Voorjaarsnota 2025

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

Paginanummer in website: 77

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

 

Wat willen we bereiken?

  • Dat de stad levendig én leefbaar blijft. Dit vraagt om een goede verankering van cultuur in beleidsdomeinen die een relatie hebben met de fysieke groei van de stad, zoals gebieds- en vastgoedontwikkeling.
  • Een stad die aantrekkelijk is voor bewoners, bedrijven en bezoekers, zodat Rotterdam nu en op de lange termijn zowel nationaal als internationaal interessant is als werk-, woon- en verblijfplaats, en als toeristische trekpleister.
  • Zichtbaarheid van Rotterdam nationaal en internationaal.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • De gemeente voert het evenementenbeleid uit voor een aantrekkelijk aanbod voor alle Rotterdammers, een goede balans tussen levendig en leefbaar en een sterker nationaal en internationaal profiel van de stad. De gemeente doet dit samen met onder meer Rotterdam Festivals.
  • In het recent vastgestelde Nachtplan staan meerdere stappen naar ‘het betere stappen in de nacht’. De ‘Nachtdienst’ werkt als integraal team aan de uitvoering van al deze stappen. Met de investering in 2025 wordt er een extra impuls gegeven aan 2 stappen: stap 11 (Bereikbaarheid in de nacht met ov) en stap 14 (Ruimtelijk ontwikkelperspectief voor de nacht). In 2025 investeert de gemeente in de pilot met openbaar vervoer in de nacht. Daarnaast investeert de gemeente in 3 kansrijke locaties voor nachtcultuur in gemeentelijk vastgoed: Boompjeskade, Prins Alexander 37 en De Koepels in het Mallegatpark. Dit zijn veelal oude locaties waarbij een investering nodig is voordat deze in gebruik kunnen worden genomen.
  • Uitvoeren van de Meerjarige architectuuragenda die is gericht op Rotterdamse eigenheid, een krachtige ontwerpsector, goed opdrachtgeverschap en innovatie. Er is daarbij een sterke samenhang met stedelijke ontwikkeling en maatschappelijke ontwikkeling.
  • Uitvoeren van Film- en mediabeleid met het Rotterdam Film en Media Office (RFMO) als aanspreekpunt. Op die manier investeert de gemeente in talentvolle makers en bindt de gemeente producenten aan de stad. De gemeente werkt hierin samen met diverse partners, waaronder de lokale omroep.
  • De RFMO spant zich in om (film-)opnamen in de stad te faciliteren. In samenspraak met zowel de productie als de diensten en (veiligheids)partners is RFMO in staat om producties servicegericht van dienst te kunnen zijn bij het verkrijgen van toestemming.
  • We zien veel dwarsverbanden tussen cultuur en andere domeinen. Kunstenaars, ontwerpers en makers vormen veelal het vliegwiel voor economische groei. Daarom is er specifiek beleid op Creatieve Industrie en investeren we in deze zzp’ers, zoals door uitvoering van New Deals. Daarnaast maken we ons hard voor betaalbare werkruimte en vragen we werkgevers om eerlijke beloningen te bieden. De Creatieve Coalitie Rotterdam is hierin onze gesprekspartner en zij presenteerde in het eerste kwartaal 2024 een Blauwdruk die een voorbeeld is voor zowel Rotterdamse als landelijke belangenbehartigers voor creatieven.
  • Met de uitvoering van het Nachtplan wil de gemeente een duurzame en inclusieve nachtcultuur in Rotterdam versterken. Dit vraagt om een impulsfinanciering om bestaande en potentiële locaties geschikt te maken en toegankelijkheid te vergroten. Hiervoor zijn extra middelen gereserveerd. De uitgaven voor het Nachtplan zijn allemaal in 2025.
  • De uitvoering van de Beleidsvisie Creatieve Industrie in 2025 is in volle gang. Meerdere activiteiten zijn in 2024 al geïnitieerd en vinden in 2025 plaats. Op het gebied van architectuur is met name ingezet op het gebedshuizenfestival Heilige Huisjes en cultuureducatie. Op het gebied van mode en textiel is een programma opgezet dat zich richt op inclusiviteit, innovatie en de relatie met duurzaamheid. De centrale activiteit is de Sustainable Fashion Week in oktober 2025. Op het gebied van beeldcultuur is een programma opgezet gericht op videogames, AI, immersive tech, digital fashion en streamingsplatform Twitch. Deze Rotterdamse activiteiten zijn tevens onderdeel van de uitvoering van 2 Europese programma’s, waarin de gemeente partner is. In deze programma’s komen culturele activiteiten, culturele organisaties, onderwijsinstellingen, makers en publiek samen.
  • Tijdens het IFFR is de kick-off geweest van de regionale Talent Hub (in oprichting). Onder leiding van verkenner Doreen Boonekamp (voormalig directeur Nederlands Film Fonds) gaan Den Haag en Rotterdam na hoe de regio op gebied van film en media versterkt kan worden. Eén van de thema's die onderzocht worden is de ontwikkeling van een regionale TalentHub die aansluit bij het landelijk programma van het Nederlands Film Fonds Screen Talent.
  • Rotterdam is populair als film- en mediastad. Het aantal opnamen blijft onverminderd hoog. De Maasstad heeft al een aantal langlopende producties mogen ontvangen. Rotterdam is bij deze producties zowel de stad waar het verhaal zich afspeelt als het decor is voor de opnamen. Enkele voorbeelden zijn de speelfilm Verloren Zoon, de nieuwe TV serie Mocros en Flikken Rotterdam.

Hoe meten we dat?

  • Voor het begrotingsprogramma Cultuur wordt gewerkt met kwalitatieve doelstellingen die elke vier jaar worden geëvalueerd. Deze evaluatie speelt zich halverwege de beleidsperiode af. In de Evaluatie cultuurbeleid Rotterdam 2021-2022 worden kwalitatieve analyses van de meerjarenbeleids- en jaarplannen van de culturele instellingen gemaakt op onder andere de 4 p’s (programma, publiek, personeel en partners). Daarnaast worden er kwantitatieve data gebruikt om inzicht te geven in de stand van zaken van de doelstellingen. De volgende evaluatie over de jaren 2025 en 2026 wordt halverwege de nieuwe beleidsperiode gedaan in 2027
  • Evaluatie evenementenbeleid.