Jaarstukken 2024

Financiën

Paginanummer in website: 179

Financiën

 

Overzicht baten en lasten

Overzicht van baten en lasten Zorg, welzijn en wijkteamsOorspr. Begroting 2024Bijgestelde Begroting 2024Realisatie 2024Afwijking
Baten exclusief reserves58.221101.47091.165-10.306
Bijdragen rijk en medeoverheden
51.293
94.013
81.618
-12.395
Overige opbrengsten derden
6.928
7.457
9.544
2.087
Overige baten
0
0
2
2
Lasten exclusief reserves978.0111.119.5061.104.841-14.665
Apparaatslasten
110.028
133.808
137.833
4.025
Inhuur
1.658
4.711
6.296
1.586
Overige apparaatslasten
1.896
2.849
2.436
-412
Personeel
106.474
126.248
129.100
2.852
Overige verrekeningen
-495
423
10.175
9.752
Overige verrekeningen
-495
423
10.175
9.752
Programmalasten
868.478
985.275
956.832
-28.442
Financieringslasten
0
0
100
100
Inkopen en uitbestede werkzaamheden
154.983
190.946
168.739
-22.207
Kapitaallasten
371
0
0
0
Overige programmalasten
0
0
127
127
Sociale uitkeringen
428.658
410.003
428.975
18.973
Subsidies en inkomensoverdrachten
284.466
384.326
358.891
-25.435
Reserves
-10.000
23.724
19.338
-4.386
Onttrekking reserves037.02432.638-4.386
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen
0
100
0
-100
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen
0
4.150
0
-4.150
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Menselijke Maat
0
975
839
-136
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds
0
60
60
0
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp
0
31.739
31.739
0
Bestemmingsreserve Vergoeding meerkosten Corona zorg
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Vrouwenopvang en mensenhandel
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Wijkpaleis
0
0
0
0
Toevoeging reserves10.00013.30013.3000
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp
10.000
10.000
10.000
0
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen
0
3.300
3.300
0
Vrijval reserves0000
Bestemmingsreserve CJG
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Dak- en thuislozen
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Maatwerkvoorzieningen Wmo
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Masterplan ouderen
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Meerkosten Corona GRJR
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Ouderen
0
0
0
0
Bestemmingsreserve Wijkpaleis
0
0
0
0

Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting

Overzicht afwijkingen programma Afwijking baten Afwijking lasten Afwijking reserves Afwijking saldo
1. Zorg -16.700 -3.400 -4.200 -17.500
2. Wijkteams en Wmo-loketten 4.600 -8.100 0 12.700
3. Welzijn & Preventie -400 -1.600 0 1.200
4. Diverse afwijkingen 2.194 -1.565 -186 3.573
Totaal afwijkingen -10.306 -14.665 -4.386 -27

Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting.

Toelichting afwijkingen

Het saldo van het programma bedraagt € 27.000,- nadelig. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

1. Zorg
In het totaal zijn voor Zorg € 16,7 mln lagere baten gerealiseerd dan begroot, € 3,4 mln lagere lasten en is er € 4,2 mln minder aan de reserves onttrokken. Het saldo voor Zorg is hierdoor € 17,5 mln nadelig. Hierna volgt een uitsplitsing.  

Jeugdhulp Lokaal (€ 17,0 mln nadelig)
De overbesteding kan als volgt worden verklaard:

  • Er is al enige tijd een overbesteding in de realisaties zichtbaar geweest. Bij de Tweede Herziening 2024 en bij de Eindejaarsbrief 2024 heeft echter geen bijstelling van de begroting plaatsgevonden, omdat er nog onvoldoende zekerheid was over de juistheid van de toen beschikbare eindejaarsprognose op dit onderdeel. Om deze onzekerheid te ondervangen is hiervoor bij de Tweede Herziening 2024 een gekwantificeerd risico opgenomen onder het weerstandsvermogen. 
  • Bij de nieuwe inkoop in 2023 is ervoor gekozen om minder PGB-aanbieders te gunnen. Dit heeft geleid tot een verschuiving van PGB-cliënten naar duurdere ZIN-arrangementen (Zorg in Natura).
  • Er is sprake van hoger dan begrote na-ijlende declaraties uit voorgaande jaren.

Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) (€ 5,3 mln nadelig)
Er is al enige tijd een overbesteding in de realisaties zichtbaar geweest. Bij de Tweede Herziening 2024 en bij de Eindejaarsbrief 2024 heeft echter geen bijstelling van de begroting plaatsgevonden, omdat er nog onvoldoende zekerheid was over de juistheid van de toen beschikbare eindejaarsprognose op dit onderdeel. Om deze onzekerheid te ondervangen is hiervoor bij de Tweede Herziening 2024 een gekwantificeerd risico opgenomen onder het weerstandsvermogen. 

PGB Jeugdhulp arrangementen extramuraal (€ 3,7 mln voordelig)
Op basis van de voorlopige rapportage van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (realisatie t/m november 2024) wordt een voordelig resultaat verwacht. De SVB regelt de afhandeling van de PGB. Bij de nieuwe inkoop in 2023 is ervoor gekozen om minder PGB-aanbieders te gunnen. Daardoor is minder PGB toegekend dan begroot.

Zorg en veiligheid (€ 1,9 mln voordelig)
Rondom Prostitutiebeleid hebben door onderbezetting bij een uitvoerende partij niet alle activiteiten doorgang kunnen vinden, waarvoor eenmalig wel extra budget was ontvangen. Op het gebied van Huiselijk geweld werd in 2024 een verwachte korting van Rijksmiddelen eenmalig gecompenseerd (Duvo-korting). Hier kon in de uitvoering onvoldoende rekening mee worden gehouden, waardoor deze middelen niet zijn besteed.

Maatschappelijke opvang (€ 2,2 mln voordelig)
De lasten voor Maatschappelijke Opvang zijn € 3,7 miljoen hoger dan begroot door in 2024 gerealiseerde extra tijdelijke opvangvoorzieningen. Er is een terugvorderingsresultaat op verleende subsidies van € 3,7 mln voordelig, omdat de activiteiten door de subsidieontvangers tegen lagere kosten zijn uitgevoerd. Diverse verbouwingen die voor 2024 gepland stonden worden doorgeschoven naar latere jaren. Door de lagere lasten is aan de bestemmingsreserve Blokhuismiddelen € 4,2 mln minder onttrokken dan begroot. 

Wmo-arrangementen (€ 3,0 mln nadelig)
Op de Wmo arrangementen (ZiN en PGB) is sprake van een nadeel door na-ijlende declaraties uit voorgaande jaren die hoger zijn begroot. De definitieve afrekeningen over 2024 voor ZiN worden pas eind maart door de zorgaanbieders ingediend. 

Rijkssubsies (neutraal – lagere lasten en baten van € 14,5 mln)
Er zijn € 14,5 mln lagere uitgaven op de Rijkssubsidies (SPUK-regeling) gerealiseerd in 2024. Dit heeft geleid tot € 14,5 mln lagere baten als lasten ten opzichte van de begroting. Per saldo is dit neutraal.
Dit komt grotendeels door de beschikbaar gestelde Rijkssubsidies niet geheel benut zijn dit jaar. Het gaat onder andere om de Rijkssubsidies Expertisecentrum Jeugd (€ 7,5 mln), Vastgoed Jeugd (€ 5,3 mln) en Acute GGZ  (€ 0,9 mln). De SPUK-regeling loopt door tot en met 2025, waardoor de gelden hiervoor volgend jaar beschikbaar blijven.

2. Wijkteams en Wmo-loketten
De onderbesteding kan als volgt worden verklaard:

  • Op de Wijkteams is sprake van een voordeel vanwege kostenefficiëntie door het nieuwe urensysteem, de moeilijke arbeidsmarkt  en het niet verlengen van de tijdelijke dure contracten (€ 8,0 mln voordelig).
  • Het voordeel op ICT wordt veroorzaakt door het achterblijven van de doorontwikkeling (€ 3,7 mln voordelig).
  • Er heeft tegen verwachting in geen doorbelasting plaatsgevonden van de kosten voor telefonie van 14010 (€ 1,0 mln voordelig).
  • De kosten voor Toeslagen010 worden geheel vergoed. Er is € 4,6 mln meer kosten gemaakt, welke niet begroot stonden. Omdat deze worden vergoed, leidt dit tot hogere kosten en hogere baten van € 4,6 mln. 

3. Welzijn & Preventie
Een aantal projecten, die bijdragen aan het welzijn van de Rotterdammers zijn gedekt uit de specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De hiervoor begrote eigen middelen van € 600.000 zijn daardoor niet aangewend.
Daarnaast zijn op verschillende regelingen voor kinderen en jongeren een aantal budgetten niet volledig benut door minder aanvragen. Tevens is er terugvorderingsresultaat op verleende subsidies van € 542.000 omdat activiteiten door de subsidieontvangers tegen lagere kosten zijn uitgevoerd.

4. Diverse afwijkingen  
Op diverse posten is sprake van kleinere verschillen optellend tot een voordeel van € 3,6 mln. Één van de posten is de lagere onttrekking uit de reserve Bestrijding eenzaamheid ouderen.

Programma en Rotterdamse taakvelden

Saldo programma Zorg, welzijn en wijkteams/Rotterdams taakveldOorspr. Begroting 2024Bijgestelde Begroting 2024Realisatie 2024Afwijking
Zorg, welzijn en wijkteams
Begeleiding (WMO)-247.745-235.869-236.377-508
Beschermd wonen (WMO)-85.000-70.782-72.952-2.171
Gezingericht-118.897-134.421-137.764-3.343
Gezinsgericht-4.403-4.000-3.551449
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf-20.948-10.344-15.864-5.520
Jeugdbescherming-40.175-48.520-50.752-2.232
Jeugdhulp begeleiding-4.643-6.224-7.182-958
Jeugdhulp behandeling-34.612-41.793-46.509-4.716
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf0000
Jeugdhulp dagbesteding-2.123-3.689-4.418-730
Jeugdhulp zonder verblijf overig-2.612-6.669-7.719-1.050
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)-75.087-101.171-95.6235.548
Maatwerkvoorziening (Wmo)-12.359-17.441-18.097-656
Overige maatwerkarrangementen (WMO)-10.647-36.185-31.1455.040
Samenkracht en burgerparticipatie-113.714-116.315-115.878438
Wijkteams en Wmo-loketten-156.825-160.887-150.50610.381

Realisatie bestemmingsreserves

Onder dit programma vallen de volgende reserves: