Jaarstukken 2024

Doel: Verbeteren onderwijskwaliteit

Paginanummer in website: 109

Doel: Verbeteren onderwijskwaliteit

 

Wat willen we bereiken?

Een betere en meer doelgerichte ondersteuning van scholen met interventies om de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen. Onze focus ligt op het versterken van scholen en het creëren van een omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren en groeien, zowel binnen als buiten de klaslokalen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Om het doel te bereiken, zetten we in op de volgende maatregelen:  

  • Verhogen onderwijskwaliteit 
    Scholen kunnen subsidie krijgen om de kwaliteit van het taal-, lees- en rekenonderwijs te bevorderen. Door voor deze specifieke onderwijsgebieden geld beschikbaar te stellen, kunnen scholen gerichter en effectiever werken aan de kennis en vaardigheden van hun leerlingen. 
     
  • Stimuleren educatief partnerschap 
    Er is subsidie beschikbaar voor het verstevigen van educatief partnerschap om de samenwerking en betrokkenheid tussen scholen en ouders en verzorgers te versterken. Bevordering van educatieve partnerschappen en het actief betrekken van ouders bij het onderwijsproces leidt tot een gezamenlijke inspanning om het leren van leerlingen te ondersteunen en te versterken.
     
  • MBO-werkagenda uitvoeren 
    We ontwikkelen en implementeren een werkagenda voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). De agenda moet de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt verbeteren en de samenwerking versterken tussen de gemeente, mbo-scholen en het bedrijfsleven.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Raming 2024 Realisatie 2024 Raming 2025 Raming 2026

Collegetarget schil om school:

In het schooljaar 2025/2026 hebben 100 basisscholen en voortgezet onderwijs scholen, met een achterstandsscore hoger dan 0 een schil om de school waarin minimaal 1 van onderstaande interventies is opgenomen: 

  • Tutoren 
  • Mentoren
  • Schoolzorgteams
  • Jongerenwerk op school 
  • Slim organiseren met Kunstvakdocenten 
  • Expeditie Digitaal

 

61

 

94

 

87

 

117

 

100

 

100

Toelichting indicatoren

We zetten in op een betere en gerichtere ondersteuning van scholen met interventies ter bevordering van de kwaliteit van onderwijs.

Collegetarget Schil om de school

Het totaal aantal scholen is gestegen van 94 naar 117 scholen. Daarmee is het collegetarget schil om de school behaald. Het aantal deelnemende scholen is zowel bij het primair als bij het voortgezet onderwijs gestegen. We zien met name een stijging bij de schoolzorgteams en het jongerenwerk.

Streefniveaus taal, lezen en rekenen

We monitoren ook de percentages van basisschoolleerlingen in Rotterdam die de gestelde doelen (streefniveaus 2f) en minimumniveaus (fundamentele niveaus 1f) halen voor taal, lezen en rekenen. In het primair onderwijs is te zien dat in schooljaar 2022-2023 het aantal leerlingen op het streefniveau (2f) is gestegen op alle vakken. Dit betekent dat meer leerlingen het hogere niveau behalen. De cijfers over schooljaar 2023-2024 komen pas in het voorjaar van 2025 beschikbaar. 

Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?

  • Alle scholen maken gebruik van de gemeentelijke subsidie Kwaliteit om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Scholen kiezen evidence-based of evidence-informed interventies. Daarbij werken zij aan het vergroten van taal, lees en rekenvaardigheden. Het grootste gedeelte van de aanvragen zijn bekende interventies zoals leesbevordering, leertijduitbreiding en de inzet van specialisten ter bevordering van de basisvaardigheden.
  • Scholen in het primair en voortgezet onderwijs met een achterstandsscore maken gebruik van de subsidie Educatief Partnerschap. Scholen zetten deze subsidie in om ouders meer te betrekken bij school en de ontwikkeling van het kind. Maatschappelijke problemen, zoals laaggeletterdheid en armoede, zorgen vaak voor een moeilijke verbinding met ouders. Door deze subsidie hebben scholen ruimte om hiermee aan de slag te gaan. 
  • In mei 2024 heeft de gemeenteraad de mbo-uitvoeringsagenda vastgesteld om de overgang tussen voortgezet onderwijs en mbo te versterken. Afgelopen jaar werkte de gemeente met mbo-instellingen aan een betere doorstroom en sterkere koppeling met de arbeidsmarkt. Met gemeentelijke subsidie zijn 23 initiatieven gehonoreerd, met als doel om de samenwerking tussen het vo en mbo verder te versterken.