Jaarstukken 2024
Financiën
Paginanummer in website: 141Financiën
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Stedelijke ontwikkeling | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
Baten exclusief reserves | 343.365 | 351.743 | 394.760 | 43.017 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 12.158 | 17.764 | 12.811 | -4.952 | |
Financieringsbaten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige opbrengsten derden | 302.003 | 334.863 | 299.469 | -35.394 | |
Overige baten | 29.204 | -883 | 82.481 | 83.364 | |
Lasten exclusief reserves | 339.505 | 377.710 | 365.336 | -12.375 | |
Apparaatslasten | 194.298 | 223.189 | 209.227 | -13.961 | |
Inhuur | 7.315 | 24.747 | 27.980 | 3.233 | |
Overige apparaatslasten | 4.086 | 3.671 | 3.622 | -50 | |
Personeel | 182.898 | 194.770 | 177.626 | -17.145 | |
Overige verrekeningen | -17.076 | -52.464 | -50.235 | 2.228 | |
Overige verrekeningen | -17.076 | -52.464 | -50.235 | 2.228 | |
Programmalasten | 162.284 | 206.985 | 206.344 | -641 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 104.554 | 149.174 | 143.880 | -5.293 | |
Kapitaallasten | 24.069 | 19.670 | 23.362 | 3.692 | |
Overige programmalasten | 3.003 | 7.589 | 8.600 | 1.010 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 30.657 | 30.552 | 30.502 | -50 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | 3.860 | -25.967 | 29.425 | 55.392 | |
Saldo voor reserveringen | 3.860 | -25.967 | 29.425 | 55.392 | |
Reserves | 39.102 | 78.504 | 46.435 | -32.069 | |
Onttrekking reserves | 39.512 | 72.806 | 50.900 | -21.907 | |
Bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 5.000 | 2.827 | 1.244 | -1.583 | |
Bestemmingsreserve Bodem | 6.550 | 4.550 | 3.445 | -1.105 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 0 | 12.206 | 6.123 | -6.083 | |
Bestemmingsreserve Doorontwikkeling Organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | 0 | 550 | 319 | -231 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | 0 | 906 | 878 | -27 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 3.001 | 5.909 | 2.791 | -3.118 | |
Bestemmingsreserve ICT | 0 | 250 | 0 | -250 | |
Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 0 | 650 | 650 | 0 | |
Bestemmingsreserve Kansrijke wijken | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 0 | 1.500 | 1.500 | 0 | |
Bestemmingsreserve NPRZ | 1.160 | 10.666 | 8.256 | -2.410 | |
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 453 | 453 | 0 | -453 | |
Bestemmingsreserve stedelijke bereikbaarheid (waaronder Maastunnel) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Stimulering bouwproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 3.130 | 4.414 | 39 | -4.375 | |
Bestemmingsreserve Upgrade voor the skate! | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 1.241 | 1.241 | 779 | -462 | |
Bestemmingsreserve Vervoer over water | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resilience | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 0 | 250 | 153 | -97 | |
Verevening kostenverhaal | 400 | 400 | 0 | -400 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 18.576 | 26.035 | 24.722 | -1.313 | |
Toevoeging reserves | 410 | 10.565 | 20.727 | 10.163 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 0 | 1.427 | 1.427 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve herinrichting Van Meekerenplein | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 0 | 3.871 | 3.871 | 0 | |
Bestemmingsreserve Spaanse Polder | 0 | 0 | 5.597 | 5.597 | |
Bestemmingsreserve Stimulering bouwproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 3.284 | 3.284 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Segmentering Bouwplannen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 0 | 1.573 | 1.573 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 410 | 410 | 4.976 | 4.566 | |
Vrijval reserves | 0 | 16.263 | 16.263 | 0 | |
Bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 10.800 | 10.800 | 0 | |
Bestemmingsreserve Infrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 0 | 3.036 | 3.036 | 0 | |
Bestemmingsreserve Kansrijke wijken | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 0 | 1.427 | 1.427 | 0 | |
Bestemmingsreserve stedelijke bereikbaarheid (waaronder Maastunnel) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Stimulering bouwproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Upgrade voor the skate! | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resilience | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Segmentering Bouwplannen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 42.962 | 52.537 | 75.859 | 23.322 |
Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting
Overzicht afwijkingen programma | Afwijking baten | Afwijking lasten | Afwijking reserves | Afwijking saldo |
1. Grondexploitaties | Gebiedsexploitatie | 47.536 | -1.226 | -9.488 | 39.274 |
2. Erfpacht | 4.736 | 2.288 | -4.566 | -2.118 |
3. Parkeerexploitatie | Parkeren (Stadsbeheer) | -2.300 | -3.100 | 0 | 800 |
4. A16 Rotterdam | 0 | 8.442 | 7.623 | -819 |
5. Derde Stadsbrug | -4.003 | -1.758 | 0 | -2.245 |
6. Autoluwfonds en Verkeerscirculatieplan | 0 | -801 | -1651 | -850 |
7. Gratis OV 65+ | 0 | 1.015 | 0 | -1.015 |
8. Katoenveem | 0 | 2.400 | 0 | -2.400 |
9. Diverse afwijkingen | -2.952 | -19.636 | -23.987 | -7.304 |
Totaal afwijkingen | 43.017 | -12.375 | -32.069 | 23.322 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Toelichting afwijkingen
Het saldo van het programma bedraagt € 23,3 mln voordelig. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
1. Grondexploitaties/Gebiedsexploitatie
Het resultaat van de grondexploitatieportefeuille is € 39,3 mln voordelig ten opzichte van de begroting. Het voordeel wordt veroorzaakt door (positieve) ontwikkeling van de opbrengstenparameter en de (positieve) effecten vanuit de jaarlijkse actualisatie van de grondexploitatiebegrotingen.
2. Erfpacht
Het saldo op erfpacht was oorspronkelijk positief, maar door 2 niet begrote toevoegingen aan de Rotterdamse Investerings Motor (RIM) voortvloeiend uit een raadsbesluit is het saldo € 2,1 miljoen lager dan begroot. Dit betreft een toevoeging van de opbrengsten Havensteder van € 2,7 mln en Brainpark van € 1,9 mln.
3. Parkeerexploitatie Parkeren
Het parkeerresultaat is € 800.000 voordelig, ondanks € 2,3 mln lagere opbrengsten straatparkeren. Lagere lasten (€ 3,1 mln) compenseerden dit, met besparingen op oninbare vorderingen (€ 1,1 mln), personeel en inhuur (€ 1,1 mln), projecten (€ 400.000) en diverse kleinere afwijkingen (€ 500.000).
4. A16 Rotterdam
Voor het project A16 is € 800.000 minder onttrokken uit de RIM, waardoor deze kosten eenmalig in de exploitatie landen.
5. Derde Stadsbrug
Eind 2023 heeft de gemeenteraad het voorbereidingskrediet voor de planning- en studiefase van de 3e stadsbrug, HOV-lijn en station Stadionpark vastgesteld. Dit voorbereidingskrediet is niet in de begroting geland. Hierdoor is er in de begroting 2024 geen dekking opgenomen voor de gemaakte kosten in 2024.
6. Autoluwfonds en Verkeerscirculatieplan
Op de bestemmingsreserves autoluwfonds en verkeerscirculatieplan is € 900.000 minder onttrokken. Niet voor alle projecten was het toegestaan de volledige lasten te dekken uit deze reserves.
7. Gratis OV 65+
Het gratis ov heeft meer gekost dan begroot, met name doordat meer gebruik is gemaakt van het gratis ov door kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
8. Katoenveem
Er is sprake van achterstallig onderhoud van het object Katoenveem. Er wordt niet meer voldaan aan het benodigde kwaliteitsniveau en werkzaamheden zijn onvermijdelijk. Hierdoor heeft een toevoeging van € 2,4 mln aan de voorziening Katoenveem plaatsgevonden.
9. Diverse afwijkingen
Op diverse budgetten zijn afwijkingen die per saldo een nadeel opleveren van € 7,3 mln.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Stedelijke ontwikkeling/Rotterdams taakveld | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking |
Stedelijke ontwikkeling | ||||
Beheer overige gebouwen en gronden | 17.286 | 17.088 | 14.971 | -2.117 |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 4.635 | 10.746 | 44.667 | 33.921 |
Milieubeheer - Duurzaam, bodem, geluid en handhaving | -29.745 | -30.367 | -25.935 | 4.432 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Landschap | -13.106 | -13.528 | -10.897 | 2.630 |
Openbaar vervoer | -12.802 | -13.714 | -14.401 | -687 |
Parkeerbelasting | 156.045 | 150.709 | 151.885 | 1.176 |
Parkeren | -22.987 | -22.556 | -22.897 | -341 |
Ruimtelijke Ordening - Ontwikkeling | 5.822 | 7.487 | -1.718 | -9.205 |
Verkeer en vervoer - Bereikbaarheid | -7.825 | -7.691 | -9.072 | -1.381 |
Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | -18.633 | -19.495 | -24.186 | -4.691 |
Wonen en bouwen | -35.727 | -26.142 | -26.556 | -414 |
Totaal | 42.962 | 52.537 | 75.859 | 23.322 |
Realisatie bestemmingsreserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Realisatie bestemmingsreserves Stedelijke ontwikkeling | Beginstand 1-1-2024 | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 31-12-2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stedelijke ontwikkeling | 141.894 | 12.468 | 17.622 | 16.263 | 120.477 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 17.045 | 0 | 2.127 | 1.000 | 13.918 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bodem | 31.086 | 0 | 3.445 | 0 | 27.641 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 51.081 | 1.427 | 6.123 | 0 | 46.386 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 30.642 | 0 | 2.845 | 10.800 | 16.997 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve ICT | 250 | 0 | 0 | 0 | 250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 3.686 | 0 | 650 | 3.036 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 1.427 | 0 | 0 | 1.427 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 0 | 3.871 | 1.500 | 0 | 2.371 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Spaanse Polder | 0 | 5.597 | 0 | 0 | 5.597 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 453 | 0 | 0 | 0 | 453 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 1.623 | 0 | 779 | 0 | 844 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 0 | 1.573 | 153 | 0 | 1.421 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verevening kostenverhaal | 4.600 | 0 | 0 | 0 | 4.600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|