Begroting 2026

Sustainable Development Goals

Paginanummer in website: 220

Sustainable development goals

De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De SDG’s zijn afgesproken door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties (VN), waaronder Nederland. Ook Rotterdam heeft de SDG’s omarmd en heeft zich aangesloten bij de VNG-campagne ‘Gemeenten 4 Global Goals’. In beleid en plannen zoals het Rotterdams Weerwoord, ‘Uit de Knoop’, Gezond010 en Veilig@Rotterdam zijn doelen en indicatoren opgesteld die een duidelijke relatie hebben met de SDG’s. Ook bedrijven en organisaties in Rotterdam waaronder de Erasmus Universiteit, Hogeschool Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Unilever en Verstegen spices hebben de SDG’s doorgevoerd in hun bedrijfsvoering.

Crisissen op het gebied van wonen, energie, klimaat en verdeling van de samenleving leggen extra druk op het realiseren van de ambities van onze stad. Het brede welvaartsbegrip en de duurzame ontwikkelingsdoelen kunnen dienen als gemeenschappelijke stip op de horizon voor alle partijen, in Rotterdam maar ook regionaal en (inter)nationaal, en bieden een gedeelde taal en helpen de krachten van partijen te bundelen. Zo versterken we de samenwerking met onze partners én vergroten we de kansen van Rotterdam om meer Europese subsidies te verwerven om samen te bouwen aan de toekomst van de stad.

Daartoe is een Rotterdamse rapportage over de duurzame doelen (internationaal heet dat een ‘Voluntary Local Review’ (VLR)) verschenen: een overzicht dat laat zien hoe Rotterdam ervoor staat op elk van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen, wat de aanpak is om de situatie verder te verbeteren en welke inspirerende praktijkvoorbeelden van werken met SDG’s er in de stad te vinden zijn. 

In de strategische verkenning aan de hand van indicatoren die inzicht bieden in de Staat van de Stad legt de gemeente Rotterdam een link naar het brede welvaartsbegrip en de duurzame doelen: we brengen niet alleen de welvaart van de stad in kaart, maar juist ook het welzijn, alles wat mensen van waarde vinden. En dat niet alleen nu en hier, maar ook ‘elders’ en ‘later’. We willen de negatieve consequenties van onze keuzes niet afwentelen op latere generaties of op plekken elders in de wereld. Zo geven we richting aan beleid en uitvoering en vertalen we een abstract en mondiaal verhaal, naar een Rotterdams verhaal met concrete doelen voor de stad.

De paragraaf Sustainable development goals en de begroting van gemeente Rotterdam

In onderstaande dwarsdoorsnede van de begroting treft u een rapportage aan over SDG’s die is gebaseerd op het beschreven beleid in de begrotingsprogramma's. Bij elke SDG wordt aangegeven in welk begrotingsprogramma het beleid is beschreven en welke bestaande collegetargets relevant zijn.

 

SDG 1 en 2: Geen armoede (SDG 1) en geen honger (SDG 2)

 

 

SDG 1 richt zich op het beëindigen van armoede in alle vormen. Doel in Rotterdam is minder armoede en schulden: 

  • We helpen meer Rotterdammers uit de problematische schulden.
  • We beperken de gevolgen van het leven met financiële problemen door het bieden van inkomensondersteunende regelingen. Indien nodig wordt ondersteund met aanvullende begeleiding. Aandachtpunt is het meer centraal toegankelijk maken van het gemeentelijk hulpaanbod. Hiermee vereenvoudigen wij processen en verlagen wij de drempel voor hulpvragen.
  • We zorgen ervoor dat minder Rotterdammers – en dus ook minder kinderen – leven in armoede. Met effectief en preventief beleid doorbreken we de intergenerationele ‘armoedecirkel’, zodat kinderen en jongeren een beter perspectief krijgen om zich gezond, veilig en kansrijk te ontwikkelen.

In het beleidskader armoede en schulden 2023-2026 staan 10 doelen met bijbehorende acties en beoogde resultaten. 

Verder moet de energietransitie betaalbaar zijn voor alle Rotterdammers. Daarom ontzien we kwetsbare Rotterdammers bij maatregelen waarvoor bewoners moeten betalen. 

Begrotingsprogramma’s: Armoede, schuldhulpverlening, integratie en samenleving. Zie ook: Zorg, welzijn en wijkteams, Sport en recreatie, Energietransitie

Collegetargets: Collegetarget vergroten instroom schuldhulpverlening

SDG 3: Goede gezondheid en welzijn

 

 

Doel is een gezonde stad: Rotterdammers van jong tot oud, ongeacht hun achtergrond, buurt of sociaaleconomische status kunnen een gezond en actief leven leiden. In 2040 zijn de gezondheidsachterstanden verkleind en hebben alle Rotterdammers meer levensjaren in goede gezondheid en ervaren hun gezondheid positiever dan in 2024. Samen met partners werkt de gemeente en GGD Rotterdam-Rijnmond aan gezondheid door verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en leefstijl. De GGD Rotterdam-Rijnmond bevordert, beschermt en bewaakt de gezondheid van alle mensen in de regio Rotterdam-Rijnmond, met speciale aandacht voor mensen in kwetsbare situaties.

Met het programma Zorg, welzijn en wijkteams beschermt en bevordert de gemeente de gezondheid van Rotterdammers. Het programma richt zich er ook op dat Rotterdammers zich op alle levensterreinen zelfstandig kunnen redden, zo nodig met een beroep op familie, vrienden en buren. De gemeente zorgt voor passende ondersteuning en hulp voor Rotterdammers die dat nodig hebben. Verder bevordert de gemeente dat kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien.

Doel is ook het stimuleren van sport en bewegen. De gemeente stimuleert tot sportdeelname en begeleidt naar structureel sporten bij een sportaanbieder. Voor verbetering van de toegankelijkheid van sporten en bewegen is samen met partners in de stad het plan Rotterdam Sport Onbeperkt opgesteld. Rotterdam werkt vanuit de Sportnota 2021+ samen met verschillende partijen, uit verschillende domeinen, in de stad. Dit past ook binnen het landelijke Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

Gezond wonen en een klimaatneutraal gebouwde omgeving zijn uitgangspunten voor een toekomstbestendige stad. De gemeente levert, als toezichthouder op de basiskwaliteit van de bestaande woningvoorraad, in toenemende mate een bijdrage aan de toekomstbestendige stad. 

Begrotingsprogramma's: Volksgezondheid, Zorg, welzijn en wijkteams, Sport en recreatie, Bestaande stad. Zie ook programma's Cultuur en Energietransitie

Collegetargets:

  • Collegetarget toename sportdeelname
  • Collegetarget realisatie woon(zorg)concepten
  • Collegetarget jeugdpreventie

 

SDG 4: Kwaliteitsonderwijs

 

Rotterdam investeert in kansengelijkheid in het onderwijs, zodat alle jonge Rotterdammers het beste uit zichzelf kunnen halen.

Doel is ten eerste het vergroten van de deelname aan voorschoolse educatie. Ten tweede de aanpak van het aanhoudende personeelskort. Derde doel is een betere aansluiting tussen onderwijs en zorg en als vierde doel geldt het verbeteren van de onderwijskwaliteit.

De gemeente voert vanzelfsprekend haar wettelijke taken uit, zoals onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, voorschoolse educatie en de aanpak van voortijdig schoolverlaten. Voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting investeert de gemeente in een sterk en gevarieerd aanbod aan scholen in de buurt, en in toekomstbestendige schoolgebouwen.

De gemeente werkt daarnaast onder andere aan de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, dagprogrammering en veiligheid binnen het onderwijs. 

Met beleid op Cultuuronderwijs bevorderen we dat alle leerlingen in Rotterdam de kans krijgen zich creatief en cultureel te ontwikkelen, ongeacht het schooltype. Cultuuronderwijs draagt bij aan de benodigde 21e-eeuwse vaardigheden om te kunnen deelnemen aan de samenleving.

De gemeente stimuleert sporten en bewegen, onder andere door jeugd kennis te laten maken en door laten stromen met inzet van bijvoorbeeld schoolsport010 en schoolsportverenigingen.

Begrotingsprogramma's: Onderwijs, Sport en recreatie, Cultuur

Collegetargets: Collegetarget Een schil om de School 

 

SDG 6: Schoon water en sanitair

 

Doel is een schone stad met een buitenruimte waarvan bewoners gebruik kunnen maken. Daartoe wordt eens per 4 jaar een nota vervangingsinvesteringen en een nota onderhoud kapitaalgoederen opgesteld. Eens per 5 jaar schrijven we het gemeentelijk rioleringsplan. Het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) biedt een overzicht van de ontwikkelingen in het stedelijk watersysteem van Rotterdam. Kortgezegd bestaat dit systeem uit een samenhangend geheel van het rioolstelsel, de buitenruimte en het oppervlaktewatersysteem. Begin 2024 is de nieuwe nota onderhoud kapitaalgoederen (2023-2027) vastgesteld door de gemeenteraad. Het (vervangings-)onderhoud voeren we op tijd uit op basis van de vastgestelde nota’s en het GRP.  

Het Water- en Klimaatprogramma (WKP) is het beleidsmatige en financiële kader voor het uitvoeren van de gemeentelijke zorgplichten (taken) op het gebied van stedelijk waterbeheer. Het programma gaat verder dan alleen het beheren van rioolstelsels: het vormt een integrale aanpak om Rotterdam toekomstbestendig en klimaatadaptief te maken. Binnen het WKP worden de drie wettelijke watertaken uitgewerkt: het inzamelen en transporteren van afvalwater, en de zorg voor hemel- en grondwater. Tegelijkertijd geeft het programma invulling aan klimaatadaptatie, met aandacht voor hitte, droogte, bodemdaling, extreme neerslag en overstromingen.

Begrotingsprogramma: Beheer van de stad

Collegetargets: Geen

 

SDG 7: Betaalbare en duurzame energie

 

Rotterdam maakt werk van de energietransitie: een duurzaam energiesysteem, energietransitie in de gebouwde omgeving en mobiliteit en een duurzame haven en industrie.

Voor een duurzaam energiesysteem werken we aan de realisatie van  3,2 km2 zonnepanelen in 2026, 350 MW windenergie in 2025 (waarvan 300 MW in de haven), alternatieve warmte - en koudeoplossingen en een robuust, adaptief en slim energiesysteem van transport, opslag en distributie

In de bebouwde omgeving werken we aan energiebesparing en verduurzaming van de woningvoorraad en andere gebouwen. Het streven is dat er in 2028 geen corporatiewoningen en geen bezit van particuliere verhuurders een energielabel E, F en G heeft. Doel is bovendien geen fossiele energie in de woningvoorraad per 2050. Daarbij faciliteren we concernbrede en stadsbrede verduurzaming. 

De energietransitie in mobiliteit wordt bereikt door beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen met voor 2026 als inzet 20% schone passages binnen de ring. Verder de invoering van de zero-emissiezone voor stadslogistiek binnen de ring van Rotterdam, verbetering en uitbreiding van de laadpaalinfrastructuur, inzet op emissievrij personenvervoer in 2040 en een verduurzaamd gemeentelijk wagenpark in 2030.

Voor een duurzame haven en industrie versnellen we walstroom en stimuleren de verduurzaming van scheepvaart. Doelstellingen die de gemeente nastreeft voor 2030: 90% van de roll-on roll-of, offshore, ferry’s, 100% van de cruiseschepen gebruikt walstroom, en dat geldt voor 90% van de grootste containerschepen. Ook wordt gewerkt aan elektrificatie, aanlanding Wind op zee en energiebesparing van de industrie.

Begrotingsprogramma: Energietransitie

Collegetargets: Geen

 

SDG 8: Eerlijk werk en economische groei

 

Ondernemers zijn van grote waarde voor Rotterdam. Ze dragen bij aan een duurzame en aantrekkelijke stad en haven, en zorgen voor banen voor de inwoners van Rotterdam en de regio. De gemeente ondersteunt het verdienvermogen van Rotterdam door optimale gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers, ondersteuning van bestaande mkb’ers bij de invoering van toekomstgerichte bedrijfsvoering en productieprocessen in het mkb en het faciliteren van innovatieve startende en groeiende ondernemers in het mkb zodat ze zich sterk kunnen ontwikkelen.

Voor een sterk ondernemersklimaat werkt de gemeente aan het bevorderen we de economische ontwikkeling van kansrijke sectoren, het versterken en spreiden van toerisme, horeca en hotels in de stad, het versterken van het investeringsklimaat door het aantrekken van bedrijven, congressen en talent en het faciliteren van een circulaire economie en energietransitie in stad en haven.

De sterke topsportpositie van Rotterdam willen we verzilveren voor de stad op sportief, economisch, toeristisch en maatschappelijk vlak. Met het cultuurbeleid willen wij een sterk en dynamisch cultureel klimaat realiseren zodat Rotterdam aantrekkelijk is voor bewoners, bedrijven en bezoekers. Zo is Rotterdam nu en op de lange termijn zowel nationaal als internationaal interessant als werk-, woon- en verblijfplaats, en als toeristische trekpleister.

Met een groeiend aantal inwoners en de economische opgaven waar we voor staan, neemt de ruimtebehoefte van economische functies toe. Tegelijkertijd is er ruimte nodig voor woningbouw, energietransitie, voorzieningen en natuur. De opgave is het behouden en creëren van ruimte voor werk en ondernemingen, en van werklocaties die klaar zijn voor de toekomst. Een goede combinatie draagt bij aan een aantrekkelijke stad voor ondernemers, inwoners en bezoekers. De gemeente zet in op aantrekkelijke winkelgebieden, innovatieve werkgebieden en toekomstbestendige werklocaties.

Via het WerkgeversServicepunt Rijnmond (WSPR) ondersteunt de gemeente zowel het mkb als grotere ondernemingen bij personele vraagstukken. Momenteel zijn er meer vacatures dan beschikbaar personeel. De gemeente stimuleert daarom werkgevers om op een pragmatische manier personeel te werven, bijvoorbeeld door meer te kijken naar competenties dan formele kwalificaties. Daarnaast brengt de gemeente werkgevers en werkzoekenden op diverse manieren bij elkaar en maakt informatie over elkaar inzichtelijk. De focus ligt daarbij op maatschappelijk cruciale beroepen en de drie grote transities waar onze regio momenteel mee te maken heeft: digitalisering, energietransitie en de overgang naar een circulaire economie.

Rotterdammers die praktische belemmeringen ervaren om stappen te zetten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid, participatie en het vinden van werk, kunnen rekenen op hulp van de gemeente. Dat gebeurt bij voorkeur in combinatie met op werk en leren gerichte activiteiten. 

Rotterdammers in een kwetsbare situatie krijgen specifieke ondersteuning bij hun ontwikkeling. Het gaat om Rotterdammers met fysieke en/of psychische problematiek, jongeren, Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking, ouderen, langdurig werklozen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie, statushouders en niet-uitkeringsgerechtigden. Om Rotterdammers met een arbeidsbeperking en/of langdurig werklozen aan het werk te helpen, zet Rotterdam Inclusief onder andere in op detachering van medewerkers met een SW- of Nieuw Beschut-indicatie bij reguliere werkgevers. We stimuleren werkgevers om meer aangepast werk te creëren voor onze doelgroep. Dat doen we door middel van het stimuleren van de beweging richting de impacteconomie, de Rotterdamse werkgelegenheidsparagraaf en social return. 

Begrotingsprogramma's: Werk en inkomen, Economische Ontwikkeling, Energietransitie, Sport en recreatie, Cultuur

Collegetargets:

  • Collegetarget naar 30.000 bijstandsuitkeringen
  • Collegetarget handhaven bedrijfsruimte

 

SDG 9: Innovatie en duurzame infrastructuur

 

Rotterdam richt zich op de onderdelen van de economie waarin Rotterdam (internationaal en nationaal) een onderscheidende positie heeft of kan innemen en die bijdragen aan de verandering van de economie. Het gaat om de verandering naar een klimaatneutraal en circulair haven-industrieel complex, invoering van de waterstofeconomie, een sterk Life Sciences & Health cluster en de circulaire economie. De gemeente voert de subsidieregeling Bedrijfsruimte Maakindustrie 'Ruimte voor de maakindustrie' uit. Hiermee biedt de gemeente nieuwe bedrijven uit de maakindustrie de mogelijkheid zich te vestigen in Rotterdam en bestaande bedrijven uit de maakindustrie te groeien.

We werken aan een duurzaam, robuust, flexibel maar ook rechtvaardig energiesysteem. In de komende jaren ligt de focus met name op het elektriciteitsnet, waar ontwikkelingen zoals elektrificatie van vervoer, de warmtevraag maar ook industriële processen resulteren in capaciteitstekort op het net, ofwel netcongestie. Daarnaast stimuleert de gemeente innovaties in het energiesysteem, bijvoorbeeld door vanuit Smart Energy Systems subsidies te verstrekken.

Met een groeiend aantal inwoners en de economische opgaven waar we voor staan, neemt de ruimtebehoefte van economische functies toe. Tegelijkertijd is er ruimte nodig voor woningbouw, energietransitie, voorzieningen en natuur. Dit zorgt voor conflicterende ruimteclaims. De opgave is het behouden en creëren van ruimte voor werk en ondernemingen, en van werklocaties die klaar zijn voor de toekomst. Werklocaties moeten passen bij de eisen van de economie van de toekomst en aansluiten bij de principes van goede groei. Ook moet er een goede combinatie zijn van de ruimte voor bedrijven, voor woningbouw én voor voorzieningen zoals winkelgebieden. Een goede combinatie draagt bij aan een aantrekkelijke stad voor ondernemers, inwoners en bezoekers.

In de Omgevingsvisie Rotterdam staan opgaven voor de stad beschreven. De koers en hoofdkeuzes geven richting aan hoe de gemeente op deze opgaven inspeelt. Uitwerking van deze doelen gebeurt in samenspraak met bewoners, ondernemers en gebruikers van de stad. Hierbij hoort ook het contact met de hogere overheden, met verbanden als de G4 en met de Verstedelijkingsalliantie. Vanuit Europa, Rijk en provincie komt er veel nieuwe regelgeving en omgevingsbeleid. In de twee uitwerkingen van de Nota Ruimte van het Rijk voor deze regio, de NOVEX-haven en NOVEX Zuidelijke Randstad, komen diverse Rijksprogramma’s en Rijksbeleid samen. Beide uitwerkingen bundelen losse sectorale ambities tot een samenhangend, geïntegreerd geheel dat richting geeft aan verdere ontwikkelingen. Beide NOVEX-uitwerkingen hebben verder een directe relatie met toegekend geld van het Rijk voor de MIRT-verkenning Oude Lijn en de nieuwe Stadsbrug.

Voor mobiliteit is ten eerste het doel een hoogwaardig OV op stedelijke en regionale schaal. Opwaardering bestaande netwerk en aanleg van nieuwe verbindingen lost knelpunten op en geeft ruimte voor ontwikkelingen. Een modal shift naar ov en het creëren van snellere, directere verbindingen verbetert de stedelijke leefkwaliteit en vergroot de kansen op werk, onderwijs en sociale interactie. Met een nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord/IJsselmonde, inclusief hoogwaardig openbaar vervoer en een nieuw treinstation bij Stadionpark verbeteren de beschikbaarheid van het ov. Doel is ook goed bereikbare gebieden met een doorstroming die op peil blijft met gebruikmaking van nieuwe mobiliteitstechnologie. Dat gebeurt door een evenwichtige programmering, verdeeld over de verschillende stedelijke centra en het voorkomen of terugdringen van verwachte verkeershinder door werkzaamheden. 

Voor wat betreft de bestaande infrastructuur wordt (vervangings-)onderhoud op tijd uitgevoerd op basis van de vastgestelde nota’s en het Gemeentelijk Rioleringsplan. Hierbij nemen we de thema’s circulair, duurzaamheid, biodiversiteit, klimaatadaptatie en participatie zoveel mogelijk mee. 

Begrotingsprogramma's: Stedelijke ontwikkeling, Economische ontwikkeling, Beheer van de stad, Energietransitie

Collegetargets: Geen

 

SDG 10 en 5: Ongelijkheid verminderen (SDG 10) en gendergelijkheid (SDG 5)

 

Wie in Rotterdam woont is een Rotterdammer en hoort erbij. In Rotterdam staan we open voor alle mensen. Onze gedeelde identiteit als Rotterdammer is waar de gemeente zich op richt, met respect voor de verschillen. De principes uit de Grondwet en de beginselen van de rechtsstaat zijn leidend. In één Rotterdam zijn allen één en worden allen gelijk behandeld. Voor iedereen gelden dezelfde regels in dezelfde mate. Wij verlangen van iedereen om deze principes te kennen en te respecteren. Dit staat verder uitgewerkt in het Actieplan Samenleven in één stad 2024-2027 dat in oktober 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld.

Doelen zijn:

  • Inburgering: Rotterdamse inburgeraars participeren maximaal in de samenleving en beheersen zo snel mogelijk de Nederlandse taal. 
  • Samenleven: we willen discriminatie zoveel mogelijk voorkomen (acceptatie, kansengelijkheid) en de gevolgen ervan bestrijden (mentaal welzijn, emancipatie, empowerment). Rotterdammers zien dat de gemeente een bondgenoot is in de strijd tegen discriminatie.

De gemeente richt zich er ook op dat Rotterdammers zich op alle levensterreinen zelfstandig kunnen redden, zo nodig met een beroep op familie, vrienden en buren. De gemeente zorgt voor passende ondersteuning en hulp voor Rotterdammers die dat nodig hebben. Verder bevordert de gemeente dat kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien.

Verder zetten we erop in dat zoveel mogelijk Rotterdammers gaan en blijven sporten en bewegen en willen we bevorderen dat iedere Rotterdammer kunst en cultuur kan ervaren, beoefenen en beleven en daarmee cultuurparticipatie verhogen. Het is van belang dat cultuur toegankelijk is voor iedereen, ook dicht bij de mensen in de wijken en meer cultuuronderwijs op de Rotterdamse scholen.

Begrotingsprogramma's: Armoede, schuldhulpverlening, inburgering en samenleving, Zorg, welzijn en wijkteams, Sport en recreatie, Cultuur

Collegetargets: Geen

 

SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

 

Het doel is een aantrekkelijke stad en prettige leefomgeving realiseren voor alle Rotterdammers. Met veerkrachtige wijken en een toekomstbestendige gebouwde omgeving. Gezond wonen en een klimaatneutraal gebouwde omgeving zijn uitgangspunten voor een toekomstbestendige stad. De gemeente levert daar als toezichthouder op de basiskwaliteit van de bestaande woningvoorraad in toenemende mate een bijdrage aan. 

Voor een goede groei en verbinding van de stad willen we bereiken dat binnenstedelijke groei de buitengebieden ontziet en meer draagvlak geeft voor bestaande voorzieningen in de stad. De gemeente zorgt voor voldoende woningen voor alle Rotterdammers, ongeacht hun financiële situatie. Het streven is wijken te creëren die deze diversiteit weerspiegelen, zodat iedereen er een thuis kan vinden en binnen dezelfde wijk kan doorstromen. Nieuwe bouwprojecten in de wijken dragen bij aan wijken voor iedereen. Nieuwbouwwoningen in het sociale segment en het middensegment worden vooral voor studenten, jongeren, ouderen en sociale stijgers gebouwd. Bij nieuwbouw is altijd aandacht voor duurzaamheid, voorzieningen in de buurt, een aantrekkelijke openbare ruimte, voldoende groen, mobiliteit/parkeren, werkgelegenheid, en sociale cohesie. Hoogwaardige architectuur en stedenbouw dragen bij aan de kwaliteit van de stad. De gemeente daagt zichzelf en de markt uit om met nieuwe woonconcepten te komen die inspelen op de veranderende bevolking met meer alleenstaanden en meer ouderen, zoals optoppen.
Er wordt gekeken naar nieuwe instrumenten die het goed functioneren van de woningmarkt bevorderen, zoals het uitsluiten van discriminatie en het betalen van redelijke huurprijzen.

Voor een fijn leven en verblijven in de delta realiseren we groene en blauwe verbindingen en worden rivieroevers verlevendigd. Er is ruim baan voor fietsers en voetgangers. In de hele stad, in het bijzonder in de binnenstad en bij ov-knooppunten, komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en het ov. Dit zorgt voor een veiliger gevoel en ruimte voor ondernemers in de buitenruimte, zoals voor horeca. Meer ruimte geeft mogelijkheden de stad te verdichten, terwijl de gezondheid verbetert en de wijken prettig leefbaar blijven. 

Aan een mooie, diverse en uitnodigende openbare ruimte met een goed gespreid en toegankelijk recreatief aanbod wordt gewerkt door de uitvoering van klimaatadaptieve projecten in de openbare buitenruimte waarbij we onder andere groen en/of bomen toevoegen en buffers voor regenwater aanleggen. Hiermee beperken we hittestress, droogte en regenwateroverlast. De projecten worden waar mogelijk gekoppeld aan het (riool-)vervangingsprogramma. Groot onderhoud aan en vervangingen van areaal wordt zoveel mogelijk gecombineerd en integraal uitgevoerd teneinde de overlast tot een minimum te beperken. Bij vervangingsprojecten op speel- en sportplekken en recreatiegebieden wordt ingezet op een meer divers aanbod voor meerdere doelgroepen.

Voor het beheren en onderhouden van de openbare ruimte gaat de gemeente gaat mee met de ritmes van de stad. Elke dag haalt de gemeente afval op, houdt toezicht en zorgt ervoor dat het water afgevoerd wordt, riolen werken, bomen groeien en de straten er goed bij liggen. De gemeente zorgt met goed beheer dat de assets hun levensduur halen en op tijd worden vervangen. Elk vervangingsmoment is daarbij een kans voor vernieuwing. Circulair werken draagt bij aan de transitie naar een groener, duurzamer en veerkrachtiger Rotterdam. 

Verbetering van de (milieu)kwaliteit van de leefomgeving gebeurt door geluidsoverlast, luchtvervuiling en bodemverontreiniging terug te dringen en de kans te beperken op en het effect van milieu-incidenten bij het werken met en vervoeren van gevaarlijke stoffen.

Begrotingsprogramma’s: Bestaande stad, Beheer van de stad, Stedelijke ontwikkeling en Volksgezondheid

Collegetargets:

  • Collegetarget woningbouw
  • Collegetarget verminderen naastplaatsingen en zwerfafval
  • Collegetarget verbeteren verkeersveiligheid

 

SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

 

In 2050 wil Rotterdam een afvalvrije en grondstoffenrijke stad zijn. Om dat te bereiken informeert, stimuleert en faciliteert de gemeente haar inwoners om grondstoffen zo goed mogelijk te scheiden. De gemeente maakt stapsgewijs de omschakeling van een lineaire naar een circulaire economie. Rotterdam Circulair draagt bij aan de transitie naar een groener, duurzamer, economisch veerkrachtiger, gezonder en schoner Rotterdam.

Vanuit het programma Economische ontwikkeling laten we het brede mkb meebewegen naar een schoon, innovatief en circulair ondernemerschap. Zowel het bestaande midden- en kleinbedrijf (mkb) als startende en groeiende bedrijven krijgt ondersteuning om zich voor te bereiden op de toekomst. Dit gebeurt door de organisatie van activiteiten voor en door ondernemers met als doel ondernemers te informeren, inspireren en activeren.

Begrotingsprogramma’s: Beheer van de stad, Economische ontwikkeling, Energietransitie

Collegetargets: Geen

 

SDG 13: Klimaatactie

 

Rotterdam maakt werk van de energietransitie. We werken toe naar een klimaatneutraal en fossielvrij Rotterdam in en na 2050. Rotterdam draagt bij aan de landelijke reductienorm van 55% in 2030 en zet voor het stedelijk gebied in op minimaal 25% CO2-reductie in 2025 ten opzichte van 1990. Rotterdam houdt nauwgezet de voortgang en omvang bij van de plannen richting 2030. Ook meten we de jaarlijkse uitstoot op het gehele Rotterdamse grondgebied. Voor de haven ondersteunen we met allerlei innovaties de ambities van het Rijk voor reductie in 2030. We versnellen procedures daar waar mogelijk met het Versnellingshuis. Per 2040 moet het stedelijk verkeer in Rotterdam vrij zijn van uitstoot van schadelijke stoffen. Al deze doelen haalt Rotterdam alleen in samenwerking met de partners in de stad en de nationale inspanningen vanuit het Rijk.

Begin 2025 is een start gemaakt met een circulaire aanpak bij Vastgoed. Er is een aangepaste afschrijfmethodiek vastgesteld door de raad. Wanneer er aan circulaire eisen bij een vastgoedontwikkeling wordt voldaan, mag er over een langere termijn afgeschreven worden of wordt er rekening gehouden met de restwaarde van het gebouw. Bij een gelijkblijvende kostendekkende huur is de investeringsruimte groter, waarmee circulair bouwen haalbaar wordt. Met het Duurzaam Transitie Budget is een Leidraad Circulair Bouwen ontwikkeld, die in de 2e helft van 2025 wordt uitgerold. Circulair bouwen maakt het vastgoed toekomstbestendiger.

Rotterdam is een betrouwbare, geloofwaardige en inspirerende gemeente. Daarom geven we zelf het goede voorbeeld en zijn we transparant over wat we zelf doen op het gebied van duurzaamheid. Want goed voorbeeld doet goed volgen. We stellen prioriteiten en richten onze aandacht op onderdelen waar we het grootste verschil kunnen maken op het gebied van energiebesparing, CO2-reductie en grondstoffenreductie in onze bedrijfsvoering én in de keten. Daarnaast benutten we kansen voor synergie tussen verschillende initiatieven. We maken jaarlijks ons energieverbruik en CO2-uitstoot openbaar, rapporteren over de maatregelen, communiceren intern en extern over ons interne verduurzamingsbeleid en nemen actief deel aan keteninitiatieven. 

In 2030 moet de uitstoot van de gemeentelijke bedrijfsvoering met 55% zijn verminderd. Met de CO2 Prestatieladder monitort de gemeente de voortgang. Op 25 juni vond de uitreiking plaats van het certificaat CO2 Prestatieladder Niveau 5. Daarmee heeft de gemeente de hoogste trede bereikt.

Met het oog op het klimaat en de volksgezondheid is het gehele gemeentelijke wagenpark in 2030 zonder uitstoot.

De gemeente stuurt op verduurzaming bij beheer en onderhoud en vernieuwing van haar gemeentelijke gebouwen bezittingen om zo bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. Dit doen we met maatregelen die passend zijn bij het object dat verduurzaamd moet worden. Daarbij proberen we zoveel mogelijk energieneutraal te verduurzamen en waar mogelijk met een circulaire aanpak en door maatregelen zoals vergroening, toevoegen van een waterberging, plaatsing van zonnepanelen en aardgasvrij te maken.

Begrotingsprogramma’s: Energietransitie, Bestaande stad en Beheer van de stad

Collegetargets: Collegetarget CO2 reductie

 

SDG 14 en 15: Leven op het land (SDG 14) en leven in het water (SDG 15)

 

In een steeds drukkere stad is een prettige buitenruimte belangrijk. Daarom richten we ons op betere routes langs de rivieren, verlevendiging van de oevers door er functies aan toe te voegen, verbetering en vergroening van verbindingen tussen wijken en door wijken heen, zodat er aantrekkelijke routes ontstaan voor beweging, ontmoeting en recreatie. 

Om fijn te kunnen leven in Rotterdam, maakt de gemeente de stad meer biodivers en groener. De ambities van programma Biodiversiteit en het Weerwoord zijn mede richtinggevend voor de invulling van projecten in de Groenagenda. In ‘stenige’ stadswijken verbetert en vergroent de gemeente de openbare ruimte. Verder zorgt zij voor betere pleinen met meer groen en groeiruimte voor bomen, betere wateropvang en nieuwe groene locaties in de wijken. Dit zorgt voor koelere buitenruimte in de zomer, een gezondere leefomgeving en minder kans op wateroverlast bij hevige regenbuien. Tegelijkertijd biedt het meer leefruimte en verbindingen voor plant en dier.

Begrotingsprogramma's: Stedelijke ontwikkeling, Energietransitie en Beheer van de stad

Collegetargets: Collegetarget 20 ha meer groen

 

SDG 16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten

 

Rotterdam is een veilige stad waar iedereen zich thuis en welkom voelt. Samen met partners, bewoners en ondernemers werkt de gemeente aan het minimaal handhaven van het huidige veiligheidsniveau en versterking daarvan waar dat nodig is. 

Wijkveiligheid: in 2026 ligt de focus op het aanpakken van zichtbare overlast en onveiligheid en de beleving van veiligheid. Dit doen accounthouders veilig, veiligheidsregisseurs en stadsmariniers op basis van data en informatie van bewoners en ondernemers en ons professionele wijknetwerk, zoals de wijkraad, scholen, welzijnspartijen en de politie.

Voor kwetsbare wijken wordt ingezet op twee grote onderwerpen: 1) het vinden en aanspreken van overlastgevende personen met onbegrepen gedrag en vervolgens toeleiden naar zorg en 2) het verbeteren van de subjectieve veiligheid in kwetsbare wijken. 

Voor excessief geweld (zware schietincidenten en explosies) wordt in 2026 het beleid op hoofdlijnen voortgezet. De inzet bestaat uit de pijlers preventie, inzet bestuurlijke maatregelen, nazorg, communicatie én kennis en onderzoek.

De gemeente pakt met partners ondermijnende criminaliteit in Rotterdam aan. De thema's vastgoed, drugs, winkelstraten/ondernemingen, mensenhandel en zorgcriminaliteit blijven prioriteit in de gemeentelijke ondermijningsaanpak.

In 2026 gaat Rotterdam door met het tegengaan van radicalisering, extremisme, polarisatie en maatschappelijke onrust. De aanpak bestaat uit preventieve groepsgerichte interventies, deskundigheidsbevordering, een persoonsgerichte aanpak bij radicalisering en extremisme, alertheid op mogelijke sociale instabiliteit, en advies en inzet bij polarisatie.

Het Rotterdamse programma ‘Weerbare Rotterdamse samenleving- tegen hybride dreigingen’ moet ervoor zorgen dat de weerbaarheid en veerkracht van de Rotterdamse samenleving ten aanzien van hybride dreigingen vergroot en dat de impact van langdurige noodsituaties op de Rotterdamse samenleving worden verkleind. Denk hierbij aan stroom- internet of telefoniestoring, veroorzaakt door hybride aanvallen.

De gemeente werkt aan het voorkomen en terugdringen van overvallen, straatroven en woninginbraken. Dat gebeurt met een integrale persoonsgerichte aanpak van daders van high-impact-crimes (HIC), en met preventieacties – zowel online als in de wijken - gericht op ondernemers en inwoners van de stad.

Met de vastgestelde prioriteringsagenda is een stevig en richtinggevend kader gecreëerd voor de inzet van handhaving en toezicht. De prioriteringsagenda heeft als doel de beschikbare handhavingscapaciteit strategisch en doelgericht in te zetten op leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken die de meeste maatschappelijke waarde opleveren. 

De gemeente levert passende, eigentijdse en betrouwbare dienstverlening, met oog voor de menselijke maat. Op basis van signalen van Rotterdammers werkt de gemeente aan een steeds betere dienstverlening. Dit betekent overzichtelijke communicatie naar de Rotterdammer, het (blijven) werken aan eenvoudige formulieren en een één-loketgedachte. Deze manier van werken draagt bij aan herstel van het vertrouwen in de overheid.

De gemeente zet zich in voor een betrouwbare en betrokken overheid voor alle Rotterdammers. Dit doet zij door de betrokkenheid van burgers, ondernemers en instellingen te vergroten bij het bepalen van het gemeentelijke beleid. Het beleid en de gemeentelijke activiteiten sluiten beter aan op de opgaven in de wijken. Daarnaast streeft de gemeente naar zorgvuldige, betrouwbare en toegankelijke verkiezingen.

Wijk aan Zet is een van de voorbeelden hoe de gemeente werkt aan het vergroten van betrokkenheid. Met Wijk aan Zet krijgen Rotterdammers meer invloed op wat er gebeurt in hun wijk. In Rotterdam zijn er 37 wijkraden en 2 dorpsraden. De wijk- of dorpsraad brengt bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties samen en luistert naar wat er speelt in de wijk. Zij brengen dit onder de aandacht bij de gemeente. Zo denken en beslissen bewoners en partners mee over wat in hun wijk nodig is.

Begrotingsprogramma's: Veiligheid, Dienstverlening, Bestuur, Overhead en Belastingen

Collegetargets:

  • Collegetarget veilig
  • Collegetarget tevredenheid concerndienstverlening
  • Collegetarget wijk aan Zet

 

SDG 17: Partnerschappen om de doelen te bereiken

 

 

Samenwerken gebeurt al sinds vele tientallen jaren in diverse nationale en internationale samenwerkingsverbanden op de in voorgaande hoofdstukken aan de orde gekomen beleidsterreinen. Rotterdam is geen eiland: samenwerking is onmisbaar om de beleidsdoelstellingen en doorbraken te realiseren. Daarom wordt beleid gezamenlijk of in samenspraak met veel verschillende bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden gemaakt. Ook de uitvoering vindt vaak samen plaats. 

Zo wordt binnen het Nationaal Programma Rotterdam Zuid ingezet op verdere verbetering van het onderwijs, het ondersteunen van werkzoekenden en het verminderen van het aantal mensen in de bijstand, voor meer cultuuraanbod en het verbeteren van de woningvoorraad, zodat sociale stijgers ook op Zuid blijven wonen.

Op regionaal niveau wordt o.a. samengewerkt op milieugebied (DCMR), werkgelegenheid (de Arbeidsmarktregio), Veiligheid (VRR, veiligheidshuis), openbaar vervoer en economisch vestigingsklimaat (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), groene ruimte (recreatiegebieden), jeugd, (jeugdhulp Rotterdam Rijnmond) en gezondheid (GGD Rotterdam Rijnmond).

Op hoger schaalniveau vindt de samenwerking plaats o.a. in G4 verband en als lid van de VNG en de VZHG (Vereniging Zuid-Hollandse gemeenten). Internationale samenwerking zit in de genen van onze havenstad. Rotterdam heeft al jaren een actief internationaal programma en onderhoudt wereldwijd contacten en relaties en behartigt daarbij onze belangen. Onder andere bij de Europese Unie. Verder werken we samen met zuster- en partnersteden, in netwerken als Eurocities (ontstaan in 1986 in Rotterdam), het Comite van de Regio’s, ICLEI, Global Resilient Cities, C40, U20 , EFUS (veiligheid) en TDA (transport decarbonisation alliance). Naast bestuurlijke inzet is Rotterdam ook op ambtelijk niveau (internationaal) actief en wordt Rotterdam als koploper op tal van terreinen gezien en gewaardeerd.