Voorjaarsnota 2025

Voortgang 2025

Paginanummer in website: 192

Voortgang Eerste herziening 2025

 

Jeugdpreventie 

Collegetarget Jeugdpreventie: Vanaf 2023 ronden jaarlijks gemiddeld 5.000 kinderen en jongeren (en/of hun ouders/verzorgers) een goed onderbouwde of bewezen effectieve preventieve jeugdinterventie af. 

Realisatie 2024: realisatie bekend bij Tweede herziening 2025 

Mijlpaal 2025: 5.000 

Realisatie tot en met april 2025: realisatie bekend bij Tweede herziening 2025 

In 2025 is subsidie gegeven voor interventies voor minimaal 7.653 jeugdigen en/of hun ouders. Op dit moment zijn er nog geen realisatiecijfers over 2024 en 2025 beschikbaar. Volgens de afspraak in het definitieboekje voor de collegetargets volgt bij de Tweede herziening 2025 een rapportage over de voortgang in 2025 en de realisatie van heel 2024. 

 

Preventieve ondersteuning Jeugd

Alcohol en andere drugs 

De uitvoering van het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en andere drugs 2023-2027, is onderdeel van het subsidiekader Jeugdpreventie en ligt op schema. De onderstaande bereik-resultaten in het eerste kwartaal van 2025 zijn in lijn met de gestelde bereik-doelstellingen voor 2025: 

  • Op alle instellingen voor speciaal voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en op alle mbo-scholen met niveau 1 en 2 worden gezondheidscoaches ingezet. Dat leidt tot veel informatie deling en een groot bereik. 71 jongeren hebben een individueel traject gevolgd en daarmee hulp gekregen bij hun problematische gebruik. Doel voor 2025 is dat 184 jongeren een traject volgen.
  • In 2025 is het doel dat er 8 ouderbijeenkomsten worden georganiseerd en hebben er al 6 plaatsgevonden waarbij 168 ouders ondersteund zijn in het bespreekbaar maken van middelengebruik met hun kinderen.
  • In 2025 is het doel dat 165 professionals  binnen de jeugdhulp, bij de wijkteams en binnen het jeugd- en jongerenwerk zijn getraind in het vroegtijdig signaleren van mogelijk problematisch gebruik. In het eerste kwartaal zijn 42 professionals getraind.  Hierdoor is aandacht besteed aan mogelijke alcohol- en/of drugsproblematiek binnen 630 huishoudens waarmee deze professionals contact hebben.
  • Bij het jaarlijkse Kopp/Kov-symposium hebben zoals verwacht 160 professionals van verschillende instellingen zich laten informeren over Kopp/Kov-problematiek. Het gaat om jongeren van wie ouders of andere opvoeders psychische problemen of verslavingsproblemen hebben. 
  • De drugstestservice was in het eerste kwartaal 15 donderdagavonden geopend. 240 bezoekers hebben hun drugs laten testen. 73 % van de aangeboden samples was MDMA/XTC. Daarnaast werden samples aangeboden waarvan 13 % 3-MMC (ook wel ‘miauw’ genoemd), 4 % 2c-b, 4 % cocaïne, 3% amfetamine/speed en 3%  ‘overige-middelen’ bleken te zijn. 

In het najaar ontvangt de gemeenteraad informatie over de bereik-resultaten (vanaf 2023 tot en met het eerste halfjaar van 2025) van dit vierjarige programma. 

Schoolmaatschappelijk werk, Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en Schoolzorgteams 

Het schoolmaatschappelijk werk en CJG verwijzen naar het preventieve aanbod. Daarmee dragen zij bij aan het bereik van de preventieve interventies van het subsidiekader Jeugdpreventie. Het schoolmaatschappelijk werk heeft een rol in schoolzorgteams en korte lijnen met het CJG. Daardoor zijn signalen en zorgen van ouders en het schoolteam over kinderen normaler. Zo regelt het schoolmaatschappelijk werk dat het preventieve wijknetwerk signalen oppakt, waarvoor geen jeugdzorg nodig is.  

In het eerste kwartaal van 2025 was op 123 schoollocaties een schoolzorgteam actief. De deelnemers zijn het wijkteam, de schoolcontactpersoon van het samenwerkingsverband, het schoolmaatschappelijk werk en de intern begeleider van de school. Het eerste kwartaal 2025 stond in het teken van structurele financiering van de aanvullende uren schoolmaatschappelijk werk in de schoolzorgteams. De gemeente verwacht dat de schoolbesturen primair onderwijs daaraan meebetalen net als in de reguliere SMW-regeling.  

Daarnaast is in overleg met de gemeente Rotterdam en de samenwerkende partijen vanuit het onderwijs door het CJG in het schooljaar 2023-2024 op 10 basisscholen een laagdrempelige pilot gedraaid om de meerwaarde te onderzoeken van deelname van het CJG aan het schoolzorgteam. Het CJG heeft deze pilot inmiddels geëvalueerd en bekeken wordt of voortzetting gewenst en haalbaar is.  

Het CJG ontvangt in 2025 € 1,1 mln minder subsidie voor de aanvullende preventieve inzet in Rotterdam. Het opvangen van deze lagere subsidie wordt met name gerealiseerd door efficiëntere budgettaire keuzes. Zoals het gelijkwaardiger verdelen van de kosten van de Service en Contactfunctie onder de regiogemeenten. En het realistischer begroten van de inzet op netwerkregie. Daardoor is de verwachting dat deze bezuiniging weinig tot geen effect heeft op de dienstverlening aan Rotterdamse ouders en hun kinderen. 

 

Bestuursopdrachten in het Zorgdomein

Bestuursopdracht Zorg (BOZ)   

De bestuursopdracht Zorg is voor het bedenken van oplossingen voor een toekomstbestendige zorg: het remmen van de groeiende vraag naar zorg en de daarbij oplopende (gemeentelijke) zorguitgaven. 

In 2024 is een derde set met maatregelen gepresenteerd. Inmiddels zijn bijna alle maatregelen ingevoerd. De 36 maatregelen moeten in 2025 invulling geven aan een bedrag van € 47 mln. De gemeente blijft de effecten van de maatregelen monitoren. Dat gebeurt met kwantitatieve data en door gesprekken met medewerkers in de uitvoering en zorgaanbieders.

Een stevige sociale basis is belangrijk voor het stimuleren van de ‘samenredzaamheid’ in de wijk. De inzet van informele hulp helpt het verminderen van de vraag naar zorg. De gemeente is in gesprek met verschillende partijenover wat zij nodig hebben om met elkaar een stevige sociale basis te vormen voor Rotterdam. Op 16 april 2025 was hierover een tweede bijeenkomst. Daarnaast gaat de gemeente door met de pilots bestaanszekerheid in Bloemhof en Schiebroek in 2025. De aanpak zorgt voor betere samenwerking tussen partijen in de wijk. Het bestuurlijk besluit over mogelijk opschalen naar andere wijken wordt in september 2025 genomen. 

Met een Rotterdamse campagne begin 2025 vroeg de gemeente aandacht voor veranderingen in de zorg. Onder meer met een uitzending van een debat op RTV Rijnmond (50.000 kijkers), een animatievideo op wachtkamerschermen bij 353 huisartsen en een special van Gers!Magazine over zorg met als thema ‘omkijken naar elkaar’. Er komt een vervolg op de campagne ‘Praat vandaag over morgen010’. Deze campagne laat mensen nadenken over het ouder worden. De gemeente werkt samen met andere partijen aan een vervolg in het versterken van bewustwording. En aan het stimuleren van gesprekken over de veranderende zorg onder de Rotterdammers. Voor medewerkers in de uitvoering en zorgprofessionals is speciale aandacht. 

Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) 

Aanleiding voor de opdracht RBOK is de financiële overschrijding op de specialistische jeugdzorg in 2023. Bestuurders besloten om  een regionale bestuursopdracht kostenbeheersing (RBOK) op te stellen. Die is in 2024 is gestart. Deze opdracht moet leiden tot een besparing van uiteindelijk € 54 mln voor de gemeente Rotterdam in 2028. Dit is onvoldoende om binnen de financiële kaders te blijven en daarom is de taakstelling uitgebreid met een extra Rotterdamse ambitie. De RBOK wordt in regionaal verband uitgevoerd en op totaalniveau gemonitord. Binnen de RBOK zijn ruim 20 maatregelen geformuleerd die zich richten op de clusters arrangementensystematiek, passend zorgaanbod, passende zorgvraag en randvoorwaarden. In 2025 worden de eerste maatregelen ontwikkeld voor de invulling van de Rotterdamse Extra Ambitie, deze maatregelen zijn georiënteerd op de lokale en regionale inkoop. Ook moeten deze maatregelen bijdragen aan een duurzaam Rotterdam Jeugdstelsel door aanpassingen in lijn met de verandering naar minder inzet van zware jeugdhulp. In de regionale opdracht wordt minimaal tweemaandelijks gemonitord hoe de kosten zich ontwikkelen ten opzichte van de begroting en of de maatregelen de gewenste impact hebben. De financiële effecten van de RBOK moeten tot uiting komen in neerwaartse druk op de voortdurende uitgavenstijging van de regionaal ingekochte jeugdhulp. Als dit in de realisatiecijfers tot uiting komt werkt het ook door in de begrotingsadviezen die de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR )onder andere aan Rotterdam geeft. 

Ouderen 

Samen met de partners wordt gewerkt aan de uitvoering van de actieagenda Goud voor Oud, waaronder de collegeprioriteiten als zorg- en wijkrestaurants, huismeesters, Thuisplusflats en een dementievriendelijke stad. 
Deze collegeperiode is ruim € 2 mln beschikbaar voor de subsidieregeling om de komst van nieuwe zorg- en wijkrestaurants te ondersteunen en bestaande restaurants te stimuleren om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.  Voor 2025 hebben 12 restaurants een subsidie gekregen.  Een ander onderdeel van de actieagenda is de inzet van sociale huismeesters in seniorencomplexen. Dit gebeurt in samenwerking met de wooncorporaties. Eind 2024 zijn 5 subsidies verleend aan 5 woningbouwcorporaties voor de inzet van sociale huismeesters op basis van cofinanciering in 15 complexen. Inmiddels is voor 4 complexen een sociale huismeester gestart. Voor de andere complexen start de huismeester binnenkort of loopt de werving.

Voor 2025 zijn 30 trainingen in het signaleren en bejegenen van mensen met dementie ingekocht. Er is grote belangstelling bij partnerinstellingen. Ook de welzijnsorganisaties en Mantelfoon bereiken mensen met dementie en hun mantelzorgers. Er zijn dagactiviteiten, vrijwilligerswerk (Dementalent), individuele ondersteuning vanuit de Sociale Benadering Dementie en ondersteuning aan mantelzorgers. Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld door de interventie ‘Beter Thuis met Dementie’. De website www.rotterdamdementie.nl is vernieuwd. Door de raadsmotie Wandelmaatjes is de Unie van Vrijwilligers gestart met het gelijknamige project. 

De implementatie van de ketenaanpak valpreventie is sinds januari 2024 in volle gang in Rotterdam. De Val Niet Trainingen, Thuis Onbezorgd Mobiel en Minder vallen Meer Bewegen zijn hiermee beter beschikbaar voor oudere Rotterdammers. In 2024 zijn er 86 Val Niet Trainingen gestart. Daaraan hebben 1.300 ouderen meegedaan. In 2024 is bij 3.500 ouderen een valrisicotest afgenomen via de Smart Floor. Ook is ingezet op het blijven bewegen van ouderen na de training door de inzet van regisseurs Bewegen en Gezondheid. In 2025 zet de gemeente in op het verder uitbreiden van het bereik. 

Collegetarget woon(zorg)concepten 

In de collegeperiode 2022-2026 realiseert de gemeente minimaal 14 Thuisplusflats voor ouderen en start met de bouw van nieuwe woon(zorg)complexen voor ouderen, zodat in totaal 24 voorzieningen beschikbaar komen.

Realisatie 2024: 19 

Begroting 2025: 24

Realisatie 30 april 2025: 20

Het doel van het college is dat Rotterdammers zo prettig mogelijk oud worden. Er zijn twee onderdelen: uitbreiding van het aantal Thuisplusflats en bouw van nieuwe woon-(zorg)complexen. In 2022 is gestart met de nieuwbouw van Simeon en Anna in Feijenoord. In 2023 is de bouw begonnen van Odeon in het Centrum en Dukdalf in Feijenoord. De bouw van De Klapwiek in Prins Alexander is gestart in 2024, net als de bouw van het nieuwbouwproject Kruisnetlaan in Hoogvliet. In het eerste kwartaal van 2025 is de bouw gestart van Hofje van Weltevreden. Tot nu toe zijn 6 van de 10 nieuwbouwprojecten met een woon(zorg)concept voor ouderen gestart met bouw. Drie nieuwbouwprojecten zijn in voorbereiding, van 1 project is doorgang onduidelijk. Er wordt op dit moment gezocht naar een vervangend project zodat het collegetarget alsnog gehaald kan worden.

Om het aantal Thuisplusflats uit te breiden naar 20 Thuisplusflats heeft de gemeente een aanbesteding gehouden. Deze is in het tweede kwartaal van 2024 succesvol afgerond. Op 1 juli zijn de contracten ingegaan voor de 20 Thuisplusflats die verspreid over de stad te vinden zijn. Het gaat om 14 nieuwe Thuisplusflats en de voortgang van 6 bestaande Thuisplusflats onder de nieuwe contractvoorwaarden. Met het ingaan van de overeenkomsten voor de Thuisplusflats is dit onderdeel van het collegetarget woon(zorg)complexen behaald. De commissie Zorg, Wonen, Welzijn en Sport is hierover geïnformeerd. Om de collegetarget als geheel te halen, moeten beide onderdelen van de collegetarget worden behaald. 

 

Inkoop

De nieuwe contracten voor de Wmo zijn op 1 januari 2025 ingegaan. Het gaat om maatwerkvoorzieningen zoals huishoudelijke ondersteuning of dagbesteding. De aanbesteding is gebaseerd op de ambities uit  het beleidsplan Heel de Stad". Dit beleidsplan is opgevolgd door het integrale beleidsplan “Passende zorg voor Heel de Stad”. Ook is rekening gehouden met de doelstellingen over uitvoerbaarheid en financierbaarheid van zorg uit de Bestuursopdracht Zorg. De implementatieperiode is in het eerste kwartaal van 2025 afgerond.

Op 3 april 2025 is de aanbesteding Wmo Woningaanpassingen en Trapliften gepubliceerd. De beoogde ingangsdatum van het nieuwe contract is 1 januari 2026. Woningaanpassingen zijn bedoeld om de zelfredzaamheid te vergroten en Rotterdammers te ondersteunen om langer zelfstandig thuis te wonen. Het gaat om voorzieningen zoals trapliften of een helling bij de voordeur.

De voorbereidingen van de aanbesteding Wmo Hulpmiddelen zijn gestart, de beoogde publicatiedatum is medio juni. Hulpmiddelen moeten de zelfredzaamheid vergroten en Rotterdammers in staat te stellen zo lang mogelijk mee te doen. Wmo hulpmiddelen variëren van rolstoelen, woonhulpmiddelen (bijvoorbeeld tillift) tot vervoersvoorzieningen (bijvoorbeeld scootmobiel).

 Zorg voor elkaar | rotterdam.nl 

Vind uw zorgaanbieder | rotterdam.nl

 

Kwetsbare Rotterdammers doen mee 

Dakloze EU-Arbeidsmigranten

Een maatregel van het vastgestelde Actieplan Buitenslapers is het bieden van laagdrempelige opvang voor dakloze EU-migranten die geen recht hebben op reguliere opvang of ondersteuning. Sinds 1 juni 2024 is er ’s-nachts en overdag opvang voor 60 niet-rechthebbende dakloze EU-migranten voor maximaal 8 weken. Overdag is er aanbod van verschillende hulpverlenings- en zorgtrajecten. En sinds 1 september 2024 is er ook de mogelijkheid voor de deelnemers om een alcohol- of middelendetox te doen. Het doel is perspectief bieden door begeleiding naar werk of terugkeer naar het land van herkomst. Deze opvang is tot stand gekomen door een bijzondere samenwerking tussen zorg- en veiligpartijen en heeft veel dakloze EU- arbeidsmigranten weer op weg geholpen naar een baan of naar land van herkomst. Er zijn al rond de 300 personen via deze opvang geholpen. Rond de 70% van de deelnemers die een traject afrondt, stroomt succesvol uit. Gezien deze positieve resultaten en ervaringen was de insteek om in de voorjaarsretraite 2025 geld vrij te maken om tot eind 2026 door te kunnen met deze opvang. En dat is gelukt. De betrokken partijen bouwen graag verder op de basis die de afgelopen periode is gelegd, door de hulpverlening in de komende tijd nóg effectiever te maken. Zo willen we de nood onder deze doelgroep verlichten en de stad voor iedereen leefbaar houden.

 

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Zorg, welzijn en wijkteams - € 24.771 
Bijstelling wonen kwetsbare personen - € 1.300 
Doorontwikkeling automatisering zorgketen - € 1.000 
Onderdak kwetsbare ongedocumenteerden - € 1.218 
Onderdak kwetsbare ongedoucmenteerden - oplossing € 345 
PGB Jeugdhulp - € 10.797 
Regionale Jeugdhulp - € 7.478 
Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond - € 1.000 
Crisisopvang slachtoffers huiselijk geweld - € 600 
Knelpunten automatisering zorgketen - € 440 
Onderbesteding Wmo € 1.220 
Pilot opvang niet-rechthebbende EU-migranten - € 1.500 
Terugvorderingsresultaat subsidies Maatschappelijke Opvang € 2.000 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen - € 3.004