Begroting 2026
Financiën
Paginanummer in website: 158Financiën
Financiële bijstellingen
Bijstellingen Stedelijke ontwikkeling | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Huisvesting Statushouders flexwonen | Kasschuiven | 1.200 | -600 | -600 | - | - |
Huisvesting statushouders transformatiewoningen | Kasschuiven | 2.867 | -2.867 | - | - | - |
Kasschuif stelpost Kiezen voor Rotterdam | Kasschuiven | 1.471 | -490 | -490 | -490 | -0 |
Mitigatie risico's methaan | Kasschuiven | 400 | -400 | - | - | - |
Opbrengsten erfpachtproject | Kasschuiven | -6.984 | -0 | -0 | -0 | 6.984 |
Actualisatie kapitaallasten | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -0 | -0 | -0 | 1.442 | 1.394 |
Administratieve correctie vrijval Gebiedsontwikkelingsfonds | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -319 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bijstelling in verband met stelpost Kiezen voor Rotterdam | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -1.468 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Incidentele hogere baten parkeren | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 5.000 | - | - | - | - |
Nationaal vuurwerk | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 10 | - | - | - | - |
Positief resultaat grondexploitaties | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | 15.000 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Rente-effect grondexploitaties | Ramingsbijstelling onvermijdelijk | -2.700 | -2.700 | -2.700 | -2.700 | -0 |
Actualisatie vervangingsinvesteringen RIM | Reserves | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | Reserves | 103 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Bodem | Reserves | - | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget | Reserves | 300 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | Reserves | -8.100 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | -0 |
Bestemmingsreserve Mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | Reserves | -0 | -0 | -0 | - | - |
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof | Reserves | -0 | - | - | - | - |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | Reserves | -583 | 369 | 336 | 353 | 463 |
Bestemmingsreserve Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | Reserves | 9 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan | Reserves | 15 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Bestemmingsreserve Verschoning Lucht | Reserves | -0 | - | - | - | - |
Herinrichting Lage Bergse Bos | Reserves | -0 | -0 | -0 | -0 | -0 |
Mutatie Bestemmingsreserves | Reserves | -0 | - | - | - | - |
Rente-effect grondexploitaties | Reserves | - | - | - | - | -0 |
Taakmutatie Gemeentefonds | Reserves | -0 | -0 | -0 | - | - |
Invoerings- en uitvoeringskosten Omgevingswet | Taakmutatie | -1.976 | - | - | - | - |
Technische wijzigingen | Technische wijzigingen | -489 | 3.501 | 4.439 | 5.053 | 3.834 |
Totaal bijstellingen 2e herziening / Begroting 2026 Stedelijke ontwikkeling | 3.752 | -492 | 3.681 | 6.353 | 12.671 |
Toelichting financiële bijstellingen
Huisvesting statushouders flexwonen en transformatiewoningen
Het Rijk heeft de gemeente Rotterdam een taakstelling opgelegd voor het huisvesten van statushouders. Omdat de corporatievoorraad niet voldoende is om deze statushouders allemaal te huisvesten, is er aanvullende huisvesting nodig. De realisatie van de projecten voor flexwoningen en transformatiewoningen is complex en kost meer tijd dan verwacht. Om de ingezette afspraken te kunnen realiseren, wordt voor Huisvesting statushouders flexwonen € 1,2 mln lastenbudget vanuit 2025 doorgeschoven naar 2026 (€ 600.000) en 2027 (€ 600.000). Voor Huisvesting statushouders transformatiewoningen wordt € 2,9 mln doorgeschoven van 2025 naar 2026.
Kasschuif stelpost Kiezen voor Rotterdam
Kiezen voor Rotterdam (KvR) zorgt voor lagere overheadkosten. De opgave van KvR wordt voor een deel gedekt uit bestemmingsreserves van Stadsontwikkeling die minder kosten maken als gevolg van KvR. Deze kasschuif is nodig ter dekking van KvR.
Mitigatie risico’s methaan
Het onderzoeksproject voor de structurele aanpak Methaan-emissies heeft een langere doorlooptijd, waardoor de gemeente het project eind 2025 niet kan afronden. In de begroting wordt € 400.000 doorgeschoven van 2025 naar 2026.
Opbrengsten erfpachtproject
De gemeente verwacht in 2025 geen opbrengsten van het erfpachtproject (€ 7 mln) door uitstel van besluitvorming in het 4e kwartaal 2025. In 2029 is het realistisch om deze baten te realiseren.Bij de Eerste herziening 2025 was er om dezelfde reden ook een kasschuif voor de erfpachtopbrengsten van € 11,2 mln van 2025 naar 2026, 2027 en 2028.
Actualisatie kapitaallasten
Kapitaallasten bestaan uit afschrijvingen en rente op investeringen. Deze zijn aangepast om 2 redenen: er zijn nieuwe en bijgestelde investeringskredieten. En de ramingen zijn per jaarschijf geactualiseerd. In de paragraaf Investeringen staan gedetailleerde overzichten van lopende en nieuwe kredieten.
Incidentele hogere baten parkeren
Op basis van de huidige inzichten vallen de parkeerbaten in 2025 € 5,0 mln hoger uit. Dit is een incidentele afwijking van de begroting, omdat de begroting vanaf 2026 al hoger is. De realisatie van de in het coalitieakkoord geplande uitbreidingen loopt voor op de begroting.
Invoerings- en uitvoeringskosten Omgevingswet
Het Rijk heeft via het gemeentefonds € 2,0 mln beschikbaar gesteld in 2025 om de kosten voor de uitvoering van de Omgevingswet te kunnen realiseren.
Nationaal vuurwerk
Door het initiatiefvoorstel 'Nationaal Vuurwerk voor én door Rotterdammers' heeft de gemeente een bijdrage beschikbaar gesteld van maximaal € 80.000. Dit is voor de opstartkosten van een stichting om het vuurwerk te steunen via donaties. Programma Stedelijke Ontwikkeling draagt € 10.000 bij.
Positief resultaat grondexploitaties
Op basis van een prognose van de grondexploitatieportefeuille is voor 2025 een positief verwacht resultaat van € 15 mln opgenomen. Deze is gebaseerd op de financiële stand van de grondexploitaties bij jaarrekening 2024 waarbij op basis van de autonome ontwikkelingen in de grondexploitaties het voorlopig resultaat voor 2025 is berekend. Dit voorlopig resultaat is met aanzienlijke onzekerheden omgeven vanwege het ontbreken van een volledig en nauwkeurig financieel overzicht van de grondexploitaties, wat wordt veroorzaakt door de vertraagde ingebruikname van de ict-grondexploitatiemodule in Oracle Cloud. Daarnaast zijn de uitkomsten altijd afhankelijk van de ontwikkeling van de marktomstandigheden, die zich lastig of niet laten voorspellen. De jaarlijkse actualisatie van de grondexploitatieportefeuille inclusief verwerking van de actuele parameters voor de opbrengsten- en kostenstijgingen zullen het resultaat beïnvloeden. Deze werkzaamheden vinden altijd plaats in aanloop naar de jaarrekening. Deze begrotingswijziging hangt samen met Rente-effect grondexploitaties en Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling.
Rente-effect grondexploitaties
In de Begroting 2025/2e Herziening 2024 heeft een bijstelling plaatsgevonden voor het negatieve effect op het grondexploitatiesresultaat door de, als gevolg van een wijziging in het BBV, hogere toe te rekenen rente. Tevens werd verondersteld dat dit vanaf 2025 tot een structureel hogere toegerekende rente van € 2,7 mln per jaar zou leiden en dat deze meevaller vrij besteedbaar was. Na herbeoordeling is gebleken dat de veronderstelling dat deze meevaller vrij besteedbaar was onjuist is. Daarom is het jaarlijkse begrote resultaat van €2,7 mln over de jaren 2025 tot en met 2028 teruggedraaid. Deze begrotingswijziging hangt samen met Positief resultaat grondexploitaties en Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling.
Bijstelling in verband met stelpost Kiezen voor Rotterdam
Kiezen voor Rotterdam (KvR) zorgt voor lagere overheadkosten. De opgave van KvR wordt voor een deel gedekt uit bestemmingsreserves van Stadsontwikkeling die minder kosten maken als gevolg van KvR.
Administratieve correctie vrijval Gebiedsontwikkelingsfonds
Bij de Eerste herziening 2025 heeft een vrijval uit het Gebiedsontwikkelingsfonds ter hoogte van dit bedrag plaatsgevonden. Dit was bedoeld om een deel van Kiezen voor Rotterdam uit te dekken, maar is toen niet verwerkt.
Bestemmingsreserve Autoluw fonds
De inzet van de bestemmingsreserve Autoluw fonds is geactualiseerd en leidt per saldo tot een begrote hogere onttrekking in 2025 van € 1,8 mln binnen het programma Stedelijke Ontwikkeling. Er zijn 2 project die onder het Programma Energietransitie vallen, waarbij de actualisatie resulteert in een lagere begrote onttrekking in 2025 met € 100.000.
Binnen het programma Stedelijke ontwikkeling is bij 10 projecten sprake van lagere of hogere begrote onttrekkingen in 2025. Daarvan zijn de 3 grootste aanpassingen: 1. Rotterdamse Verkeersoverlast Aanpak (€ 1,0 mln), 2. Pilot P+R Blijdorp (€ 617.475), en 3. Stedelijke Strategie (€ 425.000). De resterende projecten hebben een totale lagere bijstelling van € 270.565. Omdat de hogere of lagere begrote onttrekking komt door hogere of lagere verwachte kosten, is per saldo deze bijstelling € 0. Naast bovenstaande aanpassingen is er een vrijval van de bestemmingsreserve voor € 103.390 ter dekking van Kiezen voor Rotterdam.
Bestemmingsreserve Bodem
De budgetten voor Bodemsanering zijn herijkt. Daarnaast heeft de gemeente subsidie van het Rijk ontvangen: een specifieke uitkering (SPUK-gelden). Hiermee kan de gemeente de projectkosten voor het programma Bodem in 2026 en verdere jaren dekken, die in de oorspronkelijke begroting werden gefinancierd uit de bestemmingsreserve Bodem. De resterende middelen in deze bestemmingsreserve zijn gealloceerde middelen en moeten beschikbaar blijven om op een later moment in te zetten voor de grootschalige bodemsaneringsopgaven. Per saldo leidt dit tot een lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve Bodem van € 3,1 mln in 2026 tot en met € 2,6 mln in 2029. De lagere onttrekking en de hogere bijdrage van het Rijk worden begroot. Deze bijstelling is daardoor per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds
De meerjarenbegroting Doorbouwfonds is opgenomen. Voor Gebiedsontwikkeling betekent de bijstelling van de meerjarenbegroting voor de Tweede herziening 2025 een bijstelling voor 2025 van € 775.000 voor 2026 van € 6,1 mln. en voor 2027 van € 338.000. De bijstelling Doorbouwfonds 2025 betreffen de projecten Flexwonen garantstelling, Flexwonen Hoek van Holland, Veldstraat en Lemairepark, De bijstelling 2026 betreffen onder andere de projecten, Romeijnshof Populus, Romeijnshof Businesscase, MIX, de SIX, Hoofdweg 256, Carnisse eiland kavel 4, Up South en Colosseumweg. Omdat de hogere onttrekking komt doordat er hogere kosten worden verwacht, is per saldo deze bijstelling € 0.
Bestemmingsreserve Mitigerende maatregelen geluidkwestie Stadhuisplein
De onttrekking wordt naar beneden bijgesteld met € 29.000. Ook de lasten worden lager begroot. De bijstelling is daardoor per saldo € 0.
Bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget
De inzet van de bestemmingsreserve Duurzaamheidstransitiebudget is geactualiseerd en leidt per saldo tot een begrote hogere onttrekking in het programma Stedelijke Ontwikkeling. Dit is vanwege een project voor de duurzame bereikbaarheid van de haven en bedraagt € 300.000 in 2025. Omdat de hogere onttrekking komt doordat er hogere kosten worden verwacht, is per saldo deze bijstelling € 0.
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling
De resterende middelen uit de bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling die zijn toegekend vanuit het Coalitieakkoord 2019-2022, worden ingeboekt om de uitvoering van de projecten Groenoffensief, Koppelen Lokale groene plekken en Toegankelijkheid in 2025 te realiseren. Per saldo leidt dit tot een hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve in 2025 van € 1,2 mln, Zowel de onttrekking als de hogere lasten worden begroot. Per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Een gedeelte van het verwachte grondexploitatieresultaat van 2025 (€ 10,8 mln) zal worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling. Hiermee wordt de eerder begrote toevoeging van € 2,7 mln in 2025 en € 8,1 mln over de jaren 2026 tot en met 2028 gecorrigeerd. Deze bijstelling betekent tevens dat de toevoeging aan de bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling in 2025 € 8,1 mln hoger is en deze over de jaren 2026, 2027 en 2028 € 2,7 mln per jaar lager is. Deze begrotingswijziging hangt samen met Positief resultaat grondexploitaties en Rente-effect grondexploitaties.
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NRPZ)
Er is € 375.000 minder aan kosten opgenomen in het programma Stedelijke Ontwikkeling. Dit is voornamelijk vanwege de projecten Beijerlandse Laan/Groene Hilledijk (- € 3,0 mln), Gebiedsaanpak Bloemhof (€ 2,4 mln) en diverse kleinere projecten (€ 225.000), waarvoor een bijdrage wordt geleverd uit de bestemmingsreserve NPRZ. Deze bijstelling is per saldo € 0.
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof
De inzet van de bestemmingsreserve is geactualiseerd en leidt per saldo tot een hogere onttrekking in 2025 van € 900.000 voor Novex-haven. Zowel de onttrekking als de hogere lasten worden begroot. Per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor (RIM)
De inzet van de reserve RIM is geactualiseerd en leidt tot een hogere onttrekking in 2025 van € 1,7 mln. Dit betreft bijstellingen voor projecten Blankenburgtunnel en Noordrand Zuiderpark (-€ 260.000) en verkenningen Oostflank (€ 2,0 mln.). In 2026 is sprake van een hogere onttrekking door het opnemen van het project verkenningen Oostflank (€ 2,0 mln.) en Blankenburgtunnel (€ 160.000) (verschuiving vanuit 2025).
Bestemmingsreserve Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt
Er is een vrijval begroot voor de bestemmingsreserve Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt van € 8.628 in 2025 ter dekking van Kiezen voor Rotterdam.
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan
Er is een vrijval begroot voor de bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan van € 14.688 ter dekking van Kiezen voor Rotterdam.
Herinrichting Lage Bergse bos
De inzet van de bestemmingsreserve is geactualiseerd als gevolg van een financieel technische correctie. Dit leidt tot een lagere onttrekking in 2025. Zowel de onttrekking als de lagere lasten worden begroot met € 199.326. Per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Taakmutatie Gemeentefonds
De inzet uit de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds is geactualiseerd voor het Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, met name de projecten Maastunnelcorridor en Verschoning Lucht. Ook is de inzet uit de bestemmingsreserve geactualiseerd voor de Omgevingswet. Per saldo leidt dit tot een hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds, € 1,7 mln in 2025 tot en met € 450.000 in 2027. Zowel de onttrekking als de hogere lasten worden begroot. Per saldo is deze bijstelling daardoor € 0.
Technische wijzigingen
In dit programma waren diverse technische wijzigingen. De grootste wijzigingen zijn:
- Indexering 2026 en verder: de budgetten zijn vanaf het jaar 2026 geactualiseerd naar het prijspeil 2026. Meer informatie staat bij Grondslagen. Dit zorgt voor een bijstelling van 1. € 3,4 mln in 2026, 2. € 4,1 mln in 2027, 3. € 4,8 mln in 2028, en 4. € 3,7 mln in 2029.
- In de meerjarenbegroting wordt de financiering van het achterstallig onderhoud Katoenveem opgenomen door de aanwending van de getroffen voorziening Katoenveem. Voor 2025 wordt € 125.000 begroot, voor 2026 € 1,1 mln, en voor 2027 € 1,2 mln. In de begroting is het effect budgettair neutraal, omdat zowel de lasten als baten worden begroot.
- Een deel van de bezuiniging op de gemeentelijke organisatie uit het coalitieakkoord die bij de Begroting 2024 is ingeboekt, wordt bij deze Begroting verdeeld (vanaf 2025 structureel € 647.000).
- Verschuiving taakmutatie Digitaal Stelsel Omgevingswet vanuit het programma Stedelijke ontwikkeling naar programma Bestaande stad (€ 512.000 in 2025 tot € 899.000 in 2029).
- Bijdrage aan concernbrede taakstellingen vanuit dit programma is € 471.000 in 2025 tot € 724.000 in 2029.
- Verschuiving taakmutatie Digitaal Stelsel Omgevingswet vanuit het programma Overhead naar programma Stedelijke ontwikkeling (€ 256.000 in 2025 tot € 450.000 in 2029).
- Diverse andere technische wijzigingen waaronder overheveling van budgetten van en naar andere programma’s.
Overzicht baten en lasten
Saldo Stedelijke ontwikkeling incl. reserveringen | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 | |
Baten exclusief reserves | 394.760 | 381.032 | 423.331 | 419.158 | 417.239 | 392.509 | |
Bijdragen rijk en medeoverheden | 12.811 | 20.085 | 28.084 | 18.247 | 12.405 | 12.290 | |
Overige baten | 82.481 | 24.305 | -5.985 | -5.083 | -5.203 | -5.203 | |
Overige opbrengsten derden | 299.469 | 336.642 | 401.233 | 405.994 | 410.037 | 385.422 | |
Lasten exclusief reserves | 365.336 | 369.001 | 367.769 | 336.665 | 318.080 | 315.492 | |
Apparaatslasten | 209.227 | 221.050 | 229.454 | 227.999 | 228.038 | 228.120 | |
Inhuur | 27.980 | 9.294 | 12.075 | 11.272 | 11.406 | 13.417 | |
Overige apparaatslasten | 3.622 | 4.190 | 4.440 | 4.335 | 4.333 | 4.370 | |
Personeel | 177.626 | 207.566 | 212.939 | 212.392 | 212.300 | 210.333 | |
Overige verrekeningen | -50.235 | -54.702 | -59.557 | -59.258 | -59.697 | -60.024 | |
Overige verrekeningen | -50.235 | -54.702 | -59.557 | -59.258 | -59.697 | -60.024 | |
Programmalasten | 206.344 | 202.653 | 197.872 | 167.924 | 149.739 | 147.397 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 143.880 | 142.311 | 131.777 | 96.551 | 78.185 | 76.098 | |
Kapitaallasten | 23.362 | 22.594 | 28.672 | 33.804 | 35.126 | 36.402 | |
Overige programmalasten | 8.600 | 4.082 | 3.006 | 3.036 | 3.065 | 3.065 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 30.502 | 33.664 | 34.417 | 34.532 | 33.363 | 31.831 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | 29.425 | 12.031 | 55.563 | 82.494 | 99.158 | 77.016 | |
Saldo voor reserveringen | 29.425 | 12.031 | 55.563 | 82.494 | 99.158 | 77.016 | |
Reserves | 46.435 | 54.105 | 36.287 | 20.661 | 7.493 | 3.253 | |
Onttrekking reserves | 50.900 | 64.671 | 35.909 | 21.071 | 7.903 | 3.663 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 1.244 | 7.026 | 5.370 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Bodem | 3.445 | 320 | 220 | 200 | 200 | 200 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 6.123 | 8.048 | 9.137 | 3.615 | 1.601 | 0 | |
Bestemmingsreserve Energietransitie | 878 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 2.791 | 4.242 | 1.106 | 2.703 | 500 | 500 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 1.500 | 1.971 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Nationaal Programma Rotterdam Zuid | 8.256 | 5.125 | 73 | 25 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | 24.722 | 31.009 | 16.179 | 13.860 | 5.602 | 2.963 | |
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 0 | 453 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 39 | 2.914 | 2.350 | 650 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 779 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verschoning Lucht | 0 | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaamheidsbudget | 319 | 1.150 | 950 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 153 | 699 | 524 | 18 | 0 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | -20.727 | -16.534 | -1.712 | -410 | -410 | -410 | |
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | -1.427 | -830 | -1.302 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 0 | -10.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve herinrichting Van Meekerenplein | 0 | -3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | -3.871 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof | 0 | -994 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Rotterdamse Investeringsmotor | -4.976 | -410 | -410 | -410 | -410 | -410 | |
Bestemmingsreserve Spaans Polder | -5.597 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | -3.284 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | -1.573 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves | 16.263 | 5.968 | 2.089 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 1.000 | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 10.800 | 1.971 | 1.339 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Invoeringskosten Omgevingswet | 3.036 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Middensegment Huur | 1.427 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 0 | 815 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 0 | 179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verevening kostenverhaal | 0 | 2.500 | 750 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 75.859 | 66.136 | 91.849 | 103.155 | 106.651 | 80.269 |
Toelichting overzicht baten en lasten
Baten
De baten bestaan grotendeels uit grondopbrengsten, canonopbrengsten, opbrengsten uit erfpachtconversies en het uitvoeren van opdrachten voor externe opdrachtgevers. Voor de grondopbrengsten geldt dat op basis van de wet- en regelgeving de baten van grondverkopen in de exploitatie worden verwerkt met een tegenboeking onder de overige baten. Hierdoor ontstaat er geen effect op het saldo. Daarnaast bestaan de baten uit parkeerinkomsten op straat en in de parkeergarages en uitpondingen (bijbetaling bij een functiewijziging van een object, zoals de verkoop van een voormalig sociale huurwoning). Verder bestaan de mutaties in de baten uit subsidies van het Rijk voor het programma Bodem, het project Blankenburgtunnel en het project Verduurzaming Mobiele werktuigen. Het Rijk heeft de subsidies beschikbaar gesteld in de vorm van specifieke uitkeringen (SPUK-gelden).
Lasten
De lasten bestaan grotendeels uit grondexploitaties voor gebiedsontwikkelingen en lasten voor personele inzet. Ook zijn er lasten die voortvloeien uit onder andere het jaarlijks vervangen van verkeerslichtinstallaties, de inzet voor straatparkeren, de exploitatie en het beheer van parkeergarages en het fiscaal handhaven, fietsvoorzieningen, openbaar vervoer, stedelijke bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarnaast bestaan de lasten uit verstrekte bijdragen, zoals bijvoorbeeld aan het recreatieschap Rottemeren en de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR).
Reserves
De mutaties op de reserves hebben betrekking op de bestemmingsreserves Autoluw fonds, Bodem, Doorbouwfonds, Duurzaamheidstransitiebudget, Gebiedsontwikkeling, Mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein, Nationaal Programma Rotterdam Zuid, NOVEX Haven Geluid en Stikstof, Rotterdamse Investeringsmotor, Verkeerscirculatieplan, Herinrichting Lage Bergse Bos, en Taakmutaties Gemeentefonds. De mutaties in reserves worden ingezet voor Gebiedsaanpak Bloemhof, Beijerlandse Laan/Groene Hilledijk, Blankenburgtunnel, verkenningen Oostflank, Novex-haven, Rotterdamse Verkeersoverlast Aanpak, Kiezen voor Rotterdam, en andere projecten.
Rotterdamse taakvelden
Saldo programma Stedelijke ontwikkeling/Rotterdams taakveld | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
Stedelijke ontwikkeling | 66.136 | 91.849 | 103.155 | 106.651 | 80.269 |
0.3.b - Beheer overige gebouwen en gronden | 5.971 | 37.076 | 40.643 | 44.781 | 20.942 |
0.63 - Parkeerbelasting | 166.552 | 173.079 | 174.083 | 174.700 | 174.680 |
2.1.b - Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | -20.648 | -18.491 | -17.481 | -17.410 | -17.386 |
2.1.c - Verkeer en vervoer - Ontwikkeling | 85 | 57 | 57 | 57 | 57 |
2.1.d - Verkeer en vervoer - Bereikbaarheid | -8.812 | -9.518 | -8.962 | -8.961 | -8.976 |
2.2 - Parkeren | -15.390 | -16.863 | -21.247 | -22.028 | -24.319 |
2.5 - Openbaar vervoer | -12.091 | -13.821 | -12.299 | -12.294 | -12.293 |
5.7.c - Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Landschap | -12.133 | -12.649 | -12.792 | -12.795 | -12.795 |
7.4.c - Milieubeheer - Duurzaam, bodem, geluid en handhaving | -31.235 | -33.443 | -31.916 | -31.930 | -31.967 |
8.1.b - Ruimtelijke Ordening - Ontwikkeling | 6.574 | 8.956 | 8.241 | 8.219 | 8.219 |
8.2 - Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 9.568 | 5.780 | 5.784 | 5.784 | 5.784 |
8.3.a - Wonen en bouwen | -22.306 | -28.314 | -20.955 | -21.472 | -21.678 |
Reserves
Onder dit programma vallen de volgende reserves:
Begroting bestemmingsreserves Stedelijke ontwikkeling | 31-12-2025 | 31-12-2026 | 31-12-2027 | 31-12-2028 | 31-12-2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stedelijke ontwikkeling | 104.098 | 86.953 | 80.417 | 78.116 | 77.416 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Autoluw fonds | 5.370 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Bodem | 27.321 | 27.101 | 26.901 | 26.701 | 26.501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Doorbouwfonds | 39.167 | 31.332 | 27.717 | 26.115 | 26.115 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling | 19.926 | 17.481 | 14.779 | 14.279 | 13.779 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve herinrichting Van Meekerenplein | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve ICT | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve mitigerende maatregelen geluidskwestie Stadhuisplein | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve NOVEX, Haven, Geluid en Stikstof | 394 | 394 | 394 | 394 | 394 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Spaanse Polder | 5.597 | 5.597 | 5.597 | 5.597 | 5.597 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Stadsinitiatief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Verkeerscirculatieplan (VCP) | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bestemmingsreserve Verschoning Lucht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toegankelijkheid Rotterdam onbeperkt | 543 | 19 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verevening kostenverhaal | 1.600 | 850 | 850 | 850 | 850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Toelichting reserves
Bestemmingsreserve Herinrichting Van Meekerenplein
Op deze reserve is nog geen onttrekking begroot. De verwachting is dat volgend jaar er voldoende zicht is op de inzet van deze reserve voor de komende jaren. Vooralsnog heeft alleen vorming plaatsgevonden.
Bestemmingsreserve ICT
De einddatum van deze reserve is 31-12-2025 en de verwachting is dat het volledige bedrag dit jaar wordt ingezet.