Voorjaarsnota 2025

Voortgang 2025

Paginanummer in website: 3

Voortgang Eerste Herziening 2025

 

Financieel beeld op hoofdlijnen

Bij deze Eerste herziening 2025 wordt de Begroting 2025 geactualiseerd. Het totaal aan voorgestelde bijstellingen telt op tot € 18 mln negatief. Het negatieve saldo wordt onttrokken aan de Algemene reserve.

Belangrijkste financiële bijstellingen 2025

Gemeentefonds + indexatie

Een positieve bijstelling van de middelen die de gemeente ontvangt van het Rijk  (+ € 30,1 mln). Hiertegenover staat een toevoeging aan een nieuwe Bestemmingsreserve Egalisatie Gemeentefonds om tegenvallers op te vangen in 2026, 2027 en 2029 (- € 20,0 mln). (Programma Algemene middelen)

Meeropbrengsten belastingen

Door nieuwe inzichten in de waardering van vastgoedobjecten, de uitbreiding van areaal en investeringen verwacht de gemeente hogere belastingopbrengsten (+ € 13,2 mln). (Programma Belastingen)

Actualiatie verkoopplanning

Door actualisatie van de verkooplijst van gemeentelijke panden zijn de verwachte verkoopopbrengsten hoger (+ € 7,7 mln). De verwachting is dat deze niet zozeer in 2025 maar in 2026 worden gerealiseerd. De verwachte verkoopopbrengsten worden daarom met een kasschuif  verschoven van 2025 naar 2026 (- € 20,6 mln). (Programma Bestaande stad)

Erfpacht project

Voor het erfpachtproject vindt een heroverweging plaats van de uitgangspunten van de berekeningssytematiek. Hierdoor is een vertraging ontstaan. De begrote opbrengsten worden met een kasschuif verschoven van 2025 naar 2026 tot en met 2028 (- € 11,2 mln). (Programma Stedelijke ontwikkeling)

Jeugdhulp

Aan de hand van de (bijgestelde) Kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) is een nieuwe meerjarenprognose opgesteld. Die leidt inclusief de verwachte besparingen door de Regionale Bestuursopdracht Kostenbeheersing (RBOK) en de Rotterdamse extra ambitie (RBOK+) tot een kostenstijging (- € 7,5 mln). Bovendien wordt het persoonsgebonden budget Jeugd structureel hersteld. Deze was ten onrechte vrijgevallen bij de Voorjaarsnota 2024 (- € 10,4 mln). (Programma Zorg, welzijn en wijkteams)

Financiële bijstellingen per programma

Hieronder een tabel met de financiële bijstellingen per programma. In de kolom 'Verschil' zijn de  bijstellingen weergegeven van de Voorjaarsnota 2025 ten opzichte van de Begroting 2025. Negatieve bedragen (met een “-“ teken) verslechteren het exploitatiesaldo; het gaat dan (per saldo) om hogere lasten of lagere baten. Positieve bedragen verbeteren het exploitatiesaldo; het gaat dan (per saldo) om lagere lasten of hogere baten.

Een uitgebreide toelichting op de bijstellingen per programma is per programma opgenomen in het onderdeel Financiën.

Programma Begroting 2025 Voorjaarsnota 2025 Verschil
Algemene middelen 2.434.660  2.445.745 11.085
Armoede, schuldhulpverlening, integratie en samenleving - 120.659  - 121.488 - 828
Beheer van de stad - 205.613  - 192.975 12.638
Belastingen 390.494  403.483 12.989
Bestaande stad - 13.638  - 35.712 - 22.074
Bestuur - 22.564  - 22.894 - 330
Cultuur - 170.985  - 174.750 - 3.766
Dienstverlening - 81.868  - 81.389 479
Economische ontwikkeling - 31.046  - 32.095 - 1.049
Energietransitie - 22.745  - 23.462 - 717
Onderwijs - 149.462  - 154.430 - 4.968
Overhead - 460.816  - 454.679 6.137
Sport en recreatie - 101.521  - 101.936 - 415
Stedelijke ontwikkeling 65.948  62.385 - 3.563
Veilig - 201.048 - 202.967 - 1.919
Volksgezondheid - 36.908  - 39.442 - 2.534
Werk en inkomen - 255.709  - 250.289  5.420
Zorg, welzijn en wijkteams - 1.016.520  - 1.041.291 - 24.771
Totaal - 18.186 - 18.186

Financiële positie 2025

  Weerbaarheid Wendbaarheid
  Netto schuldquote Gecorrigeerde netto schuldquote Solvabiliteit Grond-exploitatie Belasting- capaciteit Structurele exploitatie-ruimte
Realisatie 2024 29,1% 27,2% 53,6% -1,7% 109% -1,8%
Begroting 2025 44,8% 43,3% 45,0% -3,9% 109% -1,8%
Eerste herziening 2025 42,7% 41,1% 46,2% -2,0% 109% -1,0%
Norm BZK Minst risicovol Minst risicovol Minst risicovol Minst risicovol Meest risicovol Meest risicovol

Vijf financiële kengetallen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt met 5 kengetallen die vertellen hoe een gemeente er financieel voor staat. Deze financiële kengetallen geven samen een beeld van de financiële ontwikkeling van de gemeente.  De waarde van de kengetallen zijn ingedeeld in 3 categorieën:  minst risicovol, enig risico en meest risicovol. 

De eerste 4 kengetallen gaan over de weerbaarheid van de gemeente: kan de gemeente tegen een stootje? De tweede 2 kengetallen gaan over de wendbaarheid van de gemeente: kan de gemeente zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden?

Op basis van de kengetallen Jaarstukken 2024, Begroting 2025 en Voorjaarsnota 2025 is de uitkomst dat de weerbaarheid van de gemeente valt in de categorie minst risicovol. De wendbaarheid van de gemeente valt in de categorie meest risicovol. Het structurele exploitatietekort is in de Jaarstukken 2024 en de Begroting 2025 negatief. De raming is dat deze vanaf 2026 weer positief is, in 2026 0,3%, in 2027 3,0%, in 2028 4,0% en in 2029 3,3%.

Een uitgebreide toelichting op de financiële kengetallen staat in de Paragraaf Financiële kengetallen.

Voor verdere toelichting en vergelijking met andere gemeenten zie de website: Dashboard - Gemeentelijke rekening kengetallen - Rotterdam.

Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen geeft aan of de gemeente in staat is om financiële tegenvallers op te vangen. In het coalitieakkoord is afgesproken om te sturen op een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. In 2023 was het weerstandsvermogen incidenteel lager. Het weerstandsvermogen was toen 0,6.

Jaarstukken 2024: 1,7

Begroting 2025: 0,8

Eerste herziening 2025: 1,0

Een uitgebreide toelichting op de het Weerstandsvermogen staat in de Paragraaf Weerstandsvermogen.