Begroting 2026

Doel: Verstedelijken en verbinden

Paginanummer in website: 57

Doel: Verstedelijken en verbinden

 

Wat willen we bereiken?

Rotterdam werkt met vereende krachten aan de bouwopgave van de stad. Een belangrijk onderdeel daarvan is het verlenen van bouwvergunningen en het zo efficiënt mogelijk maken van het vergunningverleningsproces. Het verlenen van een vergunning heeft ook een raakvlak met het fysieke domein en dus vergunningen zoals die voor standplaatsen, de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) en de woningvorming en -splitsing. Ook dragen wij zorg voor actuele kaders en voldoende participatie.  

Daarmee faciliteren wij de bouwopgave, de ruimtelijke ordening en bewaken wij de ruimtelijke kwaliteit. Zo dragen wij bij aan:

  • goede groei van de stad
  • een toekomstbestendige stad  
  • leefbare wijken 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Vergunningverlening 
Het college blijft zich deze collegeperiode inspannen voor een hoge bouwproductie. Participatie bij de totstandkoming van plannen wordt gestimuleerd. Met als doel een zo groot mogelijk draagvlak onder de Rotterdammers te creëren en zo het aantal bezwaar- en beroepsprocedures te verminderen. Met de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) (beide per 1 januari 2024) zijn belangrijke wijzigingen ontstaan in de vergunningverlening. Het vergunningsproces is nu opgedeeld in een ruimtelijk deel en een technisch deel. De ruimtelijke kwaliteit van bouwplannen blijft middels de vergunningsplicht de beoordeling van het bevoegd gezag. De technische kwaliteit valt echter gedeeltelijk onder de Wkb. De Wkb is gericht op de privatisering van de controle en het toezicht op de technische bouwkwaliteit. In eerste instantie is de Wkb alleen van toepassing op eenvoudige bouwwerken. De gemeente blijft bij die projecten echter wel bestuurlijk verantwoordelijk voor het beoordelen, toezicht en ingrijpen wanneer dat nodig is. 

Bewaken ruimtelijke kwaliteit
Hoe de stad eruitziet, vinden wij belangrijk. Om de ruimtelijke kwaliteit van de stad te bewaken, is er beleid in de vorm van de Welstandsnota Rotterdam en heeft de stad een commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed. Die toetst de aanvragen aan de welstandsnota. Op dit moment, mede vanwege de invoering van de Omgevingswet, wordt de Welstandsnota Rotterdam geactualiseerd. Een voorstel hiervoor is door ons college op 10 december 2024 ter inzage gelegd. Daarna is het voorstel op 13 mei 2025 voor besluitvorming doorgeleid naar de gemeenteraad.

Verduurzaming van erfgoed is ook iets wat de ruimtelijke kwaliteit raakt. Om aan de wens van verduurzaming tegemoet te komen, hebben wij in 2024 de mogelijkheden tot het plaatsen van zonnepanelen op erfgoed verruimd. Deze regeling is opgenomen in het voorstel voor de geactualiseerde Welstandsnota Rotterdam. Daarin wordt ook aandacht besteed aan richtlijnen voor een goede inpassing van duurzaamheidsmaatregelen in en op nieuwe gebouwen en de bestaande gebouwde omgeving. Bij nieuwbouw hebben de richtlijnen tot doel duurzaamheid en circulariteit integraal onderdeel te maken van het ontwerp.

Faciliteren ruimtelijke ordening
Het huidige, tijdelijke, omgevingsplan vormt het planologisch-juridische kader van de stad. In de periode tot en met 2031 wordt dat omgevingsplan, dat vanwege de Omgevingswet is ontstaan, vervangen voor een nieuw omgevingsplan. 

De systematiek onder de Omgevingswet vereist dat meer wordt samengewerkt aan één omgevingsplan. Om dit proces goed te kunnen vormgeven, zijn er 3 thema’s:

  1. plannen van procedures; 
  2. onderling afstemmen van procedures
  3. regie hebben op de standaardregels van het omgevingsplan.

Door op deze thema’s te richten, kan de gemeente beter grip houden op (de ontwikkeling van) het omgevingsplan en de verschillende procedures (parallel) in goede banen leiden.

Om de overgangsfase naar een volwaardig omgevingsplan - ook wel de transitiefase genoemd - behapbaar vorm te geven, is het Rotterdamse grondgebied opgedeeld in ongeveer 150 delen (voorheen bestemmingsplannen). Deze delen zijn samengevoegd tot 40 gebieden. Die gebieden worden per fase omgezet naar het nieuwe omgevingsplan. In de transitiefase gebeurt dit zoveel mogelijk beleidsneutraal. Voor deze fase is een planning gemaakt.

Om te leren van de nieuwe systematiek is ervoor gekozen om één deelgebied (dus van één van de 40 gebieden) los te knippen en in 2025 als ontwerp ter inzage te leggen. In de jaren tot en met 2031 worden verhoudingsgewijs steeds meer gebieden opgepakt.

Hoe meten we dat?

Indicatoren Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Realisatie 2025 Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Omzetten gemiddeld aantal gebieden per jaar naar omgevingsplannen 0 0 5 0 5 5 5 5

Toelichting indicatoren

Omzetten gemiddeld aantal gebieden per jaar naar omgevingsplannen

In 2025 wordt het deelgebied Pendrecht omgezet naar het Omgevingsplan gemeente Rotterdam. Het gaat dan om de ontwerpfase. Deze omzetting fungeert als vliegwiel voor de omzettingen die tot en met 2031 gaan plaatsvinden. In 2032 zijn alle 40 gebieden omgezet. Gemiddeld betekent dit dat de gemeente tussen de 4 en 8 gebieden per jaar omzet. In de laatste jaren vóór 2032 worden per jaar naar verwachting de meeste gebieden omgezet.

Inmiddels is gestart met de eerste 10 gebieden. De focus ligt in 2025 - zoals gezegd - op deelgebied Pendrecht. Zowel inhoudelijk als technisch gaat deze omzetting de gemeente veel inzicht en kennis opleveren. Dit vergemakkelijkt de omzettingen die de gemeente tot en met 2031 gaat uitvoeren.