Begroting 2026

Voortgang Tweede herziening 2025

Paginanummer in website: 106

Voortgang Tweede herziening 2025

 

CO2 breed

Collegetarget CO2-reductie: we zetten in op minimaal 25% CO2-reductie voor het stedelijk gebied ten opzichte van 1990.

Realisatie 2024: -30%

Mijlpaal 2025: -25%

Realisatie 2025: inschatting inschatting -35%

In 2023 was de CO2-uitstoot voor het stedelijke gebied 2,4 Mton, berekende de Milieudienst Rijnmond (DCMR) afgelopen september. Dit is een daling van 30% ten opzichte van 1990. De inschatting van de DCMR is dat in 2025 de uitstoot nog verder daalt naar 2,25 Mton, wat een daling van -35% ten opzichte van 1990 is. Daarmee wordt de Rotterdamse collegetarget van -25% in 2025 overtroffen. Deze daling komt vooral door een groener energiegebruik en ook doordat het aanbod van schonere bronnen stijgt, waaronder de Rotterdamse wind- en zonprojecten. Ook gebruiken Rotterdammers minder aardgas. Isolerende maatregelen en aardgasvrij-projecten zorgen verder voor een gestage toename van de verduurzaming van de gebouwde omgeving.

In april 2025 rekende de DCMR het Klimaat Actieplan Rotterdam (KAR) door. Deze doorrekening toont aan dat vanuit de verschillende sectoren aanvullende plannen en investeringen nodig zijn om als stad de landelijke doelstelling van -55% in 2030 te realiseren. Dit bleek ook al uit de doorrekening en de Cluster Energie Strategie Rotterdam-Moerdijk (CES) uit 2024. De noodzaak van aanvullende plannen is zelfs iets toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Enerzijds door het stoppen van 2 grote projecten van bedrijven in de haven. Anderzijds doordat het tempo en het aantal woningen dat van het gas af gaat aanzienlijk lager zijn dan vorig jaar gedacht.

Dit onderschrijft de noodzaak van bijsturing op verschillende factoren, zoals netcongestie, hoge elektriciteitsprijzen en problemen rondom stikstof. Deze vertragen de energietransitie en beperken de vestigingsmogelijkheden van nieuwe bedrijven en de duurzame groei van bestaande bedrijven. 

Over de - al dan niet al afgeronde - plannen van het KAR staat meer informatie op de  website.    

De uitgebreide CO2-rapportages zijn te vinden op de  website van de DCMR.   

Enkele behaalde resultaten en ontwikkelingen in 2025 zijn:

  • Op basis van de jaarlijkse luchtfoto blijkt dat er in maart 2025 2,2km2 aan zonnepanelen in Rotterdam is gerealiseerd. De businesscase voor zonne-energie is het afgelopen jaar minder gunstig geworden waardoor de groei sinds maart 2024 minder stevig was dan het jaar ervoor. Als deze ontwikkeling doorzet heeft dit mogelijk gevolgen voor het beoogde doel voor 2026: 3,2 km2 zonnepanelen.
  • Het Project Ambitie Document voor de locatie Beneluxplein is vastgesteld door de gemeenteraad.
  • Meer dan 500 eigenaar-bewoners en 35 VvE’s met in totaal meer dan 1.000 appartementen hebben isolatiemaatregelen genomen en hiervoor subsidie gekregen van de gemeente. 
  • Bij de energieklussers krijgen bewoners tips om hun energieverbruik te verlagen en brengen de klussers meteen kleine energiebesparende maatregelen in de woning aan. In 2025 hebben de energieklussers tot en met juli 9.250 huisbezoeken afgelegd.
  • In mei 2025 is de gemeente gestart met het ondersteunen van Rotterdamse woningeigenaren bij het isoleren van hun grondgebonden woning. Rotterdammers die energietoeslag hebben ontvangen, krijgen ondersteuning met een kosteloos advies en verduurzamingsmaatregel. De gemeente is hiermee gestart in Schiebroek en Beverwaard.
  • Eind 2024 werd duidelijk dat heel Rotterdam te maken kreeg met netcongestie. In maart 2025 werd de netcongestiescan samen met de herziening van de Rotterdamse Aanpak Netcongestie naar de gemeenteraad gestuurd. In korte tijd is duidelijk gemaakt wat het gevolg van netcongestie is voor Rotterdam.
  • Netcongestie brengt bedrijven en ontwikkelingen in de problemen. Al enkele tientallen bedrijven vroegen daarom een Flex Scan aan. Zij kunnen kiezen uit een groep van 14 gekwalificeerde adviesbureaus.
  • Om de congestie in Rotterdam-Zuid op te lossen moet een nieuw hoogspanningsstation worden gebouwd waar de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Rotterdam samenkomen. Om de realisatie van dit station te versnellen is er een Energy Board opgericht met de betrokken gemeenten, TenneT en Stedin.
  • In juni 2025 heeft het college een besluit genomen over een nieuw te bouwen hoofdverdeelstation van Stedin in Feijenoord. Het bouwen van het nieuwe station rondom het gebied Feijenoord is een van de noodzakelijke opgaves om het gebied in de toekomst van voldoende vermogen te voorzien.

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Energietransitie € 91 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen € 91