Voorjaarsnota 2025

Doel: Gezonde Rotterdammers

Paginanummer in website: 197

Doel: Gezonde Rotterdammers

 

Wat willen we bereiken?

  • Rotterdammers ontmoeten elkaar in de Huizen van de Wijk en doen samen activiteiten.
  • Rotterdammers ondersteunen elkaar zoveel mogelijk via vrijwilligerswerk.
  • Rotterdammers weten de weg naar passende ondersteuning.
  • Rotterdammers ontvangen indien nodig passende ondersteuning.
  • Rotterdamse mantelzorgers blijven vitaal en voelen zich ondersteund in hun zorgtaak.
  • Rotterdammers zijn digitaal vaardig en maken gebruik van e-health.
  • Rotterdammers worden ondersteund in hun ‘right to cooperate.
  • Rotterdamse jongeren en ouderen gebruiken minder alcohol en/of drugs.
  • Professionals die werken in Rotterdam signaleren vroegtijdig en verwijzen door bij mogelijke alcohol- en/of drugsproblematiek.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We zorgen voor een passend activiteitenaanbod in de Huizen van de Wijk.
  • We zorgen ervoor dat Welzijn in ieder gebied gebruikt maakt van Zorgzaam 010 en zowel bewoners als organisaties hiernaar verwijst.
  • We zorgen voor een mantelzorgondersteuner in ieder gebied.
  • We bieden passende en integrale ondersteuning door verlenen van basishulp en casusregie.
  • We gaan door met het ontwikkelen van algemene en flexibele vormen van respijtzorg.
  • We versterken de digitale vaardigheden van Rotterdammers door passend aanbod en meer zichtbaarheid.
  • We stimuleren het gebruik van e health door zichtbaar aanbod, passend bij de specifieke hulpvraag. Voor digitale vaardigheid (of beperking) in relatie tot het digitale zorg - en welzijnsaanbod bieden zorgaanbieders, welzijnspartijen en de bibliotheek verschillende vormen van ondersteuning aan om digitaal vaardig te worden.
  • We wijzen Rotterdammers de weg in het ondersteuningslandschap (bijvoorbeeld in de wijk/Wijkteam/zorgaanbieder).
  • We bieden brede en passende ondersteuning aan Rotterdammers bij alcohol- en/of drugsproblematiek. Tevens zorgen we dat informatie over de schadelijke effecten van alcohol- en/of drugsgebruik, en waar ondersteuning/hulp verkregen kan worden voor Rotterdammers, beschikbaar is.
  • We zorgen dat professionals worden getraind in tijdig signaleren van alcohol- en/of drugsproblematiek.

Naar behoefte passende (langdurige) ondersteuning Wmo-arrangementen 

In 2025 geldt nog steeds het vaste abonnementstarief voor de eigen bijdragen in de Wmo. Daardoor kunnen ook mensen met een hoger inkomen gebruikmaken van schaarse Wmo-voorzieningen. Dit is niet gunstig voor de houdbaarheid van de ondersteuning. Het wetsvoorstel voor een inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo is aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze wet treedt op zijn vroegst in 2027 in werking, later dan voorzien. In de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk staat dat vanwege dit uitstel de uitname uit het gemeentefonds in 2026 navenant lager zal zijn. Daar staat tegenover dat de kosten voor gemeenten navenant langer hoog blijven. 

De gemeente Rotterdam blijft een bijdrage leveren aan het houdbaarheidsonderzoek Wmo. Op basis van de uitkomsten van diverse onderzoeken en rondetafelgesprekken met verschillende organisaties, ontwikkelen VWS en VNG in het voorjaar 2025 nieuwe beleidsopties voor een houdbare Wmo. Het eindrapport van het houdbaarheidsonderzoek is eind 2025 te verwachten.

Inkoop doelgroepenvervoer 

De inkoop doelgroepenvervoer voor de nieuwe contractperiode kende de afgelopen maanden complicerende ontwikkelingen. Kort voor het indienen van de inschrijvingen (eind november 2024) spande de huidige vervoerder een kortgeding aan tegen het ontwerp van de aanbesteding. In de voorbereiding op het kortgeding heeft de gemeente een aantal eisen aangepast, zonder wezenlijk op het doel en de strategie van de aanbesteding in te leveren. Dit resulteerde medio januari 2025 tot een doorstart waarna de huidige vervoerder uiteindelijk zijn kortgeding introk. De opschorting leidde er mede toe dat de beoogde ingangsdatum van 21 juli 2025 niet meer haalbaar is, rekening houdend met voldoende implementatietijd. Om de continuïteit van het vervoer veilig te stellen moest het college een overbruggingscontract van maximaal 1 jaar afsluiten. Dat is inmiddels met de huidige vervoerder afgesloten. De aanbesteding leidt in juni 2025 alsnog ltot een gunningsbesluit. Een overbruggingsperiode van maximaal 1 jaar is nodig, rekening houdend met de mogelijkheid van een (nieuw) kortgeding tegen de gunningsbeslissing (doorlooptijd 3 maanden) plus een implementatieperiode van 6 maanden. Omdat een mogelijke wisseling van vervoerder het best plaatsvindt tijdens de zomervakantie, gaat de nieuwe contractperiode uiteindelijk in per 21 juli 2026. 

Programma Alcohol en andere drugs

In het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en andere drugs 2023-2027 zijn voor de jeugd en ook voor (jong)volwassenen interventies beschreven. Het programma is bedoeld om het gebruik van alcohol en drugs te voorkomen of terug te dringen. Realisatie van dit doel gebeurt vooral door interventies op het reguliere voortgezet onderwijs, zoals ‘Helder op school’, van het Trimbosinstituut, en inzet door de gezondheidscoaches op het mbo, voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Deze coaches trainen het onderwijspersoneel, zodat zij tijdig problemen kunnen signaleren en kunnen doorverwijzen. De gezondheidscoaches voeren laagdrempelige gesprekken met leerlingen en studenten, en houden preventiebijeenkomsten. Ook bespreken ze met de scholen hoe die hun middelenbeleid kunnen aanscherpen. Vanzelfsprekend krijgen jongeren zelf informatie en krijgen ouders ondersteuning in de vorm van ouderbijeenkomsten. De gemeenteraad heeft in januari 2024 unaniem met het Preventie- en handhavingsprogramma alcohol en andere drugs 2023-2027 ingestemd.

Doelen Alcohol ooit 2021 Alcohol ooit 2027 Binge drinken 2021 Binge drinken 2027 Soft drugs ooit 2021 Soft drugs ooit 2027 Hard drugs ooit 2021 Hard drugs Ooit 2027
Regulier VO 13-18 jarigen 20% 17% 11% 9% 9% 7%    

PrO 16+

38% 30% 14% 10% 14% 10%    
VSO 16+ 54% 50% 12% 10% 20% 17%    
Studenten MBO     29% 25% 18% 16% 8% 6%

 

De grafiek wordt opgebouwd...

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029 Raming 2029

Aantal cliënten met een maatwerkvoorziening/arrangement Wmo (BBV indicator)

Rotterdam

Nederland

 

 

84

71

83 

70 

 

 

78 (1e halfjaar 2024)

65 (1e halfjaar 2024)

             

% Van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp (BBV indicator)

Rotterdam

Nederland

9,9%

13,7%

 10,5%

14%

8,8%

11,4%

             
Aantal Rotterdammers dat voor ondersteuning gebruik maakt van de wijkteams 10.071 10.145 9.905 n.v.t. 9.833          
 Aantal vragen van Mantelzorgers en partners dat bij de Mantelfoon binnenkomt 1.020 1.218 1.006 1.300   1.400        

Toelichting indicatoren

Aantal cliënten met een maatwerkvoorziening/arrangement Wmo (BBV-indicator) 

Deze indicator geeft een inschatting van het aantal Rotterdammers dat gebruik maakt van een Wmo-maatwerkvoorziening. Dit kan gaan om een Wmo-arrangement, een woningaanpassing of vervoer op maat. Het gaat om alle vormen van ondersteuning die de gemeente geeft op grond van de Wmo en waarvoor in Rotterdam een beschikking vereist is. De indicator toont het aantal cliënten met een Wmo-maatwerkvoorziening per 1.000 inwoners. 

De realisatiecijfers 2024 betreffen het 1e halfjaar 2024. De cijfers voor geheel 2024 zijn op dit moment nog niet bekend.   

De indicator heeft geen streefwaarden, maar laat de ontwikkeling zien. Daarom zijn de jaren 2025 t/m 2029 blanco.

% Van alle jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp (BBV-indicator)

Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals bedoeld en beschreven in de Jeugdwet (2014). Het gaat om hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere of opvoedingsproblemen van de ouders. De indicator heeft geen streefwaarde maar laat de ontwikkeling zien. Daarom zijn de jaren 2025 tot en met 2027 blanco.    

Cijfers en beschrijving zijn gebaseerd op definiëring en dashboard CBS.  

Aantal Rotterdammers dat voor ondersteuning gebruik maakt van de wijkteams

Deze indicator geeft het gemiddeld aantal actieve casussen weer: het aantal Rotterdammers dat in een bepaalde periode gebruik maakt van ondersteuning door de wijkteams. De indicator heeft geen streefwaarden maar laat de ontwikkeling zien. Daarom zijn de ramingen over de jaren 2026 en verder blanco.  Het aantal actieve casussen voor de realisatie 2025 gaat over de periode 1 januari 2025 tot en met 30 april 2025. Het totaal aantal actieve casussen is al langere tijd redelijk stabiel. 

Aantal vragen van Mantelzorgers en partners dat bij de Mantelfoon binnenkomt

Mantelfoon is naast een 24/7 bereikbare telefonische hulpdienst voor mantelzorgers ook kenniscentrum voor mantelzorg en werkt bij de ondersteuning van mantelzorgers samen met partners in de stad.  In 2024 heeft Mantelfoon 1006 mantelzorgvragen ontvangen. Dit aantal is lager dan in 2023 (1218 vragen), maar vergelijkbaar met 2022 (1020 vragen). De daling in vragen komt door versimpeling van het aanvraagproces van het mantelzorgcadeau in 2024. Hierdoor was de hulp van Mantelfoon hierbij minder vaak nodig. In het eerste kwartaal van 2025 ontving Mantelfoon 365 vragen. De verwachting is dat het aantal vragen dit jaar weer zal stijgen ten opzichte van 2024. De gemeente blijft inzetten op het vergroten van de bekendheid en het bereik van Mantelfoon bij mantelzorgers en partners.