Jaarstukken 2024
Financiën
Paginanummer in website: 168Financiën
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Werk en inkomen | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
Baten exclusief reserves | 592.271 | 607.214 | 606.354 | -861 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 578.469 | 595.386 | 596.943 | 1.557 | |
Overige opbrengsten derden | 13.802 | 11.829 | 9.386 | -2.443 | |
Overige baten | 0 | 0 | 24 | 24 | |
Lasten exclusief reserves | 843.450 | 899.826 | 880.651 | -19.175 | |
Apparaatslasten | 176.897 | 186.440 | 183.916 | -2.524 | |
Inhuur | 6.305 | 2.344 | 4.913 | 2.569 | |
Overige apparaatslasten | 5.409 | 4.004 | 3.846 | -158 | |
Personeel | 165.182 | 180.091 | 175.157 | -4.934 | |
Overige verrekeningen | -2.123 | 1.001 | 374 | -627 | |
Overige verrekeningen | -2.123 | 1.001 | 374 | -627 | |
Programmalasten | 668.676 | 712.386 | 696.361 | -16.025 | |
Financieringslasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 42.494 | 38.896 | 28.390 | -10.506 | |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 8 | 8 | |
Overige programmalasten | 116 | -1.650 | -10.562 | -8.912 | |
Salariskosten WSW en WIW | 57.005 | 63.760 | 58.013 | -5.747 | |
Sociale uitkeringen | 554.075 | 592.662 | 599.408 | 6.746 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 14.986 | 18.718 | 21.103 | 2.385 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -251.179 | -292.612 | -274.298 | 18.315 | |
Saldo voor reserveringen | -251.179 | -292.612 | -274.298 | 18.315 | |
Reserves | 3.709 | 16.675 | 6.050 | -10.625 | |
Onttrekking reserves | 4.940 | 49.547 | 38.922 | -10.625 | |
Begeleiding naar werk voor Statushouders | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Armoedebeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten | 0 | 400 | 319 | -81 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 738 | 616 | -122 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 1.231 | 35.557 | 31.869 | -3.688 | |
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 358 | 358 | 149 | -209 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 1.451 | 1.451 | 996 | -456 | |
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jongeren | 0 | 76 | 76 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 3.817 | 0 | -3.817 | |
Bestemmingsreserve Impuls baankansen speciaal voortgezet onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatiebudget | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 1.900 | 6.943 | 4.678 | -2.265 | |
Bestemmingsreserve Uitvoering energietoeslag | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding - Toeslagenaffaire | 0 | 206 | 219 | 13 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 1.231 | 33.571 | 33.571 | 0 | |
Begeleiding naar werk voor Statushouders | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 1.231 | 30.409 | 30.409 | 0 | |
Bestemmingsreserve RAP fonds | 0 | 1.696 | 1.696 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 1.466 | 1.466 | 0 | |
Vrijval reserves | 0 | 700 | 700 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 200 | 200 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve MaaS en Ma!N | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nieuw Beschut | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten RBZ | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -247.470 | -275.937 | -268.247 | 7.690 |
Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting
Overzicht afwijkingen programma | Afwijking baten | Afwijking lasten | Afwijking reserves | Afwijking saldo |
1. BUIG-saldo 2024 | 100 | -3.588 | -3.688 | 0 |
2. Compensatie kwijtschelding schulden Toeslagenaffaire | 1.600 | 0 | 13 | 1.613 |
3. Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers | -1.100 | -1.100 | -456 | -456 |
4. Opvang Vluchtelingen Oekrainers | 2.080 | 2.080 | 0 | 0 |
5. Ontvangen bijdrage UWV personeelslasten | 1.440 | 0 | 0 | 1.440 |
6. Rijnmond Arbeidsmarkt Perspectieffonds | 165 | -600 | 0 | 765 |
7. Bestemmingsreserve Steun- en Herstelpakket | 0 | 0 | -800 | -800 |
8. WerkgeversServicePunt Rotterdam | -345 | -3.355 | -1.675 | 1.335 |
9. Omzet Rotterdam Inclusief | -3.770 | -2.925 | 0 | -845 |
10. Gemeentelijke Garantiebanen | 0 | -2.000 | 0 | 2.000 |
11. Herstelprogramma Functiewaardering Sociale Werkvoorziening | 0 | -5.745 | -3.817 | 1.928 |
12. Rotterdam Inclusief | 0 | -1.160 | -122 | 1.038 |
13. Jongerenloket | -1.000 | -2.430 | -80 | 1.350 |
14. Onderzoeken en juridische advisering vanwege mogelijke fraude | 0 | 884 | 0 | -884 |
15. Diverse afwijkingen | -31 | 764 | 0 | -795 |
Totaal afwijkingen | -861 | -19.175 | -10.625 | 7.690 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Het saldo van het programma bedraagt € 7,6 mln voordelig. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
- BUIG-saldo 2024
Het definitieve budget voor Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) 2024 voor Rotterdam bedraagt € 575 mln. De totale uitkeringslasten inclusief loonkostensubsidie (LKS) bedragen € 603,6 mln. Hiervan is € 19,6 mln voor LKS. Het BUIG-tekort inclusief LKS 2024 bedraagt daarmee € 28,6 mln. Dit is € 2,4 mln lager dan eerder werd begroot. Door het lagere BUIG-tekort, en na enkele technische verrekeningen, hoeft er € 3,6 mln minder aan de reserve BUIG te worden onttrokken.
2. Compensatie kwijtschelding schulden Toeslagenaffaire
Het gaat hier om een vordering van € 1,6 mln van de gemeente op het Rijk. Het gaat om gemeentelijke schulden die zijn kwijt gescholden voor slachtoffers van de Toeslagenaffaire.
3. Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers
De regeling Tijdelijke Overbrugging Zelfstandige Ondernemers (TOZO) is in 2020 tot stand gekomen als een tijdelijke regeling voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp'ers. De regeling is bedoeld voor ondernemers die door de coronacrisis financieel in de problemen kwamen en niet in hun levensonderhoud konden voorzien. In 2024 is voor een totaal van € 1,1 mln meer ontvangen dan begroot aan vorderingen op levensonderhoud, bedrijfskredieten en voorschotten TOZO. Dit leidde tot een terugvordering van het Rijk voor hetzelfde bedrag.
De uitvoeringslasten zijn lager dan begroot. Daardoor hoeft € 456.000 minder te worden onttrokken vanuit een hiervoor gevormde Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden TOZO-regeling.
4. Opvang Vluchtelingen Oekraïners
Voor een bedrag van € 1,2 mln zijn leefgelden voor de gemeentelijke opvang begroot. Het gaat hier om leefgelden voor zowel de gemeentelijke als particuliere opvang. De werkelijke uitgaven in 2024 (en daarmee ook de baten) bedragen € 3,3 mln en zijn dus bijna € 2,1 mln hoger dan begroot.
5. Ontvangen bijdrage UWV personeelslasten
Vanuit het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) is € 1,4 mln meer ontvangen dan begroot voor een financiële bijdrage bij ziekte, zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof.
6. Rijnmond Arbeidsmarkt Perspectieffonds
In 2024 is het subsidiebedrag voor het Rijnmond Arbeidsmarkt Perspectieffonds verstrekt. De toegekende subsidies hebben echter tot € 600.000 minder lasten geleid in 2024. Hier staan wel verplichtingen voor de komende jaren tegenover. In 2025 is een bijdrage ontvangen van een regiogemeente voor het fonds. Bij de jaarrekening is daarom een bestemmingsvoorstel ingediend van € 765.000.
7. Bestemmingsreserve Steun- en Herstelpakket
Voor de Taakmutatie Gemeentefonds Crisisdienstverlening was een onttrekking begroot voor projecten die bij andere begrotingsprogramma's gerealiseerd zouden worden. Voor het grootste deel betreft dit een onttrekking van € 500.000 voor de cofinanciering van de regeling JTF-scholingsvoucher die niet is gedaan. Er zijn wel vouchers verstrekt, maar er zijn nog geen declaraties binnengekomen. Daardoor zullen de lasten later worden geboekt.
Daarnaast is op twee projecten, in het kader van het programma jeugdwerkgelegenheid, sprake van een lagere onttrekking van ca. € 300.000. Dit wordt veroorzaakt doordat het project START later is gestart. Op het project Nieuwe Energie voor de Bouw en Techniek is sprake van lagere instroomaantallen dan vooraf verwacht. Werkzaamheden voor deze projecten lopen door in 2025.
8. WerkgeversServicePunt Rotterdam
Bij het WSPR is een onderbesteding van € 1,3 mln. Dit wordt veroorzaakt doordat voor het instrument dealmaking wel diverse nieuwe meerjarige afspraken zijn gemaakt, maar plaatsingen hierop deels nog moeten volgen. Hierdoor zijn minder kosten gemaakt. Verder lag de focus bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ) vooral op schuldhulpdienstverlening aan ondernemers en minder op ondersteuning aan startende ondernemers. De kosten voor schuldhulpdienstverlening komen terecht bij het programma Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving. Daarnaast zijn op verschillende overige onderdelen van het WSPR kleine onderbestedingen gerealiseerd. Daardoor hoeft € 1,7 mln minder te worden onttrokken vanuit een hiervoor gevormde Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt, Taakmutatie Gemeentefonds Perspectief op Werk en Taakmutatie Gemeentefonds Crisisdienstverlening.
9. Omzet Rotterdam Inclusief
Over 2024 is de gerealiseerde omzet € 21,5 mln. Dit is € 900.000 lager dan begroot. Hoewel de interne omzet hoger is dan begroot (€ 2,9 mln) is de externe omzet (€ 3,8 mln) lager uitgevallen.
10. Gemeentelijke garantiebanen
De uitgaven op gemeentelijke garantiebanen zijn € 2 mln lager dan begroot. Dit komt omdat de doelstelling voor de gemeentelijke garantiebanen niet helemaal is behaald. En doordat garantiebanen tijdelijk zijn ingevuld. In 2024 daalde (tijdelijk) het aantal vacatures binnen de organisatie. Wel voldoen we aan het quotum voor de Wet banenafspraak met het aantal behaalde garantiebanen.
11. Herstelprogramma Functiewaardering Sociale Werkvoorziening
In 2023 is het herstelprogramma rond de functiewaardering van de medewerkers van de Sociale Werkvoorziening (SW) gestart. In 2018 was geconstateerd dat het functiehuis voor de cao SW niet actueel was. Voor de eerste groep medewerkers is het herstelprogramma bijna afgerond. Bij de jaarrekening 2023 is voor de nabetaling van die groep een bestemmingsreserve gevormd. Door gewijzigde afspraken met de Belastingendienst, hebben de nabetalingen nog niet plaatsgevonden. Dit resulteert in een onderbesteding van € 5,9 mln. Tevens is de Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW van € 3,8 mln. niet aangewend.
Om in 2025 aan de betalingsverplichting over 2024 en nabetaling van het herstelprogramma voor het de overige SW-medewerkers te kunnen voldoen, wordt een nieuw bestemmingsvoorstel ingediend.
12. Rotterdam Inclusief
Er resteert een onderbesteding bij Rotterdam Inclusief van € 1,0 mln. Deze bestaat uit minder uitgaven op salarislasten van € 1,4 mln. door het (tijdelijk) niet invullen van vacatures. Er is € 340.000 meer uitgegeven aan leasekosten en opstartkosten Werkstation op Zuid. Daardoor hoeft € 122.000 minder te worden onttrokken vanuit een hiervoor gevormde Bestemmingsreserve Breed Offensief.
13. Jongerenloket
Bij het Jongerenloket is een onderbesteding gerealiseerd van € 2,4 mln. Dit wordt verklaard door de latere start dan gepland van de programma’s Vroege Start en Steun Tijd Aandacht Richting en Toekomst (START). En er waren onvoldoende deelnemers voor de trajecten. Hierdoor vallen de baten en lasten lager uit dan begroot. Daardoor hoeft € 80.000 minder te worden onttrokken vanuit een hiervoor gevormde Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten.
14. Onderzoeken en juridische advisering vanwege mogelijke fraude
In opdracht van het college van B&W zijn begin 2024 twee onafhankelijke onderzoeken gestart naar mogelijke fraude bij de gemeente Rotterdam (specifiek het cluster Stadsontwikkeling). Met collegebrief 25bb000792 is de raad geïnformeerd over de tussentijdse uitkomsten van deze onderzoeken. Bovendien heeft de gemeente juridische ondersteuning ingeschakeld. De kosten voor deze onderzoeken en advisering waren niet begroot, en leidden in 2024 tot een overschrijding van € 884.000.
De kosten zijn geboekt binnen dit begrotingsprogramma, omdat het ambtelijke opdrachtgeverschap voor deze onderzoeken hier organisatorisch was belegd. Voor meer informatie over deze onderzoeken, zie de tegel ‘frauderisicomanagement’ in de paragraaf bedrijfsvoering in deze jaarstukken
15. Diverse afwijkingen
Het gaat hier om een saldo van verschillende kleinere lastenoverschrijdingen.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Werk en inkomen/Rotterdams taakveld | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking |
Werk en inkomen | ||||
Arbeidsparticipatie - Maatschappelijk | -23.075 | -23.398 | -22.052 | 1.345 |
Arbeidsparticipatie - Werk | -66.628 | -66.319 | -64.691 | 1.628 |
Begeleide participatie | -104.339 | -107.005 | -102.418 | 4.587 |
Inkomensregelingen - Inkomen | -53.427 | -79.215 | -79.085 | 130 |
Totaal | -247.470 | -275.937 | -268.247 | 7.690 |
Realisatie bestemmingsreserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Realisatie bestemmingsreserves Werk en inkomen | Beginstand 1-1-2024 | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 31-12-2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werk en inkomen | 40.236 | 32.105 | 33.925 | 200 | 38.216 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 938 | 0 | 616 | 200 | 122 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 30.676 | 30.409 | 31.869 | 0 | 29.217 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 583 | 0 | 149 | 0 | 433 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 3.597 | 0 | 996 | 0 | 2.602 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jongeren | 76 | 0 | 76 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 3.817 | 0 | 0 | 0 | 3.817 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Impuls baankansen speciaal voortgezet onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve RAP fonds | 0 | 1.696 | 0 | 0 | 1.696 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding - Toeslagenaffaire | 548 | 0 | 219 | 0 | 328 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|