Begroting 2026

Voortgang Tweede herziening 2025

Paginanummer in website: 151

Voortgang Tweede herziening 2025

 

Openbaar groen

Collegetarget meer groen: In deze collegeperiode komt er 20 hectare groen bij, of de planvorming hiervoor wordt afgerond zodat de uitvoering ervan uiterlijk in 2026 start.

Realisatie 2024: 17,4 hectare , waarvan 6,3 hectare als groene daken

Mijlpaal 2025: 15 hectare 

Realisatie t/m april 2025: De realisatie tot en met 2025 is begin 2026 beschikbaar.

De realisatie wordt berekend per inrichtingsplan en aan de hand van luchtfoto’s. De gemeente laat de luchtfoto’s op een heldere dag in het voorjaar maken. Op basis van de foto’s wordt het areaal groene daken berekend. Tot en met 2024 voegde de gemeente 17,4 hectare vergroening toe. Er zijn nog geen recentere cijfers bekend. Verwacht wordt dat 20 hectare haalbaar is.

Groenagenda en klimaatadaptief team RO2
De Groenagenda 2023-2026 helpt het collegetarget te realiseren. Op 20 juni 2023 stuurde het college het actieplan Rotterdam gaat voor groen 2023-2026 naar de gemeenteraad. Dit actieplan bundelt de inzet op vergroening, klimaatadaptatie – de aanpassing aan klimaatverandering (programma Rotterdams Weerwoord) – en biodiversiteit.

Onderdeel van de Groenagenda is het realiseren van 50 klimaatadaptieve projecten, 15 pleinen en 40 hectare bijenlandschap. Inmiddels zijn 14 klimaatadaptieve projecten gereed, zijn 7 pleinen opgeleverd, waaronder Zwartewaalplein, de Gedempte Zalmhaven en de Rosestraat en is 35 hectare bijenlandschap gerealiseerd.

Verschillende projecten zijn in voorbereiding of uitvoering, zoals: Parkstad blok 1 (Tweebosbuurt), Tarwekracht (onder andere Mijnsherenlaan, gekoppeld aan de pleinen, in Tarwewijk), Oud Mathenesse Schepenbuurt, Bleijswijkplein en Müllerpierplein.

Gezien de projectenvoorraad en aanvragen wordt verwacht dat de doelstellingen worden behaald. Dit wordt verantwoord in de jaarrapportage van de Groenagenda.

Mobiliteit

Zelfrijdende bus
Op 11 juli 2025 vond de opening plaats van de Shuttle Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland. Samen met MRDH, RET. HTM en RTHA zet Rotterdam een stap richting de mobiliteit van de toekomst met een autonome busverbinding tussen RTHA en metrohalte Meijersplein. Vanaf 1 september wordt deze bus als lijn 533 opgenomen in de dienstregeling van de RET.

Verkeerscirculatieplan Rotterdam
Op 20 mei 2025 is het Verkeerscirculatieplan (VCP) Rotterdam vastgesteld door het college van B&W. Met een pakket van 25 circulatiemaatregelen wordt efficiënt gebruik gemaakt van het bestaande wegennet in de binnenstad en omliggende wijken. Doorgaand verkeer dat nu dwars door de stad reist wordt met deze maatregelen gestimuleerd om te kiezen voor de hoofd- en randwegen. Hiermee wordt ruimte gecreëerd voor verkeer dat een bestemming heeft in de stad.

Aanpak 30 km/u
Vanaf juni 2025 is gestart met het verkeersveiliger maken van 115 straten, door de snelheid te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. De werkzaamheden aan de straten worden in fases of per wijk uitgevoerd. Er is gestart met straten in de wijken Hillegersberg-Schiebroek, Rozenburg, Overschie en het Noordereiland. Na uitvoering van de werkzaamheden volgen wijkgerichte campagnes en acties.

Voorbeelden
Op verschillende locaties in de stad wordt gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de fietsinfrastructuur. Enkele voorbeelden:

Vasteland-Erasmusbrug (Centrum)
In augustus 2025 is gestart met de 1e fase van werkzaamheden aan de kruising Vasteland-Erasmusbrug. Deze plek is al tijdelijk voorzien van betonblokken. In het coalitieakkoord Eén Stad is afgesproken deze tijdelijke situatie om te vormen naar een permanente situatie.

Aveling (Hoogvliet)
In maart 2025 is gestart met groot onderhoud aan de Aveling in Hoogvliet. Tegelijkertijd worden vijf rotondes vergroot en verkeersveiliger gemaakt. Twee van de rotondes zijn onderdeel van de collegetarget verkeersveiligheid: Aveling-Lengweg en Aveling-Groene Kruisweg.

Hoogvlietsekerkweg (Hoogvliet)
Samen met de gemeente Albrandswaard is de Hoogvlietsekerkweg in Hoogvliet verbeterd door het aanbrengen van fietssuggestiestroken. Hiermee is een comfortabele, vlotte en veilige fietsverbinding gerealiseerd tussen de gemeenten Albrandswaard en Rotterdam.

Collegetarget Verkeersveiligheid: We verbeteren de verkeersveiligheid in Rotterdam door effectieve maatregelen te treffen op 30 meest van de meest verkeersonveilige locaties in de stad.

Realisatie 2024: 4

Mijlpaal 2025: 10

Realisatie t/m augustus 2025: 2

In 2025 is tot nu toe 1 locatie gereedgekomen: de Straatweg. Op dit moment zijn er van de 30 locaties 7 gerealiseerd. Naar verwachting komen er over heel het jaar 12 locaties gereed. Vanwege de benodigde planvoorbereidingstijd ligt het zwaartepunt van de uitvoering van de target in de jaren 2025 en 2026. Dit betekent dat de target niet op tijd (eind 2025) wordt behaald met alleen de locaties die voldoen aan de definitie van de collegetarget.

 

Woningbouwproductie

Collegetarget woningbouwproductie: Het college start in de komende drie en een half jaar met de bouw van 12.500 tot 14.500 nieuwe woningen. Van deze woningen (uitgezonderd tijdelijke woningen) behoort 20% tot het sociale segment en 35% tot het middensegment. 

Mijlpaal cumulatief tot en met 2025: 12.500-14.500

Realisatie cumulatief 1 juli 2022 t/m 2024: 8.392 woningen

Realisatie cumulatief 1 jul 2022 t/m juli 2025:  9.129, inclusief 231 flexwoningen

Van de 8.898 permanente woningen is 27,6% in het sociale segment, 31,2% in het middensegment, 24,2% in het hogere segment en 12,6% in het topsegment. Van 4,4% van de gerealiseerde woningen is de prijscategorie onbekend.
Met de geplande start bouw voor onder andere bouwplan de Sax ligt het college op schema om het collegetarget te halen. De projecten die mogelijk voor eind 2025 kunnen starten met de bouw (de planvoorraad) tellen samen nog eens 5.200 woningen. Voor 99% is een vergunning aangevraagd en voor 85% is deze inmiddels verleend. Het aantal woningen waarvan de bouw kan starten hangt af van diverse externe factoren. Zoals de doorlooptijd van bezwaar en beroep, de investeringsbereidheid van (buitenlandse) partijen, het tijdig omleggen van nutsvoorzieningen en de beschikbaarheid van voldoende aannemers voor de bouw van woningen.

De bouw van het aantal studentenkamers ligt op schema. In 2025 staat de startbouw gepland van de projecten Hoofdweg 250 en Toepad. Samen bieden deze projecten 690 studentenwoningen. Vanaf 2026 biedt de huidige (zachte) planvoorraad nog eens 2.000 studentenwoningen. Deze staan onder andere in de Hoge Wiek, Zuid (ABN Amro locatie, Veemtoren) en op de campus van de Erasmus Universiteit (Abraham van Rijckevorselweg).

Wonen en bouwen

Rotterdam werkt mee aan de Rijksprogramma’s voor een goede ruimtelijke ordening. Een onderdeel van de Rijksprogramma’s is de uitwerking van het NOVEX-gebied Zuidelijke Randstad.
Hierin maken het Rijk en de regio afspraken over de belangrijkste regionale ruimtelijke opgaven. Deze uitwerking heeft een directe relatie met de toegekende Rijksmiddelen voor de MIRT-verkenning Oude Lijn en de nieuwe Stadsbrug. (MIRT: (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport)

De afspraken in de NOVEX Zuidelijke Randstad beïnvloeden het nationale ruimtelijk beleid dat wordt vastgelegd in de Nota Ruimte. De directe relatie met de toegekende Rijksmiddelen voor de MIRT-verkenning Oude Lijn en de nieuwe Stadsbrug geldt alleen voor de NOVEX Zuidelijke Randstad.

Omgevingswet

De gemeente werkt aan de Uitvoeringsstrategie Omgevingsvisie. Het college heeft deze begin juli als concept vastgesteld. Na bespreking met de gemeenteraad volgt definitieve vaststelling eind 2025.

  • Voor het NOVEX-gebied Rotterdamse haven hebben het Rijk, de provincie, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam eind maart 2025 een eerste versie van een Uitvoeringsagenda opgesteld. Hierin staat een aantal sleutelafspraken. Deze richten zich op 3 doelen:
    1. Transitie haven
    2. Sterke metropoolregio
    3. Balans leefomgeving.

    Een van de sleutelafspraken is de start van een verkenning over ruimtegebrek in de haven. Dit omvat onder andere onderzoek naar het nut en de noodzaak van een zeewaartse uitbreiding. Ook wordt er een impuls gegeven aan de leefomgeving. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de spelregels van het MIRT.
    Bij positieve besluitvorming hierover in het bestuurlijk overleg MIRT (BO MIRT) van november 2025 start deze verkenning. De verkenning leidt tot investeringsbesluiten van het Rijk die tot doel hebben het ruimtegebrek op te lossen.
  • Afronding ontwikkelperspectief NOVEX Zuidelijke Randstad voor de nieuwe Nota Ruimte.

  • Vaststelling Koers op Zuid als gebiedsuitwerking van de Omgevingsvisie.

Verbetering van de (milieu)kwaliteit van de leefomgeving 

Vanwege het belang van een gezonde leefomgeving zet de gemeente onverminderd in op de thema’s luchtkwaliteit, geluid, bodem en omgevingsveiligheid. Ook bij de ontwikkeling van ruimtelijke plannen spelen deze milieuthema’s een belangrijke rol.

De eerste stappen zijn gezet met het maken van het beleid en de aanpak van luchtkwaliteit voor de komende jaren. Rotterdam voldoet aan de huidige wettelijke normen, maar er zijn nieuwe Europese normen vastgesteld. Het Rijk moet de aangescherpte Europese normen uiterlijk oktober 2026 omzetten in wetgeving. Gemeenten moeten in 2030 aan die nieuwe normen voldoen.

In maart 2025 heeft het college het ontwerp van het Actieplan Geluid 2025-2029 vastgesteld. Het actieplan is een Europese verplichting en een verplicht programma onder de Omgevingswet. Na verwerking van de zienswijzen die voorjaar 2025 zijn ingediend, biedt de gemeente het actieplan in de tweede helft van 2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Financiële bijstellingen

Financiële bijstellingen Stedelijke ontwikkeling € 3.752 
Kasschuif Opbrengsten erfpacht project - € 6.984 
Incidenteel hogere baten parkeren € 5.000 
Positief resultaat grondexploitaties € 15.000 
Rente effect grondexploitaties - € 2.700 
Bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling - € 8.100 
Technische wijzigingen, reserves, taakmutaties, kasschuiven en kleine bijstellingen € 1.536