Begroting 2026
Nationaal Programma Rotterdam Zuid
Paginanummer in website: 217Nationaal Programma Rotterdam Zuid
In deze paragraaf treft u meer informatie aan over de activiteiten binnen de Regio Deal (2019-2022), Regio Deal (2023-2026) en de NPLV regeling Kansrijke Wijk van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ).
In het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), werken Rijk, de gemeente Rotterdam, corporaties, zorginstellingen, schoolbesturen, bedrijfsleven, bewoners, politie en Openbaar Ministerie aan het verbeteren van de kansen voor Rotterdammers op Zuid. Samen zorgen deze partners dat de kansen van Zuiderlingen worden vergoot zodat opleidingsniveau, arbeidsparticipatie en woonkwaliteit in 20 jaar stijgen naar het gemiddelde van de vier grote steden in Nederland. Naast maatregelen op het gebied van school, werk en wonen, moet intensieve inzet op veiligheid en cultuur de kwaliteit van leven van Rotterdammers op Zuid verhogen. De gemeente Rotterdam is dus één van de partners binnen het NPRZ. De wethouder NPRZ is één van de bestuursleden van het NPRZ en legt aan de gemeenteraad verantwoording af over de gemeentelijke inzet binnen het programma.
Voor de periode 2018 tot en met 2022 is door de rijksoverheid € 130 mln beschikbaar gesteld: de gemeente Rotterdam heeft dit aangevuld met nogmaals € 130 mln. Deze cofinanciering is afgesproken met het Rijk in de Regiodeal Rotterdam Zuid. Het grootste deel van deze middelen is uitgegeven in de periode 2018 t/m 2023. Alleen voor de pijler School en Wonen zijn de rijksmiddelen nog niet volledig uitgegeven en worden hiervoor in de komende jaren nog bestedingen gedaan.
Tijdens het Rijk Regio overleg Rotterdam-Zuid (NPLV en Regio Deal) van 28 mei 2024 is het voorstel om de doorlooptijd Regiodeal NPRZ voor de pijler Wonen te verlengen t/m 2031 goedgekeurd.
Eind 2023 is een nieuwe Regio Deal (Regio Deal Rotterdam Zuid II) door het Rijk toegekend van in totaal € 30 mln voor de periode 2023-2026. Daarnaast is eind 2023 in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) de regeling Kansrijke Wijk toegekend voor in totaal € 69,25 mln voor de periode 2023-2025. Eind 2025 zal er besloten worden over de toekenning van de regeling Kansrijke Wijk (2026-2028), waarmee naar verwachting voor 2026-2028 zicht is op voldoende middelen voor de pijlers Thuisbasis op Orde, School, Werk om de ambities uit het uitvoeringsplan te realiseren.
Voor de pijler Wonen geldt dat op 24 juni 2025 tussen het Rijk en gemeente Rotterdam een bestuurlijke afspraak is getekend als eerste stap in de uitwerking van de Woontop afpraken gericht op het NPRZ. Ter stimulering van de woningbouwopgave t/m 2029 heeft het Rijk een realisatiestimulans gereserveerd voor Rotterdam op basis van het uiteindelijk in 2029 gestarte woningen (€18,1 mln- €27,2 mln). Tevens heeft het rijk voor het NPRZ-gebied een extra bijdrage gereserveerd als opslag voor bovenplanse openbare ruimte en collectieve maatschappelijke voorzieningen (ORV) (samen € 10,99 mln) en voor capaciteitsondersteuning (€8,0 mln)
De verantwoording in deze paragraaf is gebaseerd op de Regio Deal 2018-2022, de Regio Deal 2023-2026 en de regeling Kansrijke Wijk (2023-2025) en behandelt daarmee de pijlers Wonen, School, Thuisbasis op Orde, Werk en Veilig. Voor de pijlers Wonen en Veilig zijn er daarnaast Rijksbijdragen die specifiek voor die pijler zijn (zoals Volkshuisvestingsfonds en Preventie met Gezag). Over de laatst genoemde regeleingen wordt niet over gerapporteerd in deze paragraaf; deze komen terug in de betreffende begrotingsprogramma’s.
Onder de kop ‘wat willen we bereiken?’ zijn de doelen per pijler benoemd en gedefinieerd. Hierna volgen een inhoudelijke toelichting op de activiteiten onder ‘wat gaan we doen in 2026?’ en de financiële tabellen en toelichting hierop onder ‘wat kost dat?’.
Wat willen we bereiken?
Op basis van het Uitvoeringsplan NPRZ 2023 – 2027 is ingezet op een versnelling op vijf pijlers: Thuisbasis op Orde, Wonen, School, Werk en Veilig waarvoor een integrale aanpak wordt nagestreefd om tot het grootste maatschappelijk effect te komen. De pijler Wonen wordt niet in dit hoofdstuk behandeld omdat de middelen hiervoor niet via de Regio Deal en de regeling Kansrijke Wijk lopen. Daarnaast is een onderdeel economische structuurversterking toegevoegd onder de pijler Werk. De te behalen doelen van deze thema’s zijn in het Uitvoeringsplan als volgt vastgesteld:
- Thuisbasis op Orde: het bieden van een stevige thuisbasis voor de bewoners op Zuid, om de kans op een succesvolle schoolcarrière voor kinderen en de kans op werk voor volwassen te vergroten.
- School: het aanpakken van onderwijsachterstanden, het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen en het toerusten van jongeren voor de arbeidsmarkt met name richting Techniek en Zorg via loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Hiertoe wordt onder meer de verlengde schooltijd in Rotterdam Zuid uitgebreid naar andere wijken buiten de Children’s Zone en investeren we in onderwijshuisvesting van het voortgezet onderwijs.
- Werk: het vergroten van de arbeidsparticipatie van bewoners van Rotterdam Zuid, waardoor het aantal mensen dat afhankelijk is van de bijstand structureel wordt verminderd.
- Wonen: ingrepen in de verouderde woningvoorraad van Rotterdam Zuid moeten ervoor zorgen dat gemengde woonmilieus gerealiseerd worden, zodat woonruimte beschikbaar komt voor sociale stijgers uit Zuid. Gelijktijdig zetten we in op het toekomstbestendig maken van de woningvoorraad en daarmee aantrekkelijke, leefbare en inclusieve woonmilieus
- Veilig: het effectiever signaleren, voorkomen en aanpakken van ondermijnende activiteiten.
Voor al deze pijlers zijn participatie en onderzoek een overkoepelende thema’s. Het doel hiervan is om het eigenaarschap van bewoners over de belangrijkste uitdagingen waar Rotterdam Zuid voor staat te versterken. Dit doen we onder andere door regelmatig in gesprek te gaan met de wijkraden in het NPRZ-gebied en door het organiseren van een burgerberaad NPRZ. Het doel van het thema onderzoek is om een betere onderbouwing te krijgen van de interventies in de regio.
Wat gaan we doen in 2026?
In de onderstaande paragrafen wordt toegelicht wat er binnen de verschillende pijlers wordt gedaan in 2026. Overkoepelend geldt dat met de aanpak Wijk aan Zet meer wordt aangesloten bij wat de wijk nodig heeft en Rotterdammers meer eigenaarschap wordt gegeven over hun directe omgeving. Onderdeel daarvan is een goede aansluiting bij de wijkraden en Wijk aan Zet. De afspraak is om vanuit het NPRZ de wijkraden op Zuid 2 keer per jaar te bezoeken. De invulling van deze bezoeken zal door de wijkmanager, participatieadviseur NPRZ en de wijkraad coördinator gebeuren.
Naast de bezoeken aan de wijkraden starten in het vierde kwartaal van 2025 de bijeenkomsten met het burgerberaad NPRZ; de verwachting is dat in mei 2026 het eindadvies wordt opgeleverd. Dit burgerberaad biedt een kans voor de inwoners van Rotterdam Zuid om actief mee te denken en te praten over het thema werkgelegenheid. De deelnemers van het burgerberaad worden gevraagd om te adviseren op de vraag: “Hoe zorgen wij samen voor meer kansen op werk waarvan je rond kan komen als inwoner op Zuid?”
De uitkomsten van het burgerberaad vormen input voor aanpassingen in de uitvoeringsprogramma’s 2026 en verder van de partners van NPRZ.
Pijler Thuisbasis op orde
Een stevige thuisbasis vergroot de kans op een succesvolle schoolcarrière voor kinderen en de kans op werk voor volwassen. Voor de pijler Thuisbasis op orde zijn extra (rijks)middelen beschikbaar voor bepaalde activiteiten. In 2025 zijn deze activiteiten verder vormgegeven; in 2026 wordt dit verder gecontinueerd.
Wijkteams
In 2026 is het doel dat in het NPRZ-gebied geen wachtlijsten voor de wijkteams zijn: na aanmelding is het niet nodig langer dan 14 dagen te moeten wachten voordat cliënten ondersteuning krijgen van het wijkteam en een case wordt binnen een half jaar tot negen maanden afgerond. Hierbij blijft het randvoorwaardelijk dat de capaciteit binnen de wijkteams zowel kwantitatief als kwalitatief op orde is. Het inzetten van kwaliteitscoaches helpt hierbij enorm. De kwaliteitscoaches voeren iedere 4 weken caseload gesprekken met medewerkers. Tijdens deze gesprekken adviseren zij hoe een casus verder opgepakt moet worden, met als doel effectief en efficiënt hulp te verlenen. Hierdoor houden we goed zicht op de gestelde doelen binnen de hulpverlening zodat Rotterdammers snel weer de eigen regie op hun leven kunnen pakken. Daarnaast geven de kwaliteitscoaches gerichte deskundigheidsbevordering, ondersteunen nieuwe medewerkers en zijn aanwezig bij de casuïstiek bespreking. De effecten die we nu zien is dat de medewerkers in het wijkteam efficiënter gaan werken waardoor zij soms meer cliënten kunnen ondersteunen of de ondersteuning eerder effectief af kan sluiten. Hierdoor kunnen cliënten die zorg nodig hebben eerder geholpen worden. De wachtlijst die we in de wijkteams binnen het NPRZ-gebied hadden is van 481 (eind 2024) gedaald naar 302 (juli 2025).
Children’s Zone werkwijze en gezinsaanpak
Het doel van de Children’s Zone is om de ontwikkelingskansen van kinderen (0-18 jaar) te vergroten. De wijkcoaches Children’s Zone versterken de thuissituatie van gezinnen door ouders vaardigheden aan te leren, zodat zij hun kinderen een betere toekomst kunnen bieden.
De Children’s Zone-werkwijze van de wijkteams is aanvullend op de stedelijke taak van de wijkteams. Vanaf eind 2024 is de Children's Zone uitgebreid naar alle wijkteams (15) in het NPRZ-gebied. Ze helpen laagdrempelig en preventief, ook bij enkelvoudige hulpvragen van ouders en hun kinderen. Deze hulp kan grotere problemen voorkomen.
T.b.v. deze laagdrempeligheid wordt in elke wijk een inloopspreekuur georganiseerd. Ook zijn de wijkcoaches Children's Zone betrokken bij ouderkamers op scholen en verzorgen zij daar themabijeenkomsten . Daarnaast kunnen ouders de wijkcoach in hun wijk direct benaderen en is geen verwijzing of aanmelding nodig. In 2026 wordt deze aanpak voortgezet.
Armoede en Schulden
Geldplein (schulddienstverlening) sluit aan bij de afdeling Werk & Inkomen op Werkstation op Zuid. Rotterdammers woonachtig in Rotterdam Zuid komen hier om een uitkering aan te vragen en worden direct actief richting werk begeleid. Omdat het aanvragen van een uitkering een life-event is (verlies van werk), kan dit grote financiële consequenties hebben.
Om Rotterdammers zo vroeg mogelijk financiële ondersteuning te bieden, is het doel om aan iedereen die een uitkering aanvraagt bij Werkstation op Zuid een vrijblijvend intakegesprek met een klantregisseur van Geldplein aan te bieden. Omdat het Werkstation de afgelopen tijd fors opgeschaald is, van eerst alleen de regio Feijenoord naar nu heel Rotterdam Zuid, is het de bedoeling dat Geldplein meegroeit om aan zoveel mogelijk klanten van het Werkstation een intake aan te kunnen bieden.
Deze inzet is aanvullend op de reguliere inzet van Geldplein in Rotterdam. De inzet van Geldplein bij het Werkstation biedt een kans om Rotterdammers eerder te helpen bij hun geldproblemen en daarmee onnodig hoge schulden en de daarbij behorende stress te voorkomen.
Programmatische aanpak 0-4 jarigen
In 2026 geven we verdere uitvoering aan de programmatische aanpak 0-4 jarigen zodat kinderen taalvaardig, motorisch goed ontwikkeld en mentaal gezond op de basisschool komen. De eind 2024 vastgestelde programmatische aanpak 0-4 aanpak voeren we samen met partners uit. Op 1 juli 2025 bekrachtigden de samenwerking middels een ondertekende overeenkomst.
Deze aanpak ziet op een aantal interventies, zoals opvoedondersteuning via programma’s voor in de thuissituatie als in de omgeving zoals kinderopvang, voorschoolse educatie (VE) (zie pijler school), ontmoetingsplekken in de wijk en het vergroten van het bereik van bestaande voorzieningen zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Verder zijn er in september 2025 twee locaties geopend voor gratis kinderopvang, zijn er wijkplannen gemaakt die in 2026 verder worden uitgevoerd, is er een speciaal programma voor taalontwikkeling voor kinderen en ouders gestart en wordt de leidraad ‘klaar voor groep 1’ gebruikt voor ouders en scholen.
Pijler school
De pijler school bestaat uit twee onderdelen: het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid (NROB) 2024-2027 en het uitvoeringsprogramma Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). Het NROB vormt de basis voor het onderwijsbeleid in Rotterdam, terwijl het NPRZ-uitvoeringsprogramma dient als een aanvullende intensivering specifiek voor Rotterdam-Zuid. Het uitvoeringsprogramma omvat diverse onderdelen, zoals dagprogrammering, voor- en vroegschoolse educatie (VE), loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB), en het versterken van de schoolleiding t.b.v. kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
De gemeente heeft voor de verschillende onderdelen, waarvoor rijksmiddelen beschikbaar zijn gesteld, 50% cofinanciering geborgd. Dit biedt een extra impuls voor Rotterdam-Zuid bovenop de reguliere stedelijke inzet vanuit het NROB.
Dagprogrammering
Om gelijke kansen te realiseren en de talenten van de kinderen beter te benutten werken wij in het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid met de scholen en vele partners aan tien uur extra schooltijd, de Dagprogrammering. In deze uren bieden scholen extra lessen aan voor hun leerlingen op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotioneel leren, sport en gezondheid, kunst en cultuur, wetenschap en techniek, ICT en media, natuur en milieu, burgerschap en loopbaanoriëntatie.
Ook in schooljaar 2025-2026 bieden wederom in totaal 41 scholen in Rotterdam Zuid Dagprogrammering aan: 33 scholen in het primair onderwijs en 9 scholen in het voortgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs wordt niet tien uur maar zes uur extra leertijd voor ruim 40% van de leerlingen aangeboden. Op dit moment vinden er gesprekken plaats over uitbreiding van het aantal Dagprogrammeringscholen.
Ook in schooljaar 2025-2026 zal net als in voorgaande jaren een outputmeting Dagprogrammering worden gedaan. Deze outputmetingen geven inzicht in het aantal Dagprogrammeringsuren die scholen realiseren en welk type activiteiten de scholen aanbieden binnen de Dagprogrammering.
Jaarlijks vindt er een schouw Dagprogrammering plaats waarin wordt onderzocht wat goed gaat en wat beter kan en wat de Dagprogrammering oplevert voor leerlingen.
Voorschoolse educatie (ve)
Het Rijk heeft voor 2023 t/m 2025 extra middelen beschikbaar gesteld voor NPRZ in het kader van de specifieke uitkering Kansrijke wijken voor het thema Ontwikkeling Jonge Kind. In 2026 zetten we de regeling voort waardoor in NPRZ-gebied de voorschoolse educatie (ve) gratis is voor kinderen uit de doelgroep Extra Spelen en Leren waarvan het inkomen van de ouders maximaal 130% van het wettelijk sociaal minimum is. De verwachting is dat we met onder andere deze maatregel de voorschoolse educatie in NPRZ een flinke impuls kunnen geven bovenop de inzet vanuit het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid. Afhankelijk van gegeven akkoord na het schrijven van deze begroting wordt in 2026 in het kader van het vergroten van het bereik van de VE gewerkt aan de realisatie twee Samenspeelgroepen XL in NPRZ om ouders met hun kinderen laagdrempelig te laten wennen aan de voorschoolse educatie.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (lob)
We blijven investeren in het vergroten van gelijke kansen en arbeidsperpectief voor jongeren van Zuid via loopbaanoriëntatie- en begeleiding (lob). Alle scholen op Zuid stellen ieder schooljaar een lob-plan op met ondersteuning van het programma Gaan voor een Baan. De focus ligt hierbij op de (tekort)sectoren met hoge baankansen, namelijk de techniek, haven, logistiek en zorg. Ook het vergroten van de ouder- en docentbetrokkenheid bij lob is onderdeel van de aanpak. De profielkeuzes op het vmbo, de in- en uitstroom op het mbo worden jaarlijks gemonitord. De doelstelling is dat 38% van de jongeren van Zuid een mbo-diploma behaald in de richting van techniek, haven en logistiek en 18% in de richting van zorg.
Kwaliteit én aanpak leraren
In het uitvoeringsplan NPRZ wordt kwaliteit gedefinieerd als het inzetten van extra capaciteit om de schoolleiding te versterken, zodat zij de ruimte krijgen om zich te focussen op de kwaliteit van het onderwijs. Hiervoor wordt subsidie verleend om schoolleiders in het NPRZ-gebied te ondersteunen. De subsidie is bedoeld voor de versterking van de schoolleiding in het primair onderwijs met als doel het effectief organiseren van de schoolorganisatie, wat moet leiden tot verbetering van de onderwijskwaliteit
Om het personeelstekort in het onderwijs in het NPRZ-gebied relatief te verminderen, wordt er binnen de lerarenaanpak extra aandacht besteed aan het verlagen van de werkdruk en het ondersteunen van starters en stagiairs. De verwachting is dat deze maatregel de lerarenaanpak een sterke impuls zal geven, bovenop de inspanningen vanuit het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid
AanDeBak-garanties voor jongeren
De AanDeBak-garantie is een belangrijk instrument binnen het ‘Gaan voor een Baan’ loopbaanoriëntatie en begeleidingsprogramma en wordt dan ook gecontinueerd. Werkgevers(organisaties) stellen baangaranties beschikbaar voor jongeren van Zuid wanneer zij een door hen geselecteerde mbo-opleiding hebben afgerond. Momenteel zijn er 871 AanDeBak-garanties beschikbaar. Er vinden gesprekken plaats voor een nieuw convenant en ook wordt aantal convenanten vernieuwd, zodat meer jongeren de AanDeBak-garantie kunnen benutten. Ook wordt de AanDeBak-garantie landelijk verder uitgerold in andere NPLV gebieden. De instroom op AanDeBak-opleidingen, de instroom bij werkgevers en de salarisperspectieven worden jaarlijks gemonitord.
Pijler Werk
De uitgangspositie van schoolverlaters, werkzoekenden en werkenden van Rotterdam Zuid moet structureel worden versterkt. Dat is niet alleen in het belang van de mensen zelf, of van de gemeente Rotterdam. Ook werkgevers en onderwijsinstellingen hebben er een groot belang bij om meer te investeren in het ontsluiten en ontwikkelen van het onbenutte arbeidspotentieel op Zuid.
De personeelstekorten hebben – in weerwil van de opeenvolgende crises - een structureel karakter. Veel werknemers gaan met pensioen en moeten worden vervangen. De structuur van de economie verandert en er ontstaan nieuwe verdienmodellen. Werkgevers worden uitgedaagd om op een andere manier met hun vraag naar arbeidskrachten om te gaan. De bewoners van Zuid moeten kunnen meeprofiteren van de kansen die daardoor ontstaan. Dan worden de economie en de beroepsbevolking van Zuid sterker en weerbaarder. De partners van het NPRZ vinden elkaar in die ambitie: in de wijk, in de sectoren die voor de economische transities van belang zijn (haven, bouw & techniek en zorg) en in de cruciale maatschappelijke beroepen (o.a. kinderopvang, onderwijs, politie, OV).
Uit de Basismonitor Werk van NPRZ blijkt dat een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking van Zuid zich in een kwetsbare positie bevindt. Zzp-ers en mensen met flexibele contracten met een lager opleidingsniveau die lager betaald werk doen, raken bij een recessie, of als ze met een tegenslag in hun persoonlijke leven worden geconfronteerd sneller hun werk en inkomen kwijt. Ze beschikken ook minder vaak over de financiële buffers, de vaardigheden en het netwerk om op eigen kracht met tegenslagen om te gaan en zijn dan sneller aangewezen op een uitkering. En hoe langer een werkzoekende in een uitkeringssituatie zit, hoe lastiger het wordt om de connectie met de arbeidsmarkt (weer) te leggen en hoe groter de kans dat er problemen ontstaan rondom schulden of gezondheid die het perspectief op werk ernstig belemmeren. Juist voor mensen die de stap naar werk graag willen zetten en daarvoor bijgeschoold of omgeschoold moeten worden ontstaan dan ingewikkelde situaties.
Het programma Samen voor Zuid wordt daarom ook in 2026 voortgezet. Verhoudingsgewijs veel werkzoekenden op Zuid die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering ervaren verschillende problemen bij het vinden van werk. Daarom worden op Zuid extra consulenten, coaches en jobhunters ingezet. Deze medewerkers besteden samen met de werkzoekende en met betrokken werkgevers gericht aandacht aan het matchen op werk enerzijds en aan de aanpak van de belemmeringen anderzijds, zodat de werkrelatie ook duurzaam wordt. De begeleiding wordt vanuit verschillende disciplines vormgegeven. Indien nodig kan via de wijkteams schulddienstverlening en zorg worden ingezet. Het Werkstation op Zuid en de Leerpraktijkcentra spelen hierin een belangrijke rol.
Ook in 2026 wordt extra aandacht besteed aan de inkomenszekerheid van mensen. Met name bij de gesprekken die we voeren over de rechten en plichten die verbonden zijn aan het ontvangen van een bijstandsuitkering wordt aandacht besteed aan de financiën. Er wordt onder andere hulp geboden bij budgetteren en het aanpakken van schulden en we gaan het gesprek over het feit dat ten opzichte van een bijstandsuitkering werken altijd loont.
Voor veel (vaak alleenstaande) ouders met een bijstandsuitkering spelen daarnaast nog zorgen over de opvoeding en de opvang van hun kinderen. Daardoor is het voor hen moeilijk om de stap naar werk met vertrouwen te kunnen zetten, terwijl ze dat wel willen, ook als rolmodel voor hun kinderen. Er wordt extra geïnvesteerd om met hen deze drempels weg te nemen, zodat ze aan het werk kunnen.
Samen voor Zuid heeft zich ten doel gesteld om in 2031 maximaal 10.000 bijstandsuitkeringen in het NPRZ-gebied te verstrekken. Eind juli 2025 waren dit er 12.976. Om deze doelstelling te halen is er een constante focus nodig op welke activiteiten bijdragen aan het behalen van deze doelstelling.
Economische structuurversterking
Onder de noemer Cultuur&Campus werken de kunstacademies (Codarts en Willem de Kooning Academie) samen met de Erasmus Universiteit en de gemeente Rotterdam aan een iconisch instituut op Zuid. Op dit moment is de stap naar de grote campus (C&C Doklaan) niet haalbaar. Inzet is om de realisatie van Cultuur&Campus op Zuid stapsgewijs te realiseren via organische groei. Met innovatieve samenwerking van onderzoek, onderwijs en cultuur en door het iconische en innovatieve karakter, zal Cultuur&Campus bezoekers van binnen en buiten Rotterdam trekken. Zo wordt Zuid niet alleen een gebied om te wonen, maar ook om naartoe te komen. Cultuur&Campus zal daarmee als economisch vliegwiel fungeren.
Als eerste stap wordt vol ingezet op C&C Putselaan. Deze stap is mogelijk door toekenning van Europese subsidie voor het vernieuwende concept Cultuur&Campus. De samenwerkende partijen leggen daar gezamenlijk, en met partners uit de buurt, het fundament voor verdere ontwikkeling.
De renovatie van de oude st. Louisschool aan de Putselaan is in september 2025 afgerond. Vanaf september 2025 is C&C Putselaan geopend voor onderwijsactiviteiten van de kunstacademies en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De algehele opening en de eindconferentie van het EU NEB-subsidieproject is in november 2025. In C&C Putselaan wordt op kleine schaal de programmering voor het Cultuur&Campus concept opgestart en doorontwikkeld tot in ieder geval 2032.
In het kader van de economische structuurversterking via het NPRZ wordt de integrale aanpak van winkelstraten voortgezet. Na de succesvolle revitalisering van de Beijerlandselaan/Groene Hilledijk – waar veiligheid, een aantrekkelijk winkelaanbod en verbetering van de fysieke omgeving centraal stonden – is de aanpak in 2025 uitgebreid naar Pendrecht/Zuidwijk en Oud-Charlois. Dit betreft onder meer de Slinge, Wolphaertsbocht, Langenhorst en Dorpsweg.
De winkelstraten kampen met eenzijdige branchering, kwetsbare ondernemingen en risico’s rond naleving van wet- en regelgeving. Om verdere achteruitgang te voorkomen, wordt samengewerkt vanuit veiligheid, economie, buitenruimte en vastgoed. Zo worden de straten structureel versterkt en weer belangrijke economische dragers in de wijken.
Pijler Wonen
Projecten in de pijler Wonen kennen een lange doorlooptijd. Tussen start en realisatie ligt vaak een periode van 7 tot 10 jaar. Verwerving van vastgoed, participatie, overeenstemming bereiken met particuliere eigenaren, bouwplanvoorbereiding en herhuisvesting vraagt veel tijd. In 2025 zullen we een nieuwe stap zetten in de realisatie van de projecten uit het door de raad vastgestelde werkprogramma NPRZ 2019 -2022. Deze projecten lopen door.
Daarnaast werken we op basis van de uitkomsten van de midtermreview aan de ontwikkeling en uitvoering van projecten voor het nieuwe Uitvoeringsplan NPRZ 2023- 2027. Daarin is benadrukt dat – in aansluiting op de raadsbrief Stadsvernieuwing 2.0. en de introductie van Wijken aan Zet - wijkgericht werken en participatie van bewoners belangrijke uitgangspunten zijn bij al onze projecten.
Meer recent is in februari 2025 door het college aangekondigd dat zij samen met de partners in de pijler Wonen in wil zetten op een aanscherping van de inzet op de pijler Wonen. De ambities staan buiten kijf, maar het hoe verandert. Aanleiding vormen de ervaringen in de lopende projecten binnen de pijler Wonen en de veranderende maatschappelijke en economisch/financiële context. Het gaat onder meer om meer focus op gebieds-ontwikkeling in de bestaande voorraad, differentiëren door verdichten, meer ruimte voor marktwerking en minder focus op een aanpak waarbij de gemeente aankoopt en samenvoegt/vergroot/verbetert. Op dit moment wordt mede op basis van deze lijn samen met het Rijk, corporaties, gemeente en programmabureau NPRZ verder invulling gegeven aan de afspraken in het kader van de Woontop.
We werken langs 4 sporen:
- Basisaanpak Particuliere Voorraad (Steigers op Zuid)
Dit programma is gericht op het wegwerken van achterstallig onderhoud in particuliere panden en activeren van de VVE’s. Waar mogelijk wordt een koppeling met verduurzaming gelegd. Het streven is om iedere collegeperiode 3000 woningen aan te pakken. In 2022 was de realisatie voor collegeperiode 2019-2023 met 3.598 woningen in het kader van steigers op Zuid gehaald. In 2026 werken we door aan het programma uit de huidige collegeperiode, waarbij de verwachting is dat in 2026 2.500 meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) zullen zijn opgesteld. Tevens wordt gestreefd naar 1600 aanvragen en opdracht offertes die door VVE's in vergadering worden vastgesteld. Tenslotte wordt ingezet om het achterstallig onderhoud bij 1450 woningen te hebben weggewerkt. Daarnaast is gestart in 2024 met het programma voor deze collegeperiode (2023-2026). De verwachting is dat in 2026 400 meerjaren onderhoudsplannen (MJOP) zullen worden opgesteld. Ook wordt gestreefd naar 80 aanvragen en opdracht offertes die door VVE's in vergadering worden vastgesteld. Tenslotte wordt ingezet om het achterstallig onderhoud bij 40 woningen te hebben weggewerkt.
- Grondige aanpak van de Particuliere Voorraad
Hier gaat het niet alleen om wegwerken van achterstallig onderhoud maar om een structurele verbetering van de woningvoorraad zodat deze minimaal 20 jaar in goede staat is. We doen dit middels grondige renovatie, gecombineerd met samenvoegen en vergroten, of sloop/nieuwbouw. In het kader van de Regio Deal Rotterdam Zuid (2019-2022) is het streven om 700 – 900 woningen aan te pakken. De projecten hiervoor zijn vrijwel allemaal in uitvoering genomen. Daarnaast werken we nog aan de aanpak van 600 woningen die voortkomen uit een convenant met de corporaties uit 2016. Deze projecten zijn nu dichtbij realisatie b.v. de Mijnkint blokken in de Tarwewijk. Oplevering wordt daar verwacht in 2025.
- Corporatie voorraad
De corporaties zorgen voor de aanpak van 12.000 woningen op Zuid middels ingrijpende renovatie of sloop/nieuwbouw. Ze financieren dit uit eigen middelen.
- Woonmilieu
Voor fijn wonen in Rotterdam Zuid is naast een goede woning ook een (be)leefbare woonomgeving van groot belang. We zetten daarom in op verbetering van buitenruimte - met meer kansen voor ontmoeten, sport, spel en vergroening - en op de verbetering van het aanzicht van diverse winkelstraten. In de regiodealmiddelen is € 23 miljoen gereserveerd voor buitenruimteprojecten. Afgelopen jaren is het merendeel van de projecten vanuit planvorming richting voorbereiding van de uitvoering gebracht. Meerdere buitenruimteprojecten zijn in 2026 gereed. Dit betreft naar verwachting het project Pleinweg- Goereesestraat en Tarwekracht; een groene verbindingsroute in de Tarwewijk tussen het Mijnsherenplein en het plein bij de Zwartewaalschool. In 2026 zijn de buitenruimteprojecten Carnisselaan, Oud-Carnisse en Goereesestraat in uitvoering. Ook de aanpak van de winkelstraat Beijerlandselaan/Groene Hilledijk wordt doorgezet.Binnen de regionale Spreiding werkt de provincie Zuid-Holland aan het borgen van de ontwikkeling van de goedkope woningvoorraad in de regio. Onderdeel hiervan is een financiële incentive in het kader van de opgave in Rotterdam Zuid voor díe regiogemeenten waar extra DAEB-woningen (Dienst van Algemeen Economisch Belang) worden gerealiseerd. De financiering van deze stimuleringsmaatregel bestaat naast de provinciale inbreng (€ 6 mln.) uit een bijdrage vanuit de regiodeal Rotterdam Zuid van € 1 mln. De regeling is ingegaan per 1 juni 2020 en loopt tot 1 januari 2024 waarna de projecten binnen 2 jaar worden afgerond en de subsidies vastgesteld.In 2025 is het uitvoeringsplan Rotterdams Goed Wonen ontwikkeld, afgestemd en op 27 mei 2025 vastgesteld door het college. De raad is geïnformeerd over de multidisciplinaire, integrale aanpak. Onder de vlag van Rotterdams Goed Wonen is een eerste integrale actie uitgevoerd op de Beijerlandseslaan op 30 mei. Met deze ‘officiële’ start van Rotterdams Goed Wonen wordt het ontwikkeltraject werkende weg voortgezet. Nu de basis is gelegd wordt in 2026 verder gewerkt aan het betrekken van partners zoals corporaties, politie, wijkteams en wijkpartners. Alles binnen de regels die privacywetgeving voorschrijft, en met voldoende medewerkers. Door middel van het principe ‘gecontroleerd innoveren’ wordt een standaard bepaald en vastgelegd. Die standaard wordt toegepast in de casustafels die zijn en worden gestart en de werkprocessen die de komende tijd worden uitgewerkt om de doelstellingen van Rotterdams Goed Wonen te kunnen halen: jaarlijks behandelen van 1250 meldingen, organisatie van 12 integrale acties op jaarbasis en een signalering op basis waarvan (beleidsmatige)sturing en opschaling mogelijk is. De Regiodealmiddelen vormen een vliegwiel en motor om de verdere ontwikkeling en inzet van multidisciplinaire en datagestuurde toezicht en handhaving in Rotterdam mogelijk te maken.
Naast de Regiodealmiddelen zijn diverse andere middelen beschikbaar gesteld voor het bereiken van de doelstellingen van de bovengenoemde 4 sporen.
In 2021 hebben we succesvol een aanvraag gedaan voor het Volkshuisvestingfonds. Uit het volkshuisvestingsfonds 2021 (1e tranche) is budget beschikbaar gesteld voor de aanpak van 371 woningen. Eind 2023 en medio 2024 zijn er voor de grondige aanpak Particuliere Voorraad meer middelen beschikbaar gesteld uit het Volkshuisvestingsfonds 2024 (2e en 3e tranche). In de 2e tranche is budget beschikbaar gesteld om 308 woningen te verbeteren, waarbij 193 van deze woningen voor het doel worden ingepond. In de 3e tranche is budget beschikbaar gesteld om 415 woningen te verbeteren/verduurzamen, waarbij 255 van deze woningen voor het doel worden ingepond.
In het gemeentelijk coalitieakkoord 2022-2026 zijn middelen (€ 80 miljoen) gereserveerd voor de pijler wonen van NPRZ en zijn opgenomen in de gemeentebegroting. Deze middelen dienen (deels) als cofinanciering bij andere financieringsbronnen (WBI 6e tranche, Woontop Volkshuisvestingsfonds 2e en 3e tranche). Op 21 februari 2023 is het uitvoeringsplan 2023 – 2027 vastgesteld, het basisdocument. In dit uitvoeringsplan, dat afzonderlijk is voorgelegd aan de gemeenteraad, staan de plannen opgenomen voor de komende periode en de besteding van het nieuwe budget. Deze middelen worden met name ingezet op de volgende thema’s fysieke aanpak, buitenruimte en winkelstraten voort te kunnen zetten.
Pijler Veilig
De pijler veilig is een relatief nieuwe toevoeging aan het uitvoeringsplan van het NPRZ en is sinds 2023 als volwaardige pijler opgenomen.
Binnen de pijler Veilig van het NPRZ wordt intensief gewerkt aan verschillende interventies en activiteiten om ondermijnende criminaliteit en jeugdcriminaliteit terug te dringen. Er is nauw samengewerkt met de gemeentelijke aanpak ondermijning, het programma Preventie met Gezag en diverse partners in de wijken zoals stadsmariniers, politie, scholen en jongerenwerkers. Gezamenlijk wordt gewerkt aan een integrale aanpak met gedeelde doelstellingen, met als uiteindelijk doel een veiliger leefomgeving voor bewoners van Rotterdam-Zuid.
Dit doel tracht NPRZ te bereiken via drie hoofdlijnen, waar interventies onder vallen die met name worden uitgevoerd vanuit gemeente (directie Veiligheid), politie en OM en het programma Preventie met Gezag in samenwerking met diverse ketenpartners. Onder de hoofdlijnen volgen een aantal voorbeelden waar ook in 2026 op wordt ingezet:
- Straf met zorg:
- Wijkrechtspraak op Zuid (Financiering vanuit Preventie met Gezag)
- Aandacht voor personen met een licht verstandelijke beperking.
- Ondermijning:
- Acties t.a.v. crimineel pandgebruik in Rotterdam Zuid
- Aanpak winkelstraten en buurten: voortzetting van inzet op onder andere Beijerlandselaan,
Slinge en start op Wolphaertsbocht. (Financiering Aanpak winkelstraten en Grip op vastgoed)
- Maatschappelijk herbestemmen (van binnen het strafrecht afgepakt vastgoed en roerende
zaken zoals bijv. gereedschap, fietsen auto’s of geld) ten behoeve van burgers en
maatschappelijke organisaties op Zuid
- Group Violence Intervention (GVI) (financiering vanuit Preventie met Gezag)
- Intergenerationele overdracht van criminaliteit (voorheen criminele families).
- Voorkoming jonge aanwas:
- Weerbaarheid jeugd vergroten (financiering vanuit Preventie met Gezag)
- Persoonsgerichte aanpak risicojongeren (financiering vanuit Preventie met Gezag)
- Het programma ‘Onwijze Moeders’(financiering vanuit Preventie met Gezag)
- Programma Be(invloed) (financiering vanuit SPUK Kansrijke wijk)
Be(invloed) SPUK kansrijke wijk
Via het project Be(invloed) geven we een platform aan jongeren als positieve rolmodellen. Jongeren worden beïnvloed maar ze kunnen ook brengers van invloed zijn. Vanuit het werk in het sociale, culturele en veiligheidsdomein komen we jongeren tegen die zich bewust onttrekken aan negatieve invloeden en zich willen ontwikkelen met behulp van positieve invloeden. Zo worden zij ook weer beïnvloeders. Be(invloed) bestaat uit een documentaire reeks van jongeren en professionals die met hun verhalen anderen positief beïnvloeden. Het is gericht op het veerkrachtiger maken van jongeren en hun omgeving. Dit wordt in 2026 op scholen uitgedragen met een lesprogramma. Voor de periode 2026 tot en met 2028 is een nieuwe SPUK aanvraag gedaan. Deze aanvraag richt zich op het on- en offline verder uitdragen van het programma en in gesprek gaan tijdens participatiebijeenkomsten met de ouders, andere jongeren en professionals.
Wat gaat het kosten in 2026?
In onderstaande tabel is op het niveau van de Regiodeal 2019-2022 het totaal van realisatie en begroting opgenomen. Er worden hier alleen nog kosten voor de pijler Wonen op verantwoord. Het openstaand bedrag voor de pijler School is uit de Regiodeal gehaald en in het gemeentefonds gestort. Dit wordt onderstaand verder toegelicht bij de pijler School.
Pijlers | Totale rijksbijdrage | Realisatie 2024 | Cumulatieve realisatie t/m Tweede herziening 2025 | Begroting 2e helft 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
School | 44.000 | 0 | 29.090 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werk | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wonen | 60.000 | 1.695 | 32.505 | 2.947 | 4.895 | 6.753 | 6.900 | 6.000 |
Cultuur | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 130.000 | 1.695 | 87.595 | 2.947 | 4.895 | 6.753 | 6.900 | 6.000 |
Eind 2023 zijn nieuwe middelen toegekend voor het NPRZ met een nieuwe Regio Deal (2023-2026) en de regeling Kansrijke Wijk (2023-2025). Een deel van de middelen uit de laatste regeling zal doorschuiven naar 2026. Enerzijds doordat er vanuit de regeling meer beschikbaar was in 2023-2025 dan nodig en anderzijds doordat kosten later gemaakt worden als gevolg van programma's die nog moesten opstarten. In onderstaande tabel is het totaal van begroting en realisatie opgenomen per pijler/activiteit. Voor alleen de Regio Deal is er met het Rijk een co-financieringsverplichting opgenomen.
Pijler | Totale rijksbijdrage | Realisatie 2024 | Cumulatieve realisatie t/m Tweede herziening 2025 | Begroting 2e helft 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Thuisbasis op orde | 17.050 | 956 | 2.029 | 6.256 | 7.823 | 0 | |
School | 58.924 | 21.547 | 39.612 | 8.702 | 10.610 | 0 | |
Werk & economische structuurversterking | 14.401 | 4.603 | 7.221 | 2.556 | 3.014 | 698 | |
Wonen | 5.000 | 0 | 0 | 250 | 1.500 | 1.500 | 1.750 |
Veilig | 255 | 70 | 140 | 115 | 0 | 0 | |
Programmabureau, onderzoek & participatie | 3.610 | 692 | 1.233 | 1.157 | 617 | 300 | 300 |
Totaal | 99.240 | 27.868 | 50.235 | 19.036 | 23.564 | 2,498 | 2.050 |
Pijler Thuisbasis op orde
Regiodeal 2023-2026
De regiodeal wordt binnen de pijler Thuisbasis op orde ingezet voor uitbreiding van de capaciteit van de Wijkteams, het vergroten van het bereik van de Childrens Zone door meer wijken te bedienen, het versterken van de gezinsaanpak en het vormgeven van de programmatische aanpak 0-4 jaar.
Kansrijke Wijk (2023-2025)
Armoedeaanpak en programmatische aanpak 0-4 jarigen wordt met de SPUK middelen versterkt.
Pijler School
Regiodeal 2019-2022
Het openstaand bedrag van deze regeling betreft het convenant ‘herontwerp voortgezet onderwijs Rotterdam Zuid’ wat in 2018 is afgesloten. Deze middelen zijn uit de Regiodeal gehaald en in het gemeentefonds opgenomen. De realisatie van het convenant volgt in 2026, omdat de kosten pas gerealiseerd worden bij oplevering van de nieuwe objecten Plot Z en het Stadionpark in 2026.
Regiodeal 2023-2026
De regiodeal wordt binnen de pijler school ingezet om uitvoering te geven aan de activiteiten in het kader van loopbaanorientatie, onderwijskwaliteit en de lerarenaanpak.
Kansrijke Wijk 2023-2025
Regeling Ontwikkeling Jonge Kind: De regeling wordt ingezet voor de bekostiging van gratis voorschoolse educatie voor kinderen uit de doelgroep Extra Spelen Leren, waarvan de ouders een inkomen hebben tot 130% van het wettelijk sociaal minimum.
Regeling School & Omgeving: De regeling wordt optimaal ingezet, in combinatie met gemeentelijke middelen, voor het subsidiëren van scholen om Dagprogrammering uit te voeren in het primair en voortgezet onderwijs.
Pijler Werk & economische structuurversterking
Werk
Een groot deel van de huidige activiteiten van Samen voor Zuid wordt in 2026 vervolgd. Dit betekent dat de middelen in grote lijnen op dezelfde wijze verdeeld zullen worden over de volgende thema’s:
- Intensivering uitstroom naar Werk (€ 2,6 mln)
- Inkomenszekerheid (€ 0,6 mln)
- Kind & Werkgeluk (€ 0,7 mln)
- Handhaving (€ 0,5 mln)
Aangezien bij het opstellen van de begroting 2026 nog geen volledige zekerheid is over de verdeling van de Rijksmiddelen (nieuwe SPUK NPLV) in 2026 telt de bovenstaande verdeling nog niet op tot de volledige gewenste € 5,5 mln.
Via ‘Intensivering uitstroom naar Werk’ wordt intensievere re-integratiedienstverlening aangeboden aan mensen die dat nodig hebben om vanuit de uitkering de stap naar regulier betaald werk te kunnen zetten. De gemiddelde caseload van de werkcoaches op Zuid wordt verlaagd en door initiatieven zoals het Werkstation op Zuid, de Leerpraktijkcentra en het programma Loonkostensubsidie (LKS) doelgericht ingezet. Door projecten zoals Kind & Werkgeluk wordt aandacht gegeven aan alleenstaande moeders, die zich geconfronteerd zien met specifieke belemmeringen, zoals de zorg voor kinderen en het organiseren voor kinderopvang. Door de Wijkwerktafels en de inzet van extra jobhunters wordt gezocht naar meer kansen op werk voor de werkzoekenden van Zuid. Via het thema Inkomenszekerheid worden de extra checkgesprekken met bijstandsgerechtigden bekostigd. In 2026 wordt via het Geldplein op het Werkstation op Zuid extra aandacht besteed aan het voorkomen van geldzorgen. Met het thema Handhaving wordt de intensieve aanpak van verzuim bij re-integratietrajecten ingevuld.
Door de schaarste op de huidige arbeidsmarkt vergt het tijd om geschikte mensen te werven voor de verschillende projecten. Dat kan ertoe leiden dat niet alle begrote middelen worden uitgegeven in 2025; deze worden dan doorgeschoven naar 2026. In het laatste kwartaal van 2025 wordt het definitieve plan voor 2026 gemaakt waarbij exacte verdeling over de verschillende thema’s nog kan wijzigingen. Bovendien zal dan ook meer duidelijk zijn over de verdeling van de nieuwe Rijksmiddelen (SPUK NPLV).
Economische structuurversterking
De beschikbare middelen uit de Regiodeal voor Cultuur en Campus zullen in 2025 en verder worden gebruikt voor programmering en daaraan ondersteunende personele inzet, diensten en communicatie. Deze middelen worden vanaf de opening van Cultuur & Campus Putselaan ingezet, oftewel vanaf september 2025.
Pijler Wonen
1. Grondige aanpak
Binnen de grondige aanpak via sloop-nieuwbouw is er voor het jaar 2026 € 3,70 mln. begroot. Eind 2020 is de gemeenteraad niet akkoord gegaan met de integrale herstructurering van de Fazantstraat en daarom wordt er een gewijzigde aanpak uitgewerkt waarin samenvoeging en woningverbetering een prominente plaats hebben. Hierbij worden voor 2026 € 3,70 mln. aan bestedingen verwacht voor alternatieve projecten waarvan de planvoorbereiding inmiddels is gestart. Dit betreft vooral de gebiedsaanpak in de wijk Bloemhof waarvan het proces in 2023 is gestart en in 2025 doorloopt in voorbereiding, en Beijerlandslaan Groene Hilledijk waarvan de aanpak doorloopt tot 2030.
2. Woonmilieus: buitenruimte en winkelstraten
Binnen de meerjarige en integrale aanpak woonmilieus: winkelstraten en buitenruimte is er voor het jaar 2026 € 0,63 mln begroot. Voor de aanpak van de buitenruimte rondom de nieuwe woningen is de totale rijksbijdrage in het kader[Wv1] van de regiodeal NPRZ € 6,3 mln. Voor 2026 wordt hiervan aan bestedingen begroot € 0,63 mln. voor o.a. de projecten Carnisse Goereestraat, parkeren in Carnisse, Vogelbuurt (Eksterstraat), Mijnkintbuurt fase 1, 2 en 3. Voor de aanpak van de winkelstraten is de totale rijksbijdrage in het kader van de regiodeal NPRZ € 6,0 mln. die in de periode t/m 2025 geheel moet zijn besteed.
3. Regionale spreiding
Voor de regionale spreiding is er voor het jaar 2025 € 0,- begroot. Naar verwachting zal in 2026 op basis van de provinciale eindverantwoording het laatste bedrag (maximaal € 0,5 mln) worden overgemaakt. Bijdragen worden zowel in het kader van de jaarrekening van de gemeente Rotterdam als in deze rapportage naar het Rijk pas als besteding opgenomen wanneer de provincie subsidies heeft vastgesteld op basis van door de gemeenten geleverde prestaties (gestart zijn met de bouw van de extra woningen. In 2021 heeft de gemeente Rotterdam overeenkomstig eerder gemaakte afspraak aan de provincie Zuid-Holland een bijdrage van € 1 mln. formeel verleend als cofinanciering voor de door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland vastgestelde subsidieregeling “Spreiding sociale woningbouw regio Rotterdam” (totaal subsidiebudget € 7 mln). De eerste € 0,5 mln (50%) is in 2021 als voorschot naar de provincie overgemaakt. Naar verwachting zal in 2026 op basis van de provinciale eindverantwoording het laatste bedrag (maximaal € 0,5 mln) worden overgemaakt. Bijdragen worden zowel in het kader van de jaarrekening van de gemeente Rotterdam als in deze rapportage naar het Rijk pas als besteding opgenomen wanneer de provincie subsidies heeft vastgesteld op basis van door de gemeenten geleverde prestaties (gestart zijn met de bouw van de extra woningen).
Regiodeal 2023-2026
Voor Grip op vastgoed (actielijn 5) is er voor het jaar 2026 € 1,5 mln. begroot. In 2025 is het uitvoeringsplan Rotterdams Goed Wonen ontwikkeld, afgestemd en op 27 mei 2025 vastgesteld door het college. De raad is geïnformeerd over de multidisciplinaire, integrale aanpak. Onder de vlag van Rotterdams Goed Wonen is een eerste integrale actie uitgevoerd op de Beijerlandseslaan op 30 mei 2025. Met deze ‘officiële’ start van Rotterdams Goed Wonen wordt het ontwikkeltraject werkende weg voortgezet. Nu de basis is gelegd wordt in 2026 verder gewerkt aan het betrekken van partners zoals corporaties, politie, wijkteams en wijkpartners. Alles binnen de regels die privacywetgeving voorschrijft, en met voldoende medewerkers. Door middel van het principe ‘gecontroleerd innoveren’ wordt een standaard bepaald en vastgelegd. Die standaard wordt toegepast in de casustafels die zijn en worden gestart en de werkprocessen die de komende tijd worden uitgewerkt om de doelstellingen van Rotterdams Goed Wonen te kunnen halen: jaarlijks behandelen van 1250 meldingen, organisatie van 12 integrale acties op jaarbasis en een signalering op basis waarvan (beleidsmatige)sturing en opschaling mogelijk is. De Regiodealmiddelen vormen een vliegwiel en motor om de verdere ontwikkeling en inzet van multidisciplinaire en datagestuurde toezicht en handhaving in Rotterdam mogelijk te maken. Voor de activiteiten binnen de pijler Wonen is de totale rijksbijdrage in het kader van de regiodeal NPRZ € 5,0 mln. die in de periode t/m 2028 geheel moet zijn besteed.
Pijler Veilig
Regiodeal 2023-2026
De Regio Deal voor Rotterdam-Zuid II is in het najaar van 2023 ondertekend en bevindt zich inmiddels volop in de uitvoeringsfase. Ten opzichte van de eerste Regio Deal Rotterdam-Zuid (tot 2022) zijn er twee nieuwe pijlers toegevoegd aan het NPRZ-programma: Veilig en Thuisbasis op orde.
Binnen de pijler Veilig ligt de nadruk op het tegengaan van de achteruitgang van winkelstraten en het vergroten van grip op vastgoed. Dit gebeurt onder meer door de inzet van laanstewards, communicatiestrategieën om de meldingsbereidheid te vergroten en het verbeteren van het straatbeeld en het creëren van een veiligere omgeving, bijvoorbeeld door het verwijderen van gevels. Op deze manier wordt gewerkt aan een veiligere leefomgeving.
De begrote middelen worden de komende maanden en in 2026 ingezet om bestaande fte’s te continueren en de doelen van de winkelstratenaanpak te realiseren.
Kansrijke Wijk 2023-2025
De middelen vanuit de regeling Kansrijke Wijk (voorheen veerkracht en Weerbaarheid) worden in 2025 volledig besteed aan (Be)Invloed, de drie sporen (jongeren, professionals en ouders/werk), het ontwikkelen van het lesprogramma, workshopreeks en diverse wijk- en doelgroep bijeenkomsten.
(Be)Invloed wordt in deze nieuwe SPUK-context gepositioneerd als een programma dat maatschappelijke samenhang versterkt door persoonlijke verhalen zichtbaar te maken, ontmoeting te faciliteren en actieve participatie te stimuleren. Jongeren en hun omgeving worden erkend, gehoord en geactiveerd. Dit versterkt hun binding met de samenleving en draagt bij aan het tegengaan van uitsluiting, polarisatie en onverschilligheid. Er ontstaat verbinding tussen generaties, culturen, buren/mede-Zuidbewoners.
Programmabureau, onderzoek & participatie
Programmabureau
De middelen die beschikbaar zijn in de regeling Kansrijke Wijk voor de uitvoeringsorganisatie worden gebruikt om een deel van de personeelskosten van het programmabureau NPRZ te dekken.
Onderzoek
In de Regio Deal Rotterdam-Zuid II is afgesproken dat er een NPRZ onderzoeksagenda wordt opgesteld en zijn er voor de uitvoering ook middelen vrij gemaakt. Met deze middelen kunnen interventies van het NPRZ worden onderzocht, kunnen interventies worden verbeterd en kunnen resultaten worden gemonitord. Hiermee wordt kennis opgedaan die ook voor andere regio’s relevant kan zijn. Vanuit de Regio Deal is hiervoor 1,0 mln euro beschikbaar, in 2025 is met het Rijk afgesproken dat deze middelen t/m 2028 kunnen worden uitgegeven. De gemeente levert in dezelfde periode 2023-202 volgens afspraak 1,0 mln cofinanciering. De NPRZ Kennis- en Onderzoeksagenda is in 2024 vastgesteld door het NPRZ bestuur. Met het vaststellen van deze agenda is een stuurgroep NPRZ Onderzoek opgericht, waarin NPRZ, kennisinstellingen en de gemeente vertegenwoordigd zijn. Zij besluiten over de besteding van het onderzoeksbudget.
Vanuit de SPUK Kansrijke Wijk is daarnaast 0,3 mln beschikbaar voor voorbereidend onderzoek naar de Gezonde Leefomgeving. Deze middelen worden t/m 2025 ingezet in samenwerking met de Erasmus Universiteit en woningcorporaties.
Participatie
In 2025 en 2026 zal het burgerberaad plaatsvinden; de bijeenkomsten zijn van december 2025 tot en met mei 2026. De beschikbare middelen voor participatie in de Regiodeal worden daarom met name in 2025 en 2026 hier aan besteed.