Voorjaarsnota 2025

Doel: Jongeren zonder achterstand

Paginanummer in website: 194

Doel: Jongeren zonder achterstand

 

Wat willen we bereiken?

De jeugd heeft een kansrijk toekomstperspectief 

  • De jeugd is ondersteund in zijn schoolsucces
  • De jeugd is ondersteund in zijn sociaal-emotionele vaardigheden
  • De jeugd groeit op in een positief pedagogische opvoedklimaat
  • De jeugd wordt preventief ondersteund in het voorkomen van middelengebruik

De jeugd groeit veilig op 

  • De jeugd heeft een veilige omgeving met opvoedvaardige ouder(s)/verzorger(s)

De jeugd is mentaal gezond 

  • De jeugd wordt vroegtijdig, preventief en effectief ondersteund bij mentale problemen
  • De jeugd krijgt die ondersteuning zoveel mogelijk in zijn eigen leefomgeving
  • De jeugd krijgt ondersteuning passend bij de vraag

 

Wat gaan we daarvoor doen?

De jeugd heeft een kansrijk toekomstperspectief

  • We versterken de sociaalemotionele vaardigheden van kinderen en jongeren en de opvoedvaardigheden van ouders met goed onderbouwde en effectieve preventieve interventies. Dit gebeurt in alle gebieden en online via het Subsidiekader Jeugdpreventie: ‘Versterken en Voorkomen’
  • In 2024 is een nieuwe subsidieregeling beschikbaar gesteld voor informele leerondersteuning voor twee schooljaren. Het gaat om subsidies aan organisaties die huiswerkbegeleiding, examentraining en bijlessen verzorgen voor jonge Rotterdammers die niet van huis uit deze ondersteuning kunnen ontvangen.
  • De aangevraagde subsidies zijn hoger dan het beschikbare budget van € 800.000 voor de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026. Er vindt tijdige beoordeling plaats van de aanvragen, zodat de aanvragende organisatie ruim voor het begin van het nieuwe schooljaar weet of ze de gevraagde subsidie krijgt.

De Jeugd groeit veilig op

De jeugd is mentaal gezond

  • We organiseren passende preventieve interventies en ondersteuning, toegankelijk en bewezen effectief. Versterken sociaal emotionele vaardigheden en voorkomen psychosociale problematiek bij kinderen en jongeren. Dit doen we onder andere met inzet van het Schoolmaatschappelijk werk, CJG, Kinder- en jongerenwerk en het Subsidiekader Jeugdpreventie: ‘Versterken en Voorkomen’
  • We bevorderen toegankelijke jeugdhulp, passend bij de vraag, en van goede kwaliteit
  • We zorgen voor capabele, efficiënte hulpverleners
  • We investeren in Schoolzorgteams zodat kinderen en hun ouders/gezinnen middels een goede signalering en zorgcoördinatie op de school - eerder en meer nabij – de ondersteuning en hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben en die passend is bij hun ondersteuningsbehoefte.

Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming

  • Het doel van het Toekomstscenario is één samenhangend systeem en een mensgerichte keten, voor hulp en ondersteuning aan gezinnen en huishoudens waarin sprake is van onveiligheid of huiselijk geweld. Een wijkteam biedt hulp en ondersteuning aan kinderen, volwassenen, huishoudens en gezinnen. Zo nodig ondersteunt een regionaal veiligheidsteam het wijkteam. 
  • Vanuit het landelijk programmaplan werken Rijk, VNG, gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis-organisaties, Raad voor de Kinderbescherming en cliëntvertegenwoordigers samen het Toekomstscenario uit. De gemeente Rotterdam is aangesloten bij de uitvoering van het landelijke programmaplan. In april werd bekend dat het rijk geen middelen voor deze transitie heeft gereserveerd in de voorjaarsnota. Ondanks dit besluit houden de opdrachtgevers – het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Justitie en Veiligheid en de Vereniging Nederlandse Gemeenten – de koers richting het Toekomstscenario vast. Voor de zomer moet duidelijk worden hoe het landelijke proces verder zal verlopen.
  • Op regionaal niveau is een governancestructuur ingericht, met aandacht voor een goede verbinding met de Hervormingsagenda Jeugd. Vanuit een meerjarig ontwikkel- en invoeringsproces worden door gemeenten, VTRR, de GI’s en RvdK uitwerkingsvraagstukken opgepakt.
  • De gemeente Rotterdam is nauw betrokken op alle niveaus en werkt actief mee aan regionaal beproeven (‘proeftuin’). Het regionaal beproeven betekent: ervaringen uit de praktijk gebruiken voor verdere ontwikkeling, uitwerking en versteviging van beleid en uitvoering binnen de kind- en gezinsbeschermingsketen op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau. 
  • Op lokaal niveau wordt in samenhang met landelijke en regionale ontwikkelingen onderzocht wat nodig is om volgens de uitgangspunten van het Toekomstscenario te gaan werken.

Gecertificeerde instellingen

De gecertificeerde instellingen (GI’s) laten een positieve ontwikkeling zien in de bedrijfsvoering, werving en behoud van personeel en daling van het verzuim. De samenwerking tussen de 3 GI’S binnen de regio is verder geoptimaliseerd. Dit blijkt onder andere uit de onderlinge verdeling van casuïstiek waardoor er ruimte ontstaat bij één van de GI’s om zaken op te nemen en het toewerken naar uniforme rapportages. 

Jeugdbescherming

De krapte op de arbeidsmarkt, het inwerktraject van nieuw personeel en de verlaging van de caseloadnorm zorgt ervoor dat nog niet alle jeugdigen een vaste jeugdbeschermer hebben, maar wel een vast contactpersoon.

De dalende trend van instroom van kinderbeschermingsmaatregelen in de jeugdbescherming zet verder door. De focus van de GI’s ligt op inzet van tijdige en passende hulp aan de gezinnen. Wijkteams zetten in op vroege signalering en tijdige inzet van (specialistische) hulp en intensieve ondersteuning om jeugdbeschermingsmaatregelen te voorkomen.

Jeugdreclassering

In tegenstelling tot de jeugdbescherming is bij de jeugdreclassering een stijgende lijn zichtbaar in het aantal opgelegde maatregelen. De krapte op de arbeidsmarkt en het inwerktraject van nieuw personeel is ook van toepassing voor jeugdreclassering. Ook hier werken de 3 GI’s samen en verdelen zij onderling casuïstiek.

Jeugdhulp in het Strafrechterlijk kader (JiSK)

Jeugdcriminaliteit wordt over de hele linie bestreden met een focus op vermindering. Variërend van preventieve maatregelen tot de inzet van forensisch specialistische jeugdhulp. In 2024 is de gemeente gestart met een verdiepingsanalyse naar jeugdigen in het strafrechterlijk kader, in samenwerking met alle betrokken partners binnen de jeugdstrafketen, waar de urgentie gezamenlijk wordt gevoeld. De eerste tussentijdse uitkomsten zijn besproken tijdens een (bestuurlijk) rondetafelgesprek, waarin gezamenlijk commitment is verkregen en richting is gegeven aan de vervolgstappen. Dit omvat onder meer de wens tot een brede onderzoeksopdracht, versterking van de integrale samenwerking en een gerichte inzet op preventie. 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029

Collegetarget jeugdpreventie: Vanaf 2023 ronden jaarlijks gemiddeld 5.000 kinderen en jongeren (en/of hun ouders/verzorgers) een goed onderbouwde of bewezen effectieve preventieve jeugdinterventie af.

Nog niet te meten 5.602 2.083 (t/m juni 2024) 5.000   5.000      
27 Jongerenhubs gericht op talentontwikkeling 16 9 29 33          

Toelichting indicatoren

Target Jeugdpreventie

De gemeente rapporteert volgens het definitieboekje voor de collegetargets. Bij deze begrotingsherziening de realisatie over 2023 en de voortgang over 2024 omdat deze gegevens bij de eerste begrotingsherziening 2024 nog niet beschikbaar waren. De mijlpaal voor 2023 is met 5.602 deelnemers behaald. 

Daarnaast is te melden: 

  • Voor 2024 zijn voor minimaal 6.400 deelnemers goed onderbouwde en bewezen effectieve preventieve jeugdinterventies gesubsidieerd. Daarvan zijn in de eerste 4 tot 6 maanden 2.083 trajecten succesvol afgerond. 

  • Voor 2024 zijn de cijfers op schema. De gemeente blijft in gesprek met aanbieders omdat de uitval van deelnemers een aandachtspunt blijft en aanbieders door krapte op de arbeidsmarkt soms moeite hebben met het werven en behouden van personeel. 

  • Op dit moment zijn er nog geen realisatiecijfers over 2024 en 2025 beschikbaar. Volgens de afspraak in het definitieboekje voor de collegetargets volgt bij de Tweede herziening 2025 een rapportage over de voortgang in 2025 en de realisatie van heel 2024. 

Jongerenhubs

Het college wil jongeren meer ruimte geven. Daarom zet het college in op de realisatie van de jongerenhubs. Dit zijn plekken voor en door jongeren voor ontmoeting, talentontwikkeling en jeugdparticipatie. In de afgelopen twee jaar zijn 30 hubs geopend. In de loop van 2025 worden nog 3 jongerenhubs geopend.