Voorjaarsnota 2025

Bestuurlijke hoofdlijnen

Paginanummer in website: 163

Bestuurlijke hoofdlijnen

 

Excessief geweld: zware schietincidenten / explosies

De inzet op de aanpak van dit fenomeen blijft onverminderd groot. In samenspraak met de gemeente Rotterdam en de deelnemers van het Regionale overleg (diverse regiogemeenten, politie en Openbaar Ministerie) werkt het ministerie van Justitie en Veiligheid aan de inrichting van het landelijke overleg, het Overleg Tegen Explosies (OTE). Vanuit dit overleg wordt de aanpak samen met diverse departementen georganiseerd en versterkt.  

Ook werkt de Erasmus Universiteit aan de voorbereiding van een wetenschappelijk onderzoek naar Excessief Geweld en de aanpak ervan. De gemeente Rotterdam coördineert en faciliteert dit onderzoeksproject.

 

Controleren drugslabs / cocaïnewasserijen in woningen

Na de explosie aan de Schammenkamp verkent de gemeente in nauw overleg met de driehoekpartners en experts van de DCMR en Veiligheidsregio of drugslabs en cocaïnewasserijen eerder zijn te traceren.

Het handhaven van de opiumwet is de verantwoordelijkheid van het OM en politie. Deze handhaving is onderdeel van een integrale aanpak op drugslabs en cocaïnewasserijen, waarin ook de gemeente een rol heeft. De gemeente is aanjager, verbinder en ondersteuner in de integrale aanpak. Uitgangspunt hierin is het weghalen van het gevaar van de drugslabs en cocaïnewasserijen – het brand-, explosie-, gewelds- en gezondheidsgevaar voor omwonenden door de aanwezige chemicaliën en de criminele productieprocessen. De aanpak is erop gericht de bevoegdheden zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten waardoor zowel de informatiepositie als de aanpak zelf verbetert. 

Hiervoor verkent de gemeente samen met de eenheid Rotterdam en de politieacademie de mogelijkheid tot het gebruiken van innovatieve middelen zoals e-noses (snel traceren van chemicaliën in de lucht), maar ook welke uitrusting en expertise er bij gemeentelijke professionals nog nodig is om goed en veilig te kunnen handelen als er een (vermoedelijk) drugslab aangetroffen wordt. Daarnaast zijn er in eind 2024 en begin 2025 metingen verricht in het rioolwater om (grote) lozingen van mogelijke drugsproductie te detecteren. De uitkomsten hebben laten zien dat er geen omvangrijke lozingen van restafval van bepaalde drugsproductie hebben plaatsgevonden. De conclusies en mogelijke verklaringen hiervoor worden nog verwerkt in een definitieve rapportage.  Verder zet de gemeente in op bewustwording en het vergroten van de kennis van de Rotterdammer op dit onderwerp, zodat ook bewoners en ondernemers weten welke signalen ze kunnen herkennen en waar ze dat vervolgens kunnen melden.

 

Levendige stad

De voorbereidingen voor het B/C evenementenoverzicht 2026 starten begin september. Er vinden ook dit jaar weer veel A evenementen en 0 meldingen plaats in de stad. De laatste jaren is er een flinke toename te zien in het aantal bezwaarzaken op evenementen. Rotterdammers in bepaalde delen van de stad zijn het niet eens met de hoeveelheid evenementen in hun woonomgeving en maken bezwaar. Organisatoren geven ook aan dat de organisatie van evenementen steeds ingewikkelder wordt, niet alleen financieel, ook organisatorisch. Dit is terug te zien in de vergunningprocedure die steeds ingewikkelder is en langer verloopt.

Demonstraties vinden ook steeds meer in de stad plaats. Vooral actuele thema’s zoals het conflict in het Midden-Oosten en de klimaatsituatie vragen veel aandacht.

 

Campagne drugsgebruik

De tweede fase van de campagne is in augustus 2024 van start gegaan. Eind mei gaat de derde fase van de drugscampagne van start.

De meerderheid van de Rotterdammers gebruikt geen (hard)drugs en wijst drugsgebruik af. Vanaf de zomer 2025 wordt deze campagneboodschap dan ook uitgelicht. Het 'niet gebruiken' van drugs wordt als norm uitgedragen.

 

Toezicht en handhaving

Wijkhandhaving

In 2025 zet de werving, ontwikkeling en rol van wijkhandhaver verder door om in elke wijk te kunnen voorzien van wijkhandhavers. Handhavers zijn zo zichtbaar en benaderbaar mogelijk. Per wijk wordt getoetst welke aanpak het meest effectief is om een wijkhandhavers als vast gezicht en aanspreekpunt in te zetten: inzet op straat op via een wijkhub. In enkele wijken vinden vanuit de wijkhub maandelijks inloopspreekuren plaats. Communicatie hierover wordt ingezet op een manier die past bij de wijk. Via een opleidingsmodule ‘wijkgericht werken’ wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden.