Voorjaarsnota 2025

Projecten

Paginanummer in website: 157

Projecten

 

Diverse Gebiedsuitwerkingen in de Omgevingsvisie

Oostflank

De gemeente werkt de gebiedskeuzes uit, inclusief de inpassing van hoogwaardig openbaar vervoer, het station en de stadsbrug. Dit heeft geleid tot gedeeltelijke herziening van de omgevingsvisie voor dit gebied. De gedeeltelijke herziening van de omgevingsvisie van de Oostflank is in december 2023 vastgesteld. In het 1e kwartaal 2025 heeft de gemeente de eerste voortgangsrapportage voor de Oostflank opgeleverd en aan de raad aangeboden, waarin de voortgang voor het programma Oostflank in meer detail beschreven.

Binnenstad op twee oevers

In 2024 is een eerste uitvoeringsagenda Binnenstad 2024 -2026 opgesteld. Het document geeft inzicht in de prioriteiten en keuzes in de binnenstad, waarvoor zes focusgebieden zijn aangewezen waar veel opgaven samen komen. De doorwerking van de Koers Binnenstad vindt plaats in reguliere, lopende projecten en programma’s in de Binnenstad, zoals bouwprojecten als RISE, het Rondje Bruggen, de Groenagenda en programma luchtkwaliteit.

Koers op Zuid

Op 30 mei 2024 is de Koers op Zuid 2040 vastgesteld. Daarmee is Koers op Zuid het kader voor ruimtelijke plannen op Zuid. De Uitvoeringsagenda Koers op Zuid biedt overzicht in prioriteiten en maakt het mogelijk te sturen op samenhang tussen gebiedsontwikkelingen en wijkaanpakken uit het NPRZ. Zo werkt Rotterdam verder aan goede groei op Zuid.

De prioriteiten voor Zuid worden opgenomen in de stedelijke Uitvoeringsstrategie Omgevingsvisie.

In 2025 zijn er nieuwe gesprekken met de verschillende wijkraden op Zuid over de ambities en doelen. Ook krijgen wijkraden informatie over de diverse projecten in relatie tot de wijkvisies en jaaractieplannen.

 

Gebiedsontwikkelingen deels in of richting uitvoering

Merwe-Vierhavens (M4H)

M4H is een gebiedsontwikkeling die gaat leiden tot een bruisend stadsdeel met woningen, bedrijvigheid, horeca, evenementen, onderwijs en cultuur. In november 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld Op dit moment loopt de periode van bezwaar en beroep. Parallel daaraan loopt de voorbereiding van de eerste clusters nieuwbouwwoningen in de Merwehaven. Start van de bouw is gepland in 2026 met in 2028 de eerste oplevering.

Volgens het Ruimtelijk Raamwerk, vastgesteld in 2019, vinden aanpassingen plaats aan de hoofdinfrastructuur, met als doel bedrijfs- en woonverkeer zoveel mogelijk te scheiden. Voor het Marconikwartier komt er in 2025 een gebiedsambitiedocument. 

Het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt het deelgebied Galileipark, samen met innovatieve partijen die onder andere actief zijn in de waterstofketen. Stedin ontwikkelt in dit deelgebied een bedrijfsschool. In het Keilekwartier opende de Hogeschool Rotterdam in 2024 een tijdelijke satellietlocatie.

Als parkeeroplossing is de ambitie om in M4H hubs met deelmobiliteit en andere diensten te realiseren. Het vastgestelde warmteplan en het bodemenergieplan zorgen voor sturing in de richting van het best mogelijke warmte-koudesysteem voor M4H.

Stadionpark/Rotterdams Tij

De gemeenteraad stelde in 2024 de nieuwe plannen vast voor Stadionpark en Feyenoord City 2.0. Het gaat om de herziene gebiedsvisie Stadionpark, masterplan Feyenoord City 2.0, het Ambitiedocument Waterkant en de grondexploitatie voor dit deelgebied, alsmede de bestemmingsplannen voor Mallegat en Colosseumplot. In de eerste helft van 2025 is gewerkt aan de uitvoering van de motie Feijenoord Visie en worden voor de Waterkant het stedenbouwkundig plan en het omgevingsplan uitgewerkt. Het gebied voor de Colosseumplot is bouwrijp. Daar start op korte termijn de bouw. Voor deelgebied 3 (Stadiondriehoek) is met de eigenaren gewerkt aan een ambitiedocument in samenhang met de uitwerking van station en stationsomgeving Stadionpark in het kader van de MIRT.

Brainpark

De transformatie van Brainpark gaat voorspoedig. In het eerste kwartaal van 2025 is verder gebouwd aan het project ‘Canvas Living’ aan de K.P. van der Mandelelaan 130 (614 woningen); oplevering volgt in 2026. Ook is de bouw van ‘Max Euwekwartier’ Fase 1 aan de Max Euwelaan (743 woningen) gaande. In het eerste kwartaal van 2025 is verder gewerkt aan de planontwikkeling voor ‘Max Euwekwartier’ Fase 2a (sociale huurwoningen), voor ‘Rush’ (studenten/jongeren) en ‘Max Euwekwartier’ Fase 2b (ouderen). De bestemmingsplannen voor deze ontwikkelingen zijn reeds vastgesteld.

Rijnhaven

De Rijnhaven is een samenhangende gebiedsontwikkeling die bestaat uit een verstedelijkingsprogramma en de aanleg van het Rijnhavenpark. De ontwikkelingen zijn onverminderd in volle gang. De eerste fase van de demping ligt in te klinken en de tweede fase start in mei 2025. Het college stelde in maart het definitief ontwerp vast voor het landpark, het voorlopig ontwerp voor (de uitbreiding van) het drijvend park Wilhelminapier en het schetsontwerp voor het drijvend park Katendrechtzijde. Dit betekent onder andere dat de voorbereidingsfase (bestek en aanbesteding) van het landdeel van het park nu kan starten. Sinds de uitspraak van de Raad van State op 16 april 2025 is het bestemmingsplan onherroepelijk, met een kleine wijziging over het windklimaat. De gemeente verwacht op korte termijn de tenderprocedure voor de ontwikkeling van bouwblok 1 te kunnen starten. De pilot om het zwemmen rond het drijvende park te faciliteren was in 2024 een succes en wordt in 2025 herhaald.

Het Rijnhavenpark, als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Rijnhaven, is opgenomen in de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

Hart van Zuid

Hart van Zuid ontwikkelt zich verder tot 2e stadscentrum van Rotterdam. Begin 2025 heeft Pathé een positief investeringsbesluit genomen om een bioscoop op de Leisure Plot bij Ahoy te bouwen. De start van de bouw wordt verwacht in het najaar van 2025. De bouwtijd is ongeveer twee jaar.  Verder wordt gewerkt aan diverse woningbouwontwikkelingen, waaronder de ABN-Amro locatie en Parnassia. Voor de Twenstestraat is gestart met het opstellen van een projectambitiedocument.

In 2024 is een voorbereidingskrediet toegekend voor de stationshal. Het definitieve ontwerp en de kostenraming zijn gereed en de omgevingsvergunning is verleend. Het investeringskrediet voor de realisatie van de stationshal is onderdeel van de nieuw voorgestelde investeringskredieten bij deze Voorjaarsnota. De bouw start in het najaar van 2025.

Hart van Zuid valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

 Hart van Zuid                                                                                                
  x € 1.000
Gevoteerd

Bijstelling

 krediet

Nieuw

gevoteerd

Realisatie

t/m 2024

Raming

2025

Raming

2026

Raming

2027

Raming

2028

Raming

2029

161.070 0 161.070 145.487 4.011 1 1 1 11.570

 

Grote opgaven die randvoorwaardelijk zijn voor grote gebiedsontwikkelingen

Stadsbrug tussen Kralingen en Feijenoord/IJsselmonde

Eind 2023 stelde de gemeenteraad de herziening vast van de Omgevingsvisie Rotterdam. Hiermee is het afgesproken voorkeursalternatief formeel planologisch vastgelegd. Daarbij gaat het om een derde stadsbrug, station Stadionpark en een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding van Kralingse Zoom naar Zuidplein. 

De gemeenteraad legde ook de financiële dekking vast voor de Rotterdamse bijdrage aan dit project. Daarna is op 18 januari 2024 de bestuursovereenkomst Stadsbrug, hoogwaardig openbaar vervoer (hov) en station Stadionpark ondertekend. Met deze ondertekening is de planning- en studiefase gestart. De eerste maanden is gewerkt aan de inrichting van de gezamenlijke projectorganisatie en de uitwerking van de eerste werkzaamheden, zoals voor Station Stadionpark, de verbinding van hoogwaardig openbaar vervoer en het omgevingsmanagement.

Onderdeel van deze planning- en studiefase is het uitwerken van ambitiedocumenten voor de verschillende onderdelen van dit project. De systeemkeuze HOV tramkwaliteit is een belangrijke stap om de HOV-lijn verder uit te werken. De gezamenlijke opdrachtgevers (gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) hebben besloten om over de nieuwe stadsbrug in Rotterdam bij voorkeur een tram te laten rijden, die reizigers binnen 15 minuten van Zuidplein naar Kralingse Zoom brengt. 

P+R Meijersplein en P+R Kralingse Zoom

Voor de beide P+R’s is de tekst identiek. Het zou de lezer wat tijd besparen als de schrijver de tekst samenvoegt tot 1 alinea:

Voor zowel P+R Kralingse Zoom als P+R Meijersplein is het voorlopig ontwerp afgerond, met bijbehorende investeringsraming. Voor beide P+R’s start de fase van het definitief ontwerp begin april.

In de Voorjaarsnota 2025 wordt aanvullende dekking aangevraagd voor het uitvoeringskrediet dat later dit jaar in de 8M zal worden aangevraagd.

Roseknoop

Op 12 juli 2024 is de Roseknoop opgeleverd en officieel geopend, na werkzaamheden die anderhalf jaar hebben geduurd. Volgens de oorspronkelijke planning zou het stadsplein pas eind september 2024 gereed zijn. Door goede samenwerking met de aannemer en de diverse stakeholders was het mogelijk om het stadsplein twee maanden eerder dan gepland op te leveren. Het gereedkomen is gevierd met een buurtfeest.  

In 2025 is op 31 maart de tijdelijke verlengde Colosseumweg, die indirect hoort bij de Roseknoop, opgeleverd en opengesteld voor het verkeer.

Op dit moment wordt de nadeelcompensatie voor de RET afgerond.

De Roseknoop valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

A16 Rotterdam

Met de aanleg van de A16 Rotterdam zorgt Rijkswaterstaat aan de noordrand van Rotterdam voor een nieuwe snelwegverbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij de Doenkade. Hierdoor is er vanaf eind 2025 een betere doorstroming van verkeer en een betere bereikbaarheid van stad en regio.
Langs het vliegveld is een deel van de nieuwe snelweg in gebruik genomen als vervanging van de Doenkade tot aan de aansluitingen bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan. In het Lage Bergse Bos is de tunnel gereed. De tunnelinstallaties worden getest. Boven de tunnel zijn het herstel en de inrichting begonnen van het Lage Bergse Bos. Om het bestaande viaduct in de A16 boven de Hoofdweg te vervangen, zijn tijdelijke viaducten geplaatst. Daarmee kon in de tussengelegen ruimte begonnen met de funderingen voor het nieuwe viaduct. Door de afgesloten toerit naar het zuiden is er een omleiding naar de toerit bij de Jacques Dutilhweg. Betere verkeerslichten bevorderen daar de doorstroming.

Het project ligt op planning voor de openstelling in oktober 2025.

Komende zomer wordt gewerkt aan de Terbregseweg en Hoofdweg om de aansluitingen op het Rotterdamse wegennet te realiseren.

In deze periode wordt de A16 verlegd naar het definitieve viaduct over de Hoofdweg.

De maatregelen op lokale wegen die ervoor zorgen dat omwonenden niet meer geluid horen door de nieuwe snelweg (de 'saldo nul' maatregelen), het aanbrengen van stil asfalt en het plaatsen van extra geluidschermen aan de Ankie Verbeek-Ohrlaan, zijn gerealiseerd.

Dit project valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

Stadsprojecten

De Stadsprojecten zijn investeringen in de buitenruimte met een veel breder effect dan alleen een aantrekkelijke buitenruimte. Ze dragen bij aan de mobiliteitstransitie en klimaatadaptatie, aan de economie van de stad en aan werkgelegenheid. Ze zorgen ook voor ruimte voor nieuwe woningen in de stad. Het definitief ontwerp (DO) voor (delen van) de Stadsprojecten Hofplein, Hofbogenpark, Getijdenpark Feyenoord, Rijnhavenpark, en Alexanderplein is vastgesteld. Begin 2025 is bovendien de uitvoering van Hofplein en Alexanderplein van start gegaan. Er is geld aangevraagd voor de projecten waarvan de verwachting is het komende jaar een definitief ontwerp vast te stellen. De hoogte van het aangevraagde krediet is daarom elk jaar anders.

De projecten Hofbogenpark, Hofplein en Rijnhavenpark vallen onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

Zeven stadsprojecten
x € 1.000
Gevoteerd

Bijstelling

 krediet

Nieuw

gevoteerd

Realisatie

t/m 2024

Raming

2025

Raming

2026

Raming

2027

Raming

2028

Raming

2029

253.474 -2.796 250.678 35.182 39.501 99.243 49.732 25.004 576