Begroting 2026

Projecten

Paginanummer in website: 157

Projecten

Hier staan de belangrijkste projecten toegelicht die bijdragen aan het realiseren van de doelen van het programma. Een totaal overzicht van alle investeringen is te vinden in de Paragraaf Investeringen.

 

Diverse Gebiedsuitwerkingen in de Omgevingsvisie

Oostflank

De gemeente werkt de gebiedskeuzes uit, inclusief de inpassing van hoogwaardig openbaar vervoer, het station en de stadsbrug. Dit heeft geleid tot gedeeltelijke herziening van de omgevingsvisie voor de Oostflank. Deze is in december 2023 vastgesteld. In het eerste kwartaal van 2025 heeft het college de eerste voortgangsrapportage voor de Oostflank opgeleverd en aan de gemeenteraad aangeboden. Hierin is de voortgang voor het programma Oostflank meer in detail beschreven.

Binnenstad op twee oevers

In 2024 is een eerste uitvoeringsagenda Binnenstad 2024 -2026 opgesteld, na de vaststelling van de Koers Binnenstad in 2021. Hierin zijn de prioriteiten en keuzes in de binnenstad voor de komende jaren benoemd. Er wordt gewerkt aan zes focusgebieden waar veel opgaven samenkomen, zoals het RCD XL, Beurs en het Rijnhavenkwartier. Hier wordt gewerkt aan de doorwerking van de Koers Binnenstad in de lopende projecten en programma’s, zoals bouwprojecten als RISE, het Rondje Bruggen, de Groenagenda en programma luchtkwaliteit.

Koers op Zuid

Op 30 mei 2024 is de Koers op Zuid 2040 vastgesteld. Daarmee is Koers op Zuid het kader voor ruimtelijke plannen op Zuid. De Uitvoeringsagenda Koers op Zuid biedt overzicht in prioriteiten en maakt het mogelijk te sturen op samenhang tussen gebiedsontwikkelingen en wijkaanpakken uit het NPRZ. Zo werkt Rotterdam verder aan goede groei op Zuid.

De prioriteiten voor Zuid zijn opgenomen in de stedelijke Uitvoeringsstrategie Omgevingsvisie.

In 2025 zijn er nieuwe gesprekken met de verschillende wijkraden op Zuid over de ambities en doelen. Ook krijgen wijkraden informatie over de diverse projecten in relatie tot de wijkvisies en jaaractieplannen.

Gebiedsontwikkelingen zijn deels in of gaan richting uitvoering.

 

Gebiedsontwikkelingen deels in of richting uitvoering

Merwe-Vierhavens (M4H)

De gebiedsontwikkeling M4H beoogt een bruisend stadsdeel met woningen, bedrijvigheid, horeca, evenementen, onderwijs en cultuur. In november 2024 heeft de gemeenteraad het Ontwerpbestemmingsplan M4H vastgesteld. Op dit moment loopt de periode van bezwaar en beroep. Parallel daaraan loopt de voorbereiding van de eerste clusters nieuwbouwwoningen in de Merwehaven. Start van de bouw is gepland in 2026, met in 2028 de eerste oplevering.

Volgens het Ruimtelijk Raamwerk, vastgesteld in 2019, vinden aanpassingen plaats aan de hoofdinfrastructuur, met als doel bedrijfs- en woonverkeer zoveel mogelijk te scheiden. Voor het Marconikwartier wordt in 2025 een gebiedsambitiedocument opgesteld. 

Het Havenbedrijf Rotterdam ontwikkelt het deelgebied Galileipark, samen met innovatieve partijen die onder andere actief zijn in de waterstofketen. Stedin ontwikkelt in dit deelgebied een bedrijfsschool. In het Keilekwartier opende de Hogeschool Rotterdam in 2024 een tijdelijke satellietlocatie, naast het nieuw gerealiseerde getijdenpark.

Parkeren vindt plaats in hubs met deelmobiliteit en andere diensten. De gemeente realiseert deze hubs. Het vastgestelde warmteplan en het bodemenergieplan zorgen voor sturing in de richting van het best mogelijke warmte-koudesysteem voor M4H.

Stadionpark/Rotterdams Tij

De gemeenteraad stelde in 2024 de nieuwe plannen vast voor Stadionpark en Feyenoord City 2.0. Het gaat om de herziene gebiedsvisie Stadionpark, masterplan Feyenoord City 2.0, het Ambitiedocument Waterkant en de grondexploitatie voor dit deelgebied, alsmede de bestemmingsplannen voor Mallegat en Colosseumplot. In de eerste helft van 2025 is gewerkt aan de uitvoering van de motie Feijenoord Visie en worden voor de Waterkant het stedenbouwkundig plan en het omgevingsplan uitgewerkt. Het stedenbouwkundig plan en het omgevingsplan zijn eind 2025 gereed voor bestuurlijke besluitvorming.  Het gebied voor de Colosseumplot is bouwrijp. De bouwvoorbereiding vindt plaats en daar starten op korte termijn de werkzaamheden. Voor deelgebied 3 (Stadiondriehoek) is met de eigenaren gewerkt aan een ambitiedocument in samenhang met de uitwerking van station en stationsomgeving Stadionpark in het kader van de MIRT.

Brainpark

De transformatie van Brainpark gaat voorspoedig. In het tweede kwartaal van 2025 is verder gebouwd aan het project ‘Canvas Living’ aan de K.P. van der Mandelelaan 130 (614 woningen); oplevering volgt in 2026. Ook is de bouw van ‘Max Euwekwartier’ Fase 1 aan de Max Euwelaan (743 woningen) gaande. In het tweede kwartaal van 2025 is verder gewerkt aan de planontwikkeling voor ‘Max Euwekwartier’ Fase 2a (sociale huurwoningen), voor ‘Rush’ (studenten/jongeren) en ‘Max Euwekwartier’ Fase 2b (ouderen). De bestemmingsplannen voor deze ontwikkelingen zijn reeds vastgesteld.

Rijnhaven

De Rijnhaven is een samenhangende gebiedsontwikkeling die bestaat uit een verstedelijkingsprogramma en de aanleg van het Rijnhavenpark. De ontwikkelingen zijn onverminderd in volle gang en ook in de eerste helft van 2025 zijn verschillende mijlpalen behaald. Het college stelde in maart het definitief ontwerp vast voor het landpark, het voorlopig ontwerp voor (de uitbreiding van) het drijvend park Wilhelminapier en het schetsontwerp voor het drijvend park Katendrechtzijde. Verder  is  het bestemmingsplan voor de Rijnhaven sinds 16 april onherroepelijk en is begonnen met fase 2 van de demping van de Rijnhaven. Ook is de aanbestedingsprocedure voor bouwblok 1 op de vastgoedbeurs Provada onder veel belangstelling gepubliceerd en wordt in Q4 de eerste schifting van gegadigden verwacht (definitieve gunning is voorzien in Q2 2026). Tot slot is de pilot om het zwemmen rond het Drijvende Park te faciliteren dit zwemseizoen weer herhaald. Eind juni zorgde dit ervoor dat de Rijnhaven het wereldwijde epicentrum van stedelijk zwemmen was met het hosten van de allereerste Swimmable Cities Summit; een wereldwijde bijeenkomst over hoe zwemmen in steden (met alle voordelen voor de stad van dien) verder te helpen.

Het Rijnhavenpark, als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Rijnhaven, is opgenomen in de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

Hart van Zuid

Hart van Zuid ontwikkelt zich meer en meer tot het 2e stadscentrum van Rotterdam. In 2025 heeft Pathé een positief investeringsbesluit genomen om een bioscoop te bouwen op de Leisure Plot bij Ahoy. De start van de bouw wordt verwacht in het voorjaar van 2026. De bouwtijd is ongeveer twee jaar. 

Verder wordt gewerkt aan diverse woningbouwontwikkelingen, waaronder de ABN-Amro locatie en Parnassia. Voor de Twenstestraat is gestart met het opstellen van een projectambitiedocument en hier is een nieuwe eigenaar die voortvarend de ontwikkeling ter hand neemt. 

Na de toekenning van het voorbereidingskrediet voor de stationshal Zuidplein in 2024 is het definitieve ontwerp inclusief kostenraming afgerond en is de omgevingsvergunning onherroepelijk. Het investeringskrediet voor de realisatie van de stationshal wordt toegekend in de Begroting 2026/2e Herziening. De bouw start in het najaar van 2025 met oplevering najaar 2026. 

Hart van Zuid valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

 Hart van Zuid                                                                                                
  x € 1.000
Gevoteerd

Bijstelling

 krediet

Nieuw

gevoteerd

Realisatie

t/m 2024

Raming

2025

Raming

2026

Raming

2027

Raming

2028

Raming

2029

161.070 0 161.070 145.487 4.011 1 1 1 11.569

 

Grote opgaven die randvoorwaardelijk zijn voor grote gebiedsontwikkelingen

Stadsbrug tussen Kralingen en Feijenoord/IJsselmonde

Eind 2023 stelde de gemeenteraad de herziening vast van de Omgevingsvisie Rotterdam. Hiermee is het afgesproken voorkeursalternatief formeel planologisch vastgelegd. Daarbij gaat het om een derde stadsbrug, station Stadionpark en een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding van Kralingse Zoom naar Zuidplein. 

De gemeenteraad legde ook de financiële dekking vast voor de Rotterdamse bijdrage aan dit project. Daarna is op 18 januari 2024 de bestuursovereenkomst Stadsbrug, hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en station Stadionpark ondertekend. Na het ondertekenen van de bestuursovereenkomst in januari 2024 is eind 2024 gestart met het opbouwen van de projectorganisatie. Direct na ondertekening zijn de voorbereidingen voor de eerste inhoudelijke onderzoeken gestart. Eind 2024 zijn de eerste inhoudelijke resultaten opgeleverd en sinds mei-juni 2025 is de projectorganisatie op volle sterkte.

In 2025 is een aantal belangrijke uitgangspunten vastgesteld voor de verdere uitwerking van het deelproject station en stationsomgeving Stadionpark. De omgevings- en communicatiestrategie is vastgesteld en er is een besluit genomen over de systeemkeuze voor de HOV-lijn. De Europese aanbesteding voor de ambities en ruimtelijke denkrichtingen voor de stadsbrug en oevers is gestart en de eerste resultaten van het nautisch onderzoek naar de stadsbrug zijn bekend.

De gemeente werkt nu aan de afronding van de structurerende uitgangspunten voor de samenhang tussen station, stationsomgeving en inpassing van de HOV-lijn. Op basis hiervan wordt het document ambities en uitgangspunten station en stationsomgeving Stadionpark verder aangescherpt en vastgesteld door het Bestuurlijk Overleg Stadsbrug en OV. Daarnaast is de Europese aanbesteding voor het uitwerken van de ambities en ruimtelijke denkrichtingen voor de stadsbrug en oevers afgerond. Naar verwachting kan op korte termijn een marktconsultatie starten voor architecten en ingenieursbureaus. Het doel hiervan is deze partijen te informeren over de voorgenomen aanpak en over de komende aanbestedingen voor ingenieursdiensten. Het doel is om tot een goed onderbouwde projectbeslissing te komen. Verder wordt de integrale projectplanning geactualiseerd met een doorkijk naar de aanlegfase.

P+R Meijersplein en P+R Kralingse Zoom

Voor beide P+R projecten is het definitief ontwerp door het ontwerpteam aangeleverd. Deze ontwerpen bevinden zich nu in de afrondende fase. Begin juli zijn de financiële gegevens aangeleverd voor de aanvraag van het uitvoeringskrediet bij de 8M van dit jaar. 

Projectwebsites zijn: 

Uitbreiding P+R Kralingse Zoom | rotterdam.nl

Nieuwbouw parkeergarage P+R Meijersplein | rotterdam.nl

Na het afronden van het Voorlopig ontwerp van beide projecten, is er per project een bewonersinformatieavond georganiseerd om dit ontwerp ook te delen met omwonenden. 

Roseknoop

Op dit moment wordt gewerkt aan het financieel afronden van het project. Mede gezien de Oracle Cloud problematiek duurt dit langer dan verwacht. Met de RET wordt nog steeds overlegd over de nadeelcompensatie /inkomsten derving. Naar verwachting wordt dit najaar 2025 afgerond waarna de definitieve financiële afronding kan worden gemaakt.

De Roseknoop valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

A16 Rotterdam

Met de aanleg van de A16 Rotterdam zorgt Rijkswaterstaat aan de noordrand van Rotterdam voor een nieuwe snelwegverbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij de Doenkade. Hierdoor is er vanaf oktober 2025 een betere doorstroming van verkeer en een betere bereikbaarheid van stad en regio.

Ter hoogte van het Schiebroeksepark is de grondwal langs de snelweg gereed gekomen, welke dient als fysieke afscherming van de snelweg. De snelweg wordt hier overbrugd door een “recreaduct”, als ecologische verbinding met de noordrand en om te gebruiken door recreatief verkeer. In het Lage Bergse Bos is de herinrichting van het park gereed gekomen en is niets meer te zien van de tunnel. De tunnelinstallaties zijn succesvol getest, waarna de vergunning voor ingebruikname is verleend. Het nieuwe viaduct boven de Hoofdweg is gereed gekomen. In augustus en september wordt het snelwegverkeer hier overheen geleid. Daarna worden de tijdelijke viaducten verwijderd. De nieuwe oprit vanaf de Hoofdweg is bijna gereed. Ook de afrit van de snelweg op de Terbregseweg is aangelegd.

Het project ligt op planning voor de openstelling in oktober 2025.

Dit project valt onder de Monitor Grote Projecten. Zie voor de meest recente rapportage: Monitor Grote Projecten.

Projectwebsite: www.a16rotterdam.nl 

Stadsprojecten

De Stadsprojecten zijn investeringen in de buitenruimte met een veel breder effect dan alleen een aantrekkelijke buitenruimte. Ze dragen bij aan de mobiliteitstransitie en klimaatadaptatie, aan de economie van de stad en aan werkgelegenheid. Ze zorgen ook voor ruimte voor nieuwe woningen in de stad. Het definitief ontwerp (DO) voor (delen van) de Stadsprojecten Hofplein, Hofbogenpark, Getijdenpark Feyenoord, Rijnhavenpark, en Alexanderplein is vastgesteld. Begin 2025 is bovendien de uitvoering van Hofplein en Alexanderplein van start gegaan.  Stadsprojecten | rotterdam.nl.

Zeven stadsprojecten
x € 1.000
Gevoteerd

Bijstelling

 krediet

Nieuw

gevoteerd

Realisatie

t/m 2024

Raming

2025

Raming

2026

Raming

2027

Raming

2028

Raming

2029

250.678 13.340 264.018 35.182 22.627 96.282 79.296 28.625 576

Nieuwe investeringen