Voorjaarsnota 2025

Doel: Schone en circulaire stad

Paginanummer in website: 37

Doel: Schone en circulaire stad

 

Wat willen we bereiken?

In 2050 wil Rotterdam een afvalvrije en grondstoffenrijke stad zijn. Om dat te bereiken informeert, stimuleert en faciliteert de gemeente haar inwoners om grondstoffen zo goed mogelijk te scheiden. De gemeente maakt stapsgewijs de omschakeling van een lineaire naar een circulaire economie. Rotterdam Circulair draagt bij aan de transitie naar een groener, duurzamer, economisch veerkrachtiger, gezonder en schoner Rotterdam. De gemeente wil een zichtbaar schone stad voor haar inwoners. De overlast door plaagdieren houdt de gemeente onder controle. Specifiek voor ratten is er een gebiedsgerichte aanpak.  Met het oog op het klimaat en de volksgezondheid is het gehele gemeentelijke wagenpark in 2030 zonder uitstoot.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • In 2050 moet Rotterdam een stad zijn zonder afval. Om dat te bereiken informeert, stimuleert en faciliteert de gemeente haar inwoners om grondstoffen zo goed mogelijk te scheiden en zo de hoeveelheid restafval te verminderen. In de Grondstoffennota staan de maatregelen om dit te stimuleren. Denk hierbij aan gebiedsgerichte communicatie-campagnes, de uitbreiding van gfe-wijkcontainers in hoogbouw, pop-up-milieuparken enz. 
  • Het herijkte Programmaplan Rotterdam Circulair | Rotterdam Circulair 2023-2026 wordt uitgevoerd. De gemeente zoekt manieren om slimmer en duurzamer met grondstoffen en materialen om te gaan. Door minder grondstoffen te gebruiken en deze beter, langer en opnieuw toe te passen, werkt de gemeente toe naar een volledig circulaire economie in 2050. Dit draagt bij aan een groener en duurzamer Rotterdam. En aan een stad die gezonder en schoner is, en economisch veerkrachtiger.
  • Voortzetting van de aanpak van zwerfafval. De inzet is gericht op een gemiddelde van 90% B-schoonniveau of hoger, volgens de CROW-methodiek.
    • De gemeente zet de reinigingsteams vaker in, stadsbreed en óók in het weekend.
    • Deze zogenaamde ‘runners’ gaan elke dag ‘s ochtends vroeg de wijk in om, los van meldingen in de buitenruimte (MeldR), naastplaatsingen weg te halen.
    • De gemeente plaatst bij de in- en uitgangen van parken en stranden op piekmomenten grote containers.
    • Er worden afspraken gemaakt met restaurants en de markten om te voorkomen dat etensresten op straat belanden en zodoende plaagdieren aantrekken.
  • De gemeente wil naastplaatsingen sneller opruimen, met een verhoogde inzet in de 20 wijken die volgens de CROW-methodiek het slechtst scoren (collegetarget). Dit doet de gemeente onder andere door integrale NietRnaast-teams in te zetten, maar ook door vaker en strenger te handhaven. Een deel van de reinigingsmedewerkers is opgeleid tot toezichthouder zodat zij kunnen optreden bij een naastplaatsing. Een ander deel van de reinigingsmedewerkers is opgeleid om mee te helpen bij het opruimen van lachgascilinders.
  • De gemeente maakt meer gebruik van technieken die het gedrag beïnvloeden rondom wijkcontainers (nudging). Ook experimenteert de gemeente met digitale middelen om vuil beter te herkennen; dit leidt tot efficiënter ophalen van het vuil.
  • De gemeente streeft naar een schone stad én dat de bewoners de stad als schoon ervaren door acties en uitvoering van de interventies uit de Nota SamenschoonR.
  • Vergroting van de bewustwording van en kennis over dierenwelzijn. Voortzetting van de acties uit de geactualiseerde Nota Dierenwelzijn 2023-2026  Daarbij zet de gemeente in op gecombineerde acties in overlappende beleidsvelden, zoals biodiversiteit, groenbeheer, plaagdierbeheersing en evenementen.
  • Gebiedsgerichte inzet van plaagdierbeheersing gebeurt samen met andere partijen, zoals woningbouwcorporaties en groenbeheerders, die onmisbaar zijn in de aanpak van (ratten)overlast. De plaagdierbeheersers krijgen steeds meer een adviserende rol en zijn aanspreekpunt in hun wijk voor alle betrokken partners. Bestrijding is nog steeds een onderdeel van de aanpak, maar preventie en omgevingsmanagement staan bovenaan.
  • De doelstelling: een emissieloos wagenpark in 2030 ligt op schema. Per 1 mei 2025 waren de gemeentelijke personenwagens voor 100%* , de lichte bedrijfsvoertuigen voor 70% en de zware bedrijfsvoertuigen voor 27% emissieloos. De gemeente heeft de toegang tot de Zero Emissiezone voor Stadslogistiek per (uitgestelde datum) 1 juli 2025 geregeld voor het gemeentelijke wagenpark. Voor een aantal zware voertuigen (bijvoorbeeld emissieloos nog niet verkrijgbaar) zijn inmiddels ontheffingen en/of vrijstellingen verkregen. Met deze verduurzaming geeft de gemeente het goede voorbeeld en stimuleert de markt voor elektrisch rijden. Hierbij is kennisdeling met bedrijven, andere overheden en leveranciers van voertuigen van groot belang. Helaas is in toenemende mate sprake van netcongestie, de gemeente brengt dit momenteel in kaart. *Op enkele hybride voertuigen na.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025

Realisatie 2025

Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029

Collegetarget verminderen naastplaatsingen en zwerfafval: Gemiddeld 5 procentpunt stijging over de 20 slechtst scorende wijken naastplaatsingen en zwerfafval

niveau B of hoger

79,77%  

82,49%  

 

 

 

80,59% 

 

 

 

83,86%  tot 1 april   80,83%   83,86%       
Restafval per inwoner per jaar

264 kg

260 kg

262 kg

zie toelichting

 

240 kg

     

Schoon CROW-indicator

90% niveau B of hoger

91% 

90,45%

89,71%

90%

tot 1 april 89,50% 90%      
100 pop-up milieuparken 86

120

124 100 tot 1 mei 27 100      

Toelichting indicatoren

Naastplaatsingen en zwerfafval

De realisatie is het gemiddelde van de scores op naastplaatsingen en zwerfafval. Aan beide wordt een gelijk gewicht toegekend. De 20 slechtst scorende wijken zijn benoemd op basis van hun scores over 2021 (nulmeting). De realisatie tot 1 april 2025 (Q1) is 80,83%.

De verwachting is dat de gemeente de doelstelling voor plaatsing van huishoudelijk afval naast containers behaalt. Dit is nog niet zeker voor de doelstelling voor zwerfafval. De interventies in de Nota SamenschoonR 2023 - 2026 zijn inmiddels allemaal gestart. De verwachting is dat deze interventies in de buitenruimte de resultaten positief beïnvloeden. Dit zijn ook wijkgerichte maatregelen, zoals extra publieksvoorlichting, nudging, aandacht voor leenvervoer, meer kasten voor afvalknijpers, werving van meer containeradoptanten, promotie van het gebruik van schoonmaakpakketten, enzovoorts.

Restafval per inwoner

Het huishoudelijk restafval is het totaal aan ongescheiden fijn en grof restafval per inwoner per jaar. De doelstelling, maximaal 240 kilogram restafval per inwoner in 2026, is opgenomen in de Grondstoffennota 2023-2026. In de jaarlijkse voortgangsrapportage van de Grondstoffennota staat de realisatie van het voorgaande jaar. In 2024 was dat 262 kg.

In 2025 en 2026 zet de gemeente flink in op het gescheiden inzamelen van groente, fruit en etensresten (gfe) bij huishoudens in de hoogbouw en op projecten die bijdragen aan het verminderen van de hoeveelheid restafval. Zo valt nog veel winst te behalen bij een betere afvalscheiding door Rotterdammers van glas, papier en karton en textiel. Met wijkgerichte communicatiecampagnes gericht op één grondstofstroom geeft de gemeente de juiste informatie en praktische tips om het scheiden van afval zo eenvoudig mogelijk te maken. De keuze voor de wijken waarin de campagnes plaatsvinden, is gebaseerd op data-analyse. De resultaten van de campagnes worden gemonitord, zowel tijdens als na afloop van de campagnes.  

In 2025 worden ruim 450 gfe-wijkcontainers in Delfshaven geplaatst. Daarnaast wordt een communicatiestrategie getest. Het doel is bewoners van laagbouwwoningen, die vooral tuinafval scheiden, te stimuleren om ook gfe te scheiden.

Vanaf 2023 bestaat de mogelijkheid matrassen gescheiden in te zamelen. De gemeente is gestart aan de noordkant van de stad. Dit bleek een groot succes. Deze inzameling vindt inmiddels in de hele stad plaats.

Om de bereikbaarheid van de milieuparken te vergroten, kunnen Rotterdammers een aanhangwagen of elektrische bakfiets lenen om grof afval en herbruikbare goederen naar een milieupark te brengen. Hiervan maken bewoners goed gebruik. De gemeente besteedt in 2025 vaker aandacht aan het leenvervoer bij pop-up milieuparken en bij opruimacties in de wijk. Dit om meer bewoners te stimuleren hun (grof)afval en herbruikbare goederen zelf naar een milieupark te brengen. 

Beeldkwaliteit Schoon

Sinds 2019 gebruikt de gemeente Rotterdam de landelijke CROW Beeldsystematiek om de kwaliteit van de openbare buitenruimte te monitoren. Voor ‘schoon’ meet de gemeente volgens de standaardset beeldmeetlatten en meetmethoden uit de landelijke CROW Kwaliteitscatalogus Openbare Ruimte. De gemeente sluit ook zo veel mogelijk aan bij deze landelijke standaard bij het bepalen van meetlocaties en indelen van gebieden. Door het fijne zwerfafval (zoals sigarettenpeuken) extra aan te pakken, verwacht de gemeente de norm van 90% B of hoger te behalen dit jaar.

Pop up milieuparken

De gemeente heeft tot 1 mei 2025 27 pop-up-milieuparken gerealiseerd. Op basis van de realisatie tot nu toe en de ervaring van voorgaande jaren is de verwachting dat de gemeente de doelstelling van minimaal 100 pop-up-milieuparken ruimschoots behaalt in 2025.