Voorjaarsnota 2025
Doel: Veilige stad
Paginanummer in website: 164Doel: Veilige stad
Wat willen we bereiken?
Rotterdam is een veilige stad zijn waar iedereen zich welkom en thuis voelt. Dit meten we aan de hand van de Veiligheidsindex die deel uitmaakt van het Wijkprofiel.
Hoe doen we dat?
Wijkveiligheid
- In samenwerking met de wijkraad, bewoners en wijkprofessionals, heeft de gemeente acties uitgevoerd die gericht zijn op het vergroten van de wijkveiligheid. Deze acties gaan door.
- Werken aan wijkveiligheid met bijvoorbeeld de pleinenaanpak, stewards, de Rotterdamse verkeersaso aanpak, jongerenwerkers, mosquito’s, cameratoezicht, Buurt Preventie en het Veiligheidsloket waar bewoners en ondernemers overlast kunnen melden. Ook zijn er actieprogramma’s, waaronder Geweldig Beverwaard, het Buurtverbeterplan Pupillenbuurt en het actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’.
- Er zijn participatieve onderzoeken veiligheidsbeleving gestart in Hoogvliet en Pernis.
- In de wijken Beverwaard, Pendrecht, Hoek van Holland, Rozenburg, Lombardijen en Bloemhof zijn en worden participatieve acties gericht op het vergroten van de veiligheidsbeleving uitgevoerd. Hiermee worden de uitkomsten van de eerder afgeronde veiligheidsonderzoeken opgevolgd.
- In alle wijken zijn accounthouders Veiligheid en veiligheidsregisseurs actief. In de gebieden Feijenoord, Charlois, IJsselmonde, Delfshaven en in het Centrum is er extra aandacht voor wijkveiligheid, bijvoorbeeld door de inzet van stadsmariniers.
- In het eerste kwartaal van 2025 is een vaste camera geplaatst aan de Schoterbosstraat. Hiertoe heeft de driehoek eind 2024 besloten. In de straat ervaren bewoners aanhoudende overlast, die veroorzaakt wordt door een groep jongeren en verslaafden en dak- en thuislozen. Het gaat hierbij om het openlijk verhandelen van verdovende middelen, mishandeling, vernielingen en het intimideren van bewoners, ondernemers en passanten.
- Ook is in het eerste kwartaal een camera geplaatst nabij de Pauluskerk. Deze moet de drugsproblematiek beter in beeld brengen.
- Het cameraproject Oude haven – dat wordt ingericht met vijf vaste camera’s – is voorbereid. Naar verwachting wordt eind april/mei gestart met de uitvoering. De bewonersbrief is op 11 april verspreid.
- In nauwe samenwerking met de politie zijn tijdens de jaarwisseling op twaalf hotspotlocaties mobiele camera’s geplaatst, die een bijdrage hebben geleverd aan een beheersbaar verloop.
- In 2025 worden alle toezichtcamera’s geëvalueerd. In deze evaluatie worden tevens outputdoelen per cameragebied opgenomen, conform de uitwerking van de motie ‘Doelen duidelijk in beeld’.
- IJsselmonde (bestaande uit de wijken Groot-IJsselmonde, Oud-IJsselmonde, Beverwaard en Lombardijen) is een gebied met forse uitdagingen. In de nasleep van de seriemoorden in het gebied werd dit opnieuw duidelijk. De seriemoorden zijn afschuwelijk en staan op zichzelf en los van welk beleid dan ook, maar het gevoel van toenemende onveiligheid en verval en verloedering wordt breed gedeeld. Burgemeester Schouten en wethouder Simons hebben in dat kader in april verschillende wijken bezocht voor een schouw waarin bewoners hen op onveilige en unheimische plekken wezen. Er is in IJsselmonde meer focus nodig op de terreinen veiligheid en leefbaarheid en daarom zijn er middelen vrijgemaakt onder de vlag ‘Actieplan leefbaarheid IJsselmonde’. Gericht op het aanpakken van onveilige, onleefbare en verloederde plekken en situaties in de wijk, los van inzet van handhaving. Ook zijn de middelen binnen dit actieplan bedoeld voor incidentele investeringen. Cruciaal hierbij is dat de concrete invulling wordt vormgegeven in samenspraak met de betrokken wijkraden en bewoners. Zij kennen de wijk het beste en daarmee ook de plekken en situaties die met prioriteit aangepakt dienen te worden. De invulling van het actieplan wordt nader ingevuld bij de aankomende Begroting.
Kwetsbare wijken
Voor kwetsbare wijken wordt ingezet op twee grote onderwerpen:
1) het vinden en aanspreken van overlastgevende personen met onbegrepen gedrag en vervolgens toeleiden naar zorg en 2) het verbeteren van de subjectieve veiligheid in kwetsbare wijken.
- Er is al enkele jaren een toename van personen met onbegrepen gedrag in de buitenruimte. Het gedrag van de mensen heeft negatieve impact op de veiligheidsbeleving van bewoners, ondernemers en dergelijke. Niet iedereen weet de juiste hulp te vinden of staat hiervoor open. Bij wijze van pilot wil de gemeente in minimaal twee gebieden starten met intensieve bemoeizorg door een interventiemedewerker.
- In bepaalde delen van de stad veroorzaken groepen personen overlast in de buitenruimte. Dit leidt tot inzet van politie en andere maatregelen om de openbare orde te handhaven. Het inregelen van een structurele aanpak kost meer tijd dan verwacht. De inzet van deze middelen ondersteunt een verdere aanpak en rust in de openbare ruimte voor de periode waarin de personen op straat leven. Tot en met het einde van 2025 is er inzet van Stichting OCAN in Charlois, Feijenoord en delen van Hoogvliet.
- Uit de eerdere onderzoeken naar veiligheidsbeleving blijkt dat kleine interventies in de buitenruimte, aanpak van overlast en het verbeteren van de sociale cohesie, vaak leiden tot grote bevordering van de veiligheidsbeleving. Een onderzoek hiernaar en het gezamenlijk oppakken van de aanbevelingen met partners en de bewoners bevorderen een breed gedragen gevoel van urgentie binnen de diverse onderdelen van de gemeente.
Toezicht en handhaving
Belangrijk is de zichtbare aanwezigheid van handhavers in de wijk. Handhavers zijn herkenbaar en aanspreekbaar in de wijk en treden direct op om overlast terug te dringen. Handhaving vindt plaats op plekken en momenten waar de stad behoefte aan heeft. Dit draagt bij aan een zichtbare, veilige, leefbare en bereikbare stad.
Ondermijning in de haven en de stad
- De gezamenlijke aanpak van drugscriminaliteit in de haven, waarin negen publieke en private partijen samenwerken, wordt voortgezet. Met ingang van 2024 is een meerjarige doeluitkering toegekend vanuit het Rijk voor de Uitvoeringsagenda Haven. In 2025 wordt deze meerjarige financiering voortgezet binnen het samenwerkingsverband, met als doel het tegengaan van drugscriminaliteit en corruptie in het havengebied, met aandacht voor de economische concurrentiepositie.
- In 2023 en 2024 heeft de gemeente een appèl gedaan op de Rotterdamse drugsgebruiker om drugsgebruik minder ‘normaal’ te maken. De campagne wordt dit jaar voortgezet. Uit een eerste ‘1-meting’ onder Rotterdammers blijkt dat de campagne als geloofwaardig werd beschouwd. Het heeft bijgedragen aan gesprekken over drugsgebruik en - met name onder jongeren - bijgedragen aan bewustwording over de relatie tussen drugsgebruik en criminaliteit.
- De havensteden Antwerpen, Hamburg en Rotterdam trekken gezamenlijk op richting de Europese Unie om hun ervaring en kennis op het gebied van havenveiligheid in te brengen in de ontwikkeling van Europees beleid en regelgeving en de positie van havensteden daarin te versterken.
- De gemeente blijft zich samen met de partners in Rotterdam inzetten om de weerbaarheid van de haven en de stad tegen de invloeden van drugscriminaliteit te vergroten en jongeren en (toekomstig) havenpersoneel daartegen te beschermen. De gemeente pakt met partners ondermijnende criminaliteit aan. Het gaat bij deze aanpak om een aantal zaken, zoals signalering om de informatiepositie te verbeteren, het opwerpen van barrières, vergroting van de bewustwording en het creëren van weerbaarheid. Het gaat daarnaast om een concrete bestuursrechtelijke, strafrechtelijke, privaatrechtelijke of fiscaalrechtelijke aanpak. Daarnaast stimuleert de gemeente positieve ontwikkelingen en zet ze in op publiek-private samenwerking.
- Daarnaast zet de gemeente nadrukkelijk in op (kleinere) zichtbare criminaliteit, waar de Rotterdamse bewoner en ondernemer last van heeft. Zo heeft de gemeente in 2025 deze aanpak vanuit de winkelstratenaanpak uitgebreid op de winkelboulevard Zuid (Beijerlandselaan en de Groene Hilledijk) naast de Slinge, de Wolphaertsbocht en de Crooswijkseweg. De operationele aanpak wordt hierdoor voortgezet in meerdere delen van de stad, in nauwe samenwerking tussen gemeente en politie.
- Om een signaal af te geven dat misdaad niet loont, bekijkt de gemeente samen met het Openbaar Ministerie of in beslaggenomen of afgepakte goederen een maatschappelijke bestemming kunnen krijgen. In dat kader loopt ook al geruime tijd de pilot van het Ministerie Justitie & Veiligheid om een pand in Crooswijk te ‘herbestemmen’. Op dit moment wordt een plan gemaakt, dit wordt naar verwachting in de tweede helft van 2025 aan het college voorgelegd.
- Op basis van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen (Bibob) en volgens het gemeentelijke Bibob-beleid onderzoekt de gemeente vergunningaanvragen, vastgoedtransacties en subsidieverstrekking. Aan de hand van de onderzoeksresultaten kan de gemeente voorkomen dat wij onbedoeld criminele activiteiten faciliteren.
Radicalisering, extremisme, polarisatie en maatschappelijke onrust
Rotterdam wil radicalisering, extremisme, polarisatie en maatschappelijke onrust tegengaan. Dat gebeurt op basis van de Rotterdamse aanpak Radicalisering, Extremisme en Polarisatie (REP). De aanpak bestaat uit preventieve groepsgerichte interventies, deskundigheidsbevordering, een persoonsgerichte aanpak bij radicalisering en extremisme, alertheid op mogelijke sociale instabiliteit, en advies en inzet bij polarisatie.
Weerbaarheid
De internationale veiligheidssituatie is de afgelopen jaren sterk verslechterd. Statelijke en niet-statelijke actoren bedreigen in toenemende mate de nationale veiligheidsbelangen van Nederland. Met statelijke actoren bedoelen we andere landen, of partijen die een regering vertegenwoordigen. Met niet-statelijke actoren bedoelen terroristische groeperingen of civiele personen (bijvoorbeeld Hackers).
Hybride dreigingen door statelijke actoren met kans op ontwrichting in Nederland zijn gegroeid. Voor het eerst in lange tijd is het reëel dat Nederland via de collectieve verdedigingsclausule in het NAVO-verdrag (artikel 5) direct betrokken raakt bij een grootschalig gewapend conflict. Dit blijkt onder andere uit het dreigingsbeeld van de MIVD en AIVD. Ook moet rekening worden gehouden met het scenario van langdurige en grootschalige stroomstoringen door hybride aanvallen. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om de weerbaarheid van onze maatschappij te verhogen. Dit vraagt om een stevige aanpak op lokaal niveau. Het zijn immers de inwoners in de wijken waar het vergroten van de weerbaarheid start. We zetten hierbij in op:
- Het organiseren van doorleefsessies in een aantal wijken (in navolging van de pilot in Bloemhof).
- Het faciliteren van weerbaarheidsinitiatieven in de wijk en het vergroten van samenredzaamheid.
- Het inrichten van lokale noodsteunpunten.
- Het versterken van interne weerbaarheid.
Digitale criminaliteit
Het doel van de aanpak is het bestrijden van digitale criminaliteit en het weerbaar maken en houden van de stad. Om dit te bereiken zet de gemeente in op:
- Deelname aan en organiseren van – al dan niet bestuurlijke - cybercrisesoefeningen met belangrijke partners.
- Testen van de regionale crisisstructuur door deelname aan Agile.
- Bestrijding van digitale criminaliteit in samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsalliantie Rotterdam.
- Samenwerking met publieke en private partners op een gezamenlijke inzet voor een sterkere weerbaarheid tegen digitale criminaliteit in het havenindustrieel complex van Rotterdam.
- Het uitvoeren van controles op faciliterende branches en waar nodig het opzetten van en deelnemen aan RIEC-casuïstiek.
Per 2025 wordt de regionale integrale samenwerking met de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsalliantie Rotterdam doorontwikkeld en uitgebreid. De regionale aanpak is vormgegeven langs 4 lijnen:
- Digitale criminaliteit
- Crisis- en incidentbeheersing
- Eigen huis op orde
- Digitaal weerbare democratie
Hiermee worden de landelijke lijnen vertaald naar de regionale realiteit.
Gedurende 4 jaar wordt vanuit het EU-onderzoeksproject Agile onderzoek gedaan naar crises met een lage waarschijnlijkheid maar een enorm grote impact. De gemeente Rotterdam doet in samenwerking met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond mee met een cybercrisis-casus. Hiermee test de gemeente hoe de regionale crisisstructuur bestand is tegen complexe crises. Zo hoopt de gemeente meer inzicht te krijgen in de cascade-effecten in de ketens. Het doel hiervan is om een methode en tools te ontwikkelen om dit soort crises te begrijpen, te managen en erop te anticiperen.
Vanuit de opgave ondermijning is aandacht voor branches die digitale criminaliteit faciliteren.
High Impact Crimes
De gemeente werkt aan het voorkomen en terugdringen van overvallen, straatroven en woninginbraken. Dat gebeurt met een integrale persoonsgerichte aanpak van daders van high-impact-crimes (HIC), en met preventieacties – zowel online als in de wijken - gericht op ondernemers en inwoners van de stad. Slachtoffers van HIC-delicten krijgen de nodige nazorg om hun gevoel van veiligheid te herstellen.
Jeugdoverlast en -criminaliteit
- In het najaar van 2024 zijn twee pilots gestart naar aanleiding van zorgen over de betrokkenheid van meisjes bij problematisch en delinquent gedrag en de invloed van de straatcultuur en criminaliteit binnen het primair onderwijs. Als het gaat om de problematiek rond meiden investeert het grenzenstellend jongerenwerk in het herkennen van signalen van problematische gedrag onder meisjes en passende inzet hierop. Het doel van grenzenstellend Jongerenwerk is het terugdringen van jeugdoverlast en –criminaliteit. In het primair onderwijs werkt het grenzenstellend jongerenwerk binnen de school waar het zorgwekkende signalen opvolgt en het onderwijspersoneel adviseert over de straatcultuur en jeugdcriminaliteit. Speciale aandacht is er voor leerlingen en ouders met zorgen over de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs.
- Naar aanleiding van ernstige geweldsincidenten en de betrokkenheid van (groepen) jongeren hierbij, is opdracht gegeven tot een vernieuwde aanpak om de problematiek rondom rivaliserende jeugdgroepen verder tegen te gaan. Dit is een bestuurlijke opdracht, in samenwerking met de gemeente Schiedam, politie, openbaar ministerie en stichting JOZ.
- De pleinstewards zijn ruim anderhalf jaar actief in diverse wijken, waar zij (jeugd)overlast tegengaan en beschikbaar zijn voor bewoners en ondernemers met diverse vragen en klachten. Binnenkort is een evaluatie gereed over deze inzet.
- De gemeente voert diverse preventieve programma’s en projecten uit om bewustwording rond criminaliteit en de verleidingen van de straat en online te vergroten. Concrete resultaten zijn de film Zwijgrecht, het programma Geweldig Rotterdam en de campagne Chat erover in samenwerking met Fier.
- Het programma Preventie met Gezag is actief, waarmee de aanpak van jeugdcriminaliteit en overlast in vier gebieden is geïntensiveerd. Het gaat om: Charlois, Delfshaven, Feijenoord en IJsselmonde. Het programma is binnen de gemeente een aanvulling op de bestaande aanpak en ook partners zoals politie, Openbaar Ministerie, HALT en de jeugdstrafketen (Raad voor Kinderbescherming en Jeugdbescherming) doen mee.
Veilig Openbaar Vervoer
- Financiering van de volledig risicogestuurde inzet van ov-surveillanten in de metro op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 17.30 uur tot einde dienst.
- In opdracht van de gemeenteraad investeert het college extra in sociale veiligheid in het OV, door uitvoering te geven aan motie Coenradie ‘impuls handhaving OV’ voor het versterken en intensiveren van handhaving met name in de avond/begin nacht (jaarlijks € 500.000 t/m 2026).
- Het nieuwe Handhavingsmodel van de RET geeft richting aan hoe deze extra gemeentelijke middelen zullen worden ingezet. In het tweede kwartaal van 2025 wordt duidelijk hoe de RET het Handhavingsplan concreet in praktijk gaat brengen. RET hoopt dan te starten met de fietsteams voor snelle opvolging door BOA-OV bij incidenten in alle OV-soorten, inzet van een zorgmakelaar of veldwerker voor de aanpak van kwetsbare personen en buitenslapers in het OV en live cameratoezicht in de voertuigen.
- Daarnaast gaat de RET een deel van de extra gemeentelijke subsidie gebruiken om toezichthouders bij Securitas in te huren die op alle soorten OV inzetbaar zijn en daarbij de mogelijkheid hebben om zwartrijders een verhoogd tarief op te leggen.
Woonoverlast
- Hoe we woonoverlast met onze partners aanpakken is beschreven in het nieuwe uitvoeringsplan woonoverlast.
- Om het vertrouwen van melders in de gemeentelijke aanpak van woonoverlast te vergroten, verbetert de gemeente de komende jaren de communicatie met de melder. Met een nieuwe enquête peilen we of het vertrouwen groter wordt en waar het nodig is om de communicatie bij te stellen. De uitkomsten van de enquête worden jaarlijks geëvalueerd, met 2024 als nulmeting.
- In Kralingen wordt sinds 2022 het stoplichtmodel gebruikt in de aanpak van (studenten)woonoverlast. Dit model maakt de overlast inzichtelijk, zorgt voor een betere dossieropbouw voor de inzet van instrumenten uit de escalatieladder en de meldingsbereidheid onder omwonenden neemt toe. Het model is succesvol in de aanpak van woonoverlast en er wordt onderzocht waar dit model nog meer kan worden gebruikt. Tot op heden is er nog geen geschikte doelgroep of locatie om het model ook te gebruiken.
- In 2025 wordt een nieuw zaaksysteem opgeleverd, waarmee onderscheid wordt gemaakt op type melding. Dit maakt het mogelijk om vanaf 2025 meer informatiegestuurd te werken en sneller in te spelen op trends in woonoverlast. Als bijvoorbeeld in een specifieke straat of wooncomplex een toename van een bepaald soort woonoverlast wordt gesignaleerd, kan hier direct gericht op worden ingezet.
Levendige stad
- Het college heeft de Safe’R Spot na een succesvolle pilot met twee jaar verlengd. De Safe’R Spot biedt een veilige haven voor uitgaanspubliek dat zich onveilig voelt of te maken krijgt met vervelende situaties tijdens het stappen. Het initiatief wordt uitgevoerd in samenwerking met Stichting De Veilige Nacht. Elke vrijdag- en zaterdagnacht van 23:00 tot 05:00 uur is de Safe’R Spot te vinden op de hoek van de Lijnbaan en het Stadhuisplein.
- De burgemeester en het college hebben in het eerste halfjaar 2024 de nieuwe horecagebiedsplannen vastgesteld. Met de nieuwe horecagebiedsplannen is in de stad meer ruimte voor (nacht)horeca mogelijk gemaakt. Op sommige plekken wordt juist pas op de plaats gemaakt qua horeca-ontwikkeling, om de balans tussen levendigheid en leefbaarheid niet (verder) te verstoren. Op vijftien locaties is beleidsmatig ruimte geboden voor de ontwikkeling van 24-uurshoreca. Aan FERRY en Verhip zijn inmiddels 24-uursvergunningen verleend. Daarnaast is een 24-vergunningaanvraag in behandeling voor een nieuwe nachtclub.
- Toezichthoudende diensten hebben in het vierde kwartaal van 2024 een nieuwe samenwerkingsovereenkomst over het toezicht op de horeca vastgesteld. Stedelijke prioriteiten zijn: terras op orde, verantwoordelijk alcoholgebruik, veilig uitgaan in de nacht, tegengaan van overlastexcessen en het op orde hebben van de vergunning. In de vorig jaar door college en raad vastgestelde horecanota is de ambitie opgenomen om meer risico- en informatiegestuurd toezicht te houden op de horeca. Op dit moment wordt een matrix ontwikkeld waardoor gerichter het risicoprofiel van een horecaonderneming en de toezichtprioritering kunnen worden bepaald. De nieuwe werkwijze wordt als pilot getest in een nog nader te bepalen gebied. Als het gaat om NIX18 blijft de naleving van de controle van legitimatiebewijzen en het niet schenken aan minderjarigen bij verschillende branches achter. De inzet van testaankopers om onder andere bij horeca en sportkantines te controleren op naleving is hervat.
- In het coalitieakkoord is opgenomen dat het college flexibel om blijft gaan met uitbreiding van terrassen (maatwerk). Naast maatwerk bij de uitbreiding van de terrassen in m2, wil het college ook maatwerk voor de kwaliteitseisen. Voor meerdere locaties is een terrassenplan in de maak en sinds de start van het Team Ondernemers Maatwerk zijn meer dan 100 verzoeken voor individueel maatwerk behandeld. Om rechtszekerheid te garanderen, neemt de burgemeester besluiten voor individueel maatwerk op in de exploitatievergunning. Hierdoor kunnen belanghebbenden bezwaar indienen. Het terrasvlonderseizoen start 15 mei en duurt tot 15 oktober. Om de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren, was het dit jaar eerder mogelijk om een vergunningaanvraag te doen. Het aantal bezwaren tegen terrasvlondervergunningen is in 2024 toegenomen.
Actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’
Met het actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’ (medio 2023 - medio 2026) voert Rotterdam een integrale aanpak op het gebied van arbeidsmigratie uit. Dit gaat onder andere om inzet op het gebied van registratie, bevordering van zelfredzaamheid en tegengaan van uitbuiting en overlast. De gemeente zet met name in op vier vestigingswijken waar veel EU-migranten wonen. Daarnaast is een regionale coalitie met werkgevers opgezet. Ook zet de gemeente druk op het Rijk om wetgeving te realiseren. De doelen en acties per actielijn staan vermeld in het actieprogramma ‘Meer grip op arbeidsmigratie’. De gemeenteraad heeft begin april 2025 de voortgangsrapportage over 2024 ontvangen. Deze rapportage wordt in de commissie WIOSSAN behandeld.
Hoe meten we de veiligheid?
Indicatoren | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Realisatie 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Collegetarget Veilig: De Veiligheidsindex (VI) binnen het Wijkprofiel heeft in 2026 een gemiddelde score die gelijk of hoger is dan de gemiddelde score op de VI in 2022 (110) |
|||||||||
|
110 |
Mijlpaal: 110 of hoger Realisatie: 105 |
n.v.t. | 110 of hoger | n.v.t. | ||||
Collegetarget Veilig: De 5 laagst scorende wijken op de VI van 2022 (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarweijk, Lombardijen) laten in 2026 een stijging van tenminste 5 punten zien t.o.v. 2022 |
|||||||||
Carnisse |
85 |
Mijlpaal: 87 Realistie: 93 |
n.v.t. |
90 |
|
n.v.t. |
|||
Hillesluis |
88 |
Mijlpaal: 90 Realisatie: 94 |
n.v.t. |
93 |
|
n.v.t. |
|||
Tussendijken |
89 |
Mijlpaal: 91 Realisatie: 98 |
n.v.t. |
94 |
|
n.v.t. |
|||
Tarwewijk |
89 |
Mijlpaal: 91 Realisatie: 87 |
n.v.t. |
94 |
|
n.v.t. |
|||
Lombardijen |
90 |
Mijlpaal: 92 Realisatie: 94 |
n.v.t. |
95 |
|
n.v.t. |
|||
Handhaving |
|||||||||
Totaal aantal handhavers |
399,9 fte |
429,1 fte |
449 fte |
454 fte |
463 fte (peildatum 28 maart 2024) |
|
|||
HIC-delicten |
|||||||||
Woninginbraken |
1.150 |
1.270 |
963 |
n.v.t. |
|
|
|||
Straatroven |
304 |
297 |
384 |
n.v.t. |
|
|
|
||
Overvallen |
86 | 54 |
45 |
n.v.t. |
|
|
|
||
Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer (metro): | |||||||||
Metro veiligheid algemeen | 7,5 | 7,4 | 7,2 | n.v.t | |||||
Metro veiligheid rit | 7,9 | 7,9 | 7,8 | n.v.t | |||||
Metro veiligheid instaphalte | 7,5 | 7,4 | 7,4 | n.v.t |
Toelichting indicatoren
Veiligheidsindex
Over de target veiligheid, veiligheid in de stad en ontwikkelingen in de stad presenteert het college eens per twee jaar aan de raad het wijkprofiel. Het wijkprofiel wordt samengesteld op basis van data van het voorgaande jaar. Het wijkprofiel 2022 is dus gebaseerd op data uit 2021. De Veiligheidsindex is een van de drie pijlers van het wijkprofiel en bestaat uit een subjectieve en een objectieve index.
De vijf laagst scorende wijken *) op de VI van 2022 (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarwewijk, Lombardijen) laten in 2026 een stijging van tenminste 5 punten zien ten opzichte van 2022.
*) hierbij worden de atypische wijken (Zuiderpark/Zuidrand, Cool, Zuidplein) buiten beschouwing gelaten. In deze wijken zijn relatief veel bezoekers. De score op de Veiligheidsindex is hierdoor vertekend.
Begin 2026 zijn de resultaten beschikbaar van de volgende meting. Dit is tevens de afsluitende meting voor het collegedoel Veilig.
Totaal aantal handhavers
Op peildatum 28 maart 2025 werken 463 fte handhavers. Onder handhavers verstaan wij boa´s, wijkbeheerders of handhavers met taakonderdelen jeugd, wonen, drank en horeca, bike, motor, gevaarlijke en hinderlijke honden, markten, ondermijning, schoon en milieu. In 2024 is begonnen met het stellen van prioriteringsagenda om de handhavingscapaciteit zo effectief mogelijk in te zetten. In 2025 wordt deze prioriteringsagenda voorgelegd aan de raad.
Aantal HIC-delicten
Cijfers 2024 High Impact Crimes (HIC):
- Woninginbraken: 963, een daling van 24,5% ten opzichte van 2023
- Straatroven: 384, een stijging van 30,2% ten opzichte van 2023
- Overvallen: 45, een daling van 16,7% ten opzichte van 2023
In vergelijking met 2023 is het aantal woninginbraken en overvallen in 2024 verder gedaald. Voor het eerst zijn er in een jaar tijd minder dan 1.000 woninginbraken in Rotterdam gepleegd. Het aantal straatroven is gestegen. Dit is een landelijke trend waarbij vooral het aantal straatroven onder jeugdigen toeneemt. De straatroofcijfers in 2024 liggen dicht bij het niveau van 2020, een jaar waarin zware coronamaatregelen van kracht waren met meerdere lockdowns. De eerder verwachte stijging ten opzichte van die periode bleef tot nu toe uit. Ten opzichte van 2019 (pré-corona) is het totaal aantal HIC-delicten in Rotterdam nog altijd sterk dalend, van 2464 in 2019 naar 1392 in 2024 (-43,5%).
Veiligheid Openbaar Vervoer (metro)
De cijfers Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer zijn afkomstig uit de OV-klantenbarometer. De OV-Klantenbarometer is het landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in onder andere het stads- en streekvervoer. De cijfers sociale veiligheid over 2024 zijn in het voorjaar 2025 beschikbaar gekomen.
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
BUS - Veiligheid algemeen 7,6 7,8 7,7 7,9 - 7,9 7,9 7,9 7,8
BUS - Veiligheid rit 7,9 8,0 8,4 8,6 - 8,4 8,5 8,4 8,3
BUS - Veiligheid instaphalte 7,7 7,8 7,7 7,9 - 8,0 8,0 7,8 7,8
TRAM - Veiligheid algemeen 7,7 7,7 7,9 7,9 - 7,8 7,9 7,7 7,6
TRAM - Veiligheid rit 8,0 8,0 8,5 8,5 - 8,2 8,2 8,2 8,0
TRAM - Veiligheid instaphalte 7,8 7,7 7,9 8,0 - 7,7 7,8 7,8 7,7
METRO - Veiligheid algemeen 7,3 7,3 7,5 7,6 - 7,5 7,5 7,4 7,2
METRO - Veiligheid rit 7,7 7,7 8,3 8,4 - 7,9 7,9 7,9 7,8
METRO - Veiligheid instaphalte 7,5 7,5 7,7 7,8 - 7,6 7,5 7,4 7,4