Begroting 2026

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

Paginanummer in website: 77

Doel: Aantrekkelijke en veerkrachtige stad

 

Wat willen we bereiken?

  • Dat de stad levendig én leefbaar blijft. Dit vraagt om een goede verankering van cultuur in beleidsdomeinen die een relatie hebben met de fysieke groei van de stad, zoals gebieds- en vastgoedontwikkeling.
  • Een stad die aantrekkelijk is voor bewoners, bedrijven en bezoekers, zodat Rotterdam nu en op de lange termijn zowel nationaal als internationaal interessant is als werk-, woon- en verblijfplaats, en als toeristische trekpleister.
  • Zichtbaarheid van Rotterdam nationaal en internationaal.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

  • De gemeente voert het evenementenbeleid uit voor een aantrekkelijk aanbod voor alle Rotterdammers, een goede balans tussen levendig en leefbaar en een sterker nationaal en internationaal profiel van de stad. De gemeente doet dit samen met onder meer Rotterdam Festivals.
  • De impuls op Nachtcultuur van 2025 heeft geleid tot concrete ontwikkelingen op de drie kansrijke locaties uit het Nachtplan: Boompjeskade, Prins Alexander 37 en De Koepels in het Mallegatpark. Zo krijgen De Koepels een horecabestemming binnen het nieuwe omgevingsplan. Dankzij de aanvullende middelen uit de Voorjaarsnota 2025 is gestart met de aanpassing van deze locatie op het gebied van productie-infrastructuur, akoestiek en basisvoorzieningen. Het doel is een gecombineerde (nacht)culturele en horecafunctie. Voor de andere twee locaties wordt onderzocht welke ingrepen nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed geschikt te maken voor (nacht)cultuur en horeca.
    De ambitie is dat alle drie de locaties in de loop van 2026 in gebruik worden genomen. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet naar het ontwikkelen van bestaande, potentiële locaties voor nachtcultuur in Rotterdam.
  • Door architectuuractiviteiten uit te voeren en ondersteunen, gericht op alle Rotterdammers én professionals, ontstaat samenhang tussen stedelijke en maatschappelijke ontwikkeling. Aansprekende voorbeeld is het gebedshuizenfestival Heilige Huisjes, En voor jonge stadmakers zijn er programma’s over klimaatadaptatie en stedelijke ontwikkeling.
  • Met het uitvoeren van het film- en mediabeleid investeert de gemeente in talentvolle makers en bindt ze producenten aan de stad. Samen met de gemeente Den Haag heeft de gemeente Rotterdam het voortouw genomen voor een provinciale talentenhub: een gezamenlijke inspanning om talentontwikkeling en samenwerking in de film- en mediasector te versterken. Dit is een aanvulling op andere samenwerkingen met diverse partners, zoals de lokale omroep.
  • De RFMO spant zich in om (film-)opnamen in de stad te faciliteren. In samenspraak met zowel de productie als de diensten en (veiligheids)partners is RFMO in staat om producties servicegericht van dienst te kunnen zijn bij het verkrijgen van toestemming.
  • We zien veel dwarsverbanden tussen cultuur en andere domeinen. Kunstenaars, ontwerpers en makers vormen veelal het vliegwiel voor economische groei. Daarom is er specifiek beleid op Creatieve Industrie en investeren we in deze zzp’ers, zoals door uitvoering van New Deals. Daarnaast maken we ons hard voor betaalbare werkruimte en vragen we werkgevers om eerlijke beloningen te bieden. De Makerscoalitie Rotterdam (voorheen Creatieve Coalitie Rotterdam) is hierin onze gesprekspartner.
  • Specifiek op het gebied van mode en textiel en op het gebied van beeldcultuur zijn twee programma’s ontwikkeld. De afdeling Cultuur werkt domeinoverstijgend met het programma Rotterdam Circulair en de afdeling Economie. Voor mode en textiel betekent dit een programma gericht op inclusiviteit, innovatie en de relatie met duurzaamheid. De centrale activiteit is de Sustainable Fashion Week, waar innovatie, onderwijs, samenwerking en duurzaamheid samenkomen. Dankzij Europese cofinanciering wordt ook een netwerk onderhouden tussen de verschillende partijen. Op het gebied van beeldcultuur is een programma opgezet gericht op videogames, AI, immersive tech, digital fashion en streamingsplatform Twitch.

Hoe meten we dat?

  • Voor het begrotingsprogramma Cultuur wordt gewerkt met kwalitatieve doelstellingen die elke vier jaar worden geëvalueerd. Deze evaluatie speelt zich halverwege de beleidsperiode af. In de Evaluatie cultuurbeleid Rotterdam 2021-2022 worden kwalitatieve analyses van de meerjarenbeleids- en jaarplannen van de culturele instellingen gemaakt op onder andere de 4 p’s (programma, publiek, personeel en partners). Daarnaast worden er kwantitatieve data gebruikt om inzicht te geven in de stand van zaken van de doelstellingen. De volgende evaluatie over de jaren 2025 en 2026 wordt halverwege de nieuwe beleidsperiode gedaan in 2027
  • Evaluatie evenementenbeleid.