Voorjaarsnota 2025

Doel: Zorgen voor een toekomstbestendige gemeentelijke vastgoedportefeuille

Paginanummer in website: 59

Doel: Zorgen voor een toekomstbestendige gemeentelijke vastgoedportefeuille

 

Wat willen we bereiken?

We streven naar een doelmatige inzet en samenstelling van de vastgoedportefeuille voor maatschappelijke doelstellingen. De portefeuille sluit aan bij de behoeften van gebruikers en inwoners van Rotterdam.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Monitoren van de behoefte
Het maatschappelijk vastgoed sluit aan bij de behoefte aan voorzieningen.  Daarvoor monitort de gemeente en voert hier regie op zodat het voorzieningenniveau op peil is.  Prioriteit ligt bij onderwijs, cultuur, sport en recreatie, zorg, welzijn, parkeren en huisvesting van de gemeentelijke organisatie. Bij deze inzet spelen aspecten als betaalbaarheid en duurzaamheid een belangrijke rol.

Integrale huisvestingsplannen (IHP’s) en verduurzaming
Vanuit de beleidsprogramma’s wordt bepaald wat er moet gebeuren en zorgt de gemeente voor de benodigde financiën om dit beleid uit te kunnen voeren. Via de IHP's draagt de gemeente zorg voor vervanging of grootschalige renovaties van maatschappelijke panden die niet meer aan de gebruikers- en duurzaamheidseisen voldoen. In 2024 zijn er 19 projecten (nieuwbouw of renovatie) opgeleverd in de maatschappelijke portefeuille. In 2025 zullen er naar verwachting 12 projecten opgeleverd gaan worden. Met vervanging en grootschalige renovaties wordt de portefeuille verduurzaamd en toekomstbestendiger.
Het goed uitvoeren van het onderhoud van het gemeentelijk vastgoed en het verduurzamen van de vastgoedportefeuille is een basistaak van Vastgoed. Het streven is de kernportefeuille uiterlijk in 2027 te voorzien van geactualiseerde duurzame meerjarenonderhoudsplannen (DMJOP’s).    
De gemeente stuurt op verduurzaming van gemeentelijke bezittingen om zo bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. Dit doen we met maatregelen die passend zijn bij het object dat verduurzaamd moet worden. Daarbij proberen we zoveel mogelijk energieneutraal te verduurzamen en waar mogelijk met een circulaire aanpak en door maatregelen zoals vergroening, toevoegen van een waterberging, plaatsing van zonnepanelen en aardgasvrij te maken. De termijn waarin we deze ambitie willen realiseren is sterk afhankelijk van de beschikbare middelen.    

Verkoop van objecten
Als het gemeentelijke vastgoedbezit geen bijdrage meer levert aan de beleidsdoelstellingen, en niet van strategische waarde is, verkoopt de gemeente in principe dit object. Tot aan het verkoopmoment zoekt de gemeente naar mogelijkheden om de objecten zo goed mogelijk (tijdelijk) te verhuren, waarbij ook gekeken wordt naar behoeften uit de wijk en mogelijkheden voor bijvoorbeeld placemaking. Is dit niet mogelijk? Dan komt er leegstandsbeheer in de panden. 

Aan het begin van 2024 stonden er nog 100 objecten op de verkooplijst. Hiervan zijn inmiddels 13 objecten verkocht en geleverd binnen hetzelfde kalenderjaar. Dit betekent dat er aan het begin van 2025 nog een totale verkoopopgave resteert van 87 objecten. Voor een aantal van deze objecten zijn eind 2024 al koopovereenkomsten gesloten, waarbij de ontbindende voorwaarden nog moeten worden doorlopen, waaronder financieringsvoorbehoud en Bibob-toets. De juridische levering van deze objecten wordt op korte termijn verwacht. Bij de eerste herziening van 2025 is de verkoopplanning voor 2025 en 2026 aangepast. Met als doel een zo realistisch mogelijke raming van de verkoopopbrengsten en het uiteindelijke verkoopresultaat. Van 3 objecten wordt onderzocht of deze kavels een zekere ontwikkelpotentie hebben. De verkoopopbrengst (€ 1,0 mln) van deze drie objecten wordt nu niet begroot, omdat eerst een inschatting moet worden gemaakt qua tijd en omvang.

De gemeente is voor de realisatie afhankelijk van diverse externe factoren die de doorlooptijden van de verkooptrajecten beïnvloeden. Zo leidt de toegenomen complexiteit van de verkoopdossiers tot langere voorbereidingstijd. Daarnaast blijven de financieringsmogelijkheden voor potentiële kopers onzeker. In de huidige marktomstandigheden is het daarom niet vanzelfsprekend dat voor elk gemeentelijk vastgoedobject met een verkoopbestemming een bereidwillige koper wordt gevonden.

Bijdragen aan de CO2-ambities
De bijdrage van de concernhuisvestigingsplannen aan de CO2-ambities van de gemeente wordt met de CO2-prestatieladder bijgehouden. Omdat de gemeente van veel huurders geen inzicht heeft in het daadwerkelijke energieverbruik, houden we voor de energieprestaties van de gebouwen de energielabels bij. Bij op te leveren nieuwbouw en grote renovaties wordt de BREEAM- (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) of GPR-score geregistreerd. De CO2-prestatieladdder staat online op Energie - Duurzaam 010.  

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren  Begroting 2025 Realisatie 2025 Raming 2026
Aantal te verkopen objecten 37 3 47
Resultaat verkoop objecten
(opbrengst minus boekwaarde)
€ 13,7 mln € 0,35 mln € 38 mln

Toelichting indicatoren

Verkoopopgave

Er staan in totaal nog 87 objecten op de verkooplijst. Van 3 objecten wordt onderzocht of deze kavels een zekere ontwikkelpotentie hebben. De verkoopopbrengst (€ 1,0 mln) van deze drie objecten wordt nu niet begroot, omdat eerst een inschatting moet worden gemaakt qua tijd en omvang. Voor de overige 84 objecten is het de verwachting dat 37 objecten worden verkocht in 2025 en de resterende 47 in 2026. Van de 37 objecten voor 2025 zijn inmiddels 3 objecten geleverd en/of overgedragen, zie realisatie.

Het eerste kwartaal staat grotendeels in het teken van de voorbereiding van diverse verkoopdossiers. Hierdoor vindt in deze periode slechts een beperkte afname van de verkoopopgave plaats. Zoals eerder aangegeven bevinden meerdere verkopen zich momenteel in de fase waarin de koopovereenkomst is gesloten en de juridische levering op korte termijn wordt verwacht. De realisatie zal dan ook naar verwachting toenemen in het tweede, derde en vierde kwartaal.