Begroting 2026
Informatievoorziening en IT
Paginanummer in website: 208Informatievoorziening en IT
Digitalisering
Technologie verandert hoe Rotterdammers werken, leren, wonen en leven. De gemeente speelt hierop in met betrouwbare ICT, flexibele systemen en oog voor de rol van de overheid in een digitale samenleving.
De Opgave digitale transformatie bundelt de belangrijkste acties. Door initiatieven uit de hele organisatie wordt de dienstverlening sneller, eenvoudiger en beter afgestemd op de behoeften van Rotterdammers. Medewerkers krijgen trainingen om goed met nieuwe technologieën te werken. Het concernteam Digitale Transformatie helpt processen te verbeteren, kosten te besparen en sluit aan bij de bredere organisatieverandering voortgebracht door Kiezen voor Rotterdam.
De behoefte naar meer digitale autonomie (soevereiniteit) groeit. Gemeente Rotterdam werkt samen met de G4, VNG en het Rijk aan strategische keuzes en mogelijkheden. De gemeente volgt daarbij de koers van de op 4 juli 2025 gepubliceerde Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS).
Speerpunten:
- Algoritmes en AI zijn niet meer weg te denken uit de gemeentelijke processen. De sturing op de bewuste inzet en het gebruik van de toepassingen groeit in volwassenheid. Op basis van de bespreking van het politiek-bestuurlijk waardenkader voor algoritmes in de commissie BOFV en de gemeenteraad is de algoritmegovernance aangepast, die in het najaar van 2025 wordt gedeeld met de gemeenteraad. Daarmee wordt invulling gegeven aan de AI-verordening en de aanbevelingen van de Rekenkamer. De verschillende ondersteunende instrumenten (onder andere Assessments, Algoritmeregister) groeien met de volwassenheid van de organisatie mee. De gemeente is actief betrokken bij landelijke en Europese ontwikkelingen en krijgt ondersteuning van de onafhankelijk werkende Algoritmeadviesraad (AAR). Verschillende collega’s hebben het Certified AI Compliance Officer (CAICO) behaald. Dit draagt bij aan de AI-geletterdheid van de organisatie.
- De gemeente richt zich op het halen van waarde uit (open) data. En kijkt daarbij welke maatschappelijke opgaven spelen en maakt een link hoe data kan helpen deze te realiseren. Vanuit het dataperspectief draagt de gemeente bij door in te zetten op het bevorderen van verantwoord datagebruik, het verankeren van datagebruik en besluitvorming in de cultuur, het optimaliseren van processen zodat de gemeente data efficiënter en effectiever kan gebruiken. Daarnaast werkt de gemeente aan het creëren van een federatief datastelsel dat zoeken, delen, ontsluiten en gebruik van data makkelijker maakt.
- Er is organisatiebrede inzet bij Europese subsidieprojecten voor digitalisering, waarbij de gemeente samenwerkt met Europese partners. Hierbij is aandacht voor de zich continu ontwikkelende Europese wet- en regelgeving voor Digitalisering. De gemeente versterkt haar positie in Europa door de ontwikkeling van het Digital Office Europe en de actieve rol in het Digital Forum van Eurocities (grotestedennetwerk). Van dit forum is Rotterdam van 2023 tot zomer 2025 de voorzitter.
- Voortzetting van de bestuurlijke samenwerking met andere grote gemeenten en in VNG-verband. Samen Slim op functionaliteit, autonomie en inkoop. Met de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst zetten de CIO’s van de G4-steden een belangrijke stap naar gezamenlijke digitale kracht, schaalvoordelen en meer weerbaarheid tegen digitale dreigingen door digitalisering gezamenlijk in te kopen.
- Gemeente Rotterdam voldoet aan landelijke eisen zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten ’Eenduidige Normatiek Single Information Audit’ (ENSIA). De campagne Blijf Alert loopt in 2025 door om medewerkers bewust te houden van de dagelijkse digitale risico’s. Tegelijk werkt de gemeente aan verdere professionalisering van de hele veiligheidsketen, intern én extern. De invoering van de NIS2-wet is daarbij leidend.
- Met het programma Rotterdamse Digitale Infrastructuur (RDI) werkt de gemeente aan veilige toegang tot systemen, een moderne digitale werkomgeving en betere integratie van data. Deze vernieuwing is nodig om te voldoen aan de Wet digitale overheid (Wdo), die veilige en betrouwbare digitale dienstverlening garandeert. De gemeente doet ervaring op met digitale identiteit wallets (ID010).
Informatiehuishouding en de Wet open overheid
De Wet open overheid (Woo) stimuleert de overheid tot een betere informatiehuishouding en actieve beschikbaarstelling van informatie. Transparant overheidshandelen vraagt om snel kunnen laten zien wat, wanneer en met wie gecommuniceerd is, en welke acties zijn uitgevoerd. Dat geldt voor het handelen van het bestuur – gemeenteraad, college, burgemeester – en voor de ambtelijke organisatie.
Het programma Rotterdam Transparant zorgt voor een soepele invoering van de Woo binnen de organisatie. Het programma werkt samen met de 4 grote steden (G4) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De invoering richt zich op de 11 categorieën van informatiestromen waarvan de overheid verplicht is documenten actief te publiceren. Eind 2026 moet de gemeente de wet hebben ingevoerd. Om dat te realiseren zet het invoeringsprogramma in op het ontwikkelen van een eigen publicatieplatform, voldoen aan de verplichte publicaties en bewustwording bij medewerkers van het belang van transparantie.
Het Rijk werkt nog aan de verplichte Generieke Woo-Voorziening (GWV). Deze bestaat uit een verwijsindex (de Woo-index) en een zoekmachine (open.overheid.nl). De verwijsindex is gereed. Het programma heeft deze volledig ingevuld en voldoet aan de wettelijke eisen.
Vanaf 1 november 2024 is de verplichting van artikel 3.3 over de verplichte publicatie van de documentcategorieën Wet -en regelgeving en Organisatiegegevens ingegaan.
Op de gemeentelijke website staat per informatiecategorie een opsomming van de beschikbare openbare documenten van de gemeente Rotterdam.
Afhandeling van Woo verzoeken
Tot augustus 2025 zijn 308 verzoeken ingediend. 40,1% van de ingediende Woo-verzoeken handelt de gemeente op tijd af.
Er is de afgelopen jaren een duidelijke toename in de omvang, complexiteit en het aantal ingediende Woo-verzoeken. Ten opzichte van dezelfde periode in 2024 is het aantal ingediende Woo-verzoeken met 60,4% toegenomen. Ondanks deze toename is het percentage tijdige afhandeling licht gestegen. De behandeling van de Woo-verzoeken zelf, de samenhangende juridische procedures, adviesvragen, informatieverzoeken en nog niet afgeronde complexe verzoeken uit eerdere jaren vragen aanzienlijk veel capaciteit en tijd en wegen zwaar op de doorlooptijd van lopende zaken.
Acties verbetering tijdigheid
Het centrale Woo-team zet op basis van de beschikbare capaciteit sterk in op optimalisatie van het proces en verbetering van de samenwerking met interne en externe partners om de doorlooptijden zo kort mogelijk te houden.
Landelijke ontwikkelingen
De bij de gemeente geconstateerde knelpunten om te voldoen aan de wettelijke eisen voor tijdige afhandeling van Woo-verzoeken, wordt landelijk ervaren. Daarom gaf het ministerie van Binnenlandse Zaken in 2023 opdracht voor een invoeringstoets. Hieruit blijkt dat vrijwel alle overheidsinstanties te maken hebben met uitvoeringsproblemen, waaronder trage afhandelingstermijnen. Naar aanleiding hiervan zijn in juni 2024 maatregelen aangekondigd om de uitvoering van de Woo te verbeteren. Dit jaar worden deze maatregelen verder geconcretiseerd. De Woo blijft daarmee onderwerp van continue aanpassing en verbetering, met als blijvend streven een open overheid te realiseren.
Informatiehuishouding als randvoorwaarde
De organisatie werkt aan een betere vindbaarheid en volledigheid van een enorme hoeveelheid informatie. Die informatie is vooral in digitale vorm beschikbaar, maar ook op papier.
Informatiebeheer staat direct in verband met openbaarheid, privacybescherming en informatiebeveiliging. De organisatie zet in op bewustwording bij alle medewerkers, zodat zij zorgvuldig met gegevens en informatie omgaan en zorgen voor juiste dossiervorming. Dit alles leidt tot het beschikbaar en vindbaar maken van informatie die de gemeente ook volledig en veilig bewaart. Zo kan de gemeente de bestuurlijke besluitvorming inzichtelijk maken, bijvoorbeeld via Woo-verzoeken en - in de nabije toekomst - ook door actieve openbaarmaking van documenten.