Jaarstukken 2024
Financiën
Paginanummer in website: 179Financiën
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Zorg, welzijn en wijkteams | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |
Baten exclusief reserves | 58.221 | 101.470 | 91.165 | -10.306 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 51.293 | 94.013 | 81.618 | -12.395 | |
Overige opbrengsten derden | 6.928 | 7.457 | 9.544 | 2.087 | |
Overige baten | 0 | 0 | 2 | 2 | |
Lasten exclusief reserves | 978.011 | 1.119.506 | 1.104.841 | -14.665 | |
Apparaatslasten | 110.028 | 133.808 | 137.833 | 4.025 | |
Inhuur | 1.658 | 4.711 | 6.296 | 1.586 | |
Overige apparaatslasten | 1.896 | 2.849 | 2.436 | -412 | |
Personeel | 106.474 | 126.248 | 129.100 | 2.852 | |
Overige verrekeningen | -495 | 423 | 10.175 | 9.752 | |
Overige verrekeningen | -495 | 423 | 10.175 | 9.752 | |
Programmalasten | 868.478 | 985.275 | 956.832 | -28.442 | |
Financieringslasten | 0 | 0 | 100 | 100 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 154.983 | 190.946 | 168.739 | -22.207 | |
Kapitaallasten | 371 | 0 | 0 | 0 | |
Overige programmalasten | 0 | 0 | 127 | 127 | |
Sociale uitkeringen | 428.658 | 410.003 | 428.975 | 18.973 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 284.466 | 384.326 | 358.891 | -25.435 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -919.790 | -1.018.035 | -1.013.676 | 4.359 | |
Saldo voor reserveringen | -919.790 | -1.018.035 | -1.013.676 | 4.359 | |
Reserves | -10.000 | 23.724 | 19.338 | -4.386 | |
Onttrekking reserves | 0 | 37.024 | 32.638 | -4.386 | |
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 0 | 100 | 0 | -100 | |
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 0 | 4.150 | 0 | -4.150 | |
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Menselijke Maat | 0 | 975 | 839 | -136 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 60 | 60 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 0 | 31.739 | 31.739 | 0 | |
Bestemmingsreserve Vergoeding meerkosten Corona zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Vrouwenopvang en mensenhandel | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Wijkpaleis | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 10.000 | 13.300 | 13.300 | 0 | |
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | |
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 0 | 3.300 | 3.300 | 0 | |
Vrijval reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve CJG | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Dak- en thuislozen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Decentralisatie AWBZ | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatschappelijke Participatie gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatwerkvoorzieningen Wmo | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Masterplan ouderen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Meerkosten Corona GRJR | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Ouderen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Wijkpaleis | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -929.790 | -994.311 | -994.338 | -27 |
Afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting
Overzicht afwijkingen programma | Afwijking baten | Afwijking lasten | Afwijking reserves | Afwijking saldo |
1. Zorg | -16.700 | -3.400 | -4.200 | -17.500 |
2. Wijkteams en Wmo-loketten | 4.600 | -8.100 | 0 | 12.700 |
3. Welzijn & Preventie | -400 | -1.600 | 0 | 1.200 |
4. Diverse afwijkingen | 2.194 | -1.565 | -186 | 3.573 |
Totaal afwijkingen | -10.306 | -14.665 | -4.386 | -27 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Het saldo van het programma bedraagt € 27.000,- nadelig. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
1. Zorg
In het totaal zijn voor Zorg € 16,7 mln lagere baten gerealiseerd dan begroot, € 3,4 mln lagere lasten en is er € 4,2 mln minder aan de reserves onttrokken. Het saldo voor Zorg is hierdoor € 17,5 mln nadelig. Hierna volgt een uitsplitsing.
Jeugdhulp Lokaal (€ 17,0 mln nadelig)
De overbesteding kan als volgt worden verklaard:
- Er is al enige tijd een overbesteding in de realisaties zichtbaar geweest. Bij de Tweede Herziening 2024 en bij de Eindejaarsbrief 2024 heeft echter geen bijstelling van de begroting plaatsgevonden, omdat er nog onvoldoende zekerheid was over de juistheid van de toen beschikbare eindejaarsprognose op dit onderdeel. Om deze onzekerheid te ondervangen is hiervoor bij de Tweede Herziening 2024 een gekwantificeerd risico opgenomen onder het weerstandsvermogen.
- Bij de nieuwe inkoop in 2023 is ervoor gekozen om minder PGB-aanbieders te gunnen. Dit heeft geleid tot een verschuiving van PGB-cliënten naar duurdere ZIN-arrangementen (Zorg in Natura).
- Er is sprake van hoger dan begrote na-ijlende declaraties uit voorgaande jaren.
Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) (€ 5,3 mln nadelig)
Er is al enige tijd een overbesteding in de realisaties zichtbaar geweest. Bij de Tweede Herziening 2024 en bij de Eindejaarsbrief 2024 heeft echter geen bijstelling van de begroting plaatsgevonden, omdat er nog onvoldoende zekerheid was over de juistheid van de toen beschikbare eindejaarsprognose op dit onderdeel. Om deze onzekerheid te ondervangen is hiervoor bij de Tweede Herziening 2024 een gekwantificeerd risico opgenomen onder het weerstandsvermogen.
PGB Jeugdhulp arrangementen extramuraal (€ 3,7 mln voordelig)
Op basis van de voorlopige rapportage van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) (realisatie t/m november 2024) wordt een voordelig resultaat verwacht. De SVB regelt de afhandeling van de PGB. Bij de nieuwe inkoop in 2023 is ervoor gekozen om minder PGB-aanbieders te gunnen. Daardoor is minder PGB toegekend dan begroot.
Zorg en veiligheid (€ 1,9 mln voordelig)
Rondom Prostitutiebeleid hebben door onderbezetting bij een uitvoerende partij niet alle activiteiten doorgang kunnen vinden, waarvoor eenmalig wel extra budget was ontvangen. Op het gebied van Huiselijk geweld werd in 2024 een verwachte korting van Rijksmiddelen eenmalig gecompenseerd (Duvo-korting). Hier kon in de uitvoering onvoldoende rekening mee worden gehouden, waardoor deze middelen niet zijn besteed.
Maatschappelijke opvang (€ 2,2 mln voordelig)
De lasten voor Maatschappelijke Opvang zijn € 3,7 miljoen hoger dan begroot door in 2024 gerealiseerde extra tijdelijke opvangvoorzieningen. Er is een terugvorderingsresultaat op verleende subsidies van € 3,7 mln voordelig, omdat de activiteiten door de subsidieontvangers tegen lagere kosten zijn uitgevoerd. Diverse verbouwingen die voor 2024 gepland stonden worden doorgeschoven naar latere jaren. Door de lagere lasten is aan de bestemmingsreserve Blokhuismiddelen € 4,2 mln minder onttrokken dan begroot.
Wmo-arrangementen (€ 3,0 mln nadelig)
Op de Wmo arrangementen (ZiN en PGB) is sprake van een nadeel door na-ijlende declaraties uit voorgaande jaren die hoger zijn begroot. De definitieve afrekeningen over 2024 voor ZiN worden pas eind maart door de zorgaanbieders ingediend.
Rijkssubsies (neutraal – lagere lasten en baten van € 14,5 mln)
Er zijn € 14,5 mln lagere uitgaven op de Rijkssubsidies (SPUK-regeling) gerealiseerd in 2024. Dit heeft geleid tot € 14,5 mln lagere baten als lasten ten opzichte van de begroting. Per saldo is dit neutraal.
Dit komt grotendeels door de beschikbaar gestelde Rijkssubsidies niet geheel benut zijn dit jaar. Het gaat onder andere om de Rijkssubsidies Expertisecentrum Jeugd (€ 7,5 mln), Vastgoed Jeugd (€ 5,3 mln) en Acute GGZ (€ 0,9 mln). De SPUK-regeling loopt door tot en met 2025, waardoor de gelden hiervoor volgend jaar beschikbaar blijven.
2. Wijkteams en Wmo-loketten
De onderbesteding kan als volgt worden verklaard:
- Op de Wijkteams is sprake van een voordeel vanwege kostenefficiëntie door het nieuwe urensysteem, de moeilijke arbeidsmarkt en het niet verlengen van de tijdelijke dure contracten (€ 8,0 mln voordelig).
- Het voordeel op ICT wordt veroorzaakt door het achterblijven van de doorontwikkeling (€ 3,7 mln voordelig).
- Er heeft tegen verwachting in geen doorbelasting plaatsgevonden van de kosten voor telefonie van 14010 (€ 1,0 mln voordelig).
- De kosten voor Toeslagen010 worden geheel vergoed. Er is € 4,6 mln meer kosten gemaakt, welke niet begroot stonden. Omdat deze worden vergoed, leidt dit tot hogere kosten en hogere baten van € 4,6 mln.
3. Welzijn & Preventie
Een aantal projecten, die bijdragen aan het welzijn van de Rotterdammers zijn gedekt uit de specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De hiervoor begrote eigen middelen van € 600.000 zijn daardoor niet aangewend.
Daarnaast zijn op verschillende regelingen voor kinderen en jongeren een aantal budgetten niet volledig benut door minder aanvragen. Tevens is er terugvorderingsresultaat op verleende subsidies van € 542.000 omdat activiteiten door de subsidieontvangers tegen lagere kosten zijn uitgevoerd.
4. Diverse afwijkingen
Op diverse posten is sprake van kleinere verschillen optellend tot een voordeel van € 3,6 mln. Één van de posten is de lagere onttrekking uit de reserve Bestrijding eenzaamheid ouderen.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Zorg, welzijn en wijkteams/Rotterdams taakveld | Oorspr. Begroting 2024 | Bijgestelde Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking |
Zorg, welzijn en wijkteams | ||||
Begeleiding (WMO) | -247.745 | -235.869 | -236.377 | -508 |
Beschermd wonen (WMO) | -85.000 | -70.782 | -72.952 | -2.171 |
Gezingericht | -118.897 | -134.421 | -137.764 | -3.343 |
Gezinsgericht | -4.403 | -4.000 | -3.551 | 449 |
Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | -20.948 | -10.344 | -15.864 | -5.520 |
Jeugdbescherming | -40.175 | -48.520 | -50.752 | -2.232 |
Jeugdhulp begeleiding | -4.643 | -6.224 | -7.182 | -958 |
Jeugdhulp behandeling | -34.612 | -41.793 | -46.509 | -4.716 |
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp dagbesteding | -2.123 | -3.689 | -4.418 | -730 |
Jeugdhulp zonder verblijf overig | -2.612 | -6.669 | -7.719 | -1.050 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -75.087 | -101.171 | -95.623 | 5.548 |
Maatwerkvoorziening (Wmo) | -12.359 | -17.441 | -18.097 | -656 |
Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -10.647 | -36.185 | -31.145 | 5.040 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -113.714 | -116.315 | -115.878 | 438 |
Wijkteams en Wmo-loketten | -156.825 | -160.887 | -150.506 | 10.381 |
Totaal | -929.790 | -994.311 | -994.338 | -27 |
Realisatie bestemmingsreserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Realisatie bestemmingsreserves Zorg, welzijn en wijkteams | Beginstand 1-1-2024 | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Eindstand 31-12-2024 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zorg, welzijn en wijkteams | 30.550 | 13.300 | 31.739 | 0 | 12.110 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bestrijding eenzaamheid ouderen | 2.360 | 0 | 0 | 0 | 2.360 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Blokhuismiddelen | 6.450 | 0 | 0 | 0 | 6.450 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve tweedelijns WMO en Jeugdhulp | 21.739 | 10.000 | 31.739 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Locatieontwikkelingen kwetsbare doelgroepen | 0 | 3.300 | 0 | 0 | 3.300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|