Voorjaarsnota 2025

Bestuurlijke hoofdlijnen

Paginanummer in website: 193

Bestuurlijke hoofdlijnen

 

Zorg 

Het college heeft opdracht gegeven met maatregelen te komen voor een toekomstbestendig zorgstelsel van Rotterdam. Deze bestuursopdracht Zorg moet leiden tot beperking van de groei van het beroep op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. De gemeente blijft hierover in gesprek met bewoners en zorgaanbieders in de jeugdzorg, de thuiszorg en de Wmo. Het integraal plan ‘Passende Zorg voor Heel de Stad’ is een aanvulling op het bestaande beleidskader ‘Heel de Stad': met deze aanvullingen op het beleid blijft de gemeente de uitgangspunten van ‘Heel de Stad’ hanteren, maar passend binnen de beperkte arbeidscapaciteit en middelen. Met het oog hierop is ook inzet op preventie van Zorgfraude een belangrijk punt. Ook in regionaal verband (binnen de GRJR), worden er stijgende kosten gezien bij de specialistische jeugdhulp. Daarom is er ook een Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) gestart. Samen met regiogemeenten en de jeugdzorgaanbieders werkt de gemeente Rotterdam aan het terugdringen van de kostenstijging. 

Daarnaast hebben we in december 2023 een regioplan ‘Samen zorgen voor Morgen’ ondertekend waarin we (als uitwerking van het landelijke Integraal Zorgakkoord/IZA) afspraken gemaakt hebben binnen de zorgkantoorregio (Zilveren Kruis, de zorg, en welzijnsaanbieders en de gemeenten Rotterdam, Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel). Op basis van dit regioplan is en IZA-werkagenda opgesteld waarin verschillende maatregelen worden geprioriteerd en uitgewerkt in tien actielijnen. Daarbij wegen we ook welke rol het sociaal domein (en daarbinnen de gemeente) in de transitie van zorg kan nemen en wat daarvoor nodig is. Dit hangt ook samen met de uitwerking van het landelijke coalitieakkoord en de rijksbegroting 2025. 

De landelijke Hervormingsagenda Jeugd vraagt een kwalitatieve verbetering van het jeugdstelsel en financiële houdbaarheid. Dit moet leiden tot minder inzet van individuele jeugdhulp en meer ondersteuning in de context van de jeugdige. Deze doelstelling hangt samen met het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming en de landelijke onderwijsagenda’s. Eind januari 2025 heeft de commissie-Van Ark een adviesrapport uitgebracht over de voortgang op de Hervormingsagenda Jeugd. In het rapport zijn inhoudelijke adviezen en adviezen voor bijstelling van de financiële reeks opgenomen. Het Rijk geeft in haar Voorjaarsnota aan hoe zij omgaat met de (financiële) adviezen van de commissie- Van Ark. Gemeenten krijgen vanaf 2025 een structureel bedrag van € 414 miljoen erbij voor jeugdzorg en in 2026 en 2027 worden de besparing uit de Hervormingsagenda Jeugd verzacht. Hierdoor wordt de pijn op korte termijn (deels) verlicht, maar vanaf 2028 zijn er juist extra bezuinigingen ingeboekt. Vanaf dat jaar verwacht het Rijk de volledige besparingen uit de Hervormingsagenda Jeugd te realiseren en zijn er daarbovenop nog aanvullende maatregelen ingeboekt. We zijn blij dat er beweging is vanuit het kabinet richting gemeenten, maar we verwachten dat de uitkomsten van de Voorjaarsnota geen volledige rust zal brengen in het Jeugdhulpvraagstuk; dus de gesprekken met Rijk en VNG lopen door. Ondertussen wordt met onze partners onverminderd gewerkt aan de opgave van de BOZ en de RBOK. De inhoudelijke beweging van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en de adviezen van de commissie-Van Ark sluiten grotendeels aan op de verandering die is beschreven in de meerjarige inkoopcontracten jeugdhulp. Via de Rotterdamse Bestuursopdracht Zorg (BOZ) en de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) werkt de gemeente aan de financiële houdbaarheid. Onderdeel daarvan is ook te kijken naar andere domeinen om de zorgkosten te verlagen bijvoorbeeld op het gebied van wonen en onderwijs. 

 

Digitale inclusie 

We leven in een wereld waar digitalisering toeneemt en invloed heeft op hoe we werken, leren en met gezondheid omgaan. Sommige mensen profiteren van deze ontwikkelingen maar anderen ervaren juist problemen door deze digitalisering. We willen gelijke kansen voor alle Rotterdammers, waarbij toegang tot digitale middelen en digitale vaardigheden belangrijk zijn. Meedoen in Rotterdam betekent namelijk ook digitaal meedoen. Om dat te bewerkstellingen zijn onder andere onderstaande initiatieven gepland en uitgevoerd: 

  • Op 22 mei 2025 was de officiële opening van het speciaal leer- en ontwikkelcentrum Dream Space. Daar leren kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs omgaan met techniek en Artificial Intelligence (AI). Kinderen leren kritisch nadenken, samenwerken en programmeren. De gemeenschappelijke doelen van deze samenwerking tussen de gemeente Rotterdam, Feyenoord Foundation en Microsoft zijn gericht op het (verder) ontwikkelen van digitale geletterdheid en het wegwerken van leerachterstanden. Gezamenlijk zetten zij zich in voor digitale inclusiviteit en gelijke kansen voor kinderen.
  • In samenwerking met Erasmus Universiteit, Hogeschool Rotterdam en Techniek College Rotterdam (mbo) wordt gewerkt aan de realisatie van het Rotterdams Sociaal AI-Lab. Een plek voor educatie, waar kennis wordt gedeeld over hoe algoritmen werken, wat inzet van AI betekent en hoe we met de ervaringen en behoeften van Rotterdammers algoritmen op een goede manier kunnen inzetten. Samen worden AI-oplossingen ontwikkeld die inclusiviteit bevorderen.
  • 3.200 Rotterdammers die geen toegang hebben tot veilig werkende apparaten, krijgen een refurbished laptop. Op voorwaarde dat zij 6 trainingen van 3 uur op locatie volgen. Daarnaast hebben alle deelnemers het eerste jaar toegang tot een online leerplatform. Zo kunnen zij hun laptop effectief gebruiken en hun digitale zelfstandigheid vergroten.
  • In samenwerking met SIDN Fonds en Public Roam moedigt de gemeente  organisaties in de stad aan om Rotterdammers veilig en gratis WIFI aan te bieden. De gemeente biedt hierbij ondersteuning in de kosten in het eerste jaar. De Bibliotheek Rotterdam is de eerste organisatie die dankzij deze samenwerking veilig, eenvoudig en gratis toegang biedt aan bezoekers.
  • Via kleine, lokale initiatieven die de wijken en Rotterdammers goed kennen, ondersteunt de gemeente diverse projecten om Rotterdammers bewust te maken van digitale vaardigheden die zij in het dagelijkse leven kunnen gebruiken. Ook ondersteunt de gemeente projecten die ouderen en laaggeletterden stimuleren digitale voorzieningen te gebruiken.

Ambities 2026 

In 2026 blijven activiteiten voor digitale inclusie doorgaan om kansengelijkheid te stimuleren. De aanpak van verdere ontwikkeling digitalisering is erop gericht om meer Rotterdammers toegang te geven tot digitale informatie en digitale middelen. 

Gemeente Rotterdam, Feyenoord en Microsoft blijven met het project Dream Space Rotterdamse jongeren ondersteunen in digitale geletterdheid. De samenwerking loopt door in het schooljaar 2026. 

Met het Rotterdams Sociaal AI-Lab wil de gemeente de impact maken waarvoor zij samenwerkingsverbanden is aangegaan met de 3 onderwijsinstellingen in 2024 en 2025. Een ruimte voor het delen van kennis en ervaring en voor het ontwikkelingen van algoritmetoepassingen vanuit het sociaal perspectief van AI. Behalve de kennisinstellingen, betrekken de gemeente ook Rotterdammers en maatschappelijke partners. 

De gemeente wil inzetten op steeds meer (publieks)locaties, met gratis en veilig WIFI.

De gemeente wil succesvolle projecten voor het vergroten van het bereik van digitale inclusie-initiatieven uitbreiden naar steeds meer locaties om meer Rotterdammers te bereiken.