Begroting 2026

Doel: Minder armoede en schulden

Paginanummer in website: 26

Doel: Minder armoede en schulden

 

Wat willen we bereiken?

·        We helpen meer Rotterdammers uit de problematische schulden.

 

·        We beperken de gevolgen van het leven met financiële problemen door het bieden van inkomensondersteunende regelingen. Indien nodig wordt ondersteund met aanvullende begeleiding. Aandachtpunt is het meer centraal toegankelijk maken van het gemeentelijk hulpaanbod. Hiermee vereenvoudigen wij processen en verlagen wij de drempel voor hulpvragen.

 

·        We zorgen ervoor dat minder Rotterdammers – en dus ook minder kinderen – leven in armoede. Met effectief en preventief beleid doorbreken we de intergenerationele ‘armoedecirkel’, zodat kinderen en jongeren een beter perspectief krijgen om zich gezond, veilig en kansrijk te ontwikkelen.

 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

In het beleidskader armoede en schulden 2023-2026 staan 10 doelen met bijbehorende acties en beoogde resultaten. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste beoogde effecten en het resultaat tot nu toe. 

Geldplein

Per 1 januari 2025 zijn de voormalige afdelingen Kredietbank Rotterdam en Grip op Geldzaken samengevoegd tot één afdeling: Geldplein. Geldplein werkt gebiedsgericht en zoekt daarmee actief de samenwerking met (in)formele partijen in de gebieden op. 

Vroegsignalering

De gemeente zet in op vroegsignalering van Rotterdammers met schulden en op een groter bereik van inkomensondersteunende voorzieningen. Dat gebeurt door contact te zoeken met Rotterdammers met een (eventueel dreigende) betalingsachterstand. Basis hiervoor zijn signalen over betalingsachterstanden van huur, energie, zorgverzekering en water. De gemeente stuurt een brief, belt of gaat op huisbezoek, afhankelijk van de hoogte van de betalingsachterstand. Daarnaast werkt de gemeente samen met welzijnsorganisaties, scholen en informele wijkorganisaties op plekken waar veel Rotterdammers komen. Zo wil de gemeente met deze Rotterdammers in contact komen. Ook werkt de gemeente samen met bewindvoerderskantoren. Zij kunnen Rotterdammers met schulden snel aanmelden voor schuldbemiddeling. Momenteel (peildatum: mei 2025) hebben 128 bewindvoerderskantoren het samenwerkingsconvenant met de gemeente ondertekend.

Bereik van inkomensondersteunende regelingen 

Om het bereik van de inkomensondersteunende regelingen en schulddienstverlening te vergroten, zijn in het eerste half jaar van 2025 weer promoteams ingezet. Hier gaan we ook in het tweede half jaar door. Met deze promoteams worden Rotterdammers in hun eigen wijk, zoals bij weekmarkten laagdrempelig geïnformeerd over hulp bij geldzorgen. Ook kunnen zij direct een afspraak maken met een medewerker van Geldplein of de Vraagwijzer. Verder worden gesprekken gevoerd met en presentaties over onze dienstverlening gegeven bij verwijzers/ samenwerkingspartijen in de gebieden.    

Inmiddels is naast de de advies- module ‘Geldwijzer’ ook de aanvraagmodule gelanceerd. Als eerste kunnen hiermee de Individuele Inkomenstoeslag (IIT) en de Individuele Bijzondere Bijstand (IBB) worden aangevraagd. De komende periode worden ook stapsgewijs de andere gemeentelijke inkomens-ondersteunende voorzieningen hieraan toegevoegd.  

Om het aantal kinderen van ouders met een laag inkomen dat deelneemt aan sport en cultuur te laten stijgen is besloten dit niet meer te doen via het Jeugdfonds Sport en Cultuur maar vanaf 1 maart 2026 via de Rotterdampas. Het wordt op deze manier makkelijker voor ouders een aanvraag te doen omdat er niet nogmaals een inkomenscheck hoeft plaats te vinden. Kinderen met een Rotterdampas kunnen zich direct tot een sport of cultuur aanbieder wenden. 

Voor het verhogen van het bereik van de afvalstoffenheffing is het sinds april 2025 niet meer nodig het vermogen op te geven bij het aanvragen. Dit wordt de gemeente zelf gecontroleerd bij het Inlichtingenbureau. Ook is ingezet op communicatie via social media en promoteams om het bereik te vergroten. 

Regelingen die al een bereik van 100% of bijna 100% hebben, is het doel dit bereik maximaal te behouden:
  Bereik 2024  Bereik 2024 (t/m augustus) Bereik 2025 (t/m augustus)
Kindtegoed 114 % 106 % 106 %
Jeugdtegoed 119% 113 % 114 %
Kwijtschelding afvalstoffenheffing 86% 78 % 78%
Regelingen die een lager bereik hebben, is het doel een minimaal bereik van 80% te realiseren:
AOW - tegoed 74% 70 % 75 %
Individuele inkomenstoeslag  36%/70% 28%/54%  29%/56%

Het bereik van het AOW-tegoed is ten opzichte van vorig jaar dezelfde periode met 5% gestegen. Dit is mede te danken aan extra communicatie en de inzet van promoteams die Rotterdammers opzoeken, bijv. bij weekmarkten.

Voor alle bereikpercentages in de kolom van 2025 geldt dat het percentages zijn die gebaseerd zijn op het aantal ontvangers in 2025, afgezet tegen de grootte van de doelgroep van 2023. Op dit moment zijn nog geen gegevens beschikbaar bij het CBS over de grootte van doelgroepen in 2024. Deze cijfers zijn begin 2026 wel beschikbaar, wanneer het definitieve bereik in kalenderjaar 2025 wordt vastgesteld. Daarmee kan het zijn dat definitieve bereikpercentages een afwijking laten zien t.o.v. de bereikpercentages t/m augustus 2025. De hier opgenomen percentages zijn daarom voorlopig.

Sinds de voortgangsrapportage Armoede en Schulden 2025 maken we het bereik van de IIT nauwkeuriger inzichtelijk. We zetten nu het aantal ontvangers af tegen de doelgroep met een langdurig laag inkomen, waarbij we ook vermogen meewegen. Voorheen werd het aantal ontvangers afgezet tegen het totaal aantal huishoudens met een inkomen tot 130% wettelijk minimumloon (WML). Deze benadering gaf een vertekend beeld van het bereik van de IIT.

De doelgroep van het AOW- en Jeugdtegoed is in 2025 uitgebreid met huishoudens die aflossen op een minnelijk of wettelijk schuldhulpverleningstraject. Huishoudens in een dergelijk traject komen hierdoor ook in aanmerking voor het AOW- en Jeugdtegoed. 

Werkgevers en jeugdigen  

Andere acties zijn bijvoorbeeld:  

  • De gemeente heeft het Afsprakenkader Sociaal Incasseren ondertekend. Hiermee sluit Rotterdam aan bij de landelijke ambitie om sociaal incasseren de norm te maken 

  • De gemeente is in gesprek met werkgevers over het vroeg signaleren en bespreekbaar maken van financiële problemen op de werkvloer 

  • Om jongeren te informeren sluit de gemeente onder andere aan bij jongerenevenementen (zoals Albeda @night). Ook wordt een influencercampagne gebruikt 

  • Speciaal om jongeren met problematische schulden en minimale afloscapaciteit te helpen, is er de aanpak Jongeren en Schulden (JES) 

  • Binnen het onderzoeksprogramma Kinderarmoede worden de effecten van opgroeien in armoede en verbetermaatregelen onderzocht 

  • Er zijn ov-dagkaarten onder samenwerkings- en subsidiepartners verspreid. Deze kaarten zijn bedoeld voor Rotterdammers die zelf geen financiële middelen hebben om met het openbaar vervoer naar bijvoorbeeld een gemeentelijke locatie of voedselinitiatief te reizen.

De stand van zaken van alle acties staat ook in de jaarlijkse voortgangsrapportage van het beleidskader Armoede en Schulden. Deze voortgangsrapportage is in het tweede kwartaal van 2025 met de gemeenteraad gedeeld. 

Hoe meten we dat?

Indicatoren

 

Realisatie

2022

Realisatie

2023

Realisatie

2024

Realisatie

 2025

Begroting

2026

Raming

2027

Raming

2028

Raming

 2029

Collegetarget - In deze collegeperiode vergroten we de instroom in de schuldhulpverlening door in totaal 15.750 intakes af te nemen en pakken we schulden aan door in totaal 8.200 schuldregelingen te starten Nulmeting T/m augustus 2025 Eindwaarde cumulatief vanaf 2023      
Intakes 4.459 5.339  4.804

3.421

15.750      
Gestarte schuldregelingen 2.031  1.929 2.264

1.322

8.200      
Aantal partijen dat is aangesloten bij het convenant vroegsignalering  

 

312

 

 

375

 

Peildatum 1 sept. 25

424

       
Aantal aanmeldingen vanuit vroegsignalering bij het Expertise Team Financiën (ETF) 227 406

402

425*        
Mediane schuld  € 19.763 € 19.237 € 19.147 € 18.202**        
  • Vanaf 1-1-2025 betreft het aanmeldingen vanuit vroegsignalering bij de klantregisseurs van Geldplein. 
  • ** 2025 laat een aanzienlijke daling zien in de mediane schuld ten aanzien van voorgaande jaren.

Toelichting indicatoren

Collegetarget: Het aantal intakes van Rotterdammers die hulp zoeken voor hun geldproblemen neemt toe

Het aantal intakes van Rotterdammers die hulp zoeken voor hun geldproblemen neemt toe door samenwerking met organisaties in de stad, door vroegsignalering van problematische schulden en door communicatie over het ondersteuningsaanbod.

Collegetarget: Aantal gestarte schuldregelingen

De raming voor het aantal gestarte schuldregelingen bedraagt 2.700 voor heel 2025. Tot en met augustus van dit jaar zijn 1.322 schuldregelingen gestart.

Vroegsignalering:

  • Aantal partijen dat is aangesloten bij het convenant vroegsignalering:
    Het doel is een stijging van het aantal partijen dat zich aansluit bij het gemeentelijk convenant vroegsignalering. Het aantal convenantpartners is op 1 september 2025 424.

  • Mediane schuld: De gemeente streeft naar een daling van de mediane schuld van Rotterdammers die ondersteuning van de gemeente krijgen. De mediane schuld daalt al een aantal jaren op rij. In 2022 was dit € 19.763 en in 2023 was dit € 19.237. In 2024 bedroeg de mediane schuld € 19.147. 2025 laat zelfs een aanzienlijke daling zien in de mediane schuld ten aanzien van voorgaande jaren. De mediaan is de waarde in het midden van een dataset als je de waarden in volgorde hebt gezet van laag naar hoog.

Over al deze bovenstaande resultaten rapporteert het college elk voorjaar in de voortgangsrapportage van het beleidskader armoede en schulden.