Jaarstukken 2024

Doel: Zorgen voor een toekomstbestendige gemeentelijke vastgoedportefeuille

Paginanummer in website: 51

Doel: Zorgen voor een toekomstbestendige gemeentelijke vastgoedportefeuille

 

Wat willen we bereiken?

We streven naar een doelmatige inzet en samenstelling van de vastgoedportefeuille voor maatschappelijke doelstellingen. De portefeuille sluit aan bij de behoeften van gebruikers en inwoners van Rotterdam.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Monitoren van de behoefte
Het maatschappelijk vastgoed sluit aan bij de behoefte aan voorzieningen.  Daarvoor monitort de gemeente en voert hier regie op zodat het voorzieningenniveau op peil is. Prioriteit ligt bij onderwijs, cultuur, sport en recreatie, zorg, welzijn, parkeren en de huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Bij deze inzet spelen aspecten als betaalbaarheid en duurzaamheid een belangrijke rol.


IHP en verduurzaming
Vanuit de beleidsprogramma’s wordt bepaald wat er moet gebeuren en zorgt de gemeente voor de benodigde financiën om dit beleid uit te kunnen voeren. Via de Integrale Huisvesting Plannen (IHP's) draagt de gemeente zorg voor vervanging of grootschalige renovaties van maatschappelijke panden, die niet meer aan de gebruikers- en duurzaamheidseisen voldoen.
Het goed uitvoeren van het onderhoud van het gemeentelijk vastgoed en het verduurzamen van de vastgoedportefeuille is een basistaak van Vastgoed. Het streven is de kernportefeuille uiterlijk in 2027 te voorzien van geactualiseerde duurzame meerjarenonderhoudsplannen (DMJOP’s). 
De gemeente stuurt op verduurzaming van gemeentelijke bezittingen om zo bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. Dit doen we met maatregelen die passend zijn bij het object dat verduurzaamd moet worden. Daarbij proberen we zoveel mogelijk energieneutraal te verduurzamen en waar mogelijk met een circulaire aanpak en door maatregelen zoals vergroening, toevoegen van een waterberging en plaatsing van zonnepanelen. De termijn waarin we deze ambitie willen realiseren is sterk afhankelijk van de beschikbare middelen.


Bijdragen aan de CO2-ambities  
De bijdrage van de concernhuisvestigingsplannen aan de CO2-ambities van de gemeente wordt met de CO2-prestatieladder bijgehouden. Omdat de gemeente van veel huurders geen inzicht heeft in het daadwerkelijke energieverbruik, houden we voor de energieprestaties van de gebouwen de energielabels bij. Bij op te leveren nieuwbouw en grote renovaties wordt de BREEAM- (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) of GPR-score geregistreerd. De CO2-prestatieladdder staat online op Energie - Duurzaam 010.


Verkoop van objecten
Als het gemeentelijke vastgoedbezit geen bijdrage meer levert aan de beleidsdoelstellingen, en niet van strategische waarde is, verkoopt de gemeente in principe dit object. Tot aan het verkoopmoment zoekt de gemeente naar mogelijkheden om de objecten zo goed mogelijk (tijdelijk) te verhuren, waarbij ook gekeken wordt naar behoeften uit de wijk en mogelijkheden voor bijvoorbeeld placemaking. Is dit niet mogelijk? Dan komt er leegstandsbeheer in de panden. In 2023 stonden er 133 objecten op de verkooplijst. Van deze 133 objecten zijn 33 objecten verkocht en geleverd in kalenderjaar 2023. Dit betekent dat nog 100 objecten op de verkooplijst staan. 

In de tweede herziening van de begroting is de verkoopplanning voor 2024, 2025 en 2026 aangepast om de verkoopopbrengsten, en daarmee het verkoopresultaat, realistisch te begroten. Voor het behalen van verkoopplanning is de gemeente afhankelijk van verschillende externe factoren die een directe invloed hebben op de doorlooptijd van de verkoopdossiers. Zo neemt de complexiteit van de verkoopportefeuille toe, waardoor de voorbereidingstijd van dossiers toeneemt. Daarnaast is het binnen de huidige markt geen gegeven dat voor elk object met een verkoopbestemming een bereidwillige koper wordt gevonden.  

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Begroting 2024 Realisatie 2024

Aantal te verkopen objecten 51 13
Resultaat verkoop objecten (opbrengst minus boekwaarde) € 16,7 mln € 5,8 mln

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

DMJOP's en Projecten

Eind 2024 waren er 99 (duurzame) meerjarenonderhoudsplannen ((D)MJOP’s) gereed (eind 2023 waren dit er 36). Dit is 29% van het totale aantal (340 stuks in 2027) en 48% van de totale oppervlakte van de objecten waarvoor een (D)MJOP wordt opgesteld.  In de opgestelde (D)MJOP’s zijn, naast het benodigde onderhoud, ook de energiebesparende maatregelen uit de Erkende maatregelenlijsten (EML) en andere verduurzamingskansen meegenomen. Op 31 december 2024 lagen er in totaal 29.147 zonnepanelen op bezittingen van de gemeente Rotterdam.

Er zijn 19 projecten (nieuwbouw of renovatie) opgeleverd in de maatschappelijke portefeuille: 10 projecten onderwijshuisvesting en 9 andere projecten waaronder het dierensasiel en sportcentrum Feijenoord. 

Verkoop

Begin 2024 stonden er nog 100 objecten op de verkooplijst. Van deze verkooplijst zijn 13 objecten verkocht en geleverd in kalenderjaar 2024. Daarnaast zijn voor meerdere objecten koopovereenkomsten gesloten, waarbij de ontbindende voorwaarden nog moeten verstrijken. Als hier geen beroep op wordt gedaan, wordt verwacht dat de levering van deze objecten in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvindt. Daarnaast heeft een principebesluit geleid tot een voorstel voor een gewijzigde verkoopstrategie voor verhuurde woningen. Hierdoor heeft de verkoop van 17 woningen in 2024 niet plaatsgevonden. Het college heeft de wens om alle (24) woningen met een verkoopbestemming enkel tegen minimaal de leegwaarde te verkopen, omdat dit naar verwachting financieel aantrekkelijker zal zijn dan een verkoop in verhuurde staat. Gezien de financiële consequenties hiervan zal definitieve besluitvorming hierover bij de Voorjaarsnota 2025 plaatsvinden. Om de mogelijke financiële consequenties te beperken wordt de verkoop (van woningen die tegen minimaal de leegwaarde kunnen worden verkocht) gestart/hervat in 2025.

In de Eerste herziening 2025 wordt de verkoopplanning voor 2025, 2026 en 2027 aangepast. Dit herzieningsproces heeft als doel om de verkoopopbrengsten en het uiteindelijke verkoopresultaat zo realistisch mogelijk te begroten. De gemeente is echter afhankelijk van diverse externe factoren die directe invloed hebben op de doorlooptijd van verkoopdossiers. Zo neemt de complexiteit van de verkoopdossiers toe, wat zorgt voor een langere voorbereidingstijd van de verkoopdossiers. Daarnaast blijven de financieringsmogelijkheden voor potentiële kopers lastig te voorspellen en is het, in de huidige markt, geen gegeven dat voor elk object met een verkoopbestemming een bereidwillige koper wordt gevonden.