Jaarstukken 2024

Doel: Aansluiting onderwijs jeugdhulp

Paginanummer in website: 108

Doel: Aansluiting onderwijs jeugdhulp

 

Wat willen we bereiken?

Het realiseren van een beter en passender ondersteuningsaanbod voor kinderen en jongeren die dat nodig hebben. We streven naar een onderwijslandschap waarin elk kind en elke jongere, ongeacht hun specifieke behoeften, de juiste ondersteuning ontvangt om deel te kunnen nemen aan onderwijs en zich te kunnen ontwikkelen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Om het doel te bereiken, zetten we in op de volgende maatregelen: 

  • Project Thuiszitters
    Het Project Thuiszitters richt zich op vermindering van het aantal thuiszitters. Samenwerking met scholen, hulpverleners en ouders moet leiden tot beter begrip van de oorzaken van thuiszitten en tot effectieve oplossingen. Met gepersonaliseerde plannen, intensieve begeleiding en samenwerking met lokale instanties, streven we ernaar om thuiszitters terug te leiden naar passend onderwijs.
     
  • Taskforce dekkend netwerk
    Daar waar vanuit de taskforce thuiszitters blijkt dat het aanbod niet toereikend is voor de vraag, komt de ‘taskforce dekkend netwerk’ in actie om dit aanbod te realiseren. De taskforce dekkend netwerk richt zich op het in beeld brengen van knelpunten in de toeleiding en het aanbod en het vinden van oplossingen om de wachtlijsten voor gespecialiseerd onderwijs te verminderen. 
     
  • Stimuleren innovatieklassen 
    We investeren in de uitbreiding en ontwikkeling van innovatieklassen. Deze schoolklassen ontvangen intensieve ondersteuning en gepersonaliseerd onderwijs voor kinderen en jongeren met ondersteuningsbehoeften. Op maat gemaakte leermethoden, ondersteunend (zorg)personeel en gespecialiseerde leraren creëren een omgeving waarin deze leerlingen succesvol kunnen leren. 

Met deze maatregelen zetten we in op een fundamentele verbetering van het ondersteuningsaanbod voor kinderen en jongeren met een ondersteuningsbehoefte.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2021 Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Realisatie 2025 Realisatie 2026 Raming 2027
Plekken in de stad waar sprake is van een samenwerking tussen het regulier en gespecialiseerd onderwijs rondom expertise uitwisseling        8     > 8
Plekken in de stad waar sprake is van een innovatieklas       4     > 2

Toelichting indicatoren

Samenwerking regulier en gespecialiseerd onderwijs rondom expertise uitwisseling

  • In 2027 zijn er meer samenwerkingsafspraken gemaakt tussen scholen in het regulier en het gespecialiseerd onderwijs rondom expertise-uitwisseling dan in 2024.
    Per 1 november 2024 is er op 8 plekken in de stad sprake van een samenwerking tussen het regulier en gespecialiseerd onderwijs rondom expertise uitwisseling.

Innovatieklassen

  • In 2027 zijn er meer innovatieklassen dan in 2024.
    Per 1 november 2024 zijn er op 4 plekken in de stad innovatieklassen en we verwachten voor het komende jaar een verdere groei. 

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

  • Thuiszitters zijn leerlingen die langer dan 4 weken geen onderwijs volgen. De gemeente Rotterdam ontvangt alleen cijfers van leerlingen die ongeoorloofd, dus zonder geldige reden thuiszitten: in het schooljaar 2023-2024 was het aantal leerlingen aan het einde van het schooljaar 193. Via het Project Thuiszitters is ingezet op het verbeteren van de registratie en monitoring van thuiszitters. Dat moet leiden tot een snellere inzet van en doorstroom naar het juiste traject van onderwijs en/of zorg.
  • Daarnaast is de Taskforce Dekkend Netwerk in 2024 gestart. De samenwerking tussen partners uit het onderwijs, preventie en jeugdhulp heeft per september 2024 geleid tot de start van 2 nieuwe innovatieklassen. Boven op de al 2 bestaande klassen begin 2024. 
  • In 2024 is ook een subsidie beschikbaar gesteld die de samenwerking tussen het onderwijs en aanbieders van preventief zorgaanbod en jeugdhulp faciliteert. Een schoolbestuur kan in samenwerking met de aanbieders subsidie aanvragen voor activiteiten die de ondersteuning in het onderwijs passender maken.