Begroting 2026
Financiën
Paginanummer in website: 20Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Algemene middelen | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 329 | -509 | -780 | 2.267 | 2.064 |
Actualisatie rente | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 3.191 | 3.782 | 1.358 | -514 | -2.464 |
Bijstelling dividenden | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 100 | 453 | 453 | 453 | 453 |
Effecten nieuwe cao | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -11.511 | -10.253 | -10.147 | -10.130 |
Gemeentefonds + Indexatie | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 24.382 | 24.421 | 27.255 | 28.440 | 28.800 |
Gemeentefonds ingroeipad | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -10.200 | -10.200 | -10.200 |
Actualisatie vervangingsinvesteringen RIM | Reserves | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Algemene reserve | Reserves | 45.354 | -9.743 | -15.985 | -15.906 | -10.925 |
Bestemmingsreserve Energietransitie | Reserves | -300 | -0 | -0 | -0 | -0 |
BestemmingsreserveGebiedsontwikkeling | Reserves | -845 | - | - | - | - |
Bestemmingsreserve NationaalProgramma Rotterdam Zuid | Reserves | -13.637 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve RotterdamseInvesteringsmotor | Reserves | 7.046 | 18.508 | 3.313 | 3.520 | 3.337 |
Mutatie Bestemmingsreserves | Reserves | 554 | -0 | -0 | -0 | -0 |
RIM vervroegde aflossing lening | Reserves | -29.100 | 4.100 | 14.916 | 11.846 | -0 |
Taakmutatie meicirculaire | Reserves | 109 | 113 | 113 | 113 | 113 |
Toevoeging RIM (groeimiddelen) | Reserves | -24.820 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Taakmutatie meicirculaire | Taakmutatie | 40.647 | 68.687 | 55.539 | -1.513 | -2.345 |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -52 | 109.606 | 101.882 | 100.805 | 102.635 |
Totaal bijstellingen 2e herziening / Begroting 2026 Algemene middelen | 52.962 | 207.912 | 167.616 | 109.169 | 101.342 |
Toelichting financiële bijstellingen
Actualisatie kapitaallasten / Actualisatie rente
De financiering van de gemeentelijke investeringen vindt plaats met geld dat de gemeente al gespaard heeft in de vorm van reserves en voorzieningen. Dat zijn de interne financieringsmiddelen. Is er nog meer financiering nodig, dan gebeurt dat met geld dat de gemeente leent.
De gemeentelijke financieringskosten lopen via het programma Algemene Middelen voordat deze worden toegerekend aan de gemeentelijke programma's, investeringen en grondexploitaties waarvoor de kosten zijn bedoeld. De basis voor deze toerekening is de boekwaarde op de balans.
De rentes worden jaarlijks vastgesteld op basis van richtlijnen van de commissie Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV), zie ook Grondslagen.
Zie voor verdere toelichting paragraaf Financiering.
Bijstelling dividenden
De verwachte dividendopbrengsten van enkele gemeentelijke deelnemingen zijn geactualiseerd op basis van de meest recente rapportages. Dit leidt tot hogere opbrengsten (€ 100.000 in 2025 en € 453.250 in verdere jaren).
Effecten nieuw cao
In juni is er een akkoord bereikt over de nieuwe Cao Gemeenten 2025-2027. Vervolgens is op 1 juli in een collegebrief (25bb005122) gedeeld dat het financieel effect van deze nieuwe cao wordt ingeschat op circa € 10-12 mln per jaar vanaf 2026. Dit financieel effect is verwerkt in deze Begroting.
Gemeentefonds + Indexatie
Deze reeks geeft de effecten uit de meicirculaire 2025 weer. De belangrijkste ontwikkelingen zijn: doordat de korting op het gemeentefonds per 2026 al was ingeboekt in de Rotterdamse begroting, hebben de middelen voor ‘demping terugval gemeentefonds’ uit de Rijksvoorjaarsnota een positief effect van € 18,6-19,3 mln per jaar. In 2025 is er een incidentele meevaller doordat het prijsaccres in de meicirculaire hoger uitvalt door de definitieve doorrekening van de indexatie in de begroting (samen circa € 13,7 mln). Tot slot zijn het volume-accres en de uitkeringsfactor in de meicirculaire naar boven bijgesteld, dit heeft een positief effect van circa € 4,2 - 9 mln per jaar.
Gemeentefonds ingroeipad
Rotterdam heeft naar aanleiding van de vorige herijking (na verrekening van het ingroeipad 2023-2025) nog een structureel nadeel te verwerken van mogelijk € 22 mln. Begin 2025 schreef de minister van Binnenlandse Zaken in een kamerbrief dat er in 2027 een volgende stap wordt gezet in het ingroeipad. Om die reden is € 10,2 mln van het nog te verwerken nadeel ingeboekt. Met het structureel nadeel dat mogelijk hierna resteert wordt rekening gehouden in het weerstandsvermogen.
Algemene Reserve
Voor een sluitende meerjarenbegroting wordt het geraamde saldo verrekend met de Algemene reserve. Een verloopstaat van de reserve staat op de balanspagina Reserves.
Bestemmingsreserves
Betreft de verschuiving van gelden tussen bestemmingsreserves. In de programma’s Energietransitie, Stedelijke ontwikkeling en Bestaande stad is verdere toelichting te vinden.
Mutatie Bestemmingsreserve huishoudens laag inkomen
In 2024 zijn uit het Rijk gelden ontvangen om de hogere lasten op de huishoudens laaginkomen op te vangen. Dit resterende stuk is niet nodig.
RIM aflossing lening
Bij de Voorjaarsnota 2024 is een lening van € 100 mln vanuit de Rotterdamse Investeringsmotor in de begroting opgenomen. Bij de Voorjaarsnota 2025 is een deels van de afbetaling in 2027 naar voren gehaald. In de Tweede herziening 2025 is voorgesteld nog stuk aflossing naar voren te halen.
Taakmutatie meicirculaire
Betreft de taakmutatie ‘Basisregristratie Personen': Centralisering inschrijving vergunninghouders‘ uit de meicirculaire 2025.
Toevoeging RIM (groeimiddelen)
Volgens het vastgestelde investeringsbeleid ‘groei-met-groei’ wordt een derde van de groei van de algemene dekkingsmiddelen structureel gebruikt voor investeringen die de groei van de stad mogelijk maken. De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten van de algemene belastingen. De groeimiddelen worden structureel toegevoegd aan de bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor (RIM). Hiermee vergroot de gemeente de investeringscapaciteit, zodat structurele groei gepaard gaat met gerichte investeringen in voorzieningen, infrastructuur en leefbaarheid.
Taakmutaties Meicirculaire
In de meicirculaire 2025 hebben wijzigingen plaatsgevonden in de taakmutaties en de integratie- en decentralisatie-uitkeringen van het gemeentefonds. De ontvangsten uit het gemeentefonds komen binnen op het programma Algemene middelen. Daarna worden deze (doorgaans) budgettair verwerkt bij de betreffende programma’s. Belangrijkste uitzondering hierop is de taakmutatie ‘Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo’ van € 10,2 mln in 2026. Deze wordt niet doorgegeven aan het programma ‘Zorg, welzijn en wijkteams’ omdat er in de Voorjaarsnota 2025 al rekening mee was gehouden dat de invoering van de Eigen bijdrage Wmo werd uitgesteld.
Belangrijkste wijzigingen hebben te maken met: ontwikkelingen rond de ‘Jeugdzorg’ (Zorg, welzijn en wijkteams), ‘Beschermd wonen’ (Zorg, welzijn en wijkteams) en ‘Participatie’
Technische wijzigingen
Binnen dit programma zijn diverse technische wijzigingen doorgevoerd, zoals de indexering 2026: de budgetten zijn vanaf het jaar 2026 aangepast naar het prijspeil 2026. Voor meer informatie paragraaf Grondslagen.
Overzicht baten en lasten
Saldo Algemene middelen incl. reserveringen | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 2.451.476 | 2.542.726 | 2.569.024 | 2.559.919 | 2.499.835 | 2.499.466 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 2.343.385 | 2.430.588 | 2.455.371 | 2.437.044 | 2.375.127 | 2.374.829 | |
Dividenden | 104.968 | 110.146 | 113.498 | 122.832 | 124.732 | 124.732 | |
Financieringsbaten | 4.372 | 3.018 | 1.091 | 978 | 912 | 840 | |
Overige baten | -1.260 | -1.026 | -935 | -935 | -935 | -935 | |
Overige opbrengsten derden | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | -38.908 | -39.443 | -35.158 | -21.550 | -22.733 | -28.806 | |
Overige verrekeningen | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige verrekeningen | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programmalasten | -38.932 | -39.443 | -35.158 | -21.550 | -22.733 | -28.806 | |
Financieringslasten | 22.966 | 42.756 | 64.253 | 86.866 | 96.237 | 96.005 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 2.327 | 9.895 | 6.945 | 14.084 | 12.705 | 10.077 | |
Kapitaallasten | -64.641 | -92.400 | -106.696 | -122.841 | -132.015 | -135.227 | |
Overige programmalasten | 417 | 306 | 340 | 340 | 340 | 340 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | 2.490.384 | 2.582.169 | 2.604.182 | 2.581.469 | 2.522.568 | 2.528.271 | |
Saldo voor reserveringen | 2.490.384 | 2.582.169 | 2.604.182 | 2.581.469 | 2.522.568 | 2.528.271 | |
Reserves | -41.121 | -65.276 | -76.866 | -144.363 | -163.181 | -132.397 | |
Onttrekking reserves | 229.302 | 172.160 | 84.691 | 66.326 | 78.617 | 75.008 | |
Algemene Reserve | 62.737 | 87.728 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Egalisatie Gemeentefonds | 0 | 0 | 5.000 | 7.500 | 7.500 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatstaven Gemeentefonds | 0 | 6.446 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | 166.511 | 77.986 | 79.691 | 58.826 | 71.117 | 75.008 | |
Toevoeging reserves | -274.493 | -250.774 | -161.557 | -210.689 | -241.797 | -207.405 | |
Algemene Reserve | -137.132 | 0 | -15.708 | -28.073 | -24.946 | -12.293 | |
Bestemmingsreserve Egalisatie Gemeentefonds | 0 | -20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid | -15.500 | -15.400 | -11.500 | -1.500 | -1.500 | -1.500 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | -115.699 | -215.036 | -134.349 | -181.116 | -215.351 | -193.611 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | -5.884 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kredietrisicoreserve | -277 | -338 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 4.069 | 13.338 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Maatstaven Gemeentefonds | 0 | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | 0 | 6.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 4.069 | 5.884 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 2.449.263 | 2.516.894 | 2.527.316 | 2.437.106 | 2.359.387 | 2.395.875 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan uit de bijdragen van het Rijk en medeoverheden (onder andere het gemeentefonds), dividenden en financieringsbaten over verstrekte leningen en garanties.
Lasten
De twee grote posten onder de programmalasten bestaan uit de financieringslasten over extern aangetrokken geldleningen en de kapitaallasten, waaronder de interne verrekening van de omslagrente plaatsvindt. Verder zijn de belangrijkste posten onder ‘Inkopen en uitbestede werkzaamheden’ de organisatiebrede stelposten. Deze zijn bedoeld om de organisatiebrede taakstellingen op te vangen die nog over de programma’s verdeeld moeten worden, zoals Kiezen voor Rotterdam, en van de trendcorrecties.
Reserves
De reserves die onder het programma Algemene middelen zijn opgenomen, zijn organisatiebreed. Het gaat om de Algemene reserve, de Kredietrisicoreserve, de Rotterdamse Investeringsmotor (RIM) en de bestemmingsreserves Taakmutaties gemeentefonds.
Meerjarig verloop
De berekening van het verloop is gebaseerd op de meicirculaire Gemeentefonds 2025 van het Rijk, de meerjarige dividendramingen van onze deelnemingen en de meerjarige investeringsplannen van de gemeente.
Programma en Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Algemene middelen/Rotterdams taakveld | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Algemene middelen | 2.516.894 | 2.527.316 | 2.437.106 | 2.359.387 | 2.395.875 |
0.5 - Treasury | 95.845 | 95.512 | 101.643 | 101.630 | 99.680 |
0.7 - Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 2.431.270 | 2.455.502 | 2.437.175 | 2.375.258 | 2.374.960 |
0.8.a - Overige baten en lasten - Beheer algemene middelen | -10.221 | -23.698 | -101.713 | -117.501 | -78.766 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Algemene middelen | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene middelen | 2.140.116 | 2.180.857 | 2.304.370 | 2.457.038 | 2.584.923 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Algemene Reserve | 48.588 | 64.296 | 92.369 | 117.315 | 129.609 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Egalisatie Gemeentefonds | 20.000 | 15.000 | 7.500 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve maatstaf huishoudens met laag inkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | 2.041.716 | 2.074.839 | 2.178.629 | 2.314.051 | 2.429.643 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 9.633 | 6.543 | 5.693 | 5.493 | 5.493 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredietrisicoreserve | 20.179 | 20.179 | 20.179 | 20.179 | 20.179 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Algemene Reserve
De algemene reserve behoort tot het weerstandsvermogen. Het betreft vrij aanwendbare middelen, die worden in gezet om het begrotingsbeeld sluiten te houden en om onvoorziene financiële risico’s op te vangen, bijvoorbeeld risico's die ontstaan bij een of meer van de programma's.
Bestemmingsreserve Egalisatie Gemeentefonds
Deze reserve is bedoeld om financiële tegenvallers in de jaren 2026, 2027 en 2028 geleidelijk af te vangen. Dit voorkomt directe belasting van de algemene reserve en draagt bij aan een stabieler financieel meerjarenbeeld.
Bestemmingsreserve Maatstaven Gemeentefonds
Deze reserve is bedoeld om de financiële tegenvaller op huishoudend laaginkomen in 2025 op te vangen.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor
Deze reserve is bedoeld om op een transparante manier investeringslasten te dekken. Waarbij de verschillende cilinders elk een eigen doel hebben die betrekking hebben op investeringen die vanuit de programma's gedaan worden.
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds
De onttrekkingen aan de reserve vinden plaats op dit programma, maar ook op andere programma’s. De bestemmingsreserve betreft nog niet door de uitvoerende clusters geclaimde of ingedaalde rijksmiddelen met een specifieke doelstelling/ taakstelling die bij Beheer Algemene Middelen gereserveerd zijn voor latere jaren.
Kredietrisicoreserve
Er zijn geen onttrekkingen aan deze bestemmingsreserve begroot, omdat de Kredietrisicoreserve dient ten behoeve van de risico's met betrekking tot de leningen- en garantieportefeuille.