Voorjaarsnota 2025

Doel: Verbeteren onderwijskwaliteit

Paginanummer in website: 123

Doel: Verbeteren onderwijskwaliteit

 

Wat willen we bereiken?

Een betere en meer doelgerichte ondersteuning van scholen met interventies om de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen. Onze focus ligt op het versterken van scholen en het creëren van een omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren en groeien, zowel binnen als buiten de klaslokalen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Om het doel te bereiken, zetten we in op de volgende maatregelen:  

Verhogen onderwijskwaliteit 
Scholen kunnen subsidie aanvragen om de kwaliteit van het taal-, lees- en rekenonderwijs te verbeteren. Deze financiële ondersteuning biedt scholen de mogelijkheid gericht te investeren in de basisvaardigheden van leerlingen. Daarbij maken scholen gebruik van evidence-based of evidence-informed interventies die aantoonbaar bijdragen aan betere taal-, lees- en rekenprestaties. Voor het schooljaar 2025-2026 zijn alle subsidieaanvragen inmiddels in behandeling. 

Stimuleren educatief partnerschap 
Er is subsidie beschikbaar voor het verstevigen van educatief partnerschap om de samenwerking en betrokkenheid tussen scholen en ouders en verzorgers te versterken. Het actief betrekken van ouders bij het onderwijsproces leidt tot een gezamenlijke inspanning om het leren van leerlingen te ondersteunen en te versterken.  

MBO-werkagenda uitvoeren 
De uitvoering van de mbo-werkagenda is sinds het schooljaar 2024/2025 gestart. De agenda moet de aansluiting tussen het onderwijs en arbeidsmarkt verbeteren en de samenwerking versterken tussen de gemeente, mbo-scholen en het bedrijfsleven. Ook het programma Rotterdam Studentenstad maakt onderdeel uit van deze aanpak. Het programma heeft als doel om de positie van studenten in de stad te versterken en hun betrokkenheid bij stedelijke initiatieven te vergroten. Een belangrijke stap daarin is de oprichting van een brede studentenraad dit voorjaar, waarin studenten uit verschillende onderwijssectoren vertegenwoordigd zijn.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029

Collegetarget schil om school:

In het schooljaar 2025/2026 hebben 100 basisscholen en voortgezet onderwijs scholen, met een achterstandsscore hoger dan 0 een schil om de school waarin minimaal 1 van onderstaande interventies is opgenomen: 

  • Tutoren 
  • Mentoren
  • Schoolzorgteams
  • Preventief Jongerenwerk op school 
  • Slim organiseren met Kunstvakdocenten 
  • Expeditie Digitaal

 

94

 

117

 

100

 

 

100

 

 

 

Toelichting indicatoren

We zetten in op een betere en gerichtere ondersteuning van scholen met interventies ter bevordering van de kwaliteit van onderwijs.

Collegetarget Schil om de school

Het totaal aantal scholen is gestegen van 94 naar 117 scholen. Daarmee is het collegetarget schil om de school behaald. Het aantal deelnemende scholen is zowel bij het primair als het voortgezet onderwijs gestegen. Een stijging is met name te zien bij de schoolzorgteams en het jongerenwerk. De schoolzorgteams leveren een belangrijke bijdrage aan preventie: zij bieden snel en effectief ondersteuning aan kinderen met zorgvragen. De volgende meting vindt plaats op 1 november 2025 en wordt opgenomen in de Jaarstukken 2025.

Streefniveaus taal, lezen en rekenen

De gemeente monitort ook de percentages van basisschoolleerlingen in Rotterdam die de gestelde doelen (streefniveaus 2f) en minimumniveaus (fundamentele niveaus 1f) halen voor taal, lezen en rekenen. In het primair onderwijs is te zien dat in schooljaar 2022-2023 het aantal leerlingen op het streefniveau (2f) is gestegen op alle vakken. Dit betekent dat meer leerlingen het hogere niveau behalen. De volgende meting vindt plaats op 1 november 2025 en wordt opgenomen in de Jaarstukken 2025.