Voorjaarsnota 2025
Financiën
Paginanummer in website: 188Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Werk en inkomen | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | ||
Oorspronkelijke begroting 2025 | -255.709 | -232.360 | -226.636 | -223.866 | -223.866 | ||
Bijstellingen Eerste Herziening / Voorjaarsnota 2025 | 5.420 | -12.670 | 1.083 | 1.090 | 365 | ||
Kasschuif Startbanen Statushouders | Kasschuiven | 234 | -234 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie BUIG 2025 en 2026 | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 2.223 | -15.508 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie formatie op bijstandsvolume (toepassing Berenschot-norm) | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 370 | 464 | 464 | 464 | 464 | |
Bijstelling baten en lasten Just Transition Fund | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opvang Vluchtelingen | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Samen voor Zuid 2025 | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Samen voor Zuid 2026 - 2028 | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Scholingsfonds Rijnmond | Ramingsbijstellingen onvermijdelijk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstelling gemeentelijke bijdrage sociaal ontwikkelbedrijf | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 1.600 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | |
Continuering intensieve begeleiding statushouders (Participatiewet) | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dienstverlening aan hoogrisico personen | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | -900 | -900 | 0 | 0 | 0 | |
Onderbesteding Sociaal Digitaal | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | |
Vacaturemanagement | Ramingsbijstellingen vermijdbaar | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Crisisdienstverlening | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Perspectief op Werk | Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Re-integratie Bijstandsgerechtigden | Reserves | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpassing participatiegelden (septembercirculaire) | Taakmutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | -557 | |
Integratie-uitkering Participatie (septembercirculaire) | Taakmutaties | -586 | -586 | -584 | -583 | -585 | |
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid | Taakmutaties | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Startbanen Statushouders | Taakmutaties | -428 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | 1.156 | 1.294 | 1.203 | 1.209 | 1.042 | |
Begroting na wijzigingen | -250.289 | -245.029 | -225.552 | -222.775 | -223.500 |
Toelichting financiële bijstellingen
Kasschuif Startbanen Statushouders
De gemeente Rotterdam is met nog 8 andere gemeenten een pilotgemeente voor startbanen voor statushouders. Het Rijk heeft hiervoor € 428.000 beschikbaar gesteld (zie ook toelichting bij taakmutatie Startbanen Statushouders). Dit bedrag is begroot in 2025. De pilot loopt door tot en met 2026. Om de pilot te kunnen financieren schuift een bedrag van € 234.000 door naar 2026.
Actualisatie BUIG 2025 en 2026
De bijstelling van het BUIG-saldo omvat een bijstelling van de voor 2025 en 2026 begrote uitgaven en inkomsten voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies. Het BUIG-saldo is het verschil tussen het BUIG-budget dat Rotterdam van het Rijk ontvangt en de verwachte uitgaven aan bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (LKS). Voor de inkomsten is uitgegaan van het voorlopig budget 2025 dat eind september 2024 door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) is gepubliceerd. Het voorlopig toegekende budget voor Rotterdam bedraagt € 584,4 mln. Daarvan is € 21,8 mln bedoeld voor loonkostensubsidies.
Het budgetaandeel voor Rotterdam (deel bijstand) is iets gestegen, namelijk van 8,16% in 2024 naar 8,19% in 2025. Ondanks de lichte stijging van het aandeel blijft het standpunt van het college van B&W dat Rotterdam onevenredig wordt benadeeld in het UIG-verdeelmodel. Het college heeft daarom bezwaar gemaakt tegen de voorlopige beschikking 2025. Voor de raming van de uitkeringslasten in 2025 is de aanname dat Rotterdam, net als in 2024, 1,9% beter presteert dan het landelijk gemiddelde. Voor 2026 wordt uitgegaan dat Rotterdam net zo goed presteert als het landelijk gemiddelde. Voor het landelijke bijstandsvolume zijn de laatste ramingen van het CPB het uitgangspunt (Centraal Economisch Plan, gepubliceerd in februari 2025) als basis gebruikt. Deze raming gaat uit dat het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen in 2025 en 2026 gelijk zijn aan 2024. Daarmee zijn de voor Rotterdam geraamde uitkeringslasten inclusief de loonkostensubsidies circa € 593 mln in 2025 en € 596 mln in 2026.
Op basis van de genoemde uitgangspunten en enkele technische verrekeningen en correcties, verwacht de gemeente een tekort op de BUIG van € 10,9 mln in 2025 en € 12,2 mln in 2026. In de Voorjaarsnota 2024 was al rekening gehouden met een tekort in 2025. De tekorten worden gedekt uit de bestemmingsreserve BUIG. Om de reserve op jaarlijks € 25 mln te laten uitkomen valt in 2025 € 2,2 mln vrij. In 2026 wordt € 15,5 mln vanuit de algemene middelen toegevoegd aan de reserve BUIG.
Actualisatie formatie op bijstandsvolume (toepassing Berenschotnorm)
Het aantal medewerkers dat nodig is voor de afhandeling van bijstandsaanvragen is gekoppeld aan de verwachte ontwikkeling van het aantal bijstandsuitkeringen. Deze koppeling heet de Berenschotnorm. Uitgaande van een dalend verloop van het aantal bijstandsuitkeringen wordt de formatie kleiner en daarmee dalen ook de personeelskosten.
Bijstelling baten en lasten Just Transition Fund
Het Just Transition Fund (JTF) is een subsidie om kansen te benutten die de energietransitie biedt voor werkzoekenden. De gemeente Rotterdam investeert in de ontwikkeling van werkzoekenden en de begeleiding naar banen in de betreffende sectoren. Op basis van de geactualiseerde begroting zijn zowel de baten als de lasten bijgesteld naar € 688.000 in 2025 en € 721.000 in 2026. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Opvang Vluchtelingen
Niet werkende vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen leefgeld voor eten, kleding en andere persoonlijke uitgaven. Vluchtelingen die in een gasthuishouden wonen, krijgen daarnaast een extra toelage. Vluchtelingen ontvangen het leefgeld van de gemeente waar zij ingeschreven staan. De gemeente krijgt hiervoor een vergoeding van het Rijk. Zowel de baten als de lasten worden in 2025 en 2026 bijgesteld naar 3,3 mln. Per saldo is dit een neutrale bijstelling.
Samen voor Zuid 2025
In 2024 zijn de baten en lasten voor het programma Samen voor Zuid voor zowel 2024 als 2025 in de begroting verwerkt. In 2024 zijn er minder lasten verantwoord dan vooraf was begroot, waardoor er meer Rijksmiddelen overblijven voor het jaar 2025. De baten en lasten zijn op basis hiervan aangepast voor een bedrag van € 810.000. De bijstelling is per saldo neutraal.
Samen voor Zuid 2026 - 2028
Voor het programma Samen voor Zuid zijn op basis van de nog te verwachten Rijksbijdragen de baten en lasten in de begroting opgenomen voor de periode 2026 tot en met 2028. Voor 2026 gaat het om een bedrag van € 2 mln en voor 2027 en 2028 een bedrag van € 1,5 mln. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Scholingsfonds Rijnmond
Het Europees Sociaal Fonds (ESF) heeft een subsidie ter beschikking gesteld voor het Scholingsfonds Rijnmond. Deze subsidie is voor de versterking van de arbeidsmarktpositie van kwetsbare werkenden en werkzoekenden. Voor 2025 zijn zowel de lasten als de baten voor een bedrag van € 429.000 bijgesteld.
Bijstelling gemeentelijke bijdrage sociaal ontwikkelbedrijf
In de meicirculaire gemeentefonds 2025 wordt budget toegevoegd aan de Integratie-uitkering Participatie. Dit betreft loon- en prijsindex voor de salarissen wet sociale werkvoorziening (WSW), een impulsbudget en een infrastructurele toeslag voor werkontwikkelbedrijven. Door deze toevoeging van het Rijk is het tekort aan rijksbijdragen voor het werkontwikkelbedrijf kleiner. Hierdoor is incidenteel een bedrag van € 1,6 mln minder nodig.
Continuering intensieve begeleiding statushouders (Participatiewet)
De bestaande specialistische aanpak voor de begeleiding van statushouders naar werk wordt in 2026 voortgezet. Dit leidt tot extra lasten voor de inzet van werkconsulenten en instrumenten. Daartegenover worden lagere uitkeringslasten verwacht. De extra inzet heeft namelijk tot gevolg dat minder statushouders afhankelijk zijn van een uitkering. Uitgangspunt is dat de hogere lasten van deze specialistische aanpak (€ 4,2 mln) volledig worden gedekt door lagere uitkeringslasten. Deze bijstelling is daarmee budgetneutraal.
Dienstverlening aan hoogrisico personen
Om de specialistische dienstverlening aan ex-gedetineerden (hoog-risico personen) op een verantwoorde en veilige manier te kunnen continueren zijn extra werkcoaches nodig en moet capaciteit worden ingehuurd voor het veiligheidsvraagstuk. Het budget wordt hiervoor verhoogd met € 900.000. Dit betreft niet alleen dienstverlening in het kader van de Participatiewet, maar ook ten behoeve van andere leefgebieden zoals zorg, schulden en publieke dienstverlening.
Onderbesteding Sociaal Digitaal
Voor 2026 is een eenmalige besparing van € 200.000 begroot door de buitengebruikstelling van de applicatie Registratie Module Werk (RMW).
Vacaturemanagement
Dit betreft een incidentele taakstellende opgave voor de jaren 2025 en 2026 van € 1,0 mln per jaar binnen het begrotingsprogramma. Deze opgave wordt gerealiseerd door de apparaatslasten te verlagen en het niet of later invullen van vacatures.
Bestemmingsreserve Breed Offensief
Om een extra impuls te geven aan instroom van banen met loonkostensubsidie (garantiebanen) wordt extra ingezet op communicatie. Hiervoor wordt de bestemmingsreserve Breed Offensief met een bedrag van € 122.000 onttrokken in 2025. Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo € 0 is.
Bestemmingsreserve Crisisdienstverlening
Voor 2025 is een onttrekking begroot van € 1,6 mln. Dit wordt gebruikt om de inzet te bekostigen van extra personeel voor de aanpak van jeugdwerkloosheid en de nazorg van uitgestroomde mbo’ers. Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo € 0 is.
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW
In 2023 is het herstelprogramma gestart rond de functiewaardering van de medewerkers van de Sociale Werkvoorziening (SW). In 2018 was al geconstateerd dat het functiehuis voor de cao SW niet actueel was en er tevens een passend functiewaarderingsproces ontbrak. Inmiddels is voor de eerste groep de functieherwaardering afgerond en wordt met de nabetalingen gestart. Hiervoor wordt de bestemmingsreserve onttrokken met € 3,8 mln in 2025. Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo € 0 is.
Bestemmingsreserve Perspectief op Werk
Uit de resultaatbestemming van 2019 is de reserve Perspectief op Werk gevormd. Hierin is geld opgenomen dat uit een decentralisatie-uitkering is ontvangen. De doelstelling van dit geld is het te besteden aan een hernieuwde samenwerking tussen publieke en private partijen in de arbeidsmarktregio’s. Deze samenwerking is bedoeld om iedereen die wil en kan werken aan een baan te helpen. Voor 2025 wordt hiertoe € 186.000 onttrokken voor activiteiten van het Regionaal Werkbedrijf. Zowel de onttrekking als de lasten worden begroot zodat de bijstelling per saldo € 0 is.
Bestemmingsreserve Re-integratie Bijstandsgerechtigden
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het kabinet in 2022 extra geld beschikbaar gesteld voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden. Dit geld is toegevoegd aan de Bestemmingsreserve re-integratie bijstandsgerechtigden. Een deel van de eerder ontvangen rijksmiddelen vanuit de Corona herstelpakketten wordt niet meer ingezet voor re-integratie activiteiten maar valt vrij. Het gaat om een bedrag van € 800.000.
Verder wordt de begrote onttrekking in 2025 van € 592.000 verschoven naar 2026 ter dekking van personele lasten in dat jaar. Deze bijstelling is per saldo neutraal.
Aanpassing participatie gelden (septembercirculaire)
Vanaf 2023 zijn er budgetten van de Integratie-uitkering participatie overgeheveld naar de algemene uitkering in het Gemeentefonds. Het gaat hier om het klassieke re-integratiebudget en de participatiemiddelen voor de nieuwe doelgroepen begeleiding regulier en de voormalige Wajong. Bij deze overheveling is overeengekomen dat uitkering jaarlijks wordt gecompenseerd voor de stijgende aantallen van de nieuwe doelgroepen (zoals indertijd ook gebruikelijk was bij de IU Participatie). Deze compensatie van € 557.000 is een stapsgewijze groei van deze doelgroep voor 2029.
Integratie-uitkering Participatie (septembercirculaire)
Per 1 januari 2025 vervalt het lage inkomensvoordeel (LIV) dat werkgevers krijgen voor mensen met een laag inkomen. Het LIV was bedoeld als stimulans voor alle werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden. Deze bijdrage draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep en is hierdoor vervallen. Door middel van de (IU) Participatie worden werkontwikkelbedrijven, zoals Rotterdam Inclusief, structureel voor de wegvallende inkomsten gecompenseerd. Het betreft een bedrag van € 586.000 in 2025 tot € 585.000 in 2029.
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
Ter ondersteuning van de integrale aanpak voor het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) ontvangt de gemeente incidenteel € 50.000 van het Rijk.
Startbanen Statushouders
De gemeente Rotterdam is met nog 8 andere gemeenten een pilotgemeente in startbanen voor statushouders. Rotterdam krijgt daardoor geld van het Rijk. Dit geld is bedoeld om de arbeidsparticipatie van statushouders te bevorderen. Er worden proeven uitgevoerd waarbij statushouders direct een startbaan krijgen. Voor Rotterdam gaat het om een bedrag van € 428.000.
Technische wijzigingen
In dit programma zijn er diverse technische wijzigingen. De belangrijkste wijziging is:
- De conciërges op scholen blijft geleverd worden vanuit het programma Werk en Inkomen. In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) voor gemeenten is voorgeschreven dat de kosten moeten worden begroot en verantwoord bij het programma Onderwijs. Door deze budgetoverheveling van € 1,2 mln wordt dit rechtgezet.
- Diverse kleine technische wijzigingen voor 2025 van -€ 44.000 tot -€ 158.000 in 2029.
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Werk en inkomen | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 606.354 | 616.021 | 608.704 | 606.924 | 605.607 | 604.107 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 596.943 | 603.108 | 596.196 | 591.656 | 590.339 | 588.839 | |
Overige opbrengsten derden | 9.386 | 12.913 | 12.508 | 15.268 | 15.268 | 15.268 | |
Overige baten | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | 880.651 | 881.869 | 855.513 | 832.513 | 828.419 | 827.644 | |
Apparaatslasten | 183.916 | 187.246 | 174.906 | 168.218 | 168.335 | 167.349 | |
Inhuur | 4.913 | 3.188 | 2.036 | 2.035 | 2.140 | 2.146 | |
Overige apparaatslasten | 3.846 | 4.203 | 4.037 | 4.027 | 4.021 | 4.188 | |
Personeel | 175.157 | 179.855 | 168.832 | 162.156 | 162.173 | 161.016 | |
Overige verrekeningen | 374 | -3.781 | -3.096 | -3.096 | -3.096 | -3.096 | |
Overige verrekeningen | 374 | -3.781 | -3.096 | -3.096 | -3.096 | -3.096 | |
Programmalasten | 696.361 | 698.405 | 683.703 | 667.391 | 663.180 | 663.390 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 28.390 | 39.520 | 34.176 | 33.237 | 31.059 | 30.739 | |
Kapitaallasten | 8 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Overige programmalasten | -10.562 | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 | |
Salariskosten WSW en WIW | 58.013 | 61.905 | 54.590 | 54.101 | 52.069 | 52.598 | |
Sociale uitkeringen | 599.408 | 579.739 | 575.824 | 561.197 | 561.197 | 561.197 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 21.103 | 17.100 | 18.972 | 18.715 | 18.715 | 18.715 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -274.298 | -265.848 | -246.810 | -225.589 | -222.812 | -223.537 | |
Saldo voor reserveringen | -274.298 | -265.848 | -246.810 | -225.589 | -222.812 | -223.537 | |
Reserves | 6.050 | 15.559 | 1.780 | 37 | 37 | 37 | |
Onttrekking reserves | 38.922 | 22.519 | 12.813 | 37 | 37 | 37 | |
Begeleiding naar werk voor Statushouders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bijzondere bijstand, studenten | 319 | 1.000 | 600 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 616 | 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 31.869 | 14.176 | 11.308 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 149 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 996 | 751 | 265 | 37 | 37 | 37 | |
Bestemmingsreserve Herinrichten instrument Hallo Werk t.b.v. Pro VSO jongeren | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 0 | 3.817 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Impuls baankansen speciaal voortgezet onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 4.678 | 2.652 | 640 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoering energietoeslag | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding-Toeslagenaffaire | 219 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rotterdams Investeringsmotor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 33.571 | 9.960 | 11.308 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 30.409 | 9.960 | 11.308 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve RAP fonds | 1.696 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 1.466 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 700 | 3.000 | 275 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 0 | 700 | 275 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve MaaS en Ma!N | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nieuw Beschut | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 500 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten RBZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -268.247 | -250.289 | -245.029 | -225.552 | -222.775 | -223.500 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan voornamelijk uit rijksbijdragen in het kader van de Bundeling uitkeringen inkomensvoorzieningen gemeenten (BUIG) ten behoeve van de uitvoering van de Participatiewet. Vanuit deze bijdrage betaalt de gemeente bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies.
Lasten
De programmalasten bestaan voor het grootste deel uit de sociale uitkeringslasten. De participatiemiddelen, als integratie-uitkering in het Gemeentefonds, zijn bestemd voor re-integratie van werkzoekenden, werkzoekenden met een arbeidsbeperking en de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Reserves
Een belangrijke risicoreserve binnen dit programma is de bestemmingsreserve BUIG. Deze reserve wordt gebruikt voor het dekken van eventuele tekorten op de BUIG.
Meerjarig verloop
Het meerjarig verloop van de programmalasten en baten wordt vooral beïnvloed door de geraamde ontwikkeling van de uitkeringslasten en het BUIG-budget. De lasten van de sociale uitkeringen zijn voor twee jaren (2025 en 2026) geraamd op basis van volume en prijs. Het BUIG budget voor deze jaren is gebaseerd op de laatst verkregen informatie van het Rijk. Voor de jaren daarna wordt de ontwikkeling in de verwachte rijksbaten gelijkgesteld aan de ontwikkeling van de verwachte lasten, waarvoor we aansluiten bij CPB-ramingen van de ontwikkeling van het landelijke aantal bijstandsuitkeringen.
Het meerjarig verloop op de apparaatslasten wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie in de formatie en de aan het personeelsbestand gerelateerde kosten: loonkosten, overige personele kosten en inhuur. De formatie van het organisatieonderdeel Werk en Inkomen is gebaseerd op de capaciteit die nodig is voor uitvoering van het geraamde bijstandsvolume. Deze formatie wordt vervolgens omgezet in het benodigde loonkostenbudget.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Werk en inkomen /taakveld | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Werk en inkomen | -250.289 | -245.029 | -225.552 | -222.775 | -223.500 |
Arbeidsparticipatie - Maatschappelijk | -15.790 | -13.377 | -11.847 | -11.591 | -11.591 |
Arbeidsparticipatie - Werk | -71.961 | -70.465 | -62.535 | -61.947 | -62.033 |
Begeleide participatie | -105.034 | -106.327 | -106.700 | -104.768 | -105.349 |
Inkomensregelingen - Inkomen | -57.504 | -54.859 | -44.471 | -44.469 | -44.527 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Werk en inkomen | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werk en inkomen | 32.575 | 32.036 | 31.999 | 31.962 | 31.925 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Breed Offensief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve BUIG (uitkeringen Participatiewet e.d.) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt | 433 | 433 | 433 | 433 | 433 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorlopende werkzaamheden Tozo-regeling | 1.151 | 611 | 574 | 537 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Herstelprogramma Functiewaardering SW | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | 3.200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve RAP fonds | 2.463 | 2.463 | 2.463 | 2.463 | 2.463 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Uitvoeringskosten kwijtschelding-Toeslagenaffaire | 328 | 328 | 328 | 328 | 328 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totaal | 32.575 | 32.036 | 31.999 | 31.962 | 31.925 |
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Dichterbij dan je denkt
Bij de Begroting 2026 zal een raming van de onttrekking reserve worden vastgesteld. Daarnaast zal de einddatum van de bestemmingsreserve nader bepaald worden.