde is. Door gezamenlijk op te trekken wordt in een controle gebruik gemaakt van elkaars expertise. Zo werken we efficiënter aan controles en wordt de controledruk bij ondernemers en dienstverleners in de stad verlaagd. Per jaar voeren we 1.700 IHP-controles uit.
Hoe meten we dat?
Indicatoren | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
Wijkgerichte aanpak funderingsproblematiek (aantal woningen) | 17900 | 22300 | 25500 | 25700 | 27500 | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |
Bloksgewijze aanpak funderingsproblematiek (aantal woningen) |
|
|
300 |
620 |
1000 |
n.n.b. |
n.n.b. |
n.n.b. |
Basiskwaliteit woningen (aantal woningen) | 778 | 751 | 1800 | 1522 | 1200 | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b |
Verstrekte subsidies woningvergroting | 40 | 40 | 40 | 18 | 40 | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |
Toelichting indicatoren
Wijkgerichte aanpak funderingsproblematiek (aantal woningen)
Het betreft het aantal woningen met een houten paalfundering. De eigenaren daarvan worden op wijk- of buurtniveau door het Funderingsloket benaderd om bewustwording te creëren over de problematiek. De eigenaren worden hierbij ook gestimuleerd om met inzet van subsidie funderingsonderzoek uit te voeren.
Bloksgewijze aanpak funderingsproblematiek (aantal woningen)
Het betreft het aantal woningen met een houten paalfundering. Mede op basis van urgentie begeleiden we worden woningeigenaren die te maken hebben met funderingsproblemen in het proces met een vermoedelijk kwetsbare fundering begeleid bij het uitvoeren van funderingsonderzoek. Het gaat hierbij voornamelijk om blokken die in het verleden onderdeel waren van een wijkgerichte aanpak maar waar uiteindelijk geen funderingsonderzoek is uitgevoerd. Ook betreft het blokken waarbij het vermoeden bestaat dat de fundering (zeer) slecht is. Deze eigenaren worden, naast de geboden procesbegeleiding, dringend geadviseerd funderingsonderzoek uit te voeren. Indien nodig wordt hierbij handhaving ingezet.
Basiskwaliteit woningen (aantal woningen)
De ambitie is om deze collegeperiode stadsbreed 3.000 woningen aan te pakken. Het overgrote deel daarvan bevindt zich in NPRZ-gebied. Er zijn momenteel drie uitvoeringsplannen: Steigers op Zuid (2015-2018), Steigers op Zuid 2.0 (2019-2022) en Programma Basisaanpak PV (2023-2026) in aanpak.
Verstrekte subsidies woningvergroting
Het aantal verstrekte subsidies voor woningvergroting in 2024 loopt achter bij het aantal dat is begroot. Op het huidige subsidieaanbod komen minder reacties dan voorzien. In 2024 is gestart met de evaluatie van de aanpak met een mogelijke inzet op een nieuwe communicatieaanpak om de aantallen te vergroten. Jaren 2026 en 2027 zijn nog niet te ramen omdat de regeling loopt tot september 2026. We zijn we bezig met voorbereidingen voor een marketingcampagne om de bekendheid van de regeling bij de doelgroep te vergroten.
Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?
Basiskwaliteit op orde
Aanpak Steigers op Zuid 1
De doelstelling voor 2024 was 1750 woningen gereed. Deze doelstelling is gehaald met als resultaat 1768 woningen. Deze aanpak is bijna afgerond, hiervoor zijn nog 77 woningen te gaan.
Aanpak Steigers op Zuid 2
De doelstelling voor 2024 was 320 woningen gereed. Deze doelstelling is gehaald met als resultaat 361 woningen.
Aanpak Basiskwaliteit
De doelstelling voor 2024 was om 1800 woningen in aanpak te nemen. Het resultaat is 1522 woningen. Dit resultaat is aangepast in de tabel ‘realisatie 2024 Basiskwaliteit woningen’. De doelstelling is niet gehaald door vertraging in de behandeling van de wethoudersbrief bij de Nazorg.
De raming 2025 voor de Aanpak Basiskwaliteit woningen blijft ongewijzigd.
Toekomstbestendige woningvoorraad
In 2024 is de uitvoeringsagenda Grondige Aanpak bestuurlijk vastgesteld. Hierin is de aanpak verwoord, waardoor richting is gegeven aan de verkregen middelen uit het Vokshuisvestingsfonds en is ook duidelijkheid gegeven hoe de gemeente haar rol als vastgoedeigenaar invult (conform Goed Huren en Verhuren). Ook is duiding gegeven aan de aanpak leegstand en menselijke maat en is opvolging gegeven van het werkprogramma NPRZ wonen 2019-2022.
Woningen samenvoegen, vergroten en verbeteren
Het uitvoeringsprogramma Particuliere woningvoorraad is vastgesteld door het college. We gaan in projecten het samenvoegen en vergroten combineren met de basisaanpak aangevuld met een passende verbeteringreep (gevelaanpak) om zodoende meer geïntegreerd met het complex/bouwblok als geheel aan de slag te gaan. Voor de diverse projecten Samenvoegen en vergroten hebben we in 2024 192 woningen verworven. Het totaal aan aangekochte woningen is daarmee toegenomen tot 504 eenheden in de diverse projecten. Deze woningen worden beheerd en zo snel mogelijk getransformeerd of anders tijdelijk verhuurd.
Dit zijn de getallen voor 2024:
- 192 woningen aangekocht
- 15 woningen verbeterd en samengevoegd
- 4 woningen verkocht
Goed huren en verhuren
Het Huurteam Rotterdam heeft twee opdrachten: inzet in de 6 prioritaire wijken en overige wijken.
- In de periode april 2023 tot en met december 2024 zijn 557 opnames gedaan door het Huurteam. Bij 431 opnames zijn misstanden geconstateerd. In 407 gevallen is een vervolgtraject gestart
- In de periode mei 2023 tot en met december 2024 zijn 763 opnames gedaan in de overige wijken. In 515 gevallen zijn misstanden geconstateerd. In 278 gevallen is een vervolgtraject gestart.
De gemeente heeft sinds 1 juli 2023 een Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag waar huurder met vragen en meldingen terecht kunnen. Via het meldpunt zijn in 2024 383 meldingen ontvangen van huurders met klachten over onder andere te hoge huurprijzen, slecht onderhoud en intimidatie door verhuurders. Alle meldingen zijn onderzocht, en waar nodig zijn handhavingstrajecten gestart.
In Carnisse is de pilot ‘verhuurvergunning Carnisse’ ingezet om grip te krijgen op de particuliere verhuurmarkt in deze wijk. De pilot loopt tot 1 juli 2025. Vanaf de start van de pilot zijn 1119 verhuurvergunningen aangevraagd. 839 vergunningen zijn verleend. Vanuit de vergunningaanvraag ontstaat inzicht in de huurprijzen in de wijk. Op basis van analyse van deze informatie komen 156 adressen naar voren waarvan de huurprijs 25% boven de norm ligt. Actieve handhaving wordt hierop ingezet waarbij in eerste instantie een inspectie van de woning moet worden uitgevoerd. Inmiddels zijn 67 adressen bezocht om een eventueel handhavingstraject te kunnen starten. Hieruit zijn 46 sanctiezaken voortgekomen.
Aanpak funderingsproblematiek
In 2024 is in Hillegersberg gestart met een aantal wijkgerichte en bloksgewijze projecten in het kader van funderingsonderzoek. In totaal gaat het om de eigenaren van 3.820 particuliere woningen. Verder is samengewerkt met het Rijk, kennisinstituten, belangenorganisaties en de financiële sector om de (nationale) aanpak van funderingsproblemen en bodemdaling verder te ontwikkelen.
Tot slot is bijgedragen aan het project Bloemhof en de daarbij behorende dialoog met de bewoners over bodemdaling en de verzakte niet-onderheide woningen in relatie tot toekomstbestendig wonen.
Kennisontwikkeling van de bestaande voorraad
Eind november 2024 organiseerde Rotterdam in samenwerking met het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een bestuurlijke top over Toekomstbestendig Wonen in de Bestaande Stad. Bodemdaling problematiek en de kwaliteit van de bestaande voorraad is de grootste opgave van Nederland in de komende 50 jaar. Maar aanpak is voor bewoners technisch, financieel, juridisch, organisatorisch, en emotioneel complex. Doel van de top was bewustwording creëren bij partijen - medeoverheden, marktpartijen, financiële sector en belangenorganisaties - over de aard, omvang en urgentie van de opgave en draagvlak voor een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen. Eigenaar-bewoners kunnen dit niet alleen. Resultaat is dat een programma wordt opgesteld om instrumentarium, werkwijzen, oplossingen te ontwikkelen zodat eigenaren handelingsperspectief krijgen en in Rotterdam, maar ook in andere steden van het land stappen kunnen worden gezet om de woningvoorraad in gebieden met de grootste stapeling van opgaven toekomstbestendig te maken, te weten goed gefundeerd, technisch op orde, energiezuinig, klimaatadaptief en aardgasvrij.
Toezicht en handhaving
Optimale dienstverlening staat hoog in het vaandel. Ons doel is om 90% van de meldingen binnen de wettelijke termijn af te handelen. Met bijna 97% is deze doelstelling in 2024 behaald.
Voordat een formeel handhavingstraject wordt gestart, wordt geprobeerd om in gesprek met partijen te komen tot een oplossing. Dit ‘minnelijk overleg’ heeft als doel om bestuursrechtelijk handhaven te voorkomen. In 2024 zijn 1525 zaken illegale bouw en gebruik en achterstallig woningonderhoud behandeld waarbij in 25 zaken geen minnelijke oplossing is bereikt – dat is minder dan 2%.