Voorjaarsnota 2025
Financiën
Paginanummer in website: 158Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Stedelijke ontwikkeling | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | ||
Oorspronkelijke begroting 2025 | 65.948 | 83.488 | 94.005 | 99.112 | 99.112 | ||
Bijstellingen Eerste Herziening / Voorjaarsnota 2025 | -3.563 | 8.853 | 5.469 | 1.185 | -31.514 | ||
Kasschuif Erfpachtproject | Kasschuiven | -11.200 | 5.600 | 4.000 | 1.600 | 0 | |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -373 | -803 | -933 | -2.713 | -3.169 | |
Gratis OV | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gratis OV - oplossing | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Jaarlijkse exploitatiekosten fietsenstalling Centrale Bibliotheek | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | -1.080 | |
Technische correctie Erfpacht 2029 | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | -28.178 | |
Toeslag Onregelmatige Dienst (toezicht) | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -611 | -611 | -611 | -611 | -611 | |
Verevening kostenverhaal | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | -800 | -1.800 | -1.800 | -1.800 | -1.800 | |
Voorbereidingskosten verbeteren luchtkwaliteit | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | -1.025 | 0 | 0 | 0 | |
Beheerskosten Vastgoed en Gebiedsontwikkeling | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Erfpachtproject | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Fietsenstalling Prins Alexander | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 0 | 0 | -140 | -140 | |
Gratis OV | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | -1.200 | 0 | 0 | 0 | |
Incidentele vrijval exploitatiebudgetten vertraagde oplevering P+R terreinen | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 900 | 3.350 | 0 | 0 | 0 | |
Novex haven | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
P+R Kralingse Zoom | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 0 | 0 | 0 | -500 | |
P+R Meijersplein | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 0 | 0 | 0 | -540 | |
Parkeren: pilot uitbreiding zondagsregeling | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | -825 | 0 | 0 | 0 | |
Truck-parking | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | -650 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bodem | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | Reserves | 1.471 | 839 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | Reserves | 1.248 | 1.224 | 1.201 | 1.198 | 1.198 | |
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | Reserves | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | Reserves | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan | Reserves | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Correctie dekking voor kapitaallasten | Reserves | 815 | 801 | 787 | 772 | 772 | |
Digitaal Stelsel Omgevingswet | Taakmutaties | 256 | 308 | 355 | 403 | 450 | |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | 3.630 | 2.995 | 2.471 | 2.477 | 2.085 | |
Begroting na wijzigingen | 62.385 | 92.341 | 99.474 | 100.298 | 67.598 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kasschuif Erfpachtproject
Erfpachters van de gemeente Rotterdam worden als onderdeel van het erfpachtproject actief geïnformeerd over de rechten en plichten in hun erfpachtcontract. Hiervoor zijn volgens het nu geldende beleid in de begroting verwachte baten en lasten opgenomen. Het erfpachtproject is in 2024 gestart met de verzending van de eerste aanbiedingsbrieven aan erfpachters. De aandacht naar aanleiding van de aanbiedingsbrieven heeft geleid tot heroverweging van de uitgangspunten van de berekeningssystematiek van de koopsommen die erfpachters moeten betalen om eigenaar te worden van de grond onder hun woning. Hierdoor is vertraging ontstaan in de uitvoering van het erfpachtproject waardoor de begrote opbrengsten in 2025, € 11,2 mln, voor een deel worden doorgeschoven naar verwachte opbrengsten in 2026 tot en met 2028.
Actualisatie kapitaallasten
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingen en rente op investeringen. De kapitaallasten zijn aangepast. Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat er nieuwe en bijgestelde investeringskredieten zijn. De tweede reden is dat de ramingen per jaarschijf zijn geactualiseerd. In de paragraaf Investeringen staan gedetailleerde overzichten van lopende en nieuwe kredieten.
Gratis OV (- oplossing)
De hogere kosten voor gratis OV ontstaan doordat de prijzen van de gratis OV-producten stijgen en steeds meer gratis OV wordt afgenomen, vooral doordat meer kinderen hier gebruik van maken. In 2025 worden de hogere lasten gedekt door een eenmalige vrijval vanuit het Autoluw fonds en voor 2026 vanuit de algemene middelen. Mogelijk volgt er in de komende jaren een wijziging van het landelijk beleid, waardoor het wenselijk kan zijn hierop aan te sluiten.
Jaarlijkse exploitatiekosten fietsenstalling Centrale Bibliotheek
In 2023 besloot de raad een inpandige fietsenstalling te realiseren bij de nieuwe Centrale Bibliotheek Rotterdam, die in 2029 opent. De jaarlijkse exploitatiekosten van deze fietsenstalling zijn in deze Voorjaarsnota verwerkt.
Technische correctie Erfpacht 2029
Het gaat hier om een financieel-technische bijstelling omdat in de huidige begrotingsmethodiek de baten en lasten in 2028 worden doorgetrokken naar 2029. Deze technische bijstelling is benodigd voor een correcte financieel-technische aansluiting met de financiële administratie. Daarnaast is er een bijstelling gedaan van zowel de baten als lasten in 2029 (zie toelichting bijstelling ‘Erfpachtproject’).
Toeslag Onregelmatige Dienst
Loonkosten worden binnen heel de Gemeente Rotterdam volgens een standaardmethodiek begroot. Bij het invoeren van deze systematiek in 2014 is een extra toelage in de begroting toegekend aan clusters waar medewerkers werken die recht hebben op toeslagen, zoals bij de bediening van bruggen en sluizen. Door de verandering van roosters en bezetting en het niet (volledig) indexeren van deze looncomponent is in de loop der jaren een tekort ontstaan. Met deze structurele actualisatie is de begroting inclusief toeslag onregelmatige dienst weer op het niveau van de realisatie.
Verevening kostenverhaal
Het college 2018-2022 heeft extra investeringen gedaan in de bouw- en woningopgave, maar deze zijn vanaf 2023/2024 niet voortgezet in de begroting. Een deel van de oplossing, vanuit de bestuursopdracht Financiële sturing Stadsontwikkeling, was om kosten meer naar de markt te verleggen via extern kostenverhaal. In de praktijk blijken de verwachte inkomsten uit dit extern kostenverhaal echter onrealistisch en niet volledig haalbaar. Dit veroorzaakt een financieel knelpunt, omdat de geplande inkomsten niet worden gerealiseerd terwijl de baten wel begroot zijn.
Voorbereidingskosten verbeteren luchtkwaliteit
Door de vaststelling van de EU-richtlijn luchtkwaliteit wordt de huidige omgevingswaarde voor luchtkwaliteit aangescherpt. De omgevingswet verplicht de gemeente om een programma op te stellen waarmee Rotterdam in 2030 voldoet aan de nieuwe omgevingswaarde. Dat is nodig om de woningbouwopgave te kunnen realiseren. Dit budget bedraagt € 1,0 mln en is bestemd voor de voorbereiding van het op te starten programma in 2027.
Beheerskosten Vastgoed en Gebiedsontwikkeling
Op basis van de meest recente begroting lijkt een eenmalige besparing mogelijk in het beheer van vastgoed en gronden binnen gebiedsontwikkelingen. Dit budget is beschikbaar voor het beheer van strategisch aangehouden vastgoed en gronden, die niet verkocht mogen worden om de strategische positie te behouden. Door deze besparing wordt ruimte gecreëerd, terwijl het strategisch beheer gehandhaafd blijft.
Erfpachtproject
Voor 2029 is een inschatting gemaakt van baten en lasten van het erfpachtproject. Hiervoor zijn baten uit het erfpachtproject begroot die de benodigde lasten voor de uitvoering in 2029 dekken. Het gaat hier om een bedrag van € 7,0 mln, zowel baten als lasten.
Fietsenstalling Prins Alexander
De gemeente Rotterdam werkt samen met ProRail aan de uitbreiding van de fietsparkeercapaciteit bij station Prins Alexander, die vanaf 2028 in gebruik wordt genomen. De jaarlijkse kosten worden voor 50% door ProRail gedragen, terwijl de overige kosten worden verdeeld tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam. De kosten voor de gemeente zijn in deze Voorjaarsnota verwerkt. Het beheer van de fietsenstalling wordt uitgevoerd door de NS.
Incidentele vrijval exploitatiebudgetten vertraagde oplevering P+R terreinen
Bij de P+R terreinen Meijersplein en Kralingse Zoom is in de komende jaren sprake van een vertraagde oplevering. De verwachte oplevering zal pas in 2027 plaatsvinden. Hierdoor vallen de gereserveerde exploitatiebudgetten voor de jaren 2025 en 2026 incidenteel vrij.
Novex haven
Het college stelt een aantal ambities bij om financiële ruimte te creëren. Er wordt ongeveer 10% minder budget ingezet op de uitvoeringsagenda Novex haven, € 100.000 in 2025.
P+R Kralingse Zoom
Om ervoor te zorgen dat meer bezoekers en forenzen kunnen parkeren op P+R Kralingse Zoom, wordt deze uitgebreid. Het eerder aangevraagde investeringskrediet blijkt niet toereikend. In deze Voorjaarsnota worden daarom de extra kapitaallasten verwerkt die voortvloeien uit de ophoging van het krediet.
P+R Meijersplein
Om ervoor te zorgen dat meer bezoekers en forenzen kunnen parkeren op P+R Meijersplein, wordt deze uitgebreid. Het eerder aangevraagde investeringskrediet blijkt niet toereikend. In deze Voorjaarsnota worden daarom de extra kapitaallasten verwerkt die voortvloeien uit de ophoging van het krediet.
Parkeren: pilot uitbreiding zondagsregeling
In 2026 wordt een pilot uitgevoerd waarbij de zondagsregeling voor parkeren wordt uitgebreid met 8 dagen.
- Chinees Nieuwjaar (17 februari 2026)
- Holi Phagwa (4 maart 2026)
- Ramadanfeest (19 maart 2026)
- Wederopbouwdag Rotterdam (18 mei 2026)
- Offerfeest (27 mei 2026)
- Zomercarnaval (26 juli 2026)
- Wereldhavendagen op de zaterdag (6 september 2026)
- Joods nieuwjaar (12 september 2026)
Op deze dagen worden dezelfde betaaltijden gehanteerd als op een reguliere zondag. Deze pilot geldt uitsluitend voor 2026 en heeft daarom geen financiële gevolgen voor de jaren erna.
Truck-parking
In januari 2023 is besloten de truckparking in Hoek van Holland nog open te houden tot eind 2024. Om uiteenlopende redenen is er nog geen definitieve oplossing. Momenteel wordt gezocht naar een structurele oplossing en besluit. De kosten van de instandhouding, ongeveer € 650.000, zijn nog niet gedekt.
Bestemmingsreserve Autoluw fonds
In 2025 wordt deze bestemmingsreserve voor € 6,5 mln ingezet. Er zijn twee projecten die onder het programma Energietransitie vallen en waarvoor € 1,5 mln gefinancierd wordt uit deze bestemmingsreserve. Op dit programma wordt € 5,0 mln gefinancierd uit de bestemmingsreserve Autoluw fonds.
Op diverse projecten wijken de onttrekkingen aan de bestemmingsreserve af van de begroting, zoals: 'Gratis OV voor ouderen' (€ 1,2 mln), 'Stedelijke strategie' (€ 0,9 mln) en 'Fietsstimulering 2024 en verder' (€ 0,7 mln).
In totaal wordt voor de financiering van alle projecten per saldo € 488.000 meer onttrokken aan de bestemmingsreserve dan begroot.
Omdat de hogere onttrekking wordt veroorzaakt door te verwachten hogere lasten is per saldo deze bijstelling € 0.
Bestemmingsreserve Bodem
Er heeft een herijking op de budgetten voor Bodemsanering plaatsgevonden. Per saldo leidt dit tot een lagere onttrekking van € 1,7 mln in 2025. Zowel de onttrekking als de lagere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Daarnaast is een subsidie van het Rijk ontvangen in de vorm van een specifiek uitkering (SPUK-gelden) voor een bedrag van in totaal € 4,2 mln. Hiermee kunnen de projectkosten voor het programma Bodem in 2025 worden gedekt die in de oorspronkelijke begroting werden gefinancierd uit de bestemmingsreserve Bodem. De resterende middelen in deze bestemmingsreserve zijn gealloceerde middelen en moeten beschikbaar blijven om op een later moment in te zetten voor de grootschalige bodemsaneringsopgaven. Dit leidt tot een lagere onttrekking van € 4,2 mln in 2025. Zowel de onttrekking als de ontvangen SPUK-gelden van het Rijk worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds
De beschikbare middelen voor Coöperatieve woonvormen worden overgeheveld naar het doorbouwfonds, € 830.000 in 2025 en € 1,3 mln in 2026. De middelen worden gelabeld voor de uitvoering van collectieve woonvormen.
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget
In 2024 is gestart met de werkzaamheden voor het project Verduurzaming Mobiele werktuigen. Hiervoor worden in 2025 tot en met 2027 lasten verwacht met dekking uit de bestemmingsreserves Duurzaamheidstransitiebudget en Taakmutaties Gemeentefonds. Daarnaast is aanvullende financiering ontvangen vanuit het Rijk om ervaring op te doen met het gebruik van zero-emissie materieel bij werkzaamheden die door de gemeente worden uitgevoerd.
- De lasten voor 2025 zijn € 967.000 hoger en worden gedekt door een hogere bijdrage van het Rijk, € 167.000, en een onttrekking aan de bestemmingsreserves van € 800.000.
- De lasten voor 2026 zijn € 1.583.000 hoger en worden gedekt door een hogere bijdrage van het Rijk, € 333.000, en een onttrekking aan de bestemmingsreserves van € 1.250.000.
- De hogere lasten voor 2027, € 200.000, worden volledig gedekt door een vrijval uit de bestemmingsreserves.
Voor 2025, 2026 en 2027 geldt, dat zowel de onttrekking, de bijdragen van het Rijk als de hogere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling
De bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling wordt gebruikt om projecten binnen gebiedsontwikkeling te financieren. Na afronding van projecten worden onbenutte middelen opnieuw beschikbaar gesteld voor hergebruik. Deze onbenutte middelen worden ingezet om het tekort op het financieel beeld te dekken.
Door een toename van kosten per urgentieaanvraag van woningzoekenden en het financiële tekort dat daardoor ontstaat, zijn voor 2025 en 2026 middelen ter beschikking gesteld die worden gedekt door een vrijval uit de bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling van € 500.000 per jaar. Zowel de vrijval als de hogere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein
Er worden in 2025 meer uitgaven verwacht, waardoor de onttrekking wordt bijgesteld met € 600.000. Zowel de lagere onttrekking als de hogere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ)
De budgetten voor NPRZ zijn geactualiseerd. Per saldo leidt dit tot een hogere onttrekking van € 2,7 mln in 2025. Dit betreft het project Beijerlandse Laan/Groene Hilledijk. Zowel de onttrekking als de hogere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor (RIM)
Er heeft een actualisatie op de budgetten van de RIM plaatsgevonden. Dit heeft de volgende mutaties tot gevolg:
- Een hogere onttrekking in 2025 van € 15,4 mln op de projecten A16 (€ 7,3 mln), Hoekse Lijn (€ 5,8 mln), en Algeracorridor (€ 2,3 mln). In 2026 en 2027 is er ook een hogere onttrekking op de A16 (respectievelijk € 500.000 en € 270.000).
- Een lagere onttrekking van € 1,0 mln in 2025 op de projecten Blankenburgtunnel en Rotterdams Tij (voorheen Feyenoord City).
Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Daarnaast was er een technische correctie bij de bestemmingsreserve RIM, waardoor er een saldo effect van €1,2 mln ontstaat van 2025 tot en met 2029. De lasten van deze correctie staan bij het programma Stedelijke Ontwikkeling. De dekking hiervan komt uit de reserve RIM en staat weergegeven bij het programma Algemene middelen.
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief
De subsidie Stadsinitiatief wordt vastgesteld in 2025 en de dekking komt uit deze reserve voor een bedrag van € 453.000. Zowel de onttrekking als de hogere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds
Vanwege lagere lasten in 2024 valt in 2025 € 400.000 vrij vanuit de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds ten gunste van de algemene middelen. Daarnaast was er een herijking op het programma Luchtkwaliteit (koersnota Schone Lucht). Per saldo leidt dit tot een lagere onttrekking van € 501.587 in 2025. Zowel de lagere onttrekking als de lagere lasten worden begroot, per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt
Door een tekort aan capaciteit wordt de uitvoering van de motie ‘Maak bedrijven toegankelijk’ geminimaliseerd waardoor een deel van de bestemmingsreserve vrijvalt, € 250.000.
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP)
Dit is een vrijval uit de bestemmingsreserve verkeerscirculatieplan van € 800.000. Het VCP is nog niet afgerond, maar de kosten die nog worden gemaakt zullen worden gefinancierd uit het Autoluw fonds.
Correctie dekking voor kapitaallasten
Bij de programma’s Beheer van de stad, Bestaande Stad, en Stedelijke Ontwikkeling zijn de actualisaties op (de dekking van de) kapitaallasten meerjarig te hoog begroot. Daartegenover staan onterechte te hoog begrote onttrekkingen aan de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor bij het programma Algemene middelen. Bij de Begroting 2025 is een fout ontstaan bij de verwerking van de kapitaallasten die gedekt worden uit de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor en de programma’s. Zowel de lagere kapitaallasten als de lagere onttrekking aan de RIM zijn verwerkt. Gemeentebreed is deze correctie per saldo € 0.
Voor 2024 heeft een correctie van circa € 13,6 mln plaats gevonden bij de Eindejaarsbrief. Per saldo heeft dit geen effect op het begrote resultaat voor 2024. De correcties voor 2025 tot en met 2029 zijn nu bij de Voorjaarsnota 2025 verwerkt.
Digitaal Stelsel Omgevingswet
Uit de septembercirculaire 2024 van het gemeentefonds blijkt dat de gemeentelijke bijdrage voor de implementatie en doorontwikkeling van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) structureel wordt ingehouden op de uitkering uit het gemeentefonds.
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen geweest, de grootste wijzigingen zijn:
- Werkpakket (van € 2,1 mln in 2025 tot € 1,5 mln in 2029): in jaarschijf 2025 is de capaciteitsplanning geactualiseerd. Deze capaciteitsplanning is een verschuiving van de urenverantwoording binnen de programma's Stedelijke Ontwikkeling, Bestaande Stad, Economische Ontwikkeling en Energietransitie;
- Verdeling diverse taakstellingen: er heeft een verdeling van taakstellingen over de programma's Stedelijke Ontwikkeling plaatsgevonden (van - € 129.000 in 2025 tot - € 131.000 in 2029): Bestaande Stad, Economische Ontwikkeling en Energietransitie;
- Goede Groei: in het coalitieakkoord zijn middelen toegekend voor "Goede Groei". In de voorjaarsnota zijn deze middelen voor 2025 verdeeld vanuit het programma Stedelijke Ontwikkeling. Uit deze middelen Goede Groei is € 400.000 beschikbaar voor programma Energietransitie (adaptatie en schone energie). Daarnaast komt € 200.000 terecht bij het programma Bestaande Stad (wateropgave);
- Budgetoverheveling van programma Economische Ontwikkeling voor een bijdrage aan de Hoekse-veer (€ 31.000) en voor uitvoering toeristische voetgangersbewegwijzering (€ 35.000) in 2025;
- Budgetoverheveling naar programma Economische Ontwikkeling voor Kansen voor West voor € 1,1 mln in 2025 tot € 883.000 in 2029;
- Overige technische wijzigingen (€ 212.000 in 2025 tot € 442.000 in 2029).
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Stedelijke ontwikkeling | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 394.760 | 389.922 | 408.873 | 404.025 | 406.440 | 375.940 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 12.811 | 21.399 | 21.920 | 11.601 | 10.234 | 10.234 | |
Overige opbrengsten derden | 299.469 | 373.550 | 390.238 | 394.807 | 398.709 | 368.209 | |
Overige baten | 82.481 | -5.027 | -3.285 | -2.383 | -2.503 | -2.503 | |
Lasten exclusief reserves | 365.336 | 376.483 | 343.314 | 325.503 | 313.670 | 313.152 | |
Apparaatslasten | 209.227 | 220.977 | 220.400 | 219.748 | 219.811 | 220.094 | |
Inhuur | 27.980 | 11.152 | 12.374 | 12.081 | 12.150 | 12.364 | |
Overige apparaatslasten | 3.622 | 4.106 | 3.880 | 3.796 | 3.790 | 4.003 | |
Personeel | 177.626 | 205.719 | 204.146 | 203.871 | 203.871 | 203.726 | |
Overige verrekeningen | -50.235 | -54.204 | -55.456 | -56.788 | -58.048 | -58.176 | |
Overige verrekeningen | -50.235 | -54.204 | -55.456 | -56.788 | -58.048 | -58.176 | |
Programmalasten | 206.344 | 209.709 | 178.370 | 162.543 | 151.907 | 151.234 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 143.880 | 149.868 | 112.868 | 92.804 | 78.375 | 78.122 | |
Kapitaallasten | 23.362 | 22.594 | 28.629 | 32.751 | 37.670 | 38.750 | |
Overige programmalasten | 8.600 | 4.082 | 4.090 | 4.093 | 4.094 | 4.094 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 30.502 | 33.164 | 32.783 | 32.895 | 31.768 | 30.268 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | 29.425 | 13.440 | 65.559 | 78.521 | 92.771 | 62.788 | |
Saldo voor reserveringen | 29.425 | 13.440 | 65.559 | 78.521 | 92.771 | 62.788 | |
Reserves | 46.435 | 48.945 | 26.783 | 20.953 | 7.527 | 4.810 | |
Onttrekking reserves | 50.900 | 50.543 | 29.105 | 24.063 | 10.637 | 7.920 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 1.244 | 5.254 | 5.000 | 995 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bodem | 3.445 | 320 | 3.340 | 2.760 | 2.760 | 2.760 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 6.123 | 3.124 | 3.018 | 3.278 | 1.576 | 0 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | 878 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 2.791 | 2.392 | 1.106 | 2.673 | 500 | 500 | |
Bestemmingsreserve ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 1.500 | 2.000 | 300 | 71 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid | 8.256 | 4.322 | 0 | 0 | 0 | 58 | |
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 0 | 453 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 39 | 1.161 | 650 | 200 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 779 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaamheidsbudget | 319 | 850 | 950 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 153 | 699 | 524 | 27 | 0 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 24.722 | 29.468 | 14.218 | 14.060 | 5.801 | 4.602 | |
Toevoeging reserves | 20.727 | 7.440 | 4.412 | 3.110 | 3.110 | 3.110 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 1.427 | 830 | 1.302 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | |
Bestemmingsreserve herinrichting Van Meekerenplein | 0 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 3.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Spaans Polder | 5.597 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 3.284 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 1.573 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 4.976 | 410 | 410 | 410 | 410 | 410 | |
Vrijval reserves | 16.263 | 5.841 | 2.089 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Actieplan Luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Duurzaamheid gebieden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 10.800 | 1.971 | 1.339 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Investeringen Rozenburg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 3.036 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 1.427 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve stedelijke bereikbaarheid (waaronder Maastunnel) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Stimulering bouwproductie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Upgrade voor the skate! | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeer en Vervoer 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resilience | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Segmentering Bouwplannen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 0 | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 2.500 | 750 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 75.859 | 62.385 | 92.341 | 99.474 | 100.298 | 67.598 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan grotendeels uit grondopbrengsten, canonopbrengsten, opbrengsten uit erfpachtconversies en het uitvoeren van opdrachten voor externe opdrachtgevers. Voor de grondopbrengsten geldt dat op basis van de wet- en regelgeving de baten van grondverkopen in de exploitatie worden verwerkt met een tegenboeking onder de overige baten. Hierdoor ontstaat er geen effect op het saldo. Daarnaast bestaan de baten uit parkeerinkomsten op straat en in de parkeergarages, uitpondingen (bijbetaling bij een functiewijziging van een object, zoals de verkoop van een voormalig sociale huurwoning) en de bijdrage voor het railinfrastructuurproject Hoekse Lijn.
Verder bestaan de mutaties in de baten uit subsidies van het Rijk voor het programma Bodem en voor het project Verduurzaming Mobiele werktuigen. De subsidies zijn door het Rijk beschikbaar gesteld in de vorm van specifieke uitkeringen (SPUK-gelden).
Lasten
De lasten bestaan uit grondexploitaties ten behoeve van gebiedsontwikkelingen en lasten voor personele inzet. Tevens zijn er lasten die voortvloeien uit onder andere het jaarlijks vervangen van verkeerslichtinstallaties, de inzet voor straatparkeren, de exploitatie en het beheer van parkeergarages en het fiscaal handhaven, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, stedelijke bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
Reserves
De mutaties op de reserves hebben betrekking op de bestemmingsreserves Autoluw fonds, Bodem, Doorbouwfonds, Duurzaamheidstransitiebudget, Gebiedsontwikkeling, Mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein, Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), Rotterdamse Investeringsmotor, Stadsinitiatief, Taakmutaties Gemeentefonds, Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt en Verkeerscirculatieplan. De onttrekkingen aan de bestemmingsreserves worden ingezet voor projecten zoals Hoekse lijn, A16 Rotterdam, Algeracorridor, Beijerlandse Laan/Groene Hilledijk en andere kleinere projecten.
Meerjarig verloop
De baten voor de jaren 2025 tot en met 2029 hebben voornamelijk te maken met het erfpachtproject, verevening kostenverhaal en een subsidie in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) van het Rijk ter financiering van projectenkosten in 2025 die in de oorspronkelijke begroting zijn gedekt uit de bestemmingsreserve Bodem.
Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Stedelijke ontwikkeling /taakveld | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Stedelijke ontwikkeling | 62.385 | 92.341 | 99.474 | 100.298 | 67.598 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 13.537 | 36.695 | 40.137 | 44.129 | 14.347 |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 5.373 | 5.411 | 5.414 | 5.414 | 5.403 |
Milieubeheer - Duurzaam, bodem, geluid en handhaving | -31.651 | -31.231 | -30.275 | -30.275 | -30.278 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Landschap | -12.131 | -12.098 | -12.236 | -12.236 | -12.238 |
Openbaar vervoer | -12.081 | -13.780 | -12.259 | -12.254 | -12.254 |
Parkeerbelasting | 162.137 | 169.180 | 169.359 | 169.319 | 169.310 |
Parkeren | -15.881 | -17.975 | -21.325 | -21.460 | -23.599 |
Ruimtelijke Ordening - Ontwikkeling | 8.518 | 8.181 | 7.555 | 7.556 | 7.536 |
Verkeer en vervoer - Bereikbaarheid | -8.861 | -8.816 | -8.441 | -8.440 | -8.453 |
Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | -20.434 | -19.475 | -18.815 | -18.765 | -18.752 |
Wonen en bouwen | -26.142 | -23.752 | -19.639 | -22.689 | -23.424 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Stedelijke ontwikkeling | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stedelijke ontwikkeling | 105.657 | 94.282 | 87.179 | 85.042 | 84.482 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 7.196 | 2.196 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bodem | 27.321 | 23.981 | 21.221 | 18.461 | 15.701 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 44.092 | 42.376 | 39.099 | 37.522 | 37.522 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 14.521 | 14.776 | 14.803 | 17.003 | 19.203 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve herinrichting Van Meekerenplein | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve ICT | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 371 | 71 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Spaans Polder | 5.597 | 5.597 | 5.597 | 5.597 | 5.597 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Verschoning Lucht | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 552 | 27 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verevening kostenverhaal | 1.600 | 850 | 850 | 850 | 850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal | 105.657 | 94.282 | 87.179 | 85.042 | 84.482 |
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Herinrichting Van Meekerenplein
Op deze reserve is nog geen onttrekking begroot. De verwachting is dat bij de tweede herziening er voldoende zicht is op de inzet van deze reserve de komende jaren. Vooralsnog heeft alleen vorming plaatsgevonden in 2024.
Bestemmingsreserve ICT
De einddatum van deze reserve is 31-12-2025 en de verwachting is dat het volledige bedrag dit jaar wordt ingezet.
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan
De einddatum van deze reserve is 31-12-2025 en de verwachting is dat het volledige bedrag dit jaar wordt ingezet.