Voorjaarsnota 2025

Voortgang 2025

Paginanummer in website: 162

Voortgang Eerste herziening 2025

 

Collegetarget Veilig

  • De Veiligheidsindex (VI) binnen het Wijkprofiel heeft in 2026 een gemiddelde score die gelijk of hoger is dan de gemiddelde score op de VI in 2022 (110).

  • De vijf laagst scorende wijken *) op de VI van 2022 (Carnisse, Hillesluis, Tussendijken, Tarwewijk, Lombardijen) laten in 2026 een stijging van tenminste 5 punten zien ten opzichte van 2022.

*) De atypische wijken Zuiderpark/Zuidrand, CS-kwartier, Cool, Zuidplein blijven buiten beschouwing.

De laatste meting van de collegetarget was in 2023 en is gepubliceerd in de Veiligheidsindex 2024. In 2024 is de gemiddelde veiligheidsindex voor de stad gedaald naar 105, mede door een toegenomen onveiligheidsgevoel onder bewoners. Dit deel van het collegedoel veiligheid is nog niet behaald. Voor het behalen van de doelstelling gericht op het gemiddelde van Rotterdam wordt onder andere gewerkt aan de vijf veiligheidsopgaven uit de Veiligheidskoers 2023-2027, waarbij preventie en repressie in balans zijn.

Hiernaast investeert het college extra in de vijf wijken met de laagste veiligheidsscores. Met deze extra investeringen wordt ook gewerkt aan het vergroten van de veiligheid voor de hele stad. Omdat de vijf wijken relatief slecht scoren, heeft elke verbetering daar een effect op het gemiddelde van Rotterdam.

In de focuswijken zijn specifieke acties gestart. Hierbij zorgen we dat problemen zoals overlast of criminaliteit niet verschuiven naar andere gebieden. En dat de hele stad profiteert van wat we aanpakken en leren in de focuswijken. Voorbeelden zijn: verstevigde samenwerking met politie, toezicht en handhaving en jongerenwerk gericht op specifieke overlastlocaties, extra inzet op jeugdactiviteiten, aanpak van overlast in de buitenruimte en de aanpak van drugsoverlast in relatie tot panden. Ook is extra aandacht voor nazorg bij impactvolle incidenten, het in kaart brengen van informele wijknetwerken en faciliteren van bewonersinitiatieven.

Met deze extra investeringen is het gestelde collegedoel in vier van de vijf focuswijken behaald, volgens de tussenmeting in 2024. Hierin laat alleen de Tarwewijk nog een achteruitgang zien. Om deze trend te keren is in september 2024 een stuurgroep opgericht. Deze heeft tot doel de negatieve ontwikkeling nog vóór het einde van de collegeperiode (2026) om te buigen. Omdat alleen een samenhangende aanpak tussen de verschillende portefeuilles snel bijdraagt aan het vergroten van de veiligheid, zijn hiervoor gesprekken gevoerd met het college. Op dit moment worden acties uitgevoerd in een aantal straten (Brielselaan, Mijnsherenlaan, Pleinweg, Katendrechtse Lagedijk en Wolphaertsbocht). Deze acties worden binnen een jaar geëvalueerd, waarna de resultaten worden betrokken bij de beleidsvorming voor een nieuw college in 2026. Voor de uitvoering van de aanpak is in 2025 een stadsmarinier aangesteld. Acties die al zijn uitgevoerd zijn onder andere:

  • Meldingsbereidheidacties om bewoners te stimuleren veiligheidsincidenten te melden;
  • Aanpak van overlastlocaties, met name op het Verschoorplein;
  • Inzet op overlastgevende bedrijfspanden, leegstand en ondermijnende activiteiten;
  • Repressieve politie-inzet tegen parkeeroverlast op het Mijnsherenplein.

Het blijven evalueren van aanpakken en pilots in de focuswijken is cruciaal om de collegedoelstellingen te behalen. Het vergt veel inspanning om voor 2026 een meetbare trendomkeer in de Veiligheidsindex te realiseren. Als de huidige aanpak onvoldoende effect heeft, moet tijdig worden bijgestuurd om te voorkomen dat de doelstelling voor 2026 buiten bereik raakt. De resultaten worden in de tweede helft van 2025 geanalyseerd. Deze zijn medebepalend voor de definitieve beoordeling van de haalbaarheid van het collegedoel. 

Voor 2025 is en blijft het cruciaal om de ingezette acties in samenwerking met de andere domeinen (fysiek, sociaal) uit te voeren om de collegedoelen in de huidige collegeperiode te realiseren. De voorlopige prognose is dat het collegedoel voor de vijf focuswijken haalbaar is. Maar ook dat het collegedoel voor het gemiddelde van de stad nog een grote uitdaging vormt, omdat ook impactvolle situaties op wereldniveau van invloed zijn op de veiligheidsbeleving van Rotterdammers.

Begin 2026 zijn de resultaten beschikbaar van de volgende meting. Dit is tevens de afsluitende meting voor het collegedoel Veilig.

Toezicht en handhaving

Wijkhandhaving
In 2025 zet de gemeente de werving, ontwikkeling en inzet van wijkhandhavers voort. Het doel is elke wijk te blijven voorzien van een zichtbaar en benaderbaar vast aanspreekpunt. Per wijk wordt getoetst welke aanpak het meest effectief is: inzet op straat, via de wijkhub, of een combinatie daarvan. In enkele wijken zijn inmiddels maandelijkse inloopspreekuren in de wijkhub; dit wordt verder uitgebreid. De communicatie hierover wordt per wijk afgestemd op wat daar werkt. Daarnaast investeert de gemeente in de ontwikkeling van de wijkhandhavers via de opleidingsmodule ‘wijkgericht werken’. Hierin is aandacht voor de benodigde vaardigheden om effectief te kunnen opereren in de wijk. 

Rotterdamse verkeersaso-aanpak
 

In 2025 heeft Handhaving 12 bestuurlijke acties gepland om de verkeersoverlast aan te pakken. Deze acties zijn verspreid over alle stadsdelen, met nadruk op de hotspots. Denk daarbij aan locaties zoals de Esch, de Meent, Nesselande, de Laan op Zuid of de Vierambachtstraat. Tijdens deze acties houden handhavers bestuurders staande om ze te controleren en eventueel te beboeten. Na een waarneming schrijft de handhaver een boete uit. Nieuw in deze aanpak is de flexibele werkwijze: handhavers blijven niet meer urenlang op dezelfde plek staan, maar bewegen mee met de overlast. Zo voorkomen we dat overlastgevers een uur later een stuk verderop weer verder gaan. Handhaving werkt samen met de Stadsmariniers, de Politie de afdelingen Mobiliteit en Veiligheid om hele ernstige overlast integraal aan te pakken. Tot slot wordt er aandacht besteed aan het verkennen van nieuwe handhavingsmogelijkheden door digitale geluidshandhaving of het mogelijk uitbreiden van de boa-bevoegdheden om op rijdend verkeer te handhaven. 

Taxihandhaving 

Het team Bikers handhaaft ’s nachts en twee weekenden in de maand op de naleving van taxiregelgeving. In het derde kwartaal van 2025 wordt naar verwachting de nieuwe taxiverordening voorgelegd aan de gemeenteraad. De nieuwe taxiverordening geeft handhavers meer bevoegdheden om op te treden tegen misstanden, bijvoorbeeld door het intrekken van vergunningen.  

Zelfstandig arrestantenvervoer 

In 2025 breidt de gemeente het arrestantenvervoer door boa’s uit naar alle handhavingsclusters. Dit gebeurt op basis van de positieve resultaten van de pilot die in april 2024 is gestart. Tijdens deze pilot bleek dat boa's zelfstandig en op een voor hen veilige manier verdachten die meewerken kunnen vervoeren. Hierdoor zijn de responstijden flink verkort; van gemiddeld 45 minuten naar 8 tot 15 minuten.  

In 2025 leidt de gemeente een nieuwe groep Boa’s op, worden de arrestantenvoertuigen verbeterd (bijvoorbeeld met glaswanden en betere bekleding) en worden de bevoegdheden goed geregeld in een nieuw categoriaal besluit. Deze aanpak zorgt ervoor dat Boa’s sneller kunnen doorpakken bij aanhoudingen en de veiligheid op straat wordt versterkt.  

Seksuele straatintimidatie 

In 2025 zet de gemeente Rotterdam zich onverminderd in voor de aanpak van seksuele intimidatie. Om de handhaving te versterken, wordt het aantal opgeleide Boa's verdubbeld van 13 naar 26. Deze boa's krijgen gespecialiseerde trainingen om effectief op te treden tegen seksuele intimidatie. Rotterdam verzorgt trainingen seksuele intimidatie voor boa's van Utrecht, Arnhem, Tilburg, Almere, Dordrecht en Heerlen. Dit bevordert een uniforme en effectieve handhaving van de nieuwe wetgeving op nationaal niveau.   

Rotterdam werkt samen met andere gemeenten, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Openbaar Ministerie en de politie in een landelijke werkgroep om de huidige pilot te evalueren en de vervolgstappen te bepalen.  

Om flexibel in te spelen op situaties wordt onderzocht hoe de gemeente met de Stopp-App en in afstemming met Boa’s flexibeler kunnen handhaven op diverse locaties in de stad.  

Aanpak overlast lachgas 

In 2025 neemt de gemeente met het Actieplan Lachgas Rotterdam 2025-2026 acties en maatregelen om de overlast van lachgas in Rotterdam te verminderen. Deze acties en maatregelen moeten het bezit, gebruik en (tussen)handel van lachgas tegengaan. Het actieplan wordt voor de zomer 2025 voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Fietshandhaving 

Om de overlast van verwaarloosde en foutgeparkeerde tweewielers terug te dringen, zet de gemeente extra in op verwijdering. De uitvoering hiervan wordt deels uitbesteed en de gemeente huurt extra ophaalcapaciteit in bij Rotterdam Inclusief. Het doel is om 26.000 overlastgevende tweewielers te verwijderen, wat 30% meer is dan het gemiddelde (19.000) over de periode 2021-2024. Op peildatum 26 maart 2025 zijn ongeveer 6.240 overlastgevende tweewielers verwijderd. 

 

Excessief geweld: zware schietincidenten / explosies

In het eerste kwartaal van 2025 hebben zich binnen het geografisch gebied van de gemeente Rotterdam 62 incidenten van excessief geweld voorgedaan, waarvan 44 explosies en 18 schietincidenten. In heel 2024 vonden er in de gemeente Rotterdam in totaal 220 incidenten van excessief geweld plaats, waarvan 151 explosies en 69 schietincidenten.

Na de impactvolle incidenten worden in de omgeving informatiebrieven verspreid waarbij verwezen wordt naar Slachtofferhulp Nederland. Daarin staan ook manieren waarop informatie rondom geweld gemeld kan worden bij de overheid. Waar nodig worden bewonersavonden georganiseerd en tijdelijk extra toezicht ingezet. De burgemeester heeft in 2024 in het kader van het herstel van de openbare orde 55 panden (32 woningen) tijdelijk gesloten.

 

Ondermijning in haven en stad

Om georganiseerde drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven effectief aan te pakken, moet de strijd tegen drugshandel in de hele keten gevoerd worden. Om een gelijk speelveld te behouden en het zicht te versterken op ontwikkelingen, ligt de focus in 2025 op samenwerking binnen Europa tussen de havensteden en in publiek-private samenwerking. Rotterdam levert namens de samenwerkingspartners onder de Uitvoeringsagenda Haven en samen met havensteden Antwerpen en Hamburg een actieve bijdrage aan de Europese Havenalliantie en de nieuwe EU Port Strategy.

 

Demonstraties en manifestaties

Er wordt in Rotterdam regelmatig gedemonstreerd en gemanifesteerd. Veel demonstraties en manifestaties gaan over actuele thema’s in de wereld zoals het conflict in het Midden-Oosten of klimaatgerelateerde onderwerpen. Het aantal dynamische demonstraties en manifestaties blijft stijgen waardoor de gemeente vaker verkeersmaatregelen moet nemen om alles veilig te kunnen laten verlopen. Tevens is er een toename te zien van spontane demonstraties op of aan het spoor. Ook vragen de demonstraties en manifestaties veel inzet van politie. Over het algemeen is er goed overleg met alle kennisgevers. Het merendeel van de demonstraties en manifestaties wordt tijdig aangemeld bij de gemeente. Ook bij niet officieel aangemelde demonstraties weet de politie vaak goed contact te maken met een kennisgever waardoor een demonstratie zo goed mogelijk gefaciliteerd kan worden.

 

Radicalisering, Extremisme en Polarisatie

In 2025 wordt in Rotterdam gewerkt aan het tegengaan van radicalisering en extremisme en omgaan met polarisatie. In de eerste maanden van 2025 zijn trainingen en voorlichtingen verzorgd aan meer dan 250 deelnemers om het kennisniveau over radicalisering te vergroten. De deskundigheid over polarisatie is met verschillende gerichte adviezen en enkele kennisbijeenkomsten vergroot bij maatschappelijke partners en medewerkers van de gemeente. Daardoor zijn zij beter in staat om te gaan met gepolariseerde situaties.

 

Levendige stad

In november 2024 heeft het college het B/C-evenementenoverzicht 2025 vastgesteld met alle grootschalige evenementen die mogen plaatsvinden. Dit zijn er 50 voor in 2025. In de afgelopen maanden heeft een aantal B/C evenementen zich alsnog teruggetrokken van het B/C evenementenoverzicht. De voornaamste reden van terugtrekking is de financiële situatie bij organisatoren.

 

Campagne drugsgebruik

De tweede fase van de campagne is in augustus 2024 van start gegaan. De campagne bestaat uit twee delen: een brede publiekscampagne en een op doelgroepen gericht deel, waarbij bezoekers van festivals, horeca en studenten centraal staan. Juist bij deze fase van de campagne investeert de gemeente in het tot stand brengen van stadsgesprekken. De gemeente plant debat/gespreksavonden waarbij de deelnemers vanuit verschillende perspectieven spreken over hun perspectief op drugsgebruik en de impact ervan op Rotterdam.

Eind mei gaat de derde fase van de drugscampagne van start. Deze zal bestaan uit een pr-activatie in de buitenruimte om aandacht voor de campagne te genereren. Vanaf mei zal met ‘de reis van je lijntje/ pil’ de wereld achter de drugs nadrukkelijk bij de gebruiker onder de aandacht worden gebracht. Via geotargeting wordt via sociale media de campagnewebsite bij het uitgaanspubliek onder de aandacht gebracht, waar uiteenlopende informatie over drugs te vinden is (impact van drugs op de stad, het lichaam en hulpverlening). 

De meerderheid van de Rotterdammers gebruikt geen (hard)drugs en wijst drugsgebruik af. Vanaf de zomer 2025 wordt deze campagneboodschap dan ook uitgelicht. Het ‘niet gebruiken’ van drugs wordt als norm uitgedragen.

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Veilig - € 1.919 
Onderhoudskostenregeling (motie Sies) - € 327 
Toeslag Onregelmatige Dienst (toezicht)  - € 768 
Handhavers Motorteam - € 500 
Onderbesteding loonkosten  € 500 
Tarwewijk - € 400 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen - € 425