Jaarstukken 2024
Financiën
Paginanummer in website: 54Financiën
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Bestaande stad | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
Baten exclusief reserves | 159.202 | 151.067 | 133.091 | -17.977 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 167 | 1.309 | 2.933 | 1.624 | |
Financieringsbaten | 0 | 0 | 812 | 812 | |
Overige opbrengsten derden | 159.036 | 149.390 | 126.361 | -23.030 | |
Overige baten | 0 | 368 | 2.985 | 2.617 | |
Lasten exclusief reserves | 166.846 | 185.285 | 166.688 | -18.597 | |
Apparaatslasten | 44.803 | 51.958 | 48.667 | -3.291 | |
Inhuur | 1.889 | 4.018 | 7.756 | 3.738 | |
Overige apparaatslasten | 928 | 858 | 875 | 18 | |
Personeel | 41.986 | 47.083 | 40.036 | -7.047 | |
Overige verrekeningen | -127.493 | -130.150 | -124.067 | 6.083 | |
Overige verrekeningen | -127.493 | -130.150 | -124.067 | 6.083 | |
Programmalasten | 249.537 | 263.477 | 242.088 | -21.389 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 117.121 | 151.027 | 126.059 | -24.968 | |
Kapitaallasten | 109.757 | 85.939 | 85.982 | 43 | |
Overige programmalasten | 19.118 | 21.254 | 27.052 | 5.798 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 3.541 | 5.257 | 2.995 | -2.262 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -7.644 | -34.218 | -33.598 | 621 | |
Vennootschapsbelasting | 0 | 2.653 | 1.882 | -771 | |
Saldo voor reserveringen | -7.644 | -36.871 | -35.480 | 1.391 | |
Reserves | 7.542 | 29.274 | 19.176 | -10.098 | |
Onttrekking reserves | 11.242 | 32.267 | 22.169 | -10.098 | |
Bestemmingsreserve groot onderhoud (MJOP) | 0 | 7.455 | 4.921 | -2.534 | |
Bestemmingsreserve Aanloopkosten depot Collectiegebouw | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve coulanceregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 161 | 1.288 | 89 | -1.199 | |
Bestemmingsreserve Funderingen | 300 | 300 | 300 | 0 | |
Bestemmingsreserve Groot onderhoud MBVB | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Muziekkoepel | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve NPRZ | 8.741 | 16.669 | 11.305 | -5.364 | |
Bestemmingsreserve Renovatie museum Boijmans van Beuningen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rivierahal Blijdorp | 0 | 900 | 0 | -900 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Egalisatiereserve Bouwleges | 0 | 4.415 | 4.415 | 0 | |
WABO-leges (JR 2020) | 1.109 | 646 | 646 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 930 | 593 | 493 | -101 | |
Toevoeging reserves | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 0 | |
Bestemmingsreserve NPRZ | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rivierahal Blijdorp | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 900 | 900 | 900 | 0 | |
Vrijval reserves | 0 | 707 | 707 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 0 | 707 | 707 | 0 | |
Bestemmingsreserve Muziekkoepel | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Vastgoed gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -102 | -7.597 | -16.304 | -8.706 |
Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting
Overzicht afwijkingen programma | Afwijking baten | Afwijking lasten | Afwijking reserves | Afwijking saldo |
1. Brandstofverkooppunten en reclameconcessies | 632 | -715 | 0 | 1.347 |
2. Legesopbrengsten Omgevingswet | -3.114 | 0 | 0 | -3.114 |
3. Apparaatslasten | 191 | -2.929 | 0 | 3.120 |
4. Wet kwaliteitsborging | 0 | -1.752 | 0 | 1.752 |
5. Bestemmingsreserves NPRZ, DTB en Rivièrahal Blijdorp | 185 | -7.100 | -7.564 | -280 |
6. Vastgoed verkopen | -13.756 | -2.853 | 0 | -10.903 |
7. Onderhoudskosten vastgoed | 0 | -3.253 | -2.534 | 719 |
8. Resultaat verhuur vastgoedobjecten | 3.900 | 0 | 0 | 3.900 |
9. Afwaardering vastgoed | 0 | 5.535 | 0 | -5.535 |
10. Zakelijke lasten | 0 | 1.730 | 0 | -1.730 |
11. Recreatieoord Hoek van Holland | 0 | 702 | 0 | -702 |
12. Stimuleringsfonds Volkshuisvesting | 707 | 0 | 0 | 707 |
13. Bestuurlijke boetes en dwangsommen | 608 | 0 | 0 | 608 |
14. Standplaatsvergunningen en huisvestingsvergunningen | 403 | 0 | 0 | 403 |
15. Diverse afwijkingen | -7.733 | -8.733 | 0 | 1.000 |
Totaal afwijkingen | -17.977 | -19.368 | -10.098 | -8.706 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Het saldo van het programma bedraagt € 8,7 mln nadelig. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
1. Brandstofverkooppunten en reclameconcessies
De veiling van twee brandstofverkooppunten heeft € 400.000 meer opgeleverd dan begroot. De opbrengst per verkooppunt is lastig te voorspellen. Ieder jaar schat een extern bureau de verwachte opbrengst. Deze verwachting wordt in de begroting opgenomen. Er is geen inzicht in de bedrijfseconomische overwegingen van een marktpartij om veel of weinig voor een bepaalde locatie te bieden. Dit betekent dat afwijkingen kunnen optreden en ook fors kunnen zijn.
De reclameopbrengsten zijn € 180.000 hoger dan begroot. In de stad zijn nieuwe vitrines bijgeplaatst die meer reclameopbrengsten hebben gegenereerd.
Tenslotte is de vennootschapsbelasting € 767.000 lager uitgevallen dan begroot; dit had te maken met een lagere afrekening over belastingjaar 2023 dan geraamd en de verwachting dat over 2024 een deel van de reclamebelasting kan worden teruggevorderd van de belastingdienst.
2. Legesopbrengsten Omgevingswet
De gerealiseerde baten voor de Omgevingswet zijn € 3,1 mln lager dan begroot; bij Tweede herziening 2024 waren de baten al neerwaarts bijgesteld met € 5,1 mln. De oorzaak hiervan is dat door de nieuwe Omgevingswet een aantal voor 2024 begrote aanvragen al in 2023 is binnengekomen en de baten toen zijn gerealiseerd. Daarnaast zijn minder aanvragen voor grote projectplannen binnengekomen.
3. Apparaatslasten
Door krapte op de arbeidsmarkt zijn vacatures niet ingevuld. Vast personeel met de vereiste expertise was lastig te vinden. Hierdoor is er tijdelijk meer ingehuurd op openstaande formatieplekken. Per saldo waren de apparaatslasten hierdoor € 3,1 mln lager.
4. Wet kwaliteitsborging
Het aantal meldingen dat gaat over de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen is achtergebleven bij de begroting. Dit heeft geleid tot € 1,8 mln lagere kosten.
5. Activiteiten gedekt uit bestemmingsreserves
Het gaat om drie bestemmingsreserves:
- Bestemmingsreserve Rivièrahal Diergaarde Blijdorp: de subsidieaanvraag van Blijdorp voor werkzaamheden aan de Rivièrahal was in 2024 nog niet binnengekomen en behandeld. Daarom is de geraamde € 900.000 niet uitgegeven en was dekking vanuit de bestemmingsreserve dus ook niet nodig.
- Bestemmingsreserve NPRZ: Per saldo een overbesteding van € 280.000 veroorzaakt door lagere lasten (€ 5,0 mln), hogere baten (€ 185.000) en lagere onttrekkingen aan NPRZ-reserves (€ 5,5 mln). Oorzaak is de verslechterende economische omstandigheden, onvoorziene omstandigheden zoals slechtere staat voorraad, vertraging door minder snelle vve besluitvorming en een beperktere beschikbaarheid van aannemers. Dit alles resulteert in vertraging in de uitvoering en daarmee minder kosten dan verwacht en een lagere uitkering van middelen ter afdekking van deze kosten uit de reserve.
- Bestemmingsreserve DTB: De uitvoering van de verduurzaming van de woningen in project Oud-Carnisse heeft in 2024 vertraging opgelopen vanwege onvoorzien funderingsherstel bij enkele woningen. Door dit onverwachte herstel zijn de duurzaamheidsmaatregelen van € 400.000 niet meer in 2024 gerealiseerd. Ook de besluitvorming in de VvE's voor de 0% leningen heeft vrij laat in het jaar plaatsgevonden, waardoor de rentekorting voor 2024 van € 638.000 niet is gerealiseerd.
6. Vastgoed verkopen
Er zijn in 2024 minder objecten verkocht dan begroot; het verkoopresultaat was € 10,9 mln lager. Het college heeft de wens om de (24) woningen met een verkoopbestemming enkel tegen minimaal de leegwaarde te verkopen, omdat dit naar verwachting financieel aantrekkelijker zal zijn dan een verkoop in verhuurde staat. Een definitief besluit hierover volgt tijdens de voorjaarsretraite. Hierdoor heeft de verkoop van 17 woningen met een begroot verkoopresultaat van € 8,2 mln. in 2024 niet plaatsgevonden.
De overige oorzaken van het lagere verkoopresultaat van 2024 zijn onder andere dat voor meerdere vastgoedobjecten een koopovereenkomst is gesloten waarbij de ontbindende voorwaarden (onherroepelijke omgevingsvergunning, financieringsvoorbehoud en/of Bibob-screening) nog moeten verstrijken. Dit maakt dat deze vastgoedobjecten nog niet (juridisch) geleverd zijn in 2024 en dat de baten in 2025 vallen.
Ten slotte is niet voor ieder begroot vastgoedobject een bereidwillige koper gevonden. Deze verkopen worden wel gerealiseerd, maar later dan verwacht.
7. Onderhoudskosten vastgoed
De onderhoudskosten zijn per saldo € 3,2 mln lager dan begroot.
Dit komt voor de helft door vertraging op een aantal panden. Verklaringen hiervoor zijn de beperkte capaciteit van aannemers, adviseurs en leveringsproblemen van materialen.
Voor de andere helft is een veranderde planning van het project De Doelen de verklaring van een lagere besteding in 2024. Een deel van de in 2024 begrote bedragen schuift door naar 2025.
Hierdoor is ook sprake van een lagere onttrekking van € 2,5 mln aan de bestemmingsreserve Groot onderhoud (MJOP).
8. Resultaat verhuur vastgoedobjecten
Het positief resultaat op de baten is € 3,9 mln. De huuropbrengsten zijn € 1,9 mln hoger. De afrekeningen van servicekosten en energiekosten over eerdere jaren is € 2,0 mln hoger.
Huuropbrengsten: De opbrengsten van het hele Ahoy-complex zijn € 600.000 hoger dan begroot, vanwege afbouw corona-afspraken. De opbrengst van de Markthal is omzetgerelateerd en daardoor € 300.000 hoger dan verwacht. Voor het overige gaat het om een groot aantal kleinere afwijkingen die optellen tot € 1,0 mln. Oorzaken hiervan zijn nieuwe contracten en indexeringen die niet in de begroting waren meegenomen.
Afrekeningen: De afrekeningen van servicekosten en energiekosten over eerdere jaren is € 2,0 mln hoger. Dit heeft voor de helft als verklaring het doorbelasten van het gebruikersdeel van de Onroerende Zaak Belasting van het Ahoy complex (zie kopje “10. Zakelijke lasten”). Voor een NAM-locatie aan de Korperweg is een afrekening van € 500.000 geweest (uitkomst van bezwaarprocedure gemeentelijke heffingen 2015-2024). Voor het overige een aantal kleinere afrekeningen optellend tot € 500.000.
9. Afwaardering vastgoed
Ieder jaar wordt een deel van de commerciële vastgoedportefeuille gewaardeerd. Als de marktwaarde lager is dan de boekwaarde moet worden afgewaardeerd tot de marktwaarde. De afwaardering bedroeg € 3,8 mln (o.a. twee panden Coolsingel). Daarnaast heeft het in erfpacht uitgeven van het recreatieoord Hoek van Holland een afwaardering van € 1,7 mln tot gevolg.
10. Zakelijke lasten
De realisatie zakelijke lasten is € 1,7 mln hoger dan begroot. Dit wordt voor € 1,3 mln veroorzaakt door afspraken - met terugwerkende kracht vanaf 2021 - over compensatie van het gebruikersdeel van de Onroerend Zaak Belasting van het Ahoy-complex. Deze waren niet in de begroting verwerkt.
11. Recreatieoord Hoek van Holland
Het opnemen van een voorziening achterstallig onderhoud recreatieoord Hoek van Holland, van € 2,1 mln voor werkzaamheden ondergrondse infrastructuur, was niet begroot. Deze werkzaamheden worden in 2025 en 2026 uitgevoerd. Bij 2e herziening 2024 was ter dekking van de lasten een kasschuif van 2024 naar 2025 van € 1,4 mln doorgevoerd (deze lasten werden gedekt uit het incidenteel resultaat op het recreatieoord van € 3,8 mln, waarvan € 2,4 mln is vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen). In plaats van de in de begroting verwerkte kasschuif – financiële regelgeving staat dit niet toe - is dit jaar een voorziening gevormd, conform de richtlijn uit de BBV. Per saldo betekent dit een financieel nadeel van € 700.000; de lasten zijn hoger dan bij 2e herziening 2024 was geraamd.
12. Stimuleringsfonds Volkshuisvesting
Binnen de fondsen zijn in 2024 meer rentebaten gegenereerd dan begroot voor uitgezette stimulerings- en maatwerkleningen.
13. Bestuurlijke boetes en dwangsommen
De baten met betrekking tot bestuurlijke boete en dwangsommen zijn niet beïnvloedbaar en worden niet begroot. Op het gebied van handhaving zijn noemenswaardig meer bestuurlijke boetes en dwangsommen opgelegd dan voorheen.
14. Standplaatsvergunningen en huisvestingsvergunningen
Meer opbrengsten voor het verlenen van betreffende vergunningen. Dit is onder andere het gevolg van wetgeving die invloed heeft op de particuliere verhuurmarkt, zoals de Wet betaalbare huur, de Opkoopbescherming en invoering van de verhuurvergunningen in Carnisse.
15. Diverse afwijkingen
Het saldo van diverse afwijkingen is een voordelig financieel resultaat van € 1,0 mln.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Bestaande stad/Rotterdams taakveld | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking |
Bestaande stad | ||||
Beheer overige gebouwen en gronden | 18.921 | 15.071 | 3.471 | -11.600 |
Cultureel erfgoed - Monumenten | -1.275 | -1.189 | -954 | 234 |
Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | 439 | 441 | 384 | -57 |
Wonen en bouwen | -18.188 | -21.921 | -19.204 | 2.717 |
Totaal | -102 | -7.597 | -16.304 | -8.706 |
Realisatie bestemmingsreserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Realisatie bestemmingsreserves Bestaande stad | Beginstand 1-1-2024 | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 31-12-2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestaande stad | 197.386 | 18.300 | 29.880 | 0 | 185.807 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve groot onderhoud (MJOP) | 7.651 | 0 | 4.921 | 0 | 2.729 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Funderingen | 1.348 | 0 | 300 | 0 | 1.048 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Kwaliteitsborging | 810 | 0 | 0 | 0 | 810 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve NPRZ | 163.916 | 18.300 | 19.597 | 0 | 162.619 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Rivierahal Blijdorp | 18.000 | 0 | 0 | 0 | 18.000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egalisatiereserve Bouwleges | 4.415 | 0 | 4.415 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WABO-leges (JR 2020) | 1.246 | 0 | 646 | 0 | 600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|