Jaarstukken 2024

Doel: Energietransitie in mobiliteit

Paginanummer in website: 97

Doel: Energietransitie in mobiliteit

 

Wat willen we bereiken?

    • Per 2040 stoten het stedelijk verkeer en mobiele werktuigen geen schadelijke stoffen meer uit. Voor 2026 is de inzet: 20% schone passages binnen de ring Rotterdam.
    • In de collegeperiode 2022 tot 2026 spant de gemeente zich in voor de invoering van de zero-emissiezone voor stadslogistiek binnen de ring Rotterdam per 2025. Voor een aantal voertuigcategorieën geldt een overgangsregeling tot 2030.
    • We verbeteren de laadpaalinfrastructuur en breiden deze uit. We komen met een aanpak voor de komende 10 jaar. Daarin staat aangegeven waar de laadpalen komen en hoe het energienetwerk dit aankan. We kijken naar betere technieken en waar mogelijk dubbel gebruik met andere auto’s, andere soorten voertuigen of schepen (walstroom).
    • Er komen stappen in de richting van emissievrij personenvervoer in 2040. Hieronder vallen taxi's, doelgroepenvervoer, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Daarnaast wordt doelgroepgericht ingezet op verduurzaming, bijvoorbeeld via werkgevers en een nog op te zetten bewonersaanpak.
    • Verduurzaming van mobiele werktuigen.
    • Het gemeentelijke wagenpark is emissievrij in 2030. Over de voortgang komt twee keer per jaar een rapportage in het Klimaatactieplan Rotterdam. 

     

    Wat gaan we daarvoor doen?

    • Rotterdam spant zich in om 1 januari 2025 een zero-emissiezone voor alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s in te voeren. Deze inspanningsverplichting heeft het college in 2020 in het Convenant ZES vastgesteld. Invoering van de zone gebeurt in samenspraak met de logistieke sector en de partners uit het Convenant ZES. Bijkomende acties, zoals persoonlijk advies en subsidieregelingen, zorgen ervoor dat de zero emissiezone voor iedere ondernemer haalbaar is, van zzp’er tot multinational. Huidige milieuzones worden voortgezet, uitgezonderd de milieuzone stad die vervalt met de invoering van de zero-emissiezone.
    • De gemeente stimuleert de versnelling van de aanleg van laadinfrastructuur zodat iedereen in Rotterdam makkelijk kan laden waar en wanneer dat nodig is. Dit betekent meer openbare laadpalen en laadpleinen, snelladers voor logistiek en taxi, en ondersteuning van bedrijven, vve’s en huurders. Uitbreiding van het laadnetwerk gebeurt in nauwe samenwerking met de netbeheerder en sluit aan bij de energiesysteemvisie van de stad. Invoering van ‘slim laden’ op alle publieke laadpunten.
    • Inzet op minder reizen, meer fietsen en lopen, en emissievrije gemotoriseerde voertuigen. De gemeente benadert alle werkgevers in Rotterdam voor de overgang naar duurzame mobiliteit. Kennisdeling en goede voorbeelden versnellen de mobiliteitstransitie in werk gerelateerd verkeer. De gemeente onderzoekt hierbij ook hoe we beter met partijen als Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam (HbR) op kunnen trekken in onze gezamenlijke ambities.
    • Er komt een aanpak voor de verduurzaming van mobiele werktuigen.

     

    Hoe meten we dat?

    Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
    Schone passages binnen de ring 10,6% 12,4% Niet bepaald

    Volgt Q1 2025

    20%

       

    Toelichting indicatoren

    Schone passages binnen de ring

    Deze indicator gaat over de voortgang van elektrificatie, ook wel ‘verschoning’ genoemd.Gemeten wordt het percentage passages van schone motorvoertuigen (auto, bus, bestel- en vrachtwagen) binnen de ring Rotterdam: elektrisch, op waterstof en hybride. Het gaat niet om unieke voertuigen; in de praktijk kan een voertuig meerdere keren geregistreerd worden. De cijfers zijn pas in Q1 bekend. 

     

    Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

    • In 2024 zijn de benodigde voorbereidingen getroffen voor het geharmoniseerd invoeren van de zero-emissiezone op 1 januari 2025.  Na een uitgebreide zienswijzeprocedure is het verkeersbesluit definitief in april 2024 vastgesteld. Het ontheffingenbeleid is samen met de andere gemeentes die een zero-emissiezone invoeren, uitgewerkt en vastgesteld. Hierdoor is er een landelijk, geharmoniseerd ontheffingenbeleid van kracht. Vervolgens zijn de benodigde borden, handhavingscamera’s en IT-systemen gerealiseerd. Samen met de andere G4-gemeenten is per 1 juli 2024 een centraal ontheffingenloket gerealiseerd om ontheffingsaanvragen op tijd te kunnen indienen en afhandelen. Bestel- en vrachtauto-eigenaren zijn op vele verschillende manieren op de hoogte gebracht en geïnformeerd over de invoering van de zone. Er is op landelijk en lokaal niveau, digitaal en fysiek (op straat) gecommuniceerd. Er zijn onder andere stadsbrede en meerdere lokale evenementen georganiseerd. Tot slot is ook de persoonlijke ondersteuning van ondernemers door logistiek adviseurs verder opgeschaald.
    • Op het vlak van laadinfrastructuur blijft uitbreiding van het reguliere laadnetwerk plaatsvinden, het netwerk is nu dekkend. Dit betekent dat binnen 200 meter loopafstand een laadpaal aanwezig is. Ook is op 6 bedrijfsterreinen gestart met een bedrijfsterrein-gerichte aanpak voor laadinfrastructuur. En er zijn aanvullende afspraken gemaakt voor de plaatsing van laadpalen voor elektrische deelauto's.
    • De RET heeft de GDS-status toegekend gekregen waardoor de RET stroom mag leveren aan derden. Dit brengt de mogelijkheid dichterbij om laadpalen te voorzien van elektriciteit via het netwerk van de RET. Vooruitlopend op de status is in Hoek van Holland al een tijdelijke aansluiting gemaakt om emissieloos grondwerken te kunnen uitvoeren.
    • Bij werkgeversaanpak Duurzame Mobiliteit is doorgepakt op de werving van nieuwe bedrijven. Dit jaar zijn alle bedrijven met meer dan 100 medewerkers benaderd om afspraken te maken over verduurzaming van het woon-werk en zakelijke verkeer. Daarnaast worden de uitvoering van de afspraken en de monitoring steeds belangrijker. Ten slotte zijn procesafspraken gemaakt over een verdere integratie van de werkgeversaanpak Duurzame Mobiliteit met andere werkgeversaanpakken van Zuid Holland Bereikbaar binnen het gebied Rotterdam en een ontwikkeling naar een regionale systematiek voor heel Zuid-Holland in 2025.
    • Voor het verduurzamen van de taxi’s in Rotterdam is per 15 september 2024 de subsidieregeling Zero Emissie Taxi (ZET) opengesteld, waarmee taxi-eigenaren een bijdragen kunnen aanvragen voor de aanschaf van een elektrische of waterstof-taxi.
    • Voor verduurzaming van mobiele werktuigen heeft de gemeente de ondertekening van het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) vertaald naar een leidraad voor de inkoop van werken.. Voor uitdagende projecten zijn ambities geformuleerd in de vorm van nieuwe pilots. Bijvoorbeeld voor het project Weena 70, vervanging kademuur Westerkade en de ontwikkeling van Lemairepark. Verduurzaming van mobiele werktuigen is als actielijn opgenomen in de duurzaamheidsparagraaf van het doorbouwakkoord. Tot slot is gewerkt aan uitbreiding en professionalisering van het projectteam en verankering hiervan binnen de gehele gemeentelijke organisatie.  
    • De gemeente werkt aan de doelstelling van ‘het gemeentelijk wagenpark in 2030 emissieloos’ en het kunnen voldoen aan de toegangseisen tot de Zero Emissiezone per 1 januari 2025. In 2024 zijn nieuwe stappen gezet en de verschoning ligt op schema. De gemeentelijke locaties krijgen de benodigde laadinfrastructuur om de nieuwe schone voertuigen te kunnen laden. De ontwikkeling van netcongestie in de regio Rotterdam is daarbij een aandachtspunt.