Jaarstukken 2024
Voortgang 2024
Paginanummer in website: 3Voortgang 2024
Met de Jaarstukken 2024 legt het college van burgemeester en wethouders legt verantwoording af over het gevoerde beleid en de financiële resultaten over 2024. De totale baten en lasten van Rotterdam bedroegen in 2024 € 4,7 miljard. Het financiële resultaat voor resultaatbestemming is € 64 mln positief ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024.
Bestuursopdrachten Zorgdomein
Zorg
Op 30 mei heeft de gemeenteraad het aanvullende plan ‘Passende zorg voor Heel de stad” vastgesteld. Het doel is dat maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp - nu en in de toekomst - houdbaar, uitvoerbaar en betaalbaar zijn. In totaal zijn er 36 maatregelen gepresenteerd. Eind 2024 waren er hiervan 32 ingevoerd.
De taakstelling voor de Bestuursopdracht Zorg was voor 2024 € 33 mln. De inschatting is dat hiervan in 2024 € 27,5 mln is gerealiseerd. De inschatting is dat de maatregelen in 2024 minder hebben opgeleverd dan benodigd voor de gehele invulling van de financiële reeks. De reden hiervoor is dat een aantal maatregelen vertraging hebben opgelopen in de implementatie. Als we kijken naar de begroting en de realisatie blijkt dat we voor Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) arrangementen binnen de begroting zijn gebleven. Bij Jeugd (zowel lokaal als regionaal) is er een overschrijding van de begroting. Deze tendens zien we ook terug bij de maatregelen. Binnen de Wmo worden maatregelen consequent toegepast. Bij Jeugd worden de maatregelen conform afspraak toegepast door de wijkteams en gemeentelijke indicatiestellers. De indicaties die verlopen via de huisartsen of Gecertificeerde instellingen wijken vaak nog af van de maatregelen.
Regionale Bestuursopdracht Jeugdzorg Kostenbeheersing (RBOK)
Op 16 februari 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdzorg Rijnmond (GRJR) opdracht gegeven om de 51 maatregelen op te pakken om de kosten beter te beheersen. 51 maatregelen in regionale zin zijn te veel om in één keer te kunnen oppakken. Daarom is aan de uitvoering een programmastructuur gegeven met een indeling in vier clusters. Dit is toegelicht in een technische sessie aan de raad in september 2024. Het eerste jaar had als doel om de groei met circa € 1,6 mln te remmen.
Zoals eerder is toegelicht wordt de RBOK op regionaal niveau beoordeeld. Op basis van deze analyse kan de conclusie worden getrokken dat de kosten van regionale jeugdzorg lager liggen dan door de GRJR was begroot voor 2024. Voor de gemeente Rotterdam geldt dit niet: de kosten voor regionale jeugdzorg zijn in de jaarstukken € 5 mln hoger dan begroot.
Een uitgebreide toelichting is opgenomen bij het Programma Zorg, welzijn en wijkteams in de paragraaf Bestuursopdrachten in het Zorgdomein.
Bemensing en arbeidskosten
In 2024 is het aantal mensen in dienst van de gemeente licht gedaald van 14.381 naar 14.342. Ook de arbeidskosten zijn lager dan begroot. De redenen daarvoor zijn verschillend:
- Bepaalde functies zijn moeilijk in te vullen door krapte op de arbeidsmarkt.
- Met Kiezen voor Rotterdam zet de gemeente in op een krimp van de organisatie van € 150 mln. De krimp is in de Begroting 2024 en verder verwerkt. De besparing voor 2024 was € 20 mln. De jaren daarna loopt de besparing op tot € 150 mln. Vooruitlopend daarop zijn vacatures niet ingevuld. De daling van het aantal mensen in dienst van de gemeente is in 2024 ingezet.
- De inhuur is hoger dan begroot. Onder andere om verzuim op te vangen, in verband met incidentele middelen en om als organisatie flexibel te blijven vooruitlopend op Kiezen voor Rotterdam.
Een uitgebreide toelichting over bemensingen en arbeidskosten is opgenomen in de Paragraaf Bedrijfsvoering onder HR, en over Kiezen voor Rotterdam onder Organisatieontwikkeling.
Collegetargets 2024
De belangrijkste doelen voor dit college zijn de Collegetargets. De collegetargets gaan over de collegeperiode van 2022-2026. Eind 2025 wordt de balans opgemaakt. Eind 2024 is de mijlpaal voor 4 collegetargets gehaald, voor 7 niet en voor 4 nog niet gemeten. Voor de collegetargets waarvan de mijlpalen in 2024 zijn bereikt, is de verwachting dat ook de mijlpaal 2025 wordt gehaald:
- Meer groen (mijlpaal 2024 10 hectare, realisatie 2024 17,4 hectare)
- Schil om de school (mijlpaal 2024: 87 interventies, realisatie 2024: 117 interventies)
- Woon(zorg)concepten (mijlpaal 2024: 16 voorzieningen, realisatie 2024:19 voorzieningen)
- Bedrijfsruimte (mijlpaal 2024: 4.264.471 m², realisatie 2024: 4.355.665 m²)
Bij de collegetargets waarvoor de mijlpaal in 2024 niet is gehaald of de meting nog niet bekend is zijn er een aantal waarbij de verwachting is dat de mijlpaal in 2025 wel zal worden gehaald:
- Bouw nieuwe woningen: er zitten veel plannen in de pijpleiding voor start bouw in 2025
- Wijk aan zet: is nog 1% af van het realiseren van de mijlpaal
- Verminderen CO2 reductie: de CO2 reductie is in 2023 al bereikt
- Jeugdpreventie: het aantal trajecten is in 2023 gehaald
Er zijn ook een aantal targets waarbij het spannend wordt:
- Veilig: in 2023 is de mijlpaal niet gehaald en de index gezakt, er is extra inzet, de realisatie van de mijlpaal is onzeker
- Schuldhulpverlening: het aantal aanmeldingen is in 2024 gestegen, niet alle aanmeldingen leiden tot een intake, soms is een advies of informatiegesprek voldoende, het aantal intakes is in 2024 gedaald, het aantal gestarte schuldregelingen in 2024 is hoger
- Verminderen naastplaatsingen en zwerfafval: ondanks veel extra inzet is de mijlpaal in 2024 niet gehaald
- Minder Rotterdammers in de bijstand: de mijlpaal is niet gehaald maar het aantal is in jaren niet zo laag geweest
- Verbeteren verkeersveiligheid: door planvoorbereidingstijd ligt het zwaartepunt van de uitvoering in 2025 en 2026, deze target zal daardoor niet tijdig worden gerealiseerd
- Tevredenheid concerndienstverlening: door de inzet is de trend in 2024 positief, als deze doorzet kan de doelsteling in 2025 worden gehaald
- Toename sportdeelname: in 2023 is de mijlpaal gehaald, de meting in 2024 was onbetrouwbaar en wordt daarom opnieuw gedaan, de uitkomst is onzeker
In 2025 wordt voor alle collegetargets volop ingezet op het realiseren van de mijlpalen.
Collegetarget | Mijlpaal 2024 | Realisatie 2024 | Mijlpaal gehaald, niet gehaald, meting bekend |
Veilig | ≥110 | Realisatie 2023: 105 | Volgende meting in 2025 |
Verminderen naastplaatsingen en zwerfafval | 82,75% niveau B of hoger | 80,49% niveau B of hoger | Mijlpaal niet gehaald |
Meer groen | 10 hectare | 17,4 hectare | Mijlpaal gehaald |
Schil om de school | 87 interventies | 117 interventies | Mijlpaal gehaald |
Schuldhulpverlening | 5.250 intakes en 2.800 gestarte schuldregelingen | 4.743 intakes en 2.246 gestarte schuldregelingen | Mijlpaal niet gehaald |
Minder Rotterdammers in de bijstand | 31.350 | 31.982 | Mijlpaal niet gehaald |
Bouw nieuwe woningen | 9.000-10.500 (20% in het sociale segment en 35% in het middensegment) | 8.391 (28% in het sociale segment en 30% in het middensegment) | Mijlpaal niet gehaald |
Verbeteren verkeersveiligheid | 10 kruispunten | 4 kruispunten | Mijlpaal niet gehaald |
Verminderen CO2 reductie | -20% t.o.v. 1990 | Realisatie 2023: -31% | Bekend najaar 2025 |
Jeugdpreventie | 5.000 kinderen | Realisatie 2023: 5.602 | Bekend najaar 2024 |
Toename sportdeelname | 64% | Realisatie 2022/23: 63% | Bekend 1e kwartaal 2025 |
Woon(zorg)concepten | 16 voorzieningen | 19 voorzieningen | Mijlpaal gehaald |
Bedrijfsruimte | 4.264.471 m² | 4.355.665 m² | Mijlpaal gehaald |
Tevredenheid concerndienstverlening | -20% ontevreden Rotterdammers | -15% ontevreden Rotterdammers | Mijlpaal niet gehaald |
Wijk aan zet | 75% gerealiseerde wijkplannen | 74% gerealiseerde wijkplannen | Mijlpaal niet gehaald |
Financieel resultaat 2024
Het financiële resultaat 2024 is € 64 mln positief ten opzichte van de bijgestelde begroting 2024.
Mee- en tegenvallers ten opzichte van de bijgestelde begroting groter dan € 10,0 mln
- Stedelijke ontwikkeling: Een positief resultaat van de grondexploitatieportefeuille (€ 39,3 mln). Het voordeel wordt veroorzaakt door (positieve) ontwikkeling van de opbrengstenparameter en de (positieve) effecten vanuit de jaarlijkse actualisatie van de grondexploitatiebegrotingen. Meer achtergrondinformatie hierover staat in de Paragraaf Grondzaken.
- Algemene middelen: Positieve ontwikkelingen in het Gemeentefonds (€ 18,6 mln) waarvan € 5,9 mln conform raadsbesluit direct aan bestemmingsreserve is toegevoegd.
- Bestaande stad: Door uitstel van verkopen lagere verkoopopbrengsten Vastgoed (- € 10,9 mln).
- Zorg, welzijn en wijkteams: Overbesteding bij Jeugdhulp Lokaal: (- € 17,0 mln). Er is al enige tijd een overbesteding in de realisaties zichtbaar geweest. Bij de Tweede Herziening 2024 en bij de Eindejaarsbrief 2024 heeft echter geen bijstelling van de begroting plaatsgevonden, omdat er nog onvoldoende zekerheid was over de juistheid van de toen beschikbare eindejaarsprognose op dit onderdeel. Om deze onzekerheid te ondervangen is hiervoor bij de Tweede Herziening 2024 een gekwantificeerd risico opgenomen onder het weerstandsvermogen. Bij de nieuwe inkoop in 2023 is ervoor gekozen om minder PGB-aanbieders te gunnen. Dit heeft geleid tot een verschuiving van PGB-cliënten naar duurdere ZIN-arrangementen (Zorg in Natura). Er is sprake van hoger dan begrote na-ijlende declaraties uit voorgaande jaren.
- Zorg, Welzijn en wijkteams: Onderbesteding door met name kostenefficiëntie door het nieuwe urensysteem, de moeilijke arbeidsmarkt, het niet verlengen van de tijdelijke dure contracten en het achterblijven van de doorontwikkeling in ICT (€ 12,7 mln).
Een uitgebreide toelichting op de financiële afwijkingen per programma is opgenomen in de paragraaf financiën van het betreffende programma.
Financiële afwijkingen per programma | |
Algemene middelen | 20.055 |
Armoede, schuldhulpverlening, integratie en samenleving | 13.092 |
Beheer van de stad | -7.197 |
Belastingen | 5.191 |
Bestaande stad | -8.706 |
Bestuur | -1.809 |
Cultuur | -454 |
Dienstverlening | 1.789 |
Economische ontwikkeling | -656 |
Energietransitie | -1.108 |
Onderwijs | 377 |
Overhead | 3.618 |
Sport en recreatie | 1.732 |
Stedelijke ontwikkeling | 23.322 |
Veilig | 4.903 |
Volksgezondheid | 2.433 |
Werk en inkomen | 7.690 |
Zorg, welzijn en wijkteams | -27 |
Totaal afwijkingen | 64.245 |
Het gaat hier om het saldo van baten en lasten inclusief reserves. Een positief bedrag betekent dat de baten hoger of de lasten lager zijn ten opzichte van de begroting. Een negatief bedrag betekent dat de baten lager of de lasten hoger zijn ten opzichte van de begroting. |
Financiële positie eind 2024
Weerbaarheid | Wendbaarheid | |||||
Netto schuldquote | Gecorrigeerde netto schuldquote | Solvabiliteit | Grond-exploitatie | Belasting-capaciteit | Structurele exploitatie-ruimte | |
Realisatie 2023 | 22,4% | 20,1% | 57,8% | -3,0% | 101% | -0,4% |
Realisatie 2024 | 29,1% | 27,2% | 53,6% | -1,7% | 109% | -1,8% |
Norm BZK | Minst risicovol | Minst risicovol | Minst risicovol | Minst risicovol | Meest risicovol | Meest risicovol |
Vijf financiële kengetallen
Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt met vijf kengetallen die vertellen hoe een gemeente er financieel voor staat. Deze financiële kengetallen geven samen een beeld van de financiële ontwikkeling van de gemeente. De waarde van de kengetallen zijn ingedeeld in 3 categorieën: minst risicovol, enig risico en meest risicovol.
De eerste 3 kengetallen gaan over de weerbaarheid van de gemeente: kan de gemeente tegen een stootje? De tweede 2 kengetallen gaan over de wendbaarheid van de gemeente: kan de gemeente zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden?
Op basis van de realisatie van deze kengetallen in de Jaarstukken 2024 is de uitkomst dat de weerbaarheid van de gemeente valt in de categorie minst risicovol. De wendbaarheid van de gemeente valt in de categorie meest risicovol. Het structurele exploitatietekort is negatief. De verwachting is dat deze na 2025 weer positief is.
Een uitgebreide toelichting op de financiële kengetallen staat in de Paragraaf Financiële kengetallen.
Voor verdere toelichting en vergelijking met andere gemeenten zie de website: Dashboard - Gemeentelijke rekening kengetallen - Rotterdam.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen geeft aan of de gemeente in staat is om financiële tegenvallers op te vangen. In het coalitieakkoord is afgesproken om te sturen op een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. In 2023 was het weerstandsvermogen incidenteel lager.
Jaarstukken 2023: 0,6
Jaarstukken 2024: 1,7
Een uitgebreide toelichting op de financiële kengetallen staat in de Paragraaf Weerstandsvermogen.
Projecten
Aan veel doelen werkt de gemeente ook door het realiseren van projecten. Het gaat om investeringen en gebiedsontwikkelingen. De totale investeringen in 2024 bedroegen afgerond € 460 mln.
De belangrijkste investeringen en projecten worden toegelicht op de programma’s.
- Lichtmastvervanging en versnelde ombouw straatverlichting LED (programma Beheer van de stad)
- Rioleringsplan (programma Beheer van de stad)
- NPRZ Wonen (programma Bestaande stad)
- Vernieuwing Centrale bibliotheek (programma Cultuur)
- Renovatie Boijmans van Beuningen (programma Cultuur)
- M4Havens (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Stadionpark (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Brainpark (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Rijnhaven (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Hart van Zuid (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Stadsbrug (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Roseknoop (programma Stedelijke ontwikkeling)
- A16 (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Stadsprojecten (programma Stedelijke ontwikkeling)
- Integrale Huisvestingsplannen (programma's Cultuur, Onderwijs, Overhead, Sport en recreatie, Zorg welzijn en wijkteams)