Begroting 2026

Bestuurlijke hoofdlijnen 2026-2029

Paginanummer in website: 163

Bestuurlijke hoofdlijnen

 

Excessief geweld (zware schietincidenten en explosies)

De inzet op de aanpak van excessief geweld blijft onverminderd groot. Onder excessief geweld verstaan we schietincidenten en explosies waarbij één of meerdere personen het doel hebben om schade aan te richten bij een doelwit of slachtoffer.

De inzet bestaat uit de pijlers preventie, inzet bestuurlijke maatregelen, nazorg, communicatie én kennis en onderzoek.

Ondermijning in haven en stad

In de Rotterdamse haven wordt al geruime tijd hard gewerkt aan het bestrijden van ondermijnende criminaliteit. In deze aanpak staan drie pijlers centraal:

  • Opwerpen van barrières en verhogen van de weerbaarheid in de haven en de stad.
  • Aanpakken en afpakken: met scherpere intelligence en toezicht drugsnetwerken en andere criminele netwerken opsporen en hun vermogen afpakken.
  • Internationaal offensief: tegenhouden van drugs bij de landen van herkomst en samenwerking met andere Europese havensteden.

Drugscriminaliteit heeft een ontwrichtende werking op de samenleving. We zetten de intensieve aanpak voort die het vorige college heeft ingezet op drugsgerelateerde en ondermijnende criminaliteit.

Campagne drugsgebruik

We investeren jaarlijks in een campagne die Rotterdammers wijst op de maatschappelijke gevolgen van het kopen van illegale drugs, zonder drugsgebruikers te criminaliseren.

Drugslabs

Na de explosie aan de Schammenkamp verkent de gemeente in nauw overleg met de driehoekpartners en experts van de DCMR en Veiligheidsregio of drugslabs en cocaïnewasserijen eerder zijn te traceren. 

Het handhaven van de Opiumwet is de verantwoordelijkheid van het OM en politie. Deze handhaving is onderdeel van een integrale aanpak op drugslabs en cocaïnewasserijen, waarin ook de gemeente een rol heeft. De gemeente is aanjager, verbinder en ondersteuner in de integrale aanpak. Uitgangspunt hierin is het weghalen van de gevaarlijke situatie bij drugslabs en cocaïnewasserijen; het brand-, explosie-, gewelds- en gezondheidsgevaar voor omwonenden door de aanwezige chemicaliën en de criminele productieprocessen. De aanpak is erop gericht de bevoegdheden zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten waardoor zowel de informatiepositie als de aanpak zelf verbetert. 

Hiervoor verkent de gemeente de mogelijkheid om innovatieve middelen te gebruiken, zoals e-noses voor het snel traceren van chemicaliën in de lucht. Ook onderzoekt de gemeente welke uitrusting en expertise er bij gemeentelijke professionals nog nodig is om goed en veilig te kunnen handelen als er een (vermoedelijk) drugslab aangetroffen wordt. Verder bevordert de gemeente de kennis van de Rotterdammer op dit onderwerp, zodat ook bewoners en ondernemers weten welke signalen te herkennen en waar zij dit kunnen melden.

Winkelstratenaanpak

De winkelstratenaanpak Slinge, Wolphaertsbocht, Beijerlandselaan - Groene Hilledijk en Crooswijkseweg wordt samen uitgevoerd met de Aanpak Vitale Kerngebieden. Dit is gericht op de verbetering van de huidige winkelgebieden naar toekomstbestendige vitale kerngebieden als aantrekkelijke ontmoetingsplaats. Een andere pijler is het Uitvoeringsplan NPRZ 2023-2027, waarin de winkelstratenaanpak is opgenomen als noodzakelijk onderdeel van het verbeteren van de woonmilieus op Zuid. Het doel van de ondermijningsaanpak is te zorgen voor een eerlijk en veilig woon-, leef- en ondernemersklimaat. En dit wordt bereikt door malafide ondernemers in beeld te krijgen, te controleren en daar waar nodig te handhaven. 

Jeugdoverlast en -criminaliteit

De gemeente investeert in het tegengaan van jeugdcriminaliteit- en overlast. Voor een deel van de Rotterdamse jongeren is de leef- en belevingswereld complex en kent verschillende risico’s en criminele verleidingen. Dit raakt aan de veiligheid van de jeugd zelf, hun omgeving en de stad als geheel. Zo groeit 1 op de 4 kinderen in Rotterdam op in armoede en wonen meer dan 14.000 kinderen bij een familielid dat de afgelopen vijf jaar in verband is gebracht met criminaliteit. 

De gemeente zet in op het vergroten van weerbaarheid van de jeugd en begrenst en ondersteunt jongeren om weer op het rechte pad te komen. De (online)leefwereld van jongeren die problemen veroorzaken wordt in kaart gebracht. Door beter te weten wat er speelt, kan de gemeente en haar samenwerkingspartners overlastgevend en crimineel gedrag op tijd signaleren en in de kiem smoren. Het aantal jongerenwerkers wordt uitgebreid om te voorkomen dat jongeren het verkeerde pad kiezen. 

De gemeente investeert in de samenwerking met het jongerenwerk, politie, Openbaar Ministerie en het Zorg en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond om onveilige situaties in- en rond scholen en op straat te verbeteren. In het tegengaan van overlast door jongeren worden mosquito’s blijvend gebruikt, maar in het afwegingskader en de periodieke evaluatie wordt ook de beleving van jongeren meegenomen door met hen in gesprek te gaan.

Cameratoezicht

De gemeente investeert extra in cameratoezicht. En waar nodig ook in toezicht door veiligheidscamera’s bij religieuze en maatschappelijke instellingen. Cameratoezicht wordt zorgvuldig ingezet om de openbare orde te handhaven en alleen als andere, minder vergaande maatregelen eerst geprobeerd zijn. Samen met de politie worden mobiele camera’s kortstondig ingezet om de rechtsorde te handhaven. Het kan dan gaan om onvoorziene ordeverstoringen of (de vrees voor) ordeverstoringen van tijdelijke aard. Daarnaast evalueert de gemeente elke drie jaar of reeds geplaatste veiligheidscamera’s nog nuttig en noodzakelijk zijn. Camerabeelden worden binnen de daarvoor wettelijk gestelde normen verwijderd en zo mogelijk zelfs eerder.

Preventief fouilleren

De mogelijkheid om preventief te fouilleren door de politie blijft bestaan, maar dit instrument wordt doelmatig en zorgvuldig ingezet. De commissie preventief fouilleren – met daarin de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeente – toetst zorgvuldig aanvragen voor veiligheidsrisicogebieden. De gemeente staat achter de politie en is tegen etnisch profileren. Vanuit het programma ‘Politie voor iedereen’ worden afspraken gemaakt met de politie over trainingen die bijdragen bij aan het aselect of op basis van gedrag selecteren en controleren. Ook geeft de politie uitleg over de reden van het preventief fouilleren. Samen met de politie wordt de voortgang gemonitord en wordt de raad geïnformeerd aan de hand van het jaarverslag. Door deze afspraken wordt bij preventief fouilleren niet gewerkt met controlerende maatregelen zoals stopformulieren of waarnemers van buiten de politieorganisatie.

Weerbaarheid

De internationale veiligheidssituatie is de afgelopen jaren sterk verslechterd. Statelijke en niet-statelijke actoren bedreigen in toenemende mate de nationale veiligheidsbelangen van Nederland. Met statelijke actoren bedoelen we andere landen, of partijen die een regering vertegenwoordigen. Niet-statelijke actoren zijn bijvoorbeeld terroristische groeperingen of civiele personen (bijvoorbeeld hackers).

Hybride dreigingen door statelijke actoren met kans op ontwrichting in Nederland zijn toegenomen. Voor het eerst in lange tijd is het reëel dat Nederland via de collectieve verdedigingsclausule in het NAVO-verdrag (artikel 5) direct betrokken raakt bij een grootschalig gewapend conflict. Dit blijkt onder andere uit het dreigingsbeeld van de Militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst (MIVD) en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Ook moet rekening worden gehouden met het scenario van langdurige en grootschalige stroomstoringen door hybride aanvallen. Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om de weerbaarheid van onze maatschappij te verhogen. Dit vraagt om een stevige aanpak op lokaal niveau. Het zijn immers de inwoners in de wijken waar het vergroten van de weerbaarheid start.

Levendige stad

Voor een veilige nacht worden diverse middelen ingezet en wordt samengewerkt met meerdere partners. Zo zijn er op vrijdag- en zaterdag horecastewards aanwezig in de vijf horecaconcentratiegebieden van het Centrum en werken daar vanuit Toezicht & Handhaving de bikers en team Drank & Horeca. Ook staat de gemeente in nauw contact met ondernemers om te kijken of en waar zij ondersteuning nodig hebben. 

Ten behoeve van een veilig nachtleven zet het college sinds eind 2023 de Safe’R Spot in. De Safe’R Spot biedt een veilige haven voor uitgaanspubliek dat zich onveilig voelt of te maken krijgt met vervelende situaties tijdens het stappen. Het initiatief wordt uitgevoerd in samenwerking met Stichting De Veilige Nacht. Elke vrijdag- en zaterdagnacht van 23.00 tot 05.00 uur is de Safe’R Spot te vinden op de hoek van de Lijnbaan en het Stadhuisplein. Ook wordt van half augustus tot eind oktober een pilot Safe’R Spot x WORM uitgevoerd in de Boomgaardsstraat, om te bezien of de sociale veiligheid in het Witte de Withkwartier kan worden verbeterd.

Toezicht en handhaving

Gerichte inzet Handhaving
In 2025 is de prioriteringsagenda vastgesteld en vertaald naar de dagelijkse uitvoering. Samen vormen die een stevig en structureel handvat voor de inzet van handhaving en toezicht. Ze geven duidelijk richting bij het maken van keuzes, het stellen van prioriteiten en het strategisch inzetten van capaciteit. Zo wordt gestuurd op een effectievere en efficiëntere aanpak, gericht op zowel de grote stedelijke opgaven als op wat er leeft in de wijken.