Jaarstukken 2024

Doel: Aanpak personeelstekort

Paginanummer in website: 107

Doel: Aanpak personeelstekort

 

Wat willen we bereiken?

Werving van personeel voor het onderwijs is geen taak van de gemeente, maar gezien de grote opgave en de impact van het personeelstekort in het onderwijs faciliteert de gemeente waar mogelijk het onderwijsveld in de aanpak van deze opgave. Dit doen we door een zo aantrekkelijk mogelijke werkstad te creëren voor onderwijsprofessionals. Rotterdam is een stad die onderwijsprofessionals uit diverse sectoren aanspreekt en uitnodigt om er te werken en te wonen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Om het doel te bereiken, zetten we in op de volgende maatregelen: 

  • Bevorderen van zij-instroom
    We stimuleren medewerkers uit andere sectoren naar het onderwijs over te stappen en een zij-instroomtraject te volgen. Dit gebeurt onder andere via voorlichtingsbijeenkomsten en door subsidies beschikbaar te stellen voor onderwijsinstellingen. 
     
  • Stimuleren anders organiseren  
    De gemeente stimuleert initiatieven om het onderwijs anders te organiseren om daarmee de duurzame inzetbaarheid van onderwijzend personeel te vergroten. Hiervoor is onder meer subsidie beschikbaar voor de onderwijsinstellingen. 
     
  • Uitbreiding van lerarenbeurzen en Rotterdampas 
    De gemeente zet zich in voor de uitbreiding van lerarenbeurzen en het beschikbaar stellen van de Rotterdampas voor onderwijsprofessionals in alle sectoren. 
     
  • Verbetering van parkeren en beschikbare woningen voor leraren
    Een vierde maatregel is het verbeteren van de parkeervoorzieningen en het vergroten van de beschikbaarheid van huurwoningen voor onderwijsprofessionals.   

Deze maatregelen moeten een omgeving creëren waarin onderwijsprofessionals zich gewaardeerd, ondersteund en gemotiveerd voelen om hun cruciale rol in het onderwijs uit te voeren. 

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Realisatie 2025 Realisatie 2026 Realisatie 2027
% Lerarentekort in Rotterdam op basis van openstaande en verborgen vacatures in het primair onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs 11,8 16,5 16,0      

Toelichting indicatoren

% Lerarentekort

Het lerarentekort wordt één keer per jaar gemeten door onderzoeksinstituut Centerdata. De landelijke rapportage van Centerdata is eind 2024 gepubliceerd. Het percentage lerarentekort in het primair onderwijs is gedaald, van 16,5% naar 16%. Dit sluit aan bij landelijke prognoses van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). 

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

  • In 2024 zijn er 3 succesvolle bijeenkomsten voor zij-instromers in het onderwijs en kinderopvang geweest. Bij de laatste bijeenkomst sloot ook het voortgezet onderwijs aan. In totaal zijn er in 2024 483 mensen naar de bijeenkomsten gekomen om zich voor te laten lichten over een mogelijke overstap naar de kinderopvang of het onderwijs. Voor schooljaar 2024-2025 is ook subsidie beschikbaar gesteld aan scholen om zij-instroom trajecten te stimuleren. In 2024 zijn er mede met inzet van gemeentelijke subsidie ruim 100 zij-instromers gestart.
  • Met Slim Organiseren wordt in het onderwijs met andere professionals gewerkt om het lerarentekort op te vangen. Voor schooljaar 2024-2025 is hiervoor subsidie beschikbaar gesteld aan scholen. Ook gaat de gemeente door met het project om (kunst)vakdocenten beter inzetbaar te maken op de scholen.
  • In 2024 zijn er in totaal 13.206 Rotterdampassen aangevraagd en er zijn 665 lerarenbeurzen beschikbaar gesteld. In 2024 zijn de interventies uitgebreid naar de kinderopvang. Zo kunnen medewerkers van de kinderopvang ook gebruikmaken van de lerarenbeurs en de Rotterdampas.
  • Ook is het nu voor de kinderopvang mogelijk om tegen een gereduceerd tarief parkeervergunningen voor medewerkers aan te vragen. Scholen en kinderopvangorganisaties kunnen sinds april 2024 door aangepaste regelgeving meer parkeervergunningen aanvragen voor hun personeel. Per december 2024 zijn er ruim 2.950 parkeervergunningen voor het onderwijs en kinderopvang in gebruik.