Begroting 2026

Voortgang Tweede herziening 2025

Paginanummer in website: 84

Voortgang Tweede herziening 2025

 

Wijk aan Zet

Collegetarget Wijk aan Zet: het college realiseert in deze collegeperiode naar het oordeel van de wijk- en dorpsraden 75% van de acties die opgenomen zijn in de wijkplannen.
Realisatie 2024: 74%
Begroting 2025: 75% 
Realisatie 2025: de meting vindt plaats eind 2025
Bij de Voorjaarsnota 2025 zijn de jaaractieplannen 2025 van de wijken vastgesteld. Deze bevatten de doelen, resultaten en acties om de wijkopgaven te realiseren.

Wijkhubs 
De vestiging van de wijkhubs is in een vergevorderd stadium. Dan gaat het zowel om de fysieke realisatie Zowel de fysieke realisatie als om het geven van wijkgerichte inhoud aan de dienstverlening. Ook de mobiele wijkhub is regelmatig in een van de wijken te vinden.

Realisatie 2024: 39 
Begroting/Realisatie 2025: 39 (de mijlpaal is gerealiseerd)

Meedenken, meedoen en meebeslissen

De Rotterdamse spelregels voor participatie, het uitdaagrecht en maatschappelijke initiatieven staan in de inspraakverordening.  De gemeente heeft conceptverordening voorgelegd aan de wijkraden en de ombudsman. De raad krijgt de verordening voor het eind van 2025 aangeboden.

Bewonersinitiatieven
In 2025 zijn tot en met 1 augustus 1.269 bewonersinitiatieven toegekend. In totaal is € 2,8 mln uitgekeerd. Het gaat om vergelijkbare aantallen als vorig jaar.

CityLab010
De nieuwe ronde van CityLab010 start op 10 september 2025. Tientallen initiatieven hebben zich al gemeld om mee te doen. In het najaar is er een ondersteuningsprogramma. Dit helpt de deelnemers met hun initiatief en subsidieaanvraag. In november sluit het subsidieloket. De Stadsjury beoordeelt de plannen. vervolgens stelt de jury een advies voor het college op  over de plannen.

Right to Challenge
Sinds april 2025 heeft de gemeente:

  • Voor de twee challenge aanvragen 'Rif010 en Bikepark Rotterdam' andere vormen van samenwerking en (financiële) ondersteuning voor deze initiatiefnemer gevonden.
  • De challenge 'schoonhouden van de Pupillenbuurt' is afgerond. Een gebrek aan nieuwe vrijwilligers heeft de initiatiefnemers ertoe gebracht om geen nieuwe contractperiode af te sluiten.
  • Daarnaast zijn twee nieuwe challenge-aanvragen binnengekomen van de Buurttuin Brigade voor groen in plantenbakken.  

Stadsarchief

Burgemeester Schouten opende op maandag 30 juni de fototentoonstelling ‘Rotterdamse Vrouwen die het hebben gemaakt’. Het Stadsarchief Rotterdam en Museum Rotterdam organiseerden de tentoonstelling.

Gedigitaliseerd en online toegankelijk gemaakt:
•    21 archieven van ondernemingen, verenigingen, stichtingen en families
•    7.000 foto’s en negatieven

Verkiezingen


Op 29 oktober 2025 staat de Tweede Kamerverkiezing gepland. Op 18 maart 2026 zijn de verkiezingen van de gemeenteraad en wijkraden. 

Programma Kleine kernen

  • De derde tranche aan projecten is in Voorjaarsnota 2025 aangevraagd en voor een bedrag van € 11,7 mln toegekend.
  • Voor 2026 staan in de meerjarenbegroting van Programma Kleine Kernen nog belangrijke projecten ter financiering op de plank.
  • Het Ambitiedocument Doorpakken in de Kleine Kernen, gemaakt met en voor de dorpsraden is begin juli 2025 aan de gemeenteraad overhandigd. Dit was zoals gepland.

 

Tevredenheid concerndienstverlening

Collegetarget tevredenheid concerndienstverlening: We willen dat aan het eind van de collegeperiode 2023-2026 minder Rotterdammers ontevreden (≤6) zijn over hun contact met de gemeente Rotterdam. In 2025 is het percentage Rotterdammers dat ontevreden is over hun contact met de gemeente met 30% gedaald ten opzichte van 2021.

Realisatie 2024: -15 %

Mijlpaal 2025: -30 %

Realisatie januari t/m juli 2025: -26 %

In januari 2025 tot en met juli 2025 is het aandeel Rotterdammers dat ontevreden was over het contact met de gemeente gedaald met 26% ten opzichte van 2020. In 2024 was dit nog een daling van 15%. In 2023 was dit een daling van 5%. In juni 2025 wordt er gescoord op collegetarget met een daling van 30% ontevreden Rotterdammers. Als dit niveau van tevredenheid wordt gehandhaafd of verdere verbetering zich voortzet, zal de collegetarget worden behaald.

De first time fix aan de telefoon is 84%, waarbij het klantcontactcentrum inmiddels 95% van de vragen over Belastingen direct weet te beantwoorden. Aan de balie heeft de inzet van tijdelijke specialisten de wachttijd voor complexe burgerzakenproducten verkort. Automatisering van het proces Eerste vestiging voor studenten heeft de behandeltijd aan de balie met 60% verminderd.

Een mystery guest-onderzoek met Rotterdammers met een licht verstandelijke beperking heeft inzicht gegeven in de toegankelijkheid van de dienstverlening bij publiekslocaties en 14010. Op basis van de uitkomsten worden verbeteringen doorgevoerd op het gebied van duidelijkheid, vriendelijkheid en tijdigheid.

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Dienstverlening - € 2.342 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen - € 2.342