Voorjaarsnota 2025

Doel: Aanpak personeelstekort

Paginanummer in website: 121

Doel: Aanpak personeelstekort

 

Wat willen we bereiken?

Een aantrekkelijkere werkstad creëren voor onderwijsprofessionals. Rotterdam is een stad die onderwijsprofessionals uit diverse sectoren aanspreekt en uitnodigt om er te werken en te wonen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Om het doel te bereiken, zetten we in op de volgende maatregelen: 

Bevorderen van zij-instroom
We stimuleren medewerkers uit andere sectoren naar het onderwijs over te stappen en een zij-instroomtraject te volgen. Dit gebeurt onder andere via voorlichtingsbijeenkomsten en door subsidies beschikbaar te stellen voor onderwijsinstellingen. De subsidieaanvragen voor het schooljaar 2025-2026 zijn in behandeling. Daarnaast organiseerde de gemeente in januari en mei 2025, samen met kinderopvang, scholen en opleiders, bijeenkomsten om potentiële zij-instromers te informeren. 

Stimuleren anders organiseren  
De gemeente stimuleert initiatieven om het onderwijs anders te organiseren om daarmee de duurzame inzetbaarheid van onderwijzend personeel te vergroten. Ook voor schooljaar 2025-2026 is er weer gemeentelijke subsidie hiervoor beschikbaar voor de onderwijsinstellingen. Ook gaan we door met het project om (kunst)vakdocenten via een opleiding beter inzetbaar te maken op de scholen. 

Uitbreiding van lerarenbeurzen en Rotterdampas 
De gemeente zet zich in voor de uitbreiding van lerarenbeurzen en het beschikbaar stellen van de Rotterdampas voor onderwijsprofessionals in alle sectoren. Daarom zijn vanaf 2024 zowel de Rotterdampas als de lerarenbeurs ook beschikbaar voor de gehele kinderopvangsector in Rotterdam.

Verbetering van parkeren en beschikbare woningen voor leraren
Een vierde maatregel is het verbeteren van de parkeervoorzieningen en het vergroten van de beschikbaarheid van huurwoningen voor onderwijsprofessionals. De Rotterdamse regelgeving voor parkeervergunningen is hiervoor aangepast. Scholen en kinderopvangorganisaties kunnen in de aangepaste regelgeving meer parkeervergunningen aanvragen voor hun personeel.    

Deze maatregelen moeten een omgeving creëren waarin onderwijsprofessionals zich gewaardeerd, ondersteund en gemotiveerd voelen om hun cruciale rol in het onderwijs uit te voeren.

 

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2022 Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
% Lerarentekort in Rotterdam op basis van openstaande en verborgen vacatures in het primair onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs 11,8 16,5 16,0            

Toelichting indicatoren

% Lerarentekort

Het onderzoeksinstituut Centerdata meet één keer per jaar het lerarentekort. De landelijke rapportage van Centerdata is eind 2024 gepubliceerd. Het percentage lerarentekort in het primair onderwijs is gedaald van 16,5% naar 16%. Dit sluit aan bij landelijke prognoses van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De volgende meting wordt opgenomen in de Jaarstukken 2025.