Jaarstukken 2024
Doel: Fijn leven en verblijven in de delta
Paginanummer in website: 137Doel: Fijn leven en verblijven in de delta
Wat willen we bereiken?
Het realiseren van groene en blauwe verbindingen en het verlevendigen van de rivieroevers
- In een steeds drukkere stad is een prettige buitenruimte belangrijk. Daarom richten we ons op betere routes langs de rivieren, verlevendiging van de oevers door er functies aan toe te voegen, verbetering en vergroening van verbindingen tussen wijken en door wijken heen, zodat er aantrekkelijke routes ontstaan voor beweging, ontmoeting en recreatie. Deze collegeperiode ligt de focus vooral op de volgende groenblauwe verbindingen: Heemraadssingel – Van Aerssenlaan, Rotterdamse Rotte, Steilrand en Rondje bruggen Nieuwe Maas.
Ruim baan voor fietsers en voetgangers
- In de hele stad, in het bijzonder in de binnenstad en bij ov-knooppunten, komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en het ov. Dit zorgt voor een veliger gevoel en ruimte voor ondernemers in de buitenruimte, zoals voor horeca. Daarnaast zorgt dit voor mogelijkheden de stad te verdichten, terwijl de gezondheid verbetert en de wijken prettig leefbaar blijven. Waar nodig en mogelijk hanteren we een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur als norm. De ruimte die vrijkomt bij de mobiliteitstransitie kunnen we gebruiken voor kwaliteitsverbetering en vergroening. Dit draagt bij aan biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Het groener en meer klimaatadaptief maken van parken, straten, plein en boulevards
- Om fijn te kunnen leven in Rotterdam, maakt de gemeente de stad meer biodivers en groener. Daarom is de Uitvoeringsagenda Biodiversiteit opgenomen in de Groenagenda. In ‘stenige’ stadswijken verbetert en vergroent de gemeente de openbare ruimte. Verder zorgt zij voor betere pleinen met meer groen en groeiruimte voor bomen, betere wateropvang en nieuwe groene locaties in de wijken. Dit zorgt voor koelere buitenruimte in de zomer, een gezondere leefomgeving en minder kans op wateroverlast bij hevige regenbuien. Tegelijkertijd biedt het meer leefruimte en verbindingen voor plant en dier.
Verbetering van de milieukwaliteit van de leefomgeving
- De overheid heeft de plicht om de milieukwaliteit op orde te brengen of te houden. Rotterdam doet dit door geluidsoverlast, luchtvervuiling en bodemverontreiniging terug te dringen en de kans te beperken op en het effect van milieu-incidenten bij het werken met en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Dit is essentieel voor een gezonde fysieke leefomgeving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het realiseren van groene en blauwe verbindingen en het verlevendigen van de rivieroevers
- Nieuwe Maas versterken als centraal park met focus op het gebied tussen de stadsbruggen (Rondje Bruggen). We verkennen de mogelijkheden voor meer levendige functies, zoals horeca en recreatief gebruik van plekken langs de rivier. Hiertoe is medio 2024 de Wateratlas Nieuwe Maas opgeleverd.
- Het Rotterdamse deel van Landschapspark De Rotte versterken, van de dam tot de Zevenhuizerplas. We richten ons daarbij vooral op levendigheid en waterrecreatie op en langs de Rotte. Zo wordt de Poort van Noord verkend als ontwerpopgave. Samen met het recreatieschap Rottemeren draagt de gemeente bij aan de ontwikkeling van het Landschapspark ten noorden van Rotterdam.
- Groene verbindingen versterken, bijvoorbeeld langs singels en dijken. We verbeteren groenblauwe verbindingen als de Rotterdamse Rotte en Heemraadssingel-Van Aerssenlaan. Dat is goed voor recreatie, biodiversiteit en biedt bescherming tegen wateroverlast. Hierover staat meer informatie in het begrotingsprogramma Beheer van de stad.
- De drie stadsprojecten Nelson Mandelapark, Rijnhavenpark en getijdenpark Feijenoord verder ontwikkelen. Deze projecten dragen bij aan levendige rivieroevers.
Ruim baan voor fietsers en voetgangers
- Stimulering van actieve mobiliteit voor alle doelgroepen door het aanleggen van fiets- en wandelpaden. Extra aandacht is er voor scholen en ov-knooppunten.
- Verkeerscirculatieplan voor de hele stad en uitvoeringsstrategie voor een autoluwere binnenstad en het Oude Westen, Nieuwe Westen, Middelland en Oude Noorden.
- Jaarlijks de aanpak van de tien meest verkeersonveilige plekken. Opsporing van asociaal rijgedrag en aanpakken van de daders.
- Invoeren van 30 km per uur als maximumsnelheid in 115 straten in Rotterdam.
Het groener en meer klimaatadaptief maken van parken, straten, plein en boulevards
- Vergroenen door 20 hectare extra groen aan te leggen. Waar mogelijk koppelen we de werkzaamheden hiervoor aan rioolvervanging en andere opgaven in de ondergrond en de herinrichting van de openbare ruimte (begrotingsprogramma Beheer van de stad).
- Meer en meer divers groen aanleggen om de groenstructuur van Rotterdam te versterken. Uitgangspunten: aanpassing aan klimaatverandering en meer biodiversiteit. Zo dragen we bij aan verkoeling en gaan we overlast bij neerslag en droogte tegen.
- Uitvoeren 50 klimaatadaptieve, groene projecten en 15 groenblauwe pleinen.
- Groenblauwe schoolpleinen realiseren.
- Stadsprojecten voorbereiden en waar mogelijk realiseren: Hofbogen, Hofplein en Alexanderplein.
- Het ontwikkelkader Oostflank verder uitbouwen. Dit ontwikkelkader zet in op het versterken van het groene raamwerk, waarbij kwaliteit en verbindingen in de stad en met het ommeland verbeteren. Concreet op te lossen grote schakels: Rivieroeverpark, Bos-as Prinsenlaan.
Verbetering van de milieukwaliteit van de leefomgeving
- Per gebied bekijken wat nodig is om geluidsoverlast te verminderen en te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door betere isolatie, stil asfalt of een slimme inrichting van het gebied (waarbij bijvoorbeeld kantoren dienen als geluidsschild voor woningen). Deze maatregelen liggen in lijn met de in 2023 vastgestelde Koersnota Geluid.
- Rotterdam voldoet aan de huidige Europese wettelijke norm voor stikstofdioxide (NO2) en fijnstof. Vermindering van de luchtverontreiniging blijft nog steeds noodzakelijk, omdat de Europese normen worden aangescherpt. Daarom zetten we de maatregelen uit de Koersnota Schone Lucht door. Deze zijn onder meer gericht op het terugdringen van de uitstoot van het wegverkeer, de scheepvaart en de industrie en hangen sterk samen met verduurzaming van mobiliteit, vergroening, klimaatbeleid en de energietransitie. Zie ook het begrotingsprogramma Energietransitie.
- Risico’s beperken bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen. Er wordt bijvoorbeeld bij vergunningverlening, toezicht en handhaving geprioriteerd op basis van de risico’s van de activiteiten. Daarbij besteden we bijzondere aandacht aan de veiligheid van nieuwe, zich snel ontwikkelende technologieën en ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie.
- De bodemkwaliteit in de stad verbeteren waar dat mogelijk is, gericht op het voorkomen van mogelijk contact met (bijvoorbeeld met lood) verontreinigde grond. Ook gaan we verspreiding van verontreinigingen in het havengebied tegen met een gebiedsgerichte aanpak, in samenwerking met o.a. de provincie en het Havenbedrijf Rotterdam.
Hoe meten we dat?
Indicatoren |
Realisatie 2022 |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 |
Realisatie 2024 |
Raming 2025 |
Raming 2026 |
Raming 2027 |
Raming 2028 |
Collegetarget: In deze collegeperiode wordt 20 ha groen erbij gerealiseerd of wordt de planvorming afgerond en start de uitvoering ervan uiterlijk in 2026 |
Realisatie is meegenomen in resultaat 2023. Vanaf 1 juli zijn cijfers meegenomen, tot 1 juli is meegeteld bij vorige collegetarget | 8,1 ha | 10 | 17,4 | 15 | 20 | ||
Collegetarget: We verbeteren de verkeersveiligheid in Rotterdam door effectieve maatregelen te treffen op de dertig meest verkeersonveilige locaties in de stad. |
10 | 2 |
10 |
4 | 10 | Eindwaarde: 30 | 10 |
Toelichting indicatoren
Collegetarget Groen
Tot eind 2024 is 17,4 hectare groen toegevoegd aan Rotterdam. Hiervan ligt 6,3 hectare op groene daken. Na 2,5 jaar ligt de voortgang van het collegetarget ruim op schema.
Per inrichtingsplan (IP) wordt het saldo van groen gemeten. Daarnaast wordt op basis van jaarlijkse luchtfoto’s de toename in het areaal groene daken gemeten.
Collegetarget verkeersveiligheid
In de zomer van 2023 is voor de aanpak van verkeersonveilige locaties overgestapt van de black spot-werkwijze naar de werkwijze volgens de definitie van de collegetarget. In 2023 zijn 2 locaties opgeleverd en in 2024 4 locaties. De benodigde planvoorbereidingstijd maakt dat het zwaartepunt voor uitvoering van de target in 2025 en 2026 plaatsvindt.
NB de realisatie 2022 maakt nog geen deel uit van de collegetarget, maar is voor de volledigheid opgenomen.
Wat hebben we in 2024 bereikt en gedaan?
Het realiseren van groene en blauwe verbindingen en het verlevendigen van de rivieroevers
Het getijdenpark Nassauhaven is halverwege 2024 opgeleverd.
Ruim baan voor fietsers en voetgangers
Op 11 locaties heeft de gemeente concrete verbeteringen voor fietsers gerealiseerd. Met name het aanleggen of duidelijker markeren van fietsstroken, het creëren van oversteken en opstelruimtes en het verwijderen van obstakels op fietsroutes.
Het college van B en W heeft besloten om in 2025 in 115 extra straten een snelheidslimiet van 30 km/u in te voeren. De gemeente heeft gewerkt aan de voorbereidingen voor concrete invoering, waaronder het voeren van overleg met nood- en hulpdiensten en openbaar vervoerbedrijven.
Het concept verkeerscirculatieplan is gericht op een autoluwere binnenstad en omliggende wijken. Hiermee heeft de gemeente een participatietraject doorlopen met grote betrokkenheid vanuit de stad in voorbereiding op definitieve besluitvorming in 2025.
Met BOA's, geluidmetingen, flitspalen en een integrale gebiedsaanpak specifiek in Kralingen-Crooswijk heeft de gemeente opgetreden tegen overlast en verkeersaso's. Sinds de zomer van 2024 kunnen Rotterdamse BOA’s handhaven op het feit Onnodige geluidsoverlast.
Het groener en meer klimaatadaptief maken van parken, straten, pleinen en boulevards
In 2023 is het actieplan Rotterdam gaat voor groen: de groenagenda 2023 gepresenteerd aan de gemeenteraad. Naast het toevoegen van 20 hectare gaat het om het realiseren van de volgende doelstellingen:
- 40 hectare bijenlandschap, waarvan tot en met 2024 20 hectare is gerealiseerd.
- Aanpak 15 pleinen, hiervan zijn er 5 gereed, 3 in uitvoering en 13 in voorbereiding
- Realiseren van 50 klimaatadaptieve projecten, hiervan zijn inmiddels 6 projecten gereed, 15 in uitvoering en 35 in voorbereiding
In 2024 zijn diverse projecten opgeleverd waarmee er veel groen is bijgekomen. Zoals het Ericaplein in Bloemhof, de Nijverheidssstraat in Feijenoord en het Driehoeksplein in Bospolder-Tussendijken.
Bij het Driehoeksplein is 2.500 m2 groen toegevoegd inclusief 25 bomen. Ook is er een ondergrondse waterberging gerealiseerd van 475 m3.
Daarnaast hebben 6 basisscholen subsidie ontvangen voor een groenblauw schoolplein, zijn 140 groene bewonersinitiatieven gerealiseerd en zijn in 750 straten de bewoners gezamenlijk met het groen in hun straat aan de slag gegaan.
Het getijdenpark Nassauhaven op de kop van Feijenoord is halverwege 2024 opgeleverd. Samen met de achterliggende vergroening van de Nijverheidsstraat is dit een robuuste toevoeging van het areaal groen.
Verbetering van de (milieu)kwaliteit van de leefomgeving team Milieu
In 2024 is onverminderd ingezet op de thema’s luchtkwaliteit, geluid, bodem en omgevingsveiligheid. Dit is belangrijk voor een gezonde leefomgeving.
Rotterdam voldoet aan de huidige Europese wettelijke norm voor stikstofdioxide (NO2) en fijnstof, maar vermindering van de luchtverontreiniging blijft noodzakelijk. Europa heeft in oktober 2024 de normen aangescherpt en het Rijk is verplicht dit uiterlijk oktober 2026 om te zetten in wetgeving. In 2030 moet de gemeente voldoen aan de nieuwe normen.
Een nieuw actieplan Geluid voor 2025-2029 is in 2024 voorbereid, waarbij een uitgebreid participatietraject is doorlopen. Het actieplan is een Europese verplichting en een verplicht programma onder de Omgevingswet en wordt in 2025 aan het gemeentebestuur voorgelegd.