Voorjaarsnota 2025

Voortgang 2025

Paginanummer in website: 84

Voortgang Eerste herziening 2025

 

De Wijk aan Zet

Collegetarget wijk aan zet: het college realiseert (in deze collegeperiode) naar het oordeel van de wijkraad 75% van de acties die opgenomen zijn in de wijkplannen.

Realisatie 2024: 74%
Begroting 2025: 75% 
Realisatie 2025: De meting vindt eind 2025 plaats.

Bij de Voorjaarsnota 2025 worden de jaaractieplannen 2025 vastgesteld met daarin de doelen, resultaten en acties om de wijkopgaven te realiseren.

Wijkhubs 
Zowel de fysieke realisatie als het wijkgericht inhoud geven aan de wijkhubs zijn in een gevorderd stadium. Ook de mobiele wijkhub is regelmatig in een van de wijken te vinden.

Realisatie 2024: 39 
Begroting 2025: 39 

 

Meedenken, meedoen en meebeslissen

De Rotterdamse spelregels voor participatie, het uitdaagrecht en maatschappelijke initiatieven worden vastgelegd in de inspraakverordening.  De conceptverordening is voor consultatie aan de wijkraden en ombudsman voorgelegd. Naar verwachting wordt de verordening voor het eind van 2025 aan de raad aangeboden.

Bewonersinitiatieven
In 2025 zijn er tot en met 1 april 2025 410 bewonersinitiatieven toegekend.

CityLab010
In 2024 zijn voor CityLab010 137 aanvragen ingediend. 26 initiatieven krijgen een startbudget toegekend voor een totaalbedrag van € 1 mln. 

Right to Challenge
Sinds januari 2025 is er 1 nieuwe challenge aangenomen en zijn er vier nieuwe verzoeken in behandeling. 

Programma Kleine Kernen

De veelal fysieke projecten waarvoor budget is toegekend in de eerste en tweede tranche (2023 en 2024) zijn verder voorbereid. Deze worden deels vanaf 2024 (bijvoorbeeld Bibliotheek Rozenburg), maar vooral vanaf 2025 uitgevoerd. De schop gaat dit jaar de grond in. 

De derde tranche aan projecten is in de voorjaarsnota 2025 aangevraagd.

  • Deze bevat noodzakelijke extra financiering van bestaande projecten, vanwege toegenomen materiaal/uitvoeringskosten voor Dorpscentrum Hoek van Holland, Strandboulevard Hoek van Holland, Oranjebonnen Hoek van Holland en Pothof Rozenburg.
  • Daarnaast is geld gevraagd voor de uitvoeringskosten van de volgende nieuwe projecten: Toegangspoort Nationaal Park Hollandse Duinen Hoek van Holland, Pernisserpark Pernis en Herontwikkeling Zuidpunt Heijplaat alsmede een investering in het winkelcentrum van Rozenburg en onderzoek naar verminderen zichtbaarheid van de Shell opslagtanks in Pernis.

In het eerste halfjaar van 2025 krijgt het Ambitiedocument in samenwerking met de dorpsraden een update. 

Investeringen in het militair en cultureel erfgoed Voorduin in Hoek van Holland staan budgettair gepland voor de vierde tranche in 2026.   

 

Stadsarchief

De dienstverlening van het Stadsarchief Rotterdam wordt over het geheel gewaardeerd met een 7,5. Dat bleek in het eerste kwartaal van 2025 uit de tweejaarlijkse kwaliteitsmonitor van de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland.

Gedigitaliseerd en online toegankelijk gemaakt:

  • 5.000 oude vreemdelingenpaspoorten uit het archief van de Gemeentepolitie Rotterdam.
  • 2.460 fotoafdrukken uit de ROTEB-collectie.
  • 584 inventarisnummers op verzoek van burgers. 

 

Tevredenheid concerndienstverlening

Collegetarget tevredenheid concerndienstverlening: We willen dat aan het eind van de collegeperiode 2023-2026 minder Rotterdammers ontevreden (≤6) zijn over hun contact met de gemeente Rotterdam. In 2025 is het percentage Rotterdammers dat ontevreden is over hun contact met de gemeente met 30% gedaald ten opzichte van 2021.

Realisatie 2024: -15 %

Mijlpaal 2025: -30 %

Realisatie januari t/m april 2025: -21 %

In januari 2025 tot en met april 2025 is het aandeel Rotterdammers dat ontevreden was over het contact met de gemeente gedaald met 21% ten opzichte van 2020. In 2024 was dit nog een daling van 15%. In 2023 was dit een daling van 5%. Als deze ontwikkeling zich voortzet, komt het behalen van de collegetarget binnen bereik. Het verbeteren op tijdigheid is een belangrijk onderdeel van het uiteindelijk behalen van de collegetarget. Op de deelaspecten vriendelijkheid en duidelijkheid wordt al rond de collegetarget gescoord. 

We zorgen dat meer Rotterdammers in één keer goed worden geholpen. De First Time Fix is nu 84% bij het klantcontactcentrum (KCC), omdat we toegang hebben tot steeds meer systemen en informatie uit de clusters. We werken aan gelijke en herkenbare dienstverlening via alle kanalen en gebruiken technologie om sneller en beter te werken. We hebben hierbij aandacht voor de talenten en het welzijn van onze medewerkers en werken continu aan het terugdringen van de werkdruk.

Op de publiekslocaties leiden we (nieuwe) medewerkers op. De capaciteit voor specialistische producten op eerste inschrijving en naturalisatie  is tijdelijk verhoogd. Door deze inzet zijn de wachtrijen grotendeels weggewerkt. Op 5 van de 7 publiekslocaties waar dienstverlening Burgerzaken is, is een inloopbalie gerealiseerd. Dit verbetert de tijdigheid van onze dienstverlening. De gemeente test robotisering bij de inschrijving van buitenlandse studenten die in Rotterdam komen wonen. Daardoor verloopt het proces nu sneller en wordt direct een BSN verstrekt.

 

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Dienstverlening € 479 
10%-regeling bewonersinitiatieven - € 646 
Vacaturemanagement Stadsarchief en procesoptimalisatie bij Verkiezingen € 327 
Vacaturemanagement € 1.281 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen - € 483